300 zatáček Gustava Havla je doslova za dveřmi

Rok se s rokem sešel a tak se opět můžeme těšit na jeden z největších svátků naší silnice - legendární závod 300 zatáček Gustava Havla. Úroveň českého roadracingu se v posledních letech dostala hodně vysoko, což o hořických Zatáčkách platí dvojnásob. Vypadá to, že nastavený trend bude pokračovat i v letošním roce…

Kapitoly článku

Každý správný fanoušek by určitě měl vědět pár základních informací o zrodu a historii „jeho“ oblíbených závodů. Vývoj motocyklového klání v Hořicích se dá rozdělit do několika etap. Ta první (předzatáčková) započala už v roce 1926, kdy se jel silniční závod na trati Hořice - Milovice - Sadová - Hořice, jež vítězný Josef Bušek z Hořic na stroji BSA zajel v pekelném čase 19:46 minuty! V dalších dvou letech trať vedla opačným směrem na Lázně Bělohrad a Ostroměř. Vedle těchto okruhů se v Hořicích jel také závod do vrchu, který startoval na náměstí, vedl po trati současného závodu s cílem „U křížku“. Hořice v roce 1933 viděly i závod na ploché dráze. Na trati, kterou známe ze současnosti (byť se startem nad náměstím), se jel první závod 28. června 1936 a již nesl název „300 zatáček Podkrkonoší“.
Proč právě 300 zatáček? Jeden okruh má na hořické trati 26 zatáček a protože se jezdilo na dvanáct kol, bylo to rovných 312 zatáček - zaokrouhleně 300. Po třech ročnících, během nichž se tady z vítězství radovali takoví střelci jako Antonín Vitvar nebo Jan Lucák, bohužel skvěle rozjeté motoristické dění přerušila válka. Další motocyklové závody se v Hořicích začaly pořádat až v roce 1951, kdy se jel opět závod do vrchu a v roce 1960 definitivně začíná tradice okruhových závodů, zatím ještě na trati zvané Hořický okruh. V roce 1961, přesně 25. června, se jel první poválečný ročník 300 zatáček a s krátkým přerušením (1992 - 1993) se jezdí dodnes. Je zajímavé, že vedle závodů na současné trati se zde jezdívaly i další závody na jiných okruzích, zvaných Betlémský trojúhelník a Dachovský trojúhelník. Dalším mezníkem tohoto závodu je rok 1968, kdy ze k názvu 300 zatáček připojilo jméno Gustava Havla. Je to v upomínku na bombarďáka, který v roce 1961 získal bronz v mistrovství světa třistapadesátek, na hořickém okruhu dokázal čtyřikrát zvítězit (350 cc - 1962, 1963, 1965 a 1966), ale svoji slibně rozjetou kariéru bohužel 31. prosince 1967 ukončil tragickou nehodou za řidítky motocyklu. Je paradoxem, že se tak nestalo na závodní trati, ale na cestě do zaměstnání…

V loňském roce Zatáčky oslavily Abrahámoviny, takže letos nakousnou druhou padesátku v pořadí svých ročníků. Během uplynulých padesáti klání se na této nádherné trati představila celá plejáda skvělých pilotů z tuzemských luhů a hájů stejně jako ze zahraničí. Vedle již zmíněného Gustava Havla jím byl i pilot vyhlášený českým motocyklovým závodníkem století, tedy legendární František Šťastný. Ten ale zrovna neměl v Hořicích na růžích ustláno a má odsud pouze jeden zlatý věnec za vítězství ve čtvrtitrech v roce 1962. O mnoho lépe se dařilo další ikoně naší silnice a to Bohumilu Stašovi, který si připsal vítězství v kubaturách 125, 250 i 350 cc. Mezi další československé legendy, které se zde v minulosti představily, patří Václav Parus, Jiří Šafránek, Pavol Dekánek, Peter Baláž, Zbyněk Havrda… Nejen „tuzemáky“ živ je český fanda a tak se v Hořicích vždycky fandilo i „přespolním“. Také mezi nimi se našlo mnoho střelců, kteří dokázali bodovat i ve světovém šampionátu. Bohužel ne všichni se dožili dnešních dnů. Mezi těmi, kteří ukončili svoje životy tam kde to měli nejradši, tedy na silničních okruzích, patří například Maďar János Drapál, Švýcar Franz Kunz, Rakušan Martin Loicht, ostrované Victor Gilmore, Wayne Hamilton, Ardian Mc Farland či hořičák Robin Bořke. S jinými se ale setkáváme v Hořicích i v současnosti a patří k nim například i Švýcar Rolf Blatter, který na stará kolena přesedlal ve veteránských kategoriích na velkoobjemový čtyřtakt, stejně jako nestárnoucí František „Frankie“ Mrázek, který stál na startu u v roce 1961! Tenhle velikán naší motocyklové silnice prožil svoje nejlepší motocyklové léta v Kanadě a podobně je tomu tak i u dalšího pilota, který spojil s Hořicemi svoje motocyklové začátky, ale největší úspěchy sbíral za „Velikou louží“ - jasně, je to Radek Urbanec, alias Vincent Haskovec. Ten se v roce 2010 po dlouhých letech a velikých úspěších (ale i karambolech) do Hořic zase přijel podívat aby zavzpomínal na trať, kde viděl závody silničních motorek poprvé.
Byl to právě Radek Urbanec, který do Hořic po několika slabších sezónách opět přivedl největší české hvězdy a to hlavně do čtyřtaktních „volných tříd“. V roce 1995 Radek zbláznil zbytek českých silničářů a řekl jím, že si prostě musejí Hořice zkusit. Spolu s ním přijel Karel Caesar, Martin Veselý, Petr Šalé, Martin Kaminski, Rosťa Nečesánek, na startu stál Toni Berghammer, vynikající Franz Heller, nechyběli zahraniční střelci Rudi Zeller, Harry Heutmekers, nebo Torsten Fritzsche. Od té doby se na hořické trati sjíždějí opět ty největší hvězdy a vedle vítězství se přetahují také o velmi ceněný rychlostní rekord: Janos Végh, Thomas Lucas, Steve Mizera, Roman Boček, Rico Penzkofer, Udo Reichmann, Andy Brandt, Jiří Brož, Petr Čermák, Marek Svoboda, Michal „Indi“ Dokoupil, Kamil Holán, Michal Filla či střelec z let posledních Michael Pearson z Velké Británie. A kdo je držitelem současného traťového rekordu? Je jím Jiří Dražďák, který z roce 2010 zajel čas 2:18,25 min, což je průměr neuvěřitelných 134,1 km/h! Podaří se někomu letos „Draždyho“ překonat?

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist