300 zatáček Gustava Havla

Po loňských Zatáčkách, které byly kvůli počasí předčasně ukončeny, jsme si letos užili závodů na tom nejkrásnějším okruhu u nás dosytosti.

I když nás Svatý Petr v sobotu ráno nějakými kapkami trochu postrašil, bylo to jen takové divadýlko, protože na neděli jsme si nemohli přát lepší počasí. O tom, jak populární Zatáčky jsou, svědčí počet diváků, který byl po prvních odhadech až dvacet tisíc!
Po dopoledních warm-upech vyjeli na trať k prvnímu závodu veteráni a to společné třídy klasik 175 ccm a 250 ccm. V závodě na šest kol o vítězství bojovali Lubomír Koudelka a Pavel Navrátil, další dvojice ve složení Milan Bango a Petr Krsek pak soupeřili o zbylé místo na stupních vítězů. Jezdci takto protnuli cílovou pásku a protože všichni sedlali dvěstěpadesátku, body do českého přeboru byly rozděleny v tomto pořadí. V nižší kubatuře vyhrál Zdeněk Fojtík, druhé místo obsadil Eduard Klimek a pro zelený věnec si dojel novopacký Tonda Plevák.
Jako druzí vyjeli na trať piloti třídy Sportproduction 125 ccm, tedy takzvaných “dakšnů.” Píšu sice piloti, ale nutno dodat, že závodila také dáma a to Zuzka Knězová. Ta ale do soubojů o vítězství ještě nepromluvila a nechala svoje zkušenější soupeře, aby předvedli bitvu o zlatý věnec jak se sluší patří. O tom, jak těsný souboj to byl, vypovída rozestup mezi vítězným Radkem Lamichem a stříbrným Jiřím Klejchem, který byl po šestatřiceti kilometrch nicotných 0,037 sekundy! Tyto dva piloty na stupně vítězů doprovodil třetí Miroslav Sedlo, který ale bronz získal na úkor Petra Koláře o jednu desetinu sekundy.
Třetí v pořadí byla volná třída do 600 ccm. Hned na začátku prozradím, že to byl nejhezčí závod celého dne. Od startu vypálila nejrychleji trojice ve složení Michal Dokoupil, Udo Reichmann a Jiří Brož. Rozestupy mezi nimi byly fakt minimální, celá trojice byla při průjezdech cílovou rovinkou vždy v jedné sekundě a v zatáčkách byla fakt kapota na kapotu. V šestém kole se Jirka Brož rozhodl, že by rád zopakoval předloňské vítězství, dostal se nejdříve před německého jezdce a kolo později i před Indiho Dokoupila. Závod ale rozhodně nebyl rozhodnutý a všechno nasvědčovalo tomu, že se všichni budou rvát až do cílové rovinky. Bohužel v předposledním kole si Reichmann v zatáčce U Koruny ustlal a za ním jedoucí Dokoupil chytnul ztrátu, kterou už nedokázal smazat. “Green Cowboy” tak po roční pauze zase mohl diváky kolem tratě potěšit voňavými burnouty, kterými slaví svá vítězství. Indi dojel druhý, ale ani on nevypadal zklamaně, zelený věnec pak získal Kamil Holán.
V silnějších veteránech, tedy třídách klasik do 350 a do 500 kubíků, všem vypálil rybník Martin Holanec. Ten sice startoval s jednoválcovou třistapadesátkou Jawa, ale nechal za sebou osmadvacet soupeřů, byť jeli i se silnějšími stroji. Vyhrál tak pochopitelně třídu do 350 ccm, kde druhé místo obsadil Martin Veselý a třetí pak Ronald Neff. Vítěze silnější kubatury Jana Voláka na stupních vítězů doplnili František Loučka a Pavel Novák. Překvapením bylo “až” sedmé místo Martina Loichta, který v závodě těchto tříd zpravidla dominuje.
Míchanice dvou kubatur následovala i v dalším programu, kde mezi sebou soupeřili jezdci tříd MEZ 125 a 250 ccm, tedy ostrých racingových dvoutaktů. Závodilo se osm kol a kromě zcela suverénního Henrika Voita bylo už úplně jedno, jestli piloti sedlají dvacku nebo čtvrtlitra. Ono na téhle trati rozhoduje fakt víc to, kdo řídí, nežli co řídí. S vítězem dvěstěpadesátek, jinak driverem ostříleným i proslulým Manem, ze dvěstěpadesátkové bedny stříkali šampáňo ještě Wolfgang Schuster a Pavel Navrátil, ve dvackách bylo pořadí Patrik Kolář, Steffen Gramer a Lukáš Rážek.
Na řadě byl další vrchol závodního programu, tedy volná třída nad 600 ccm. Tady byli k vidění nejen hlavní aktéři šestistovkového dramatu, ale kromě nich na stupně vítězů mohla pomýšlet minimálně další desítka jezců. Na stupně vítězů píšu schválně, protože na vítězství byl favorit v podstatě jen jeden. Byl jím brněnský Jirka Dražďák, který se už stal specialistou na tenhle okruh a miláčkem všech fanoušků. Otázkou tedy nebylo, jestli vyhraje, ale spíš zda překoná traťový rekord, jehož držitelem je Petr Čermák, který se v roce 2006 marně pokoušel Draždyho zastavit v jeho cestě za vítězstvím. Rekord sice odolal, ale i tak je průměrná rychlost 133 km/h fakt “hustá.” Domácí Marek Červený získal stříbro a Kamil Holán stejně jako v supersportech dojel třetí. Čtrvtý místem při svojí hořické premiéře překvapil Francouz Vincent Guillerhin, pátý byl Víťa Bican, šestkový smolař Udo Reichmann si chuť spravil šestým místem.
Mistrovství republiky ve třídě Supermono uzavíralo celý program. Největšími soupeři v boji o hořické vavříny jsou už léta letoucí Libor Kamenický a Jonannes Kehrer. O vítězství se tahali i letos, i když domácí závodník měl po pár kolech takový náskok, že závod vypadal skoro rozhodnutý. Ve čtvrtém kole ale začal Němec topit pod osmistovkovým kotlem a o kolo později byl už na prvním místě a i když se ho Kamenda držel jako klíště, vítězství si už vzít nenechal. Po druhém místě v klasicích si pro další věnec, tentokrát zelený, dojel František Loučka. Těsně pod stupni vítězů skončil Martin Loicht, který tak letos z Hořic odjíždí bez věnce a to se mu už dlouho nestalo.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Bořivoj Kartos - (Odebírat články autora)
Zdeněk Kindl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist