V Oaklandu vyhrál Monster Energy

V kalifornském Oaklandu (jen přes zátoku u San Franciska) se jel již pátý podnik superkrosového seriálu Americké motocyklové federace. Na celé čáře vyhrál výrobce energetických nápojů Monster Energy, který sponzoruje nejen celý šampionát, ale i oba tovární týmy, které v Oaklandu vyhrály – Monster Energy Kawasaki a Monster Energy/Yamalube/Star Racing Yamaha.

Ferrandis stále nejrychlejší

Začneme slabší třídou 250 West, ta má v programu vždy přednost. Na startu chyběli oba jezdci Geico Honda, kteří tak oslnili před 14 dny. Ale Jett Lawrence má kromě zlomené kliční kosti i otřes mozku a Christian Craig má zlomenou ruku, což zjistil až po skončení minulého závodu v Glendale. Nejrychlejším mužem v kvalifikačním tréninku byl letos popáté Francouz Dylan Ferrandis (ano, v kvaldě ho letos ještě nikdo neporazil) a lehce prošel z rozjížďky do finále. To se nepovedlo jeho týmovému kolegovi (Yamaha) Justinu Cooperovi, vedoucímu jezdci šampionátu. Ten musel do opravy, kterou ovšem s naprostým přehledem vyhrál – každým kolem zvyšoval náskok na soupeře o tři sekundy.

Do finále nejlépe odstartoval 30letý Alex Martin (Suzuki), ve druhém kole ho ale předjel rychlý Austin Forkner (Kawasaki). Ferrandis tentokrát neměl špatný start a jezdil brzy druhý. Trvalo mu devět kol, než se dotáhl na Forknera. Musel si dávat pozor, protože po sestřelení Craiga v Anaheimu mu při dalším prohřešku hrozí nejen pokuta 3000 dolarů, ale možná i ztráta bodů – je po zbytek sezony v podmínce. V 10. kole tedy Forknera předjel korektním block-passem, přesto Forkner vyjel z trati a do cíle už Ferrandise nedohnal. Black-pass je předjížděcí manévr, kdy jezdec v pomalé zatáčce (většinou vracáku) najede pod soupeře a donutí ho přibrzdit, aby se vyhnul kolizi. V superkrosu je takové předjíždění zcela běžné a regulerní, předjíždějící ovšem nesmí do soupeře najet. Ferrandis těží hlavně ze své rychlosti na roletě (whoops), kde vyniká. Vyhrál zaslouženě a dostal se do vedení seriálu a příště pojede s červenou číselnou tabulkou. Jeho týmový kolega Justin Cooper totiž dojel „až“ třetí a ztratil na Ferrandise pět bodů. Přestože nic zlého neprovedl, publikum Francouze opět vybučelo…

Také Tomac umí roletu

Ve třídě 450, která má statut mistrovství světa, byl v kvalifikaci nejrychlejší Adam Cianciarulo (Kawasaki), nováček téhle třídy. A byl nejrychlejší letos popáté, takže stejně jako Ferrandis nebyl ještě letos v kvaldě poražen. Bohužel ale Cianciarulo tuhle rychlost neudrží (zatím) po celý závod. Sedm kol jezdil druhý, než ho předjeli Tomac a pak i Cooper. V cíli byl čtvrtý se ztrátou skoro 15 sekund a stěžoval si na bolavá zápěstí.

Od startu nejlépe odjel Němec Ken Roczen (Honda) a vydržel na čele deset kol. Potom ho povedeným block-passem (jako Ferrandis…) předjel Eli Tomac (Kawasaki), který také získává na soupeře čas na roletě, jako Ferrandis. Jenže po čtyřech kolech udělal Tomac v jedné zatáčce chybu a vyjel z tratě. Zdálo se, že tedy přeci jen vyhraje Němec, jenže Tomac znovu zaútočil stejným block-passem a strhl vedení na svou stranu. Roczen přišel v závěru i o druhé místo, když se nechal v úplně poslední zatáčce podjet obhájcem titulu Cooperem Webbem (KTM).

Eli Tomac při svém 102. superkrosovém závodě získal 29. vítězství a po 55. byl na stupních vítězů. Počtem výher přeskočil v historických tabulkách legendárního Rickyho Johnsona a je sedmý, nedostižně vede Jeremy McGrath se 72 vyhranými superkrosy. Tomac je teď v tabulce šampionátu druhý, tři body za Roczenem a dvanáct před Justinem Barciou (Yamaha), který vyhrál první letošní závod, pak šla ale jeho forma dolů.


Na startu chyběl Australan Chad Reed, který si před týdnem polámal v Glendale žebra. Reed, kterému bude v březnu 38 let, jede svou 18. superkrosovou sezonu, prý poslední. Reed byl šampionem v letech 2004 a 2008. V budoucnu chce závodit ve sportovních vozech, loni si odbyl premiéru, když vyhrál LB Cup v Lamborghini Super Trofeo World Finals ve španělském Jerezu.

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist