Rozhovor: Jiří Čepelák o motokrosu národů v Itálii

Český tým vedený Jiřím Čepelákem zaznamenal na motokrosu národů bezesporu skvělý výsledek, když se umístil na šestnáctém místě. Podle všeho v týmu vládla pohodová atmosféra a trio českých reprezentantů se rvalo o co nejlepší výsledek jako lvi. Pár otázek jsme položili šéfovi české reprezentace.

Jirko, gratuluji za portál Motorkáři.cz a jeho čtenáře k parádnímu výsledku. Podle všeho v týmu panovala skvělá atmosféra a chuť urvat co nejlepší výsledek byla obrovská. Předpokládám, že jsi s působením týmu spokojen. Jak moc si šestnáctého místa ceníš?
Dobrá atmosféra se rýsovala už na posledních soustředěních. Již tam bylo na klukách vidět velké odhodlání a po příjezdu na trať a společném "zakempování" se naše soudržnost rozjela na plné obrátky. Dlouho jsem to tak nezažil a konečný výsledek je absolutně rovnocenně rozložen mezi naše tři jezdce. Šestnácté místo bych určitě nijak nepřeceňoval, ale nutno říci, že je to výsledek absolutně na hranici možností našich závodníků s ohledem na jejich výkonnost. V této souvislosti musíme být spokojeni.

Vybrat tři jezdce asi nebylo ničím jednoduchým. Hrála hlavní roli forma jezdců a přihlíželo se také k lidské stránce věci? Byl výběr jasný, nebo jsi nominaci dlouho zvažoval?
Nominační kritéria byla dána již koncem sezóny 2015, dle nich jsem výběr udělal. Na komunikaci mezi jezdci jsem tolik nehleděl, důležitá bylaforma a účast na závodech s kvalitní konkurencí. Pozice na MX2 motorku jasná byla, na 450-ky jsem měl tři jezdce na dvě místa, nakonec rozhodla neúčast Martina Michka na jakémkoliv závodu ve větší konkurenci. Bohužel, byť měl Martin dobrou výkonnost v rámci českého mistráku, v závodě s větší konkurencí nikde nejel a to rozhodlo. A navíc jeho letošní sezóna byla stejná jako v roce 2015 (skvělé výsledky doma, minimální účast ve větší konkurenci), kde MXoN absolvoval, ale bohužel tam nesplnil očekávání. Takže úplně jednoduché to nebylo a ještě na MMČR v Petrovicích jsem Martinovi doporučoval, aby vyrazil alespoň na dva zbývající závody německého mistrovství ADAC. Po tom, kdy se ani jednoho závodu nezúčastnil, jsem nominaci definitivně uzavřel.

Jak dlouho trvají přípravy na vrchol motokrosové sezony, kterým MXoN rozhodně je a co všechno musíš jako manažer reprezentace řešit?
Řeším úplně vše, od uspořádání soustředění a komunikace s jezdci, přes poslání přihlášek, výběru týmového oblečení, návrhu zázemí týmu, nalepení polepů na plasty motorek… v podstatě úplně vše. To vše hlavně kvůli jezdcům, aby se mohli soustředit na přípravu a měli s nadcházejícím závodem co nejméně starostí. Společně s manželkou se tomu věnujeme od začátku roku, posledních šest týdnů se přípravy výrazně zintenzívní a už neděláme nic jiného.

Kolik času trávil tým společnými tréninky a co je v rámci příprav v sedle motorky vůbec nejdůležitější? Přeci jen se národy jedou v nabité světové konkurenci a domácí mistrák pro přípravu pravděpodobně nestačí?
Uspořádali jsme celkem čtyři dny společných tréninků, které byly zaměřeny na závodění ve skupině, kde si kluci nic neodpustí. I na tréninku jedou 100%. Navíc jsem se snažil najít tratě těžké, což se nám myslím povedlo, měli jsme těžkou pískovou trať u Hodonína a závěrečné soustředění nám připravili pořadatelé z Rudníku, kde trať umějí nachystat velmi podobně, jako se děje ve světě. Domácí mistrovství absolutně na přípravu na MXoN nestačí, nejen konkurencí, ale i připraveností tratí. Bohužel zatím je v ČR těžká trať pouze v případě, když se o to postará počasí.

Loňské ročníky takto úspěšné nebyly, dokázal jsi z toho vycházet a najít mezery a z předchozího působení se poučit?
Zcela jednoznačně, po loňské neúspěšné kvalifikaci jsem vypracoval v rámci rozboru jakousi vizi, která se nám povedla do puntíku převézt do praxe.

S jakým cílem tým do Itálie odjížděl?
Chtěl jsem přímou kvalifikaci bez B - finále a umístění alespoň do 18.místa.

Trať v Maggioře je krásná, ovšem náročná. Jak klukům seděla?
Myslím, že jim celkem sedla, povrch je blízký povrchům, co jezdí téměř každý víkend, i profilově to bylo ok, s velkými skoky také neměli větší problémy.

Kvalifikovat se do A finále není žádná sranda, protože konkurence jeobrovská, šlo všechno hladce?
Úplně ne, hned v první jízdě třídy MXGP měl technický problém Jára Romančík, kde po kolizi v prvním kole prorazil chladič a motorka už ke konci jízdy výrazně ztrácela výkon a Jára dokončil jízdu až jako 21. To byl náročný začátek. Naštěstí Filip Neugebauer v MX2 zajel svůj standart a mi to měli v rukách. Respektive jsme byli závislí na výkonu Petra Smítky, který ale právem potvrdil svou nominaci na MXoN a vyjel nám neděli!

 

Ještě před nedávnem jsi sám velice úspěšně závodil, jak bylo těžké státu trati a sledovat své svěřence? Dával jsi jim nějakou zpětnou vazbu?

Loni to byla má premiéra a určitě to bylo z tohoto pohledu těžší, letos jsem byl více v pohodě a užíval si výkony kluků. Myslím, že jsem jim pár užitečných rad a tipů dal. To je ale otázka spíš pro ně :-)

S technikou bylo všechno v pořádku a šlapala jako hodinky?
Kromě zmiňovaného problému s proraženým chladičem šlapalo vše jak mělo.

Divácká kulisa je na národech obrovská a letos přijelo dost českých fanoušků, vnímali jejich podporu?
Zcela jednoznačně, české vlajky byli vidět a to nás vždy potěšilo a motivovalo!

Po parádním výsledku měl tým důvod slavit, užili jste si to?
V sobotu jsme trochu mimo jezdců samozřejmě slavili, ale určitě jsme to nepřeháněli, protože jsme měli ještě druhý úkol.

Zřejmě po odmávnutí posledního závodu myslíš na další ročník? Co ti ten letošní dal a je něco, co ovlivní MXoN 2017?
Opět jsme nasbírali další zkušenosti, potvrdila se mi správná cesta v podobě nominačních kritérií. MXoN 2017 bych rád absolvoval ve stejné koncepci jako letos. Tedy pokud bude o mé služby zájem (to probere Výkonný výbor Svazu motokrosu) a společně si řekneme, jak to bude pokračovat.

Co je z Tvého pohledu, jako bývalého závodníka těžší, závodit nebo vést tým jako manažer?
Těžší je manažer, protože výkon na trati nejsem schopen ovlivnit. Jako závodník jsem to ovlivnit mohl hodně a většinou se to povedlo v pozitivním slova smyslu :-)

Co Tě nyní čeká?
S vlastním týmem odjedu poslední závody sezóny a potom se těším na odpočinek. Poslední měsíc byl supernáročný, hlavně po psychické stránce. Rád bych našel čas na rodinu a na sebe  rád bych si zase zatrénoval na motorce, na to čas nebyl.

Ještě jednou gratuluji za celou redakci a čtenáře.
Moc děkujeme a i my děkujeme za podporu českého týmu v Itálii!!!

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist