Motokrosové mistrovství světa začne bez Herlingse
Text: Petr Šour | Foto: mxgp.com | Zveřejněno: 25.2.2025 | Zobrazeno: 2 133x
O víkendu začne v Argentině další ročník motokrosového mistrovství světa. Na start se ale nepostaví největší osobnost posledních let Jeffrey Herlings. Pětinásobný šampion nemá pořádně doléčená zranění z minulého roku, je operaci a zamešká zřejmě první čtyři podniky nové sezony.
Bodový výpadek nizozemského továrního jezdce KTM bude tak velký, že to více méně zničí jakoukoli šanci, že populární Nizozemec letos vyhraje svůj šestý titul mistra světa. Ještě smutnější zprávou pro fanoušky je fakt, že pokud Herlings tento rok nepodepíše nový kontrakt, může být sezona 2025 jeho definitivně poslední. Smlouva s týmem Red Bull KTM Factory Racing mu totiž vyprší během Velké ceny Austrálie v Darwinu, která se pojede v září. Vzhledem k finančním potížím rakouské fabriky a všeobecně špatnému zdravotnímu stavu třicetiletého veterána experti nepředpokládají, že by Herlings dál pokračoval u KTM. Ale vzhledem k tomu, co "The Bullet" dal tomuto sportu za posledních 15 let, se možná najde někdo, kdo ho nenechá odejít do jezdeckého důchodu.
Že ještě umí vyhrávat závody, Herlings přesvědčivě ukázal v roce 2024. V konečném šampionátu třídy MXGP skončil třetí za Španělem Jorge Pradem (GasGas) a Slovincem Timem Gajserem (Honda), přičemž o pořadí Top 3 rozhodl až poslední závod ve Španělsku. Herlings má na svém kontě dva tituly v kategorii MXGP a tři v kategorii MX2. Vloni získal čtyři triumfy v závodech Grand Prix a patnáct pódií. Zda nasadí na skvělý a prověřený motocykl KTM 450 SX-F náhradního jezdce zatím neví ani týmový manažer Red Bull KTM Factory Racing Joel Smets. Herlings má za sebou další operaci vazů v pravém koleně. "Na první pohled to nevypadá tak špatně. Ani to moc nebolí. Můžu dělat všechno kromě jízdy na motorce. Opatrně jezdím na kole, plavu a trénuju, ale bude to trvat ještě pár týdnů, než se vrátíme k normálnímu plánu. Zotavování se protáhne. Do letošního roku jsem chtěl jít silný, takže tto je velké zklamání. Chci se co nejdříve připojit se ke zbytku mého týmu Red Bull KTM Factory Racing, ale musíme ještě chvíli počkat. Opravdu chci znovu závodit," uvedl Herlings.
Joel Smets k tomu dodal: "No, co mohu říct, pro všechny je to smutné, ale nemůžeme to nijak změnit. Jeho stav hodnotíme týden po týdnu, Toto zranění není stejné jako třeba zlomená kost. Vazy jsou mnohem ošemetnější. Nedávno jsme měli to samé s jezdcem dvěstěpadesátek Marcem Rossim, teď s Jeffreym také nemáme od lékařů určený časový rámec pro jeho návrat. Mohou to být i týdny, ale i měsíce. V případě poškozených vazů vždy riskujete možnost opětovného zranění, síla a výdrž vazů není u každého jedince stejná a na rentgenu to není vidět. Samozřejmě i zdravé vazy mohou prasknout, je to těžké posoudit. Někdo jezdí v plné formě po třech měsících, ale někdo až po pěti měsících.Je na každém sportovci, kolik je ochoten pro uzdravení udělat, a to nejen fyzicky, ale i psychicky." Druhým jezdcem KTM pro třídu MXGP je supertalentovaný Belgičan Lucas Coenen, který přišel jako vicemistr světa dvěstěpadesátek od Husqvarny.
Světový motokrosový seriál začne opět v Argentině, tentokrát 2. března na zcela nové trati v Cordobě, která už prošla generálkou v podobě konání domácího šampionátu. Prvním evropským podnikem bude o 14 dní později Španělsko na trati v Cozaru, která si vyvedenou premiéru v MS odbyla už vloni. Pak se jezdci přesunou do Francie (Saint Jean d'Angely) a na oblíbenou Sardinii, kde se pojede v Riola Sarde 6. dubna. Velká cena České republiky v Lokti náš čeká 27. července. Na startu seriálu 2025 bude v obou třídách rekordních 30 továrních jezdců. To ještě historie Grand Prix nepamatuje! Jorge Prado odešel závodit do USA a titul ve třídě MXGP obhajovat nebude. Při problémech Herlingse experti předpovídají na nejvyšších příčkách Tima Gajsera, který zůstává z HRC, a Francouze Romaina Fevbreho (Kawasaki). Ve třídě MX2 bude obhajovat titul Nizozemec Kay De Wolf na Husqvarně, který si ale v přípravě v Británii ošklivě podvrtnul kotník. Česká republika zde bude mít své zastoupení, když Julius Mikula podepsal smlouvu s italským továrním týmem TM.