Herlings před velkou americkou výzvou

Jak jsme již informovali, KTM vyšle dlouhodobého suveréna třídy MX2 Jeffreyho Herlingse na jediný závod zámořské série US Pro MX. Americkým fanouškům se představí 9. srpna na trati Unadilla u města New Berlin ve státě New York. Herlings nyní prozradil, jaké má před svým „závodem roku“ pocity.

Devatenáctiletý Nizozemec Herlings je mistrem světa MX2 2012 a 2013, svůj třetí titul v řadě může díky obrovskému náskoku v tabulce MS potvrdit už zanedlouho v Lokti. V tomto roce už vyhrál dvanáct ze 13 odjetých Grand Prix – nemohl triumfovat pouze v Brazílii, kterou kvůli zranění ramene vynechal. Zvítězil ve 24 z 26 jízd, do kterých nastoupil. V těch zbývajících dvou byl na své spolehlivé a rychlé KTM 250 SX-F vždy druhý. Pit Beier, manažer továrního týmu KTM, už dříve vysvětlil, proč svého chráněnce do USA posílá. „Dostane tak šanci vyzkoušet si zazávodit v jiném prostředí a konkurenci. Navíc nám nevychladne v přestávce, která mistrovství světa právě v tomto termínu čeká. Jeffrey má za sebou zatím velký rok a my ho musíme pořád něčím motivovat. V Americe se o něj a jeho doprovod postará Roger DeCoster a jeho Red Bull KTM Factory Team.”
Zbývá dodat, že jediný Evropan, který vyhrál v Americe při svém debutu, byl legendární Francouz Jean-Michel Bayle v roce 1989. Nepovedlo se to ani takovým hvězdám, jakými ve své době byli Greg Albertyn, Sebastien Tortelli, Christophe Pourcel, Grant Langston, Joel Smets, Marvin Musquin, Ken Roczen či Stefan Everts. Po Velké ceně Finska, kterou Herlings vyhrál (jak je zvyklý) s plným počtem získaných bodů, poskytl rozhovor magazínu MX Large.

MXLarge: Jeffrey, všechny fanoušky motokrosu nadchlo rozhodnutí KTM, že zkusíš vyhrát jeden závod AMA Nationals. Jak se cítíš po Velké ceně Finska a před závodem v Unadille?

"Cítím se perfektně, vždyť tady v Evropě mi jde všechno podle plánu a v Lokti už můžu získat další titul. Moc se na to těším. Až potom se soustředíme jenom na Unadillu. Všichni mají ohledně mé cesty do Ameriky velká očekávání a čekají jenom mé vítězství, ale já tam jedu hlavně užít si trochu zábavy, i když pro svůj úspěch pochopitelně udělám vše, co je v mých silách. Protože tak moc dominuju v závodech MS, každý čeká v USA jen mé vítězství. Ale je třeba si uvědomit, že tam to bude pro mne všechno nové, vůbec ten styl tamních závodů neznám. Pokud tam opravdu vyhraju, splním si tak jeden svůj velký sen."

MXLarge: Bereš nějak v úvahu i to, jak moc se tvůj dávný velký soupeř z MS Ken Roczen po přestěhování za moře trápil? Že nevyhrával hned svou první sezonu?

"Tam je to všechno jiné, jezdí se mnohem agresivněji, hlavně v úvodu jízd. Pro mne to bude o to těžší, že tam budu na jediný závod. Druhá šance není, a když tak přijde až v dalších letech. Vůbec nevím, co od toho očekávat. Všichni Evropané se tam po příjezdu trochu trápí, než si zvyknou. Uvidíme, jak to bude se mnou." 


MXlarge: Prý tam poletíš až těsně před závodním víkendem v pátek odpoledne?

Ano, to je pravda. A hned v neděli večer po závodě letím zpátky. Týden předtím máme v MS na programu Lommel a tam se ještě o tom pobavíme. Ale kvůli pásmové nemoci a šestihodinovému časovému posunu bude lepší, když tam přiletím v pátek odpoledne a půjdu hned spát. V sobotu ráno, kdy všechno začne, bych měl být vyspaný a připravený. Máme to tak odzkoušené z Kataru a Thajska a nikdy jsme s tím neměli problém.

MXlarge: Nejtěžší překážkou budou odlišné podmínky, které tě tam čekají. Naštěstí pro tebe se nepojede na místě, kde je obrovská vlhkost a horko, jak to někdy v americkém šampionátu bývá. Co očekáváš od počasí, motorky ap?

¨"Pochopitelně zatím nevím, jaké tam bude počasí, ale mělo by tam být stejně teplo jako je teď tady v Evropě. Pro přípravu motorky to žádnou roli hrát nebude. Nevezu s sebou svou KTM, se kterou jezdím MS, ale dostanu tam její americkou verzi. Pojedu jejich benzín, jejich motor, jejich výfuky. Jede se mnou Stefan Everts a dva mojí mechanici, takže kolem sebe budu mít lidi, na které jsem zvyklý. Americké motorky jsou na tom většinou lépe, alespoň co se týká motoru a výfuku, uvidíme co s nastavením podvozku. Poprvé se na té motorce svezu až v sobotu ráno, ale já nikdy neměl problém s adaptací na cizí stroje."


MXlarge: Unadilla je klasická trať ze staré školy, možná hodně podobná těm, jaké znáš z Evropy. Měl jsi možnost si ji prohlédnout třeba na youtube?

Viděl jsem ji na videu a mám zhruba ponětí, o čem to tam bude. Je pravda, že je podobná evropským tratím. Je stejně zasazená do okolního prostředí, bývají tam hluboce vyjeté koleje. Nikdy jsem tam nezávodil, ale už se moc na celý areál, atmosféru a závody těším. Ale pozor, každá trať se z roku na rok trochu mění…Připravuju se i tak, že jsem teď ve Finsku jel opravdu plným tempem až do konce, druhou půli jsem neslevil, i když jsem měl velký náskok. V Americe se jezdí vždy až do cíle a tamní jezdci mají neskutečnou fyzičku. 


MXlarge: Bude to opravdu velká výzva. Máš alespoň trochu strach?
 
"Jak už jsme si řekli, nevím, co mne tam čeká, všechno bude nové. V Evropě znáte všechny tratě, znáte tréninkové procesy a znáte také soupeře. Tam bude všechno jinak. Tím, že tam pojedu jediný závod, nebudu mít čas si na něco zvykat. Vše, co vím, je, že až padnou startovní brány, musíte naplno otočit plynem, to je v Americe stejné jako u nás v Evropě. 

MXlarge: Trochu z jiného soudku. Je nějaká možnost, že tě do konce sezony někde uvidíme na třistapadesátce, se kterou jezdí Antonio Cairoli MS MXGP? Pokud získáš titul v Lokti, mohl by sis ji vyzkoušet už třeba v Lommelu..

"Ne, to by bylo ode mě hloupé. V Lokti pojedu dvěstěpadesátku, stejně tak v Lommelu a Unadille. Stejně tak v roce 2015, jak už bylo rozhodnuto. Takže by vůbec nemělo žádný smysl v posledních závodech MS v Mexiku nebo Brazílii to na třistapadesátce zkoušet." 

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist