V Březové založili trialový závodní tým a jedním z cílů je olympiáda

Ano čtete dobře, olympiáda. Ale o tom až na závěr dnešního povídání. V Březové má trial dlouhou a úspěšnou historii. Začátky byly v osmdesátých letech v rámci cyklotrialu odkud se rekrutovali jezdci do ostatních motocyklových disciplín jako motokros nebo enduro. Postupem času v Březové zaburácely motory trialových speciálů, vznikla tam základna pro výchovu mladých a talentovaných závodníků a nyní založili závodní tým, který nastoupí nejen v mezinárodním mistrovství České republiky, ale také v závodech mistrovství Evropy.

O trialu v Březové jsme hovořili s vedoucím týmu Pavlem Karkošem, předsedou komise pro Trial u AČR, který sám býval jezdcem cyklotrialu. Nyní je jeho hlavní činností organizace závodů v rámci mezinárodního mistrovství České republiky a zároveň pracuje s mladými kluky, které se snaží dostat mezi evropskou a jednou možná i světovou elitu, což je běh na dlouhou trať. Součástí týmu je rovněž bývalý závodník David Fabián, jehož syn David jezdí trial od tří let a dnes, když je mu dvanáct, už má na kontě čtyři republikové tituly a před sebou první sezonu v rámci Evropy.

Mototrial je sport, který nemá tak silnou základnu fanoušků, jak je tomu třeba v případě závodů silničních motocyklů nebo motokrosu. Proto není snadné získat podporu ze strany sponzorů, protože ti chtějí být pochopitelně vidět, což tady není vždy možné. Pokud ale někdy na tyto závody zajedete, budete se vracet zpátky, protože vás to chytne za srdce. Je to ideální sport, který je výbornou průpravou pro mladé začínající závodníky. Určitě to zaujme ty rodiče, kteří hledají něco zajímavého pro své ratolesti, protože tento sport utváří charakter.

Alespoň tak nám to řekl během rozhovoru pro Motorkáři.cz Pavel Karkoš, na něhož směřovala naše první otázka a to, jak dlouho existuje Trial Team Březová?
Pavel Karkoš:„Trial tým Březová vlastně navazuje na biketrialový a cyklotrialový klub v Březové u Sokolova, který byl založený ještě před revolucí a já tam byl jezdcem. Zúčastňovali jsme se závodů oblastních, krajských, mistrovství republiky, Evropy a světa. Byli jsme historicky jedním z nejúspěšnějších klubů, vyhrávali tituly v různých kategoriích až po ty elitní, kde jsme byli v pětce a trojce. Když pak po revoluci začali ubývat lidé, protože rodiny měly jiné zájmy a koníčky, zaměřili jsme se na organizaci závodů jak domácího, tak evropského i světového seriálu. Postupem doby se vše přerodilo do mototrialu. V Březové jsem proto založil tým a věnujeme se dětem, protože to je budoucnost tohoto sportu u nás. Většina ostatních našich aktivit je organizačních, to znamená mezinárodní mistrovství republiky, v posledních letech pak podniky Mistrovství Evropy a podniky Mistrovství světa.“

„V samotném začátku jsem měl myšlenku založit mototrialový tým z jezdců všech věkových kategorií a různých výkonností. Nadšení bylo ze začátku velké, jenže po ročním vystřízlivění, kdy většina očekávala jen něco pro sebe, jsme tuto myšlenku dali k ledu. Během let pak člověk dospěl k tomu, že přicházíte do kontaktu s lidmi, kteří pro tento sport něco dělají a dělají to vážně s cílem dosáhnout na nejlepší výsledky nejen doma, ale i ve světě a tady jsme se shodli, že na tomto začneme pracovat.“

„Teď máme kolem deseti mladých kluků, kteří jezdí závody MMČR. Máme také řadu nových jezdců, kteří různě přicházejí a odcházejí. Přeci jen je to motocyklová disciplína a nejde díte jen přivést na trénink a odvést po tréninku zpátky domů. Tomuto sportu musí podlehnout celá rodina nebo alespoň jeden z rodičů, což je zpravidla otec. Když se tu bavíme o týmu, tak tím nejdůležitějším článkem často není ani ten tým jako takový, ale právě otec, který potřebuje mít se synem ty správné vazby, jinak to nemůže nikdy fungovat. Člověk to postupem času vidí, jak kdo se tomu věnuje a kolik tomu dává.“

„Letos jsme si s Davidem Fabiánem řekli, že postavíme závodní tým. Závodní tým s tím, že pojedeme mezinárodní mistrovství České republiky a to včetně závodů mistrovství Evropy. Co se týče českého seriálu, tak tam máme celkem šest dvoudenních podniků plus čtyři evropské mistráky. Navíc pokud chceme jednou být ve světě kolem Top10, je třeba objíždět každý víkend vše v okruhu řekněme 500 - 600 kilometrů, aby jsme měli v sobě vžitý  závodní dril. Vše je na jejich rodinách, kolik tomu chtějí obětovat a právě na tom hodně záleží. Je to rovněž dané rodinnou historií, protože třeba s Davidem jsme kdysi společně závodili, takže to dobře známe.“

„Takže co se týče závodního týmu jsme teprve na začátku a letos máme první sezonu. Jsme v tomto směru ale velmi odhodlaní a je to především o splnění snu. Vidíme jak se to dělá v zemích, kde je trial silnou disciplínou a vzhledem k tomu, že jsme doteď především pořadatelé závodů, všichni ostatní nás dobře znají. V minulosti jsme uspořádali opravdu dva hezké světové podniky a letos nám svěřili trial národů, který bude v září v Sokolově. Pro všechny je to z logistického hlediska střed Evropy, takže výborná lokalita. Dále také pořádáme Mistrovství Evropy, logisticky jsme stejně tak ideální pro Evropu, takže máme v ČR  Březovou a z minulosti známí Tanvald, pro tyto účely dvě krásná místa. Zrovna teď jsem to na semináři v Ženevě naznačil šéfovi evropského trialu a řekl mi, že je to skvělá zpráva a bude s ní s ohledem na budoucnost pracovat.“

„Před čtyřmi lety, když jsme Trial převzali po našich předchůdcích, začali jsme s náborovými soustředěními mladých jezdců. To se celkem dost chytlo, protože jsme třeba měli společně s našimi stálými jezdci i padesát mladých lidí. Jenže není to jak tvrdím snadný sport a je třeba tomu něco obětovat. Je to dlouhá cesta, kterou si musí projít. Tady je prostě daný postup, cesta k úspěchu má spoustu stupínků a nejde ani jeden přeskočit, aby jednou bylo možné usilovat o ty nejvyšší mety. Když někdo začíná v pěti, tak ani tolik nehledíme na ty výsledky, důležité jsou především zkušenosti a čas strávený tréninkem. Zda zvolená cesta byla správná zjistíte minimálně po deseti letech.“

Vy se chcete právě prezentovat tak, že jste přípravka pro špičkové jezdce trialu?
Pavel Karkoš:„To ne, chceme se prezentovat jako příprava do obecného motocyklového sportu. Když se podíváte na špičkové jezdce endura, tak to jsou všechno bývalí jezdci trialu. Takže já věřím, že ta zpětná vazba tam bude a časem si to lidé uvědomí a od mala začnou s trialem a později třeba přestoupí na enduro nebo motokros. Opačně je to dost velký problém. Pro nás je trial taková průprava pro život. Je to hodně o přemýšlení, prostě o hlavě, protože umět uvažovat, kombinovat a zvolit ve zlomku sekundy z několika variant tu správnou, to je základ úspěchu nejen v mototrialu.“

Jak je to v kombinaci jezdec a technika? Rozhoduje v motorialu víc talent a zručnost samotného jezdce, takže není třeba až tak moc špičková technika jako je to třeba v ostatních sportech?
Pavel Karkoš: „Ne, takto se to nedá říct. Možná na národní úrovni, ale ve světovém trialu záleží na technice hodně. Takže připravený jezdec, technika, tým, který třeba není tolik vidět, ale je velmi důležitý, to vše je pro dobrý výsledek klíčová a nezbytně nutná kombinace.“

Když mluvíme o technice a hlavně tedy o mladých talentech vašeho týmu, můžete nám jednoho z nich představit?
David Fabián st.: „Když jsem tady, můžu představit Davida Fabiána mladšího. Ten jezdí od svých tří let trial, od pěti závodí a protože mu loni bylo dvanáct může jet mistrovství Evropy (kategorie od 12 do 16let). Pro letošní ročník má dvě tovární 125ccm motorky Beta. Takže je to vlastně první Čech jeho věku, který se k takovému materiálu vůbec dostal. Co se týče tréninku během sezony, tak ze sedmi dnů v týdnu je šest dnů na motorce. Příprava na letošní sezonu začala někdy loni v prosinci, kdy jsme jeli do Španělska, pak jsme byli čtrnáct dnů v Čechách a následovalo soustředění s ostatními mladými jezdci znovu ve Španělsku. Teď trénujeme v hale, dvakrát, třikrát do týdne. Koncem března odjíždíme do Španělska na třídenní endurový závod, který jede o Velikonocích na dvě stě vybraných jezdců a my tam budeme v kategorii nejmladších od dvanácti let. Jakmile začne sezona, končíme někdy až v říjnu. Každopádně zimní příprava je velmi důležitá a nejde v ní polevit ani nic podcenit, zpětně už to nedoženete.“

S tak náročnou přípravou a nabitou sezonou, jak je to třeba se školou?
Pavel Karkoš: „Samozřejmě s tak intenzivním tréninkem přichází problém s docházkou do školy. Existují individuální studijní plány, které je třeba dodržovat a my sami na to velmi dbáme. Třeba teď jsme byli na soustředění ve Španělsku, tak si tam kluci vzali školu a pracovali jsme na tom společně. Komunikujeme se školou, komunikujeme s rodiči, aby viděli, že s kluky pracujeme a dodržujeme co je třeba. Takže není to o tom, že by se kluci ulívali, to vůbec ne. Během dne je tu daný trénink, pak údržba motorky a následně děláme učitele a kluci opravdu na sobě pracují, aby tolik nezmeškali. Škola je základ a dobrý prospěch velmi důležitý proto, aby mohli dělat tento sport.“

Byli jste třeba na soustředění ve Španělsku, teď začíná sezona, daří se vám hledat finanční prostředky a v tomto směru také silné partnery a sponzory?
Pavel Karkoš: „Co se týče financování, tak sponzoring soukromého sektoru v Čechách neexistuje. Alespoň co se týče našeho sportu. Takže se snažíme získávat finance od státu, ministerstva školství, kraje, obce a podobně. Ten soukromý sektor je prostě jinde a pokud tam nemáte kamaráda, dobrého kamaráda, který chce podpořit to vaše snažení, tak nemáte nic.“

Nicméně mototrial bude vidět hodně, protože má být součástí olympiády. Je to pravda?
Pavel Karkoš: „Ano, je to neuvěřitelné, ale je to tak. Mezinárodní olympijský výbor totiž koncem roku 2017 potvrdil, že mototrial bude součástí olympiády v roce 2024 jako první a jediná motocyklová disciplína. Samozřejmě pro nás je olympiáda jeden z hlavních cílů. Pochopitelně ne jediný, protože máme své cíle v rámci mistrovství světa a mistrovství Evropy, ovšem olympiáda, to je pro nás skutečně něco krásného. Když jsme se to dozvěděli, nemohli jsme tomu uvěřit. Olympiáda bude masivní propagace mototrialu a už nyní lze vidět zájem ze strany výrobců, snad bude zájem tuto krásnou disciplínu ze strany sponzorů podporovat a také médii zviditelňovat.“

Už jsme o tom mluvili, ale v několika bodech na závěr, pokud má někdo z rodičů zájem jít se svým potomkem do mototrialu, co vše potřebuje a musí udělat proto, aby svého cíle dostáli?
Pavel Karkoš: „Jednoduše navštívit stránky nebo FB Český trial, nakontaktovat se na jakoukoliv osobu z komise Trialu, klást otázky a následně navštívit nějaký závod nebo soustředění. Tam získáte reálný pohled na věc a hlavně konkrétní informace co, kdy, kde a za kolik."
 

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist