18. Red Bull Romaniacs - vertical madness reloaded

Minulý týden se v Rumunském Sibiu a jeho okolí nesl ve znamení hard endura a nejtěžšího závodu svého druhu – snad to mohu napsat - na světě. Odpovídala tomu i značná mezinárodní účast, cca 450 závodníků v pěti kategoriích (God/Silver/Bronze/Iron/Atom) dorazilo z většiny kontinentů a nebyl problém potkat zde jezdce třeba z USA, Uruguaye nebo Peru. A bylo mezi nimi i několik žen, včetně Sandry Gomez v kategorii Gold (ti to mají „nejhezčí“), která ovšem závod úspěšně dokončila už v této třídě i loni. Samozřejmostí byla účast téměř celé světové špičky , kterou aktuálně představuje Manuel Lettenbichler (Německo, KTM), Graham Jarvis (Velká Británie, Husqvarna), Billy Bolt (Velká Británie, Husqvarna), Alfredo Gomez (opět Husqvarna, Španělsko), oba Sherco jezdci Mario Roman a Wade Young (Španělsko a JAR) a zcela jistě také Brit Jonny Walker, aktuálně reprezentující značku Beta. Sestavu doplnil například američan Cody Webb se svým Sherco motocyklem, do počtu zcela jsitě nebyl ani bulharský mladík Tedodor Kabakchiev (Husqvarna) , kanaďan Trystan Hart (KTM) nebo polská hvězda Taddy Blazusiak (GasGas).

Papírové předpoklady jsou jedna věc, čtyři dlouhé dny v rumunských horách věc druhá. Ty prověří vaši psychickou i fyzickou odolnost a neodpouští chyby, o čemž se za posledních 17 ročníků mohlo přesvědčit mnoho jezdců. Vstupem do soutěže byl krátký, cca půlhodinový prolog v terénu kousek za Sibiu (klasický prolog ve městě byl loni i letos zrušen kvůli covidu). Ten určil pořadí na startu prvního tzv. offroad dne. Ještě před jeho polovinu na trať letěl vrtulník pro lyžařskou superstar Marcela Hirschera, který závodil na Husqvarně v kategorii Silver a po pádu skončil v bezvědomí a se zlomenou nohou. Dle stavu a nálady jezdců v cíli bylo patrné, že llehké to letos opravdu nebude

Druhý offroad den s sebou přinesl jednu novinku – tou měla být maratonská etapa. Jezdci se se svými doprovody uvidí až zítra, neb dnes budou spát izolováni na neznámém místě někde v horách ve stanech. Co rozbijí na sobě nebo motocyklech, s tím budou muset žít další dva dny. Tuto starost nemusel řešit Graham Jarvis, díky nehodě a otočenému koleni ( a poškozenému přednímu křížovému vazu ) skončil ještě před zmíněným horským bivakem a přepustil tak vedení kategorie Gold mladému Lettenbichlerovi. Au. Graham je legenda a polobůh a navzdory svému věku jede tak, že mladí kluci nestíhají…přejeme rychlou rekonvalescenci po operaci.

Do bivaku nebyli novináři vpuštěni, nicméně fotky z Instagramu a Facebooku ukazovaly stanový tábor na louce v údolí u říčky, která se v opravdu horkém počasí stala místem relaxu mnoha jezdců ( pokud měli sílu do ní dojít, i 2. etapa stála za to) . Stany byly jezdcům pronajaty pořadateli, nebo si jezdci mohli nechat na místo poslat vybavení své. O jídlo se také staral pořadatel a kluci si nestěžovali…i pivo bylo.

Třetí den byl o něco lehčí, pokud to tak lze vůbec říct a nejtěžší akci svého druhu. Dojezd situoval pořadatel do městečka poblíž Sibiu a tvořila jej fotogenická klopená zatáčka nad místní říčkou, postavená jen pro tento účel (klopenka, ne říčka) . Pokud to někdo neustál a spadl, 15 cm vody v řece jej na životě nikterak neohrozilo, a odměnou mu byl video a foto záznam jeho akce z přístrojů četných diváků. I tento den provázelo akci úmorné vedro – někteří jezdci , jimž došly jejich zásoby vody v camelbagu, používali k přežití vodu z horských potoků podél trasy. I tak se pohybovali na hraně úplného fyzického vyčerpání.

Final day- vidina dojezdu do RedBullí brány pod ikonickým pískovým výjezdem Gusterita vedle Sibiu byla hnacím motorem , který znavené závodníky hnal kupředu. A nebylo to zadarmo, třeba kategorie Bronz najela i tento den hezkých 130 km krásným a náročným terénem rumunských hor. Poněkud prořídlé (zdecimované? ) startovní pole se v „krásných“ 35° C posouvalo od startu přes servisní bod situovaný v lyžařském středisku Arena Platos k vysněnému cíli. Po absolovování výživných výjezdů a sjezdů v pískovém svahu a projetí poslední bahnité lázně obdržel každý účastník svou medaili , cílové foto a nutně i studené pivo, neb stín a tekutiny byly nezbytnou podmínkou přežití. Svou dominanci potvrdil třetím vítězstvím řadě Manuel Lettenbichler (KTM), na podiu kategorie Gold ho doplnili oba tovární Sherco jezdci Wade Young a Mario Roman. Zde je přehled kompletních výsledků všech tříd:

Cíl viděli krom jednoho všichni čeští účastníci v kategoriích Silver, Bronze a Iron, k jejich účasti se brzy vrátíme samostatným článkem, který vám představí tuto akci jejich očima.

Několik zajímavostí tohoto ročníku:

  • Prvních 6 motocyklů v cíli kategorie Gold bylo 5ti různých výrobců
  • Kategorii Iron vyhrála žena (!), Slovinka Tjaša Fifer na Betě 300
  • pravděpodobně nejmladším závodníkem byl 12ti letý Connor Gulbrandsen, který jel na KTM 85 ve dvojic se svým otcem v kategorii Atom
  • lyžařská star Marcel Hirscher v kategorii Silver jel na motorce mající velmi blízko k továrním speciálům Grahama Jarvise a Billyho Bolta. Některé díly prostě u dealera nekoupíte.
  • Kolem Sibiu bylo možno potkat chlapce z KTM testující motocykly pro rok 2024 s úplně novou pohonnou jednotkou. Dívat se bylo možno, fotit nikoliv…
  • Tovární jezdci KTM a Husqvarny používají ve svých zadních kolech mousse, tj žádný Tubliss nebo podobný systém. Mousse pouze změkčí navrtáním děr o velkém průměru.
  • Pokud umíte jezdit na enduru a chcete se svézt po trati Romaniacs, kontaktujte pořadatele. Před akcí je třeba tratě označit, po jejím skončení odznačit a během akce kontrolovat, a k tomu je zapotřebí nemalé množství zručných a spolehlivých jezdců…

Denní video sestřihy :
Prestart:- ZDE
Kvalifikace (prolog):- ZDE
Day 1:- ZDE
Day 2:- ZDE
Day 3:- ZDE
Day 4: - ZDE

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist