GP Argentiny: Favoritům málem vypálil rybník Correia

Úvodní den Velké ceny Argentiny, druhého závodu endurového MS, viděly davy fanoušků opravdu dramatické závody a například ve třídě E3 ještě pár testů před koncem vedl portugalský outsider Luis Correia na Betě. Obhájce titulu Christophe Nambotin (KTM) se přes něj přehnal až na poslední chvíli.

Karavana jezdců a jejich doprovodu se po roce opět vrátila do argentinského San Juanu, města se 120 tisíci obyvateli na úpatí And, které je známé pěstováním skvělého vína. Trasy letošní Grand Prix Maxxis of Argentina jsou ale jiné než ty loňské, většina speciálů vede okolo jezera na kraji pouště v nedalekém Ullumu. Pořadatelé tam vytyčili 50kilometrový okruh, který během dvou dní pojede celkem 118 přihlášených jezdců čtyřikrát. Paddock byl ale vystavěn na Predio Ferial, v samém centru San Juanu, kde se také už v pátek večer odehrál KTM Super Test. Přihlíželo mu téměř 10 tisíc diváků a argentinská televize ho vysílala živě. I to je známka toho, jak k motoristickému sportu přistupují v Jižní Americe. A není to jen zásluha Dakaru, který se tam už pár jezdí. 
KTM Super Test se stal kořistí Itala Alexe Salviniho (Honda – E2), který tak ukázal, jak mu po jeho premiérovém vítězství ve druhém dni Grand Prix Chile minulý víkend neskutečně stouplo sebevědomí. Salvini vyhrál svůj první KTM Super Test v kariéře časem 1:25,07 min. a porazil i francouzské mistry světa všech tří kubatur Antoine Mea, Pelu Reneta a Christophe Nambotina. Fanoušci viděli i několik pádů, z nichž některé postihly i takové favority, jakými jsou dávný dvojnásobný mistr světa Francouz Johnny Aubert a taktéž bývalý endurový šampion Španěl Ivan Cervantes (oba KTM- E2).
Nejslabší třída E1 zažila v sobotu velký souboj dvou endurových suvérénů. Čtyřnásobný mistr světa Antoine Meo (Francie – KTM) proti osminásobnému šampionovi Juhovi Salminenovi (Finsko – Husqvarna). Létající Fin měl lepší start a vedl od druhého do osmého speciálu, v devátém pak udělal pár chyb a zakončil ho až jako desátý v pořadí. Ztratil několik desítek sekund, a tak se před něj dostal nejen Meo, ale i Salminenův krajan a stájový kolega Matti Seistola. Až do konce dne a posledního čtrnáctého testu to pak byl opět velký boj mezi Meem a Salminenem, vždy o pár sekund vyhrával speciály jeden nebo druhý. To nakonec Salminena vyneslo zpět na druhé místo, na Mea už se po výše zmíněné ztrátě časově dotáhnout nemohl a rozdíl mezi ními byl v cíli něco přes dvacet čtyři sekund. Čtvrtý za Seistolou skončil dravě a přitom vyrovnaně jedoucí Ital Thomas Oldrati (Husaberg) a pátý Fin Eero Remes, který si, zdá se, začíná na nový motocykl TM rychle zvykat. Meo tak vyhrál třetí závod za sebou a suverénně třídu E1 vede.
Bude závod třídy E2 stejně tak vyrovnaný a dramatický až do konce jako tomu bylo minulý víkend v Chile? Odpověď na tuto otázku přišla záhy. Ještě po čtvrtém testu bylo mezi prvními třemi jezdci pořadí pouhých šest sekund. Většinou vedl Salvini před obhájcem titulu Francouzem Pelou Renetem (Husaberg) a exmistrem světa Britem Davidem Knightem, který před sezonou přišel z E3 a jede na téměř soukromé Hondě. Oba tovární jezdci KTM Aubert a Cervantes jako by byli po pátečních pádech lehce otřeseni. Na vedoucí trio sice neztráceli mnoho, ale na druhé straně se zpočátku dne do boje o bednu vůbec nezapojovali. To přišlo až v šestém testu, kde chyboval Knight a toho využil Aubert postupem na třetí pozici. Od desátého testu začal Salvini v čele lehce, ale pravidelně navyšovat svůj náskok na Reneta, až z toho bylo nakonec v cíli sedm a půl sekundy. Francouz Aubert uhájil pomyslný bronz, Knight nakonec v boji o čtvrté místo podlehl i Cervantesovi, který vyhrál poslední speciální test dne. Alex Salvini dokazuje, že má neskutečnou formu a Honda mu opravdu sedí. Vyhrál druhý závod po sobě a navýšil svůj stále minimální náskok v čele průběžného pořadí MS třídy E2.
Portugalec Luis Correia a jeho tovární Beta začínají být zjevením této sezony. Už v Chile si vedli skvěle, když obsadili čtvrté a páté místo, v dalším závodě už tento jezdec mířil ještě výš. Od začátku sobotního závodu se držel na druhém místě za skvěle odstartujícím Švédem Joakimem Ljunggrenem na Husabergu a když se po třetím testu dostal do vedení, v paddocku a mezi novináři to jen zahučelo uznáním. Narozdíl od Ljunggrena otřesně vyrazil do závodu úřadující mistr světa Nambotin a pak musel dotahovat čelo ze sedmého místa. Mezitím vpředu stále zajížděl skvělé časy Portugalec, za kterým se držel Švéd Ljunggren, třetí byl tovární jezdec TM Estonec Aigar Leok. Ještě po osmém testu Correia vedl, až potom se začal čím dál víc prosazovat vysoce favorizovaný Nambotin. V úplném konci se před Portugalce dostal i Leok, nicméně bedna už Correiovi a továrně Beta neunikla. Correia je bývalý účastník motokrosového mistrovství světa, vloni to poprvé zkoušel v enduru na Yamaze a ve třídě E2 obsadil v MS konečné 12. místo. Mezi juniory v Argentině nezopakuje double z Chile Ital Giacomo Redondi na KTM. V sobotu podlehl nejen talentovanému Australanovi Matthewu Philipsovi na Husqvarně, ale i Britovi Danielu McCanneymu na Gas Gasu. 

GP Aregntiny, den první 

E1

1 MEO Antoine FRA KTM ENDURO FACTORY RACING 53:14.75 min.
2 SALMINEN Juha SF CH RACING HUSQVARNA + 23.57 sek
3 SEISTOLA Matti SF MONTER ENERGY HUSQVARNA CH-RACING +47.43
4 OLDRATI Thomas ITA HUSABERG FACTORY TEAM 1:25,19 min.  
5 REMES Eero SF TM FACTORY RACING +1:26.44 
6 ALBERGONI Simone ITA HONDA +1:44.53

E2

1 SALVINI Alexandre ITA HM ZANARDO HONDA 51:57.77 min. 
2 RENET Pierre Alexandre FRA HUSABERG FACTORY TEAM + 7.44 
3 AUBERT Johnny FRA KTM ENDURO FACTORY RACING +42.71 
4 CERVANTES Ivan ESP KTM ENDURO FACTORY RACING +47.14
5 KNIGHT David GBR HONDA +59.05
6 GUERRERO Victor ESP KTM +2:10.18

E3

1 NAMBOTIN Christophe FRA KTM ENDURO FACTORY RACING 53:07.50 min. 
2 LOEK Aigar EST TM RACING FACTORY TEAM + 30.17 
3 CORREIA Luis POR BETA FACTORY + 47.98
4 LJUNGGREN Joakim SWE HUSABERG FACTORY TEAM +50.59
5 THAIN Rodrig FRA GAS GAS FACTORY PONS TEAM + 1:42.56 
6 MONNI Manuel ITA KTM ENDURO SUPPORTED TEAM 2:13.81 
 
Junioři 

1 PHILIPS Mathew AUS HUSQVARNA + 55:26.54
2 McCANNEY Daniel GBR GAS GAS FACTORY PONS TEAM + 6.17 
3 REDONDI Giacomo ITA TEAM IRON RACING KTM + 29.19
 

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist