První dva závody MČR v Cross Country

Sotva skončila zima, rozjel se kolotoč letos velice obsáhlého seriálu závodů MČR v Cross Country. První závod se jel na osvědčené pískové trati v Bělé pod Bezdězem, druhý pak v oblíbeném areálu v Božeticích. Na startu se objevilo mnoho známých tváří a o kvalitu závodů bylo určitě postaráno.

Kapitoly článku

Letošní sezona závodů v cross country a enduru je mimořádně bohatá a zahrnuje celkem 15 jedno i dvou denních závodů. Horažďovický pořadatel ADT Horažďovice, který se etabloval jako pořadatel seriálu kvalitních amatérských závodů motocyklů a čtyřkolek, které běžely pod názvem ITP ESSOX CUP, otevíral sezonu závodem v Bělé pod Bezdězem. V tomto roce se horažďovičtí konečně dohodli se svazem endura na spolupráci a připravil seriál hned osmi dvoudenních závodů. V sobotu čtyřkolky, v neděli motorky. Čtyřkolkáři díky tomuto spojení poprvé dostali příležitost bojovat také o tituly mistra republiky v cross country. Kategorie nelicenčních jezdců motocyklů a čtyřkolek byla velmi rozumně zachována. Zájem o nelicenční závodění je velký, pořadatelé si nemohou dovolit tuto skupinu ignorovat. Jejich zapojení je rozhodně mimořádným přínosem pro všechny zúčastněné.
V rámci motocyklových kategorií také došlo k zásadním změnám. Hobby kategorie je vyhrazena všem bezlicenčním jezdcům, nově je vyčleněna kategorie veterán nad 40 let.
Kategorie dvojic je vyhrazena pro dvojice, mohou se však zúčastnit i bodovat také jednotlivci. V této kategorie je již nutné být držitelem licence C.
Novinkou je také účast jezdců PČR. Tato kategorie je určena držitelů licence B a jezdci mohou startovat v kategoriích: ENDURO 1 (od 100 ccm do 144 dvoudobé a od 175 ccm do 250 ccm čtyřdobé) ENDURO 2 (od 175 ccm do 250 dvoudobé a od 290 ccm do 450 ccm čtyřdobé), ENDURO 3 (od 290 ccm do 500 dvoudobé a od 475 ccm do 650 ccm čtyřdobé) 70 ccm /(do 70 ccm dvoudobé s řazením a od 75 ccm do 125 ccm čtyřdobé) 80 ccm (od 71 ccm do 85 ccm dvoudobé a od 126 ccm do 174 ccm čtyřdobé), VETERAN 1 (nad 40 let do 50 let bez rozdílu objemu motocyklu), VETERAN 2 (nad 50 let bez rozdílu objemu motocyklu)
Jezdci MČR jsou svými výkony kořením závodů a startují v kategoriích ENDURO 1 (od 100 ccm do 144 dvoudobé a od 175 ccm do 250 ccm čtyřdobé), ENDURO 2 (od 175 ccm do 250 dvoudobé a od 290 ccm do 450 ccm čtyřdobé) a ENDURO 3 (od 290 ccm do 500 dvoudobé a od 475 ccm do 650 ccm čtyřdobé).
Závodiště v Bělé, která patří k nemnoha tratím v ČR se převahou písčitého povrchu, využívala zdejší motokrosovou trať a přilehlé plochy bývalého vojenského výcvikového prostoru. Dlouhá zima zadělala pořadatelům na čele hluboké vrásky, protože ještě ve středu před závodem bylo všude na trati a v zázemí zhruba 20 cm sněhu. Problémem bylo se na trať vůbec dostat, natož pak zde závodit. Přesto se podařilo připravit zajímavou trať s celou řadu rozmanitých technických pasáží, které střídaly rychlé lesní pasáže. Tání velkého množství sněhu dokázalo vysát síly nejen pořadatelům, ale především jezdcům a to v pasážích se stále se zavírajícím pískem v různých viskozitách.
Velké poděkování patří za pomoc MÚ v Bělé a svatému Petru za pomoc při realizaci závodu.
V neděli ráno zahajovali sérii závodů motocyklů podporovaných pražským Race Toolem jezdci hobby kategorie. Zájem je o tuto bez licenční kategorii, stejně jako ve čtyřkolách velký. Na startu 60 minutového závodu stálo 50 jezdců. Všichni velmi statečně bojovali s nástrahami tratě s písčitým povrchem, byť většina jezdcům asi neměla s tímto maltózním povrchem žádné zkušenosti. V ranním chladu se bez přehánění z mnoha jezdců již po několika minutách bez přehánění hulilo jak z parního kotle. Přesto je výkonnost mnoha jezdců na velmi dobré úrovni a mohli by startovat i ve vyšších kategoriích.Vítězství si odnesl Ondřej Technik.
Následovali již pouze licenční jezdci. Tuto skupinu zahajovali jezdci kategorie moto družstva. Na start závodu vypsaného na 120 minut se postavilo 28 jezdců, kteří mohli startovat ve dvojici s kolegou nebo samostatně. V průběhu závodu několikrát sprchlo, trať se opět ukazovala jako zrádná svým měnlivým povrchem. Povrch byl jiný nejen v různých částech tratě, ale například i v rámci jedné zatáčky. Taková trať samozřejmě potom nenechá jezdce nikde odpočívat. V cíli se radoval sólo jezdec Lukáš Vrana, který vytřel zrak všem dvojicím, které mohli v depu střídat a odpočívat.
Do rozmoklé trati se poté postavili jezdci kategorie tradičně nejobsazovanější, kterou je Přebor České republiky. To dokumentuje 66 jezdců na startu. Trať již byla po předchozích kategoriích plná drážek, vyježděných děr. Na druhou stranu například v dlouhém lesním úseku zmizelo několik rolet. To samozřejmě ale nijak neubírá celkové náročnosti trati vypsané na 120 min. Vyzdvihnout je potřeba výkon Tomáše Hoška, který se přesto, že mu hned po startu a ujetí zhruba 20 metrů odešla svíčka, stroj zatlačil do depa, svíčku vyměnil a ještě zabojoval natolik, že v kategorii E3 stihl dojet na 6. místě. Celkovým vítězem se s velkým přehledem stal Pavel Bartůněk.
Na závěr závodního dne se představili jezdci Mistrovství České republiky, kteří si po dohodě s vedením závodu odsouhlasili v důsledku opravdu již rozbombardované tratě zkrácení závodu na 90 min.To se v samotném závodě ukázalo jako velmi rozumné, protože v závěrečném výjezdu do cíle se ukázala trať na hranici sjízdnosti. Výkonnostní odstup nejlepších jezdců této kategorie je od jezdců ostatních kategorií je opravdu kosmický. Rozdíl v rychlostech je pro představu asi takový, jako když při rychlém tréninkovém běhu předbíháte důchodce na vycházce.Celkové vítězství si nakonec po velkém boji odnesl Víťa Kuklík před Petrem Bartošem a Martinem Gottwaldem.

Informace o redaktorovi

Matěj Oliva - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist