Zajímavosti z Dakaru

Dnes je volný den, takže se můžeme podívat na pár zajímavostí ze zákulisí nějtěžší dálkové soutěžě.

Tovární vs. produkční stroj

KTM týmy jedou většinou s motory EVO "690" s oficiálním výkonem 75 koní. Podle amerického zdroje, člověka který pomáhal J. Streetovi s přípravou a učil ho například používat roadbook, mají ovšem ty nejlepší tovární jezdci upravené motory. Nechtěl komentovat nic bližšího ale: "je velice pravděpodobné, pokud uvážíme že Jonah na replice na plný plyn nemá vůbec kontakt s naplnou jedoucím továrním strojem, že tovární jezdci nemají motor o kubatuře 690 a výkonu 75 hp. Realita bude spíše 800 ccm a výkon kolem 100 koní."
NIKDO vám neřekne, jak to je, toto téma je i pro nás naprosto tabu. Ale jak je vidět na příkladu Jonaha včera a Frétigného prakticky každý den, i se slabším strojem se dá zajet vynikající výsledek. Ovšem pro umístění v závodě je potřeba jet skvělý výsledek každý den. Dotyčný člověk ještě uváděl, že jako hlavní poučku říkal Jonahovi - nikdy nejezdi rychleji, než dokážeš číst roadbook. Včera v rozhovoru Jonah přesně tohle potvrdil - jel rozumně a neustále kontrolovat trasu v roadbooku. Neudělal chybu a vyhrál.


Pneumatiky, mousse, duše

Další zajímavost je, že po problémech s mousse Pirelli (v USA se mimochodem strhla úplná kampaň, kterou značka Pirelli jistě nechtěla) řada jezdců přešla na duše, než by riskovali problémy s těmito mousse. Hovoří se o tom, že se na závodním "černém" trhu objevily prošlé tovární (tedy ty lepší) mousse Michelin. Zdroj blízko týmu M. Comy uvádí že tyto mousse použil během dvou etap. Někdo si obchodem s těmito prošlými mousse docela namastil kapsu a protože se dostaly do týmů jako "tovární", považovali je za nejlepší materiál, ale ve skutečnosti by měly být dávno vyhozené nebo používané jen tréninkově. Jeden ze kamarádů uváděného mechanika je sehnal pro rallye Optic v Tunisu a měli s nimi stejné problémy, jaké se objevily na Dakaru. Zdá se, že z toho ještě bude pořádná aféra, každopádně už teď je jasné, že pneumatiky výrazně brzí jak M. Comu a včera mu způsobily 30% ztrátu náskoku a 100% ztrátu vedení etapy a řekl bych že jsou hlavní příčinou problémů C. Desprese. Mimochodem, v tiskových zprávách KTM byl včera poprvé výkon J. Streeta uváděný před zprávami o továrních jezdcích. Jonah jede pořád schválený výfuk na přejímkách, většina (asi 100%) továrních jezdců už přešlo na otevřené laďáky. Jonahův tým nechtěl riskovat, nemá takové postavení aby případný protest uhádal a jede s výfukem schváleným FIM. I to je důvod nižšího výkonu jeho stroje.


"Nosiči vody"


Cyril Despres řekl v rozhovoru že předjel Comu v okamžiku, kdy měl problém s pneumatikou a jel první až do 300. km. Tam měl defekt také. Zastavil a vyndal montážní páky a dal se do obvyklé práce. Při výměně pneumatiky nemáte druhou šanci. Když to neuděláte pořádně, ztratíte tolik času, že jste out. On dokáže vyměnit duši a zprovoznit motorku v písku a 40 stupňovém vedru po "tréninku" tady v Argentině pod 17 minut. Prý si ale tuhle etapu obrovsky užíval, jelo se mu krásně a bylo to závodění, které ho bavilo.
Marc Coma
stejnou situaci popisoval tak, že zastavil s defektem a věděl, že Jordi Viladoms jede jen 10 minut za ním. Takže sundal kolo a začal opravovat defekt. Jakmile dorazil Jordi, přehodili kolo z jeho motorky a on vyrazil dál. Ano, takhle to prostě je. Nosič vody dodá potřebný díl a pak je jeho starost, aby se dostal nějak do závodu ale úkol splnil. Díky tomu byl zpátky v závodě za 12 minut. Těsně před dunovým polem mu odešla zadní brzda a tak měl docela starosti a musel jet trošku pomaleji. Ale i tak zvládnul díky pomoci týmového kolegy ušetřit nejméně pět minut proti Despresovi, který si pneumatiku opravoval sám.
Jordi Viladoms
měl ovšem štěstí. Zůstal v poušti s Comovým poškozeným kolem ale za chvíli u něj byl Gerard Farres, který mu věnoval jeho zadní kolo a vzal si to Comovo, že si ho opraví. Jordi byl za pár minut v závodě a měl jediný úkol - předjet jezdce, kteří ho během zdržení předjeli, a to se mu povedlo a skončil desátý a pátý celkově. Alain Duclos uváděl, že mu během jízdy vypadl Sentinel z držáku a zablokoval vidle a měl kvůli tomu nebezpečný pád. Navíc u dunového pole mu zahořel (roztavil se) mousse v přední pneumatice a jel prakticky po prázdné gumě a cítil každý kámen až do cíle. Místo kulatého ráfku dojel prý s osmiúhelníkem.
Další zajímavost (spíš pro motorkáře) - Cyril Despres jede v protektorech Kenny gear. Coma má protektory XCting. Jonah Street má protektory Klim Vladez. Někteří jezdci jeli v Acerbis Koerta - bylo to vidět i na Eurosportu ale nevzpomenu si, kdo to byl.

Informace o redaktorovi

Matěj Oliva - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist