Svitko i Pabiška chtějí na Dakaru zariskovat

S cílem závodit hned od začátku a vylepšit si své dosud nejlepší 26. místo z roku 2010 vyrazí 5. ledna z argentinského Rosaria polykat první kilometry Rally Dakar Čech David Pabiška. „Dostal jsem nový impulz do závodění. Pojedu na nové motorce, do všeho jsem dal maximum a doufám, že to přinese ovoce,“ říká před startem nejtěžšího závodu světa liberecký jezdec.

Osmatřicetiletý Pabiška byl doposud známý spíš tím, že na Dakaru šetřil techniku s ohledem na délku a náročnost jihoamerické rallye. „Řekli jsme si, že bych měl závodit hned od začátku a neměl bych techniku tolik šetřit. Dakar už je více rychlostní závod a ztráty se těžko stahují,“ říká Pabiška, který v lednu absolvuje svůj osmý Dakar, sedmý v sedle motocyklu. Jet agresivněji a s větším mírou rizika chce i proto, že zatím vždy do cíle dojel. „Takže pokud bych jednou nedojel pro zadřený motor, nemuselo by to tolik vadit. Máme kvalitní techniku, která nepotřebuje zacházení v rukavičkách.“ Na nástrahy tratě si ale chce dávat stejný pozor jako v minulosti. Techniku ale prý nebude tolik šetřit a to bude velký posun.
Po několikaleté spolupráci s velkým týmem KM Racing se David Pabiška vydá na start Rallye Dakar s výrazně menší podporou. V nadcházejícím 36. ročníku slavné soutěže bude spoléhat na spolupráci se Slovákem Štefanem Svitkem, s nímž bude tvořit čistě motocyklový tým SP Moto. Svitka lze už považovat za velkou dakarskou hvězdu, když v roce 2012 dosáhl fantastického úspěchu celkovým pátým místem (letos historii pro Slováky přepsal Ivan Jakeš, který dojel dokonce čtvrtý). Nyní se jednatřicetiletý Svitko připravuje na svůj pátý Dakar. „Ambice jsem měl i letos a nevyšlo mi to. Skončil jsem předčasně kvůli pádu. Tak jako každý rok, i teď budu chtít ze sebe vydat maximum. Mohlo by mi pomoci také to, že jsem absolvoval 12etapový závod v Tunisku, tím víc, že jsem ho vyhrál,“ uvedl několikanásobný mistr Slovenska v enduru.
Pabiška věří, že mu změna týmu pomůže vylepšit výsledky. „Osamostatnil jsem se a vrátil se k týmu, za který jsem v roce 2007 startoval na Dakaru poprvé. Je to velká změna, začátek tříletého česko-slovenského projektu," říká. Na chodu týmu se bude podílet i známý motokrosový manažer Ervín Krajčovič. Došlo i ke změně značky motocyklu. Místo Yamahy bude nově usedat na KTM. Odchod z týmu KM Racing nebyl dramatický, podle Pabišky šlo o logické rozhodnutí, neboť sedlčanský tým vedený Martinem Macíkem se soustředí hlavně na kategorii kamionů. "Myslím si, že je technicky nemožné starat se o několik disciplín najednou. Byly tam některé věci, které se mi nelíbily. Teď si budu moct rozhodnout, zda půjdeme obrazně řečeno doleva, nebo doprava," soudí Pabiška. Rozdíl bude v technickém zázemí a absenci doprovodných kamionů. Ani toho se ale nebojí. I proto, že díky přesednutí na KTM bude mít servis od výrobce. "Bude to pro nás těžké, zabezpečení jsem měl výborné. Je to ale o sportu a já chci jít nějakým směrem. Vše máme celkem solidně zajištěné a pokud bude nějaký problém, budeme to řešit s fabrikou. Nepředpokládáme, že budou nějaké větší problémy," zakončil Pabiška.

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist