Sunderland: Na dakarské vítězství je 10 kandidátů!

O dost méně, než jsme byli v minulosti zvyklí - 142 motorkářů - se postaví 6. ledna v peruánské Limě na start 40. ročníku slavné Rallye Dakar. Se startovním číslem 1 obhájce titulu z letošního ledna Sam Sunderland. Tomu se podařil hned trojnásobný triumf. Poprvé ve své kariéře nejtěžší motoristický závod světa dokončil, poprvé ho vyhrál a navíc jako první Brit v historii.

Tovární jezdec KTM Sam Sunderland, rodák z britského Poole, tak navázal na dlouhou řadu úspěchů této rakouské značky na Dakaru. Dominaci KTM potvrdil druhým místem Rakušan Matthias Walkner a třetím Španěl Gerrard Ferres Guell. „Když jsem přijel na rampu do cíle v Buenos Aires, ucítil jsem velký nával emocí. Spadla mi velká tíha zodpovědnosti z ramen, cítil jsem ji celý poslední týden. Být celou tu dobu ve vedení bylo opravdu nesmírně těžké,“ vzpomíná Sunderland na největší úspěch své dosavadní kariéry. Jezdci týmu Red Bull KTM Factory Racing budou i na Dakaru 2018 patřit mezi favority, jejich jednoznačným cílem je získat pro KTM neuvěřitelný, už sedmnáctý triumf v řadě za sebou.

Kromě osmadvacetiletého Sunderlanda se tentokrát na cestách necestách Jižní Ameriky představí předloňský vítěz Dakaru Australan Toby Price, bývalý motokrosový mistr světa Rakušan Matthias Walkner a několikanásobný endurový šampion Antoine Méo z Francie. S podporou továrny KTM pojedou i nejrychlejší žena Laia Sanz ze Španělska a Argentinec Luciano Benavides. V Dubaji žijící a trénující Sunderland před startem diplomaticky uvedl, že on sám se za největšího favorita nepovažuje. „Kluků, kteří jsou schopní tentokrát vyhrát, je přinejmenším deset. Doby, kdy spolu válčili o prvenství jen Marc Coma s Cyrilem Despresem, jsou už dávno pryč,“ uvedl pro server dakar.com.

Toby Price se prakticky celý rok léčil ze zranění, které si způsobil na Dakaru 2017 ve 4. etapě. Zlomil si stehenní kost levé nohy a prakticky osm měsíců neseděl na motorce. Přišly i další zdravotní komplikace, kvůli kterým nestihl již naplánovaný návrat během říjnové soutěže OiLibya Rally of Morocco. Tam vyhrál jeho týmový parťák Matthias Walkner, další jezdec KTM Méo skončil  čtvrtý. Sunderland tam po deštích utopil motorku a přišel tak o šanci vyhrát seriál mistrovství světa FIM dálkových soutěží.

Na zaváhání jezdců KTM budou číhat hlavně členové továrních týmů Hondy a Yamahy, pozadu určitě nezůstane ano dvojice Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing, Chilan Pablo Quintanilla spolu s Američanem Andrewem Shortem. Právě Quintanilla letos obhájil světový titul  Cross-Country Rallies World Championship. Jednou už byl třicetiletý Jihoameričan na Dakaru celkově třetí, v ročníku 2017 chvíli dokonce vedl, pak pořád jezdil mezi Top 3, když jeho snahy zastavilo v 10. etapě nekonečné bloudění v poušti a totální vyčerpání, kvůli kterému musel vzdát.

Nikdy neodepisujte jezdce Hondy! Japonská fabrika pojede od 6. ledna pod názvem Monster Energy Honda Team a sází na stejnou sestavu jezdců, která se osvědčila v průběhu celé letošní sezóny. Na stroje CRF450 Rally usednou kromě čtyřiatřicetiletého španělského rychlíka Joana Barredy také bývalý mistr světa dálkových soutěží Paulo Gonçalves (Portugalsko), Američan Ricky Brabec, Argentinec Kevin Benavides a Francouz Michael Metge. Benavides naposledy Dakar musel těsně před startem kvůli zranění vypustit, ale letos už prokázal své nesporné kvality druhým místem na Marocké rally.

Yamaha kdysi sbírala na Dakaru podium za podiem. Jen si vzpomeňme na Davida Frétigné (2009), Portugalce Héldera Rodriguese (2011 a 2012) nebo třeba dalšího Francouze Oliviera Paina (2014). Teď povede jejich útok minule čtvrtý Francouz Adrien van Beveren a s osmým místem konečné klasifikace nejlepší dakarský nováček roku 2017 Argentinec Franco Caimi. Tutu silnou dvojici doplní vítěz Merzouga Rally 2017 Francouz  Xavier de Soultrait a australský veterán Rodney Faggotter. Z osmi přihlášených Čechů má největší ambice Ondřej Klymčiw (Husqvarna), který se chce pokusit zabojovat o TOP 10 konečného pořadí. Pozornost našich fanoušků se ale zaměří také na Milana Engela (KTM), Davida Pabišku (KTM), Rudolfa Lhotského (KTM), Petra Vlčka (Husqvarna), Jana Veselého (KTM), Gabrielu Novotnou (Husqvarna) a Jana Brabce (Yamaha).

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist