Slováci Svitko a Jakeš před Dakarem

Kromě českých jezdců fandí na Dakaru naši fanoušci tradičně také Slovákům. A rovněž příští rok v lednu budou mít příležitost sledovat úspěchy či ztráty dvou nejlepších enduráků zpoza naší východní hranice - Štefana Svitka a Ivana Jakeše.

Dvaatřicetiletý Štefan Svitko je jeden z nejúspěšnějších slovenských motocyklových jezdců a na start nejtěžšího závodu světa se 4. ledna 2015 postaví už pošesté. Rodák ze Žaškova jako první Slovák dokončil Rally Dakar 2010 hned při své premiéře, přičemž obsadil 13. místo. Za své tehdejší výkony získal ocenění pro nejlepšího nováčka. V následujícím ročníku ho postihly technické problémy motocyklu, pro které ukončil soutěž po 8. etapě. Historického úspěchu dosáhl několikanásobný endurový mistr Slovenska během 34. ročníku, kdy patřil mezi nejužší špičku a obsadil konečné páté místo. O rok později utrpěl v závodě zranění ruky, které mu nedovolilo soutěž dokončit. Vše si ale vynahradil letos, kdy v cíli oslavoval deváté místo. To byl součástí projektu SP Moto Team a jel spolu s Čechem Davidem Pabiškou.
37. ročník Rally Dakar pojede na úplně novém stroji. Motocykl KTM Rally Replica 450 má ve srovnaní s jeho předchůdcem o deset kilogramů menší hmotnost a je lépe ovladatelný. Speciální rám je z chrom-molybden oceli, největší rozdíl je ale v absenci karburátoru. KTM 450 má přímé vstřikování paliva, což má pochopitelně velkou výhodu ve vysokých nadmořských výškách. A protože jezdce Rally Dakar jako každoročně trasy zavedou do jihoamerických And, Štefan by mohl přímé vstřikování často docenit. „Z nového stroje jsem úplně nadšený, už se velmi těším na samotný závod. Motocykl KTM RallyReplica 450 má jiný motor, se vstřikováním paliva. To je velká výhoda. Už v uplynulém ročníku jsem kvůli karburátoru hodně ztrácel. Jsem přesvědčený, že nyní se rozdíly smažou a budu elitě blíž. Na písku jsem už tak dost rychlý, vstřikování mi pomůže ve vyšších nadmořských výškách. Když jsme motorku před několika týdny dostali, tyčky ve spojce byly o tři-čtyři milimetry kratší, takže jsme ji museli upravovat. Sice nám tak zůstal kratší čas na přípravu, ale jsem rád, že jsme to stihli," pochvaluje si Svitko, který bude na Rally Dakar 2015 v Argentině, Chile a Bolívii tradičně hájit barvy klubu Slovnaft.
Svitko opět cítí šanci udělat v Jižní Americe kvalitní výsledek. "Rád bych navázal na páté místo z roku 2012. Šance uspět je každý rok, ale kvalitních soupeřů neustále přibývá. Chce to štěstí a hlavně nepadat," naznačuje své ambice slovenský závodník, kterému se nedávno narodila dcerka. Protože jeho nová motorka už je na cestě do Jižní Ameriky, bude Svitko do odjezdu doma trénovat na starších modelech. Měl v plánu připravovat se i několik týdnů v Chorvatsku, kde chtěl absolvovat i kondiční soustředění. Premiéru na Dakaru si odbude jeho nový technicko-logistický tým ve složení Zlatko Novosad (pětinásobný mistr SR v enduru a cross-country) a Martin Kubačka, který momentálně působí i ve funkcii technického komisaře při Slovenské motocyklové federaci.
Na svůj osmý dakarský start se chystá i třiačtyřicetiletý Ivan Jakeš. Ten ohromil v roce 2013 čtvrtým místem a tedy i slovenským maximem, letos obsadil 11. místo. Pojede rovněž stroj KTM Rally Replica 450 pod hlavičkou Jakeš Dakar Teamu. "Měl jsem velké problémy s motorkou, auty a vším okolo. Někteří partneři nám na poslední chvíli odpadli. Mám z toho stres, špatně spím a stále myslím na věci, které je potřeba zařídit. Tento rok je suverénně nejtěžší," přiznal nedávno Jakeš, kterému dělá radost alespoň motorka, jež je přesně podle jeho gusta. Společnost v týmu mu budou opět dělat kondiční trenér Marián Smyčka a mechanik Jaroslav Beran. „Budu velmi rád, pokud se umístím do desítky. Nesmím bloudit, často padat a ubližovat motorce. Je potřeba jezdit rozumně a udělat  méně chyb než v minulém Dakaru," myslí si Jakeš.

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist