S Olgou Roučkovou o Dakar Rally za volantem SidexSide

Loni v lednu se Olga Roučková stala první českou závodnicí, která kdy dokončila náročnou etapovou soutěž Rally Dakar. Celkově skončila šestadvacátá v kategorii QUAD a mezi ženami byla dokonce bronzová. Letos to byl její druhý start, ale tentokrát ne se čtyřkolkou, ale za volantem SidexSide Can-Am Maverick. V peruánské poušti Olga čelila nástrahám těžké trati, zabojovala a ve finále z toho bylo dvacáté místo v kategorii SxS. Už nyní plánuje s českým týmem Moto Racing Group (MRG) další start v závodech 2019 a samozřejmě je ve hře Dakar Rally 2020.

Kapitoly článku

Na to jaké to letos bylo v Peru za volantem SidexSide jsme se Olgy Roučkové zeptali v rozhovoru pro server Motorkáři.cz.

Loni jste Dakar dokončila s čtyřkolkou jako první Češka v historii. Jak moc to ovlivnilo váš další profesní, závodní život?
Olga Roučková: „Dakar 2018 mi převrátil závodní život naruby. Dakar je prostě Dakar, je to legenda a pro každého účastníka je to zážitek na celý život. Dakar 2018 odstartoval můj nejúspěšnější rok na čtyřkolce v celé mé kariéře, bez nadsázky zopakovat medailovou pozici na Dakaru a na mistrovství Evropy už se mi asi nepovede. Začala jsem o své kariéře Rally závodnice uvažovat trochu jinak a s větším nadhledem a odhodlala jsem se ke kroku, který jsem měla v hlavě už pár let a přesedlala na SidexSide.“

Dakarská rallye je vždy v samotném úvodu roku. Jak úspěšný byl pro vás zbytek sezony 2018?
Olga Roučková: „Dakar je vrchol sezony, o tom není sporu. Dakarem ale má závodní sezona nekončila, spíš naopak. V roce 2018 se mi povedlo vyjet si vicemistra Evropy v sérii FIM Europe Baja v kategorii Q2 (muži). Velkou radost mám i z vítězství v náročném německém šampionátu GCC. Celkem osm závodů a o vítězi rozhodoval až ten poslední.“

Proč ta změna a start v letošním ročníku Dakaru za volantem sidexside (buginy)?
Olga Roučková: „Inspirovaly mě kariéry úspěšných světových rally závodnic, které přesedlaly z jedné stopy do dvou. Na 4kolce jsem za ta léta dosáhla všeho co jen šlo - Mistr ČR, Mistr Německa, Mistr Evropy, Dakar 2018 – 26. místo mezi Quady a 3. mezi ženami (moto/quad dohromady), plus několik dalších prvenství na jednotlivých dálkových rally. Prostě jsem chtěla jít dál. Do kamionu bych si asi hned sednout nemohla, ale SidexSide mi přišlo jako změna, kterou jsem mohla se svými přáteli, partnery a týmem zvládnout. A vyšlo to.“

Příprava proběhla skutečně až na poslední chvíli a bugina se ladila ještě v Peru krátce před startem. Co bylo tím důvodem, že s přípravami nešlo začít dřív?
Olga Roučková: „Účast na Dakaru není jednoduchá. V první řadě musíte mít stroj, který odpovídá přísným homologačním pravidlům. Předělat sériového Mavericka X RS na dakararského speciála je velmi náročné. Tady bych chtěla poděkovat všem, kteří se na přestavbě podíleli pod vedením Václava Hucla: MRG, kluci z dílny, kovovýroba Sipamont, MK racing, Protlum, Sharonu, rodinám a švadleně Gábi. To, že pojedeme kategorii SidexSide bylo jasné až v polovině roku, Dakar je samozřejmě i o financích, vzhledem k těmto skutečnostem se podařilo Mavericka X RS postavit opravdu až na poslední chvíli. Bez generálních partnerů Can Am BCE s.r.o. a Penthouse by jsme to nedali.“

Před startem Dakaru existovala nějaká představa co vás tam čeká?
Olga Roučková: „Samozřejmě, že výhodou bylo, že na Dakaru už jsem byla a věděla jak je soutěž organizovaná. Velkou otázkou bylo, co všechno nás bude čekat v kategorii SidexSide. Přece jenom je to pro nás zbrusu nová kategorie. Z České Republiky s Can Amem ještě nikdo na Dakaru nejel, a proto bylo hrozně těžké získat informace jak Mavericka X RS upravit tak, aby Dakar mohl jet v kategorii SidexSide. Při přejímkách na Dakaru jsme si do poslední chvíle nebyli jisti jestli budeme moct závodit, bez podpory South Racing týmu bychom neprošli ani náhodou.“

Letošní Dakar byl čistě jen o Peru, což někteří kritizovali, že mu bude chybět určitá rozmanitost. Potom, co jste soutěž absolvovala, jak to dnes vidíte vy?
Olga Roučková: „Byl to teprve můj druhý Dakar, takže mohu porovnat jen dva závody. Určitě to nebylo lehčí než loni. Podle toho jak to hodnotili ostatní, a kolik posádek dojelo do cíle byl tento Dakar jedním z nejtěžších. Nebylo to tak rozmanité jako loni, chybělo bahno, šotoliny, řeky, velbloudí trávy atd. V každém případě to bylo 100% Peru a 100% pouště, novinkou pro všechny byly krátké přejezdy, mezi bivaky.“

Dokončila jste svoji druhou dakarskou misi – 2018 s čtyřkolkou šestadvacátá a třetí mezi ženami ve spojené kategorii Moto/Quad, teď v kategorii SxS dvacátá. Jak moc se tyto dva závody lišily ať už po lidské nebo technické stránce?
Olga Roučková: „Dakar je droga, milujete ho a nenávidíte zároveň. Dakar je prakticky každý rok úplně jiný, a to i když jedete ve stejné kategorii. Vždycky víte, že se něco bude dít, že vás to bude bolet a v některých okamžicích jde doslova o život. Samozřejmě, že řízení SidexSide je něco jiného než řídítka 4kolky. Jinak se najíždějí duny, je to bezpečnější, máte menší výhled, všechny rázy dostáváš do zad, protože jste přivázaní k sedačce. Jiné je i to, že máš vedle sebe navigátora a musíš se spolehnout na to co ti říká někdo jiný. Výhodou je to, že můžete nadávat i někomu jinému než sama sobě a občas slyšíte “teplé lidské slovo” v češtině i během etapy.“

Vnímáte v průběhu soutěže podporu ze strany fanoušků? Jak moc vám to pomáhá?
Olga Roučková: „Jasně že vnímám, ženou mě dopředu a ve chvíli když už si říkám, že to nepůjde, mě nakopnou k tomu aby to šlo! Vím, že kvůli časovému posunu jsme dojížděli etapy po půlnoci českého času. Moc mě potěšilo, když jsem po příjezdu do bivaku zapnula Live přenos na Facebooku, tak se přihlásilo několik desítek fandů a já sem si s nimi na dálku mohla popovídat. Úžasní byli i místní fanoušci, kteří Dakarem opravdu žijí. Všichni se s vámi chtějí fotit, jsou usměvaví, a když je potřeba tak pomůžou.“

S ohledem na Dakar 2019, stalo se během soutěže něco, co vám ještě dlouho zůstane v paměti?
Olga Roučková: „Těch momentů je na celou knihu, každá etapa sebou přinesla novej příběh a něco nečekaného. Jeden den nám odešly brzdy, tak jsme etapu museli dokončit bez nich. V ten samý den nám praskla zadní poloosa, která nás v plném provozu katapultovala do protisměru a jen zázrakem se nám nic nestalo. Za to že jsme vše ve zdravý přežili jistě vděčíme i jeptiškám, které nám posvětily naše doprovodné auto s obrovskými polepy Penthouse někde na dálnici kousek za Limou při přejezdu do bivaku. Nebo nás proklely, to už je asi jedno.“

 

Do každého závodu nastupujete s nějakým cílem, jehož chcete dosáhnout. Můžete nám prozradit, jaké cíle to byly v Dakar Rally?
Olga Roučková: „Cíl byl jasný, dojet co nejdál, poprat se o co nejlepší umístění, nabrat co nejvíc zkušeností a zjistit jestli chci a dokážu závodit i v kategorii SidexSide. To se myslím povedlo. Zjistili jsme co všechno se musí ještě na Maverickovi X RS doladit.“

Kde všude ještě budete závodit v letošní sezoně?
Olga Roučková: „O tom se teď bavíme v Moto racing teamu. S managerem týmu Ervínem Krajčovičem připravujeme podrobný plán celé sezony, zatím to vypadá, že se postavíme na start Maďarského šampionátu. Plánujeme nějaká soustředění v písku s celým týmem a diskutujeme o dalších možnostech.“

A na závěr, už plánujete Dakar Rally 2020?
Olga Roučková: „Jasně, že JO!“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 4 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
JardaKTM přispěl 2 Kč
Ritchy přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist