Pabiška ztratil dvě hodiny kvůli vstřikovači

Třetí etapa 39. ročníku Rally Dakar dala všem jeho účastníkům pořádně zabrat. Z českých jezdců měl velké technické problémy David Pabiška, který nabral ztrátu dvě hodiny. Jeho týmový kolega u BARTH Racing Rudolf Lhotský havaroval.

Celkovou délkou byla třetí etapa podobaná té druhé. Na závodníky však čekalo více ostrých
kilometrů, tedy celkem 364. S přejezdy byla celková porce v tomto dni 780 kilometrů. Ze začátku
etapy se závodníci potýkali opět s vysokými teplotami, ty však během etapy vystřídalo ochlazení a bouřky. Navíc se poprvé přidala nadmořská výška, která kulminovala na hranici 5 000 m.n.m. Novinkou na Dakaru byl časový limit, do kterého se museli závodníci dostat do cíle rychlostní zkoušky. Pokud by to ve třetí etapě nestihli do 19:00 místního času, byli by ze závodu vyloučeni. Závodníci týmu BARTH Racing odstartovali do etapy bez problémů. Během etapy se však mnohé
změnilo. V podstatě pouze Josef Macháček neměl problémy. Rudolf Lhotský v etapě upadl a lehce se zranil. David Pabiška a Zdeněk Tůma řešili technické problémy. Všichni jsou ale připraveni dál pokračovat v závodě.

Třetí etapa byla pro Josefa Macháčka zatím nejúspěšnější na letošním Dakaru. Situaci ve vysoké
nadmořské výšce, ale popsal jako velmi těžkou a nebezpečnou. Druhá etapa mu vzala hodně sil,
ale díky nižší teplotě v etapě třetí se mu jelo ideálně. „Nahoře to nebylo jednoduchý, začalo
krápat, takže jsme si všichni brali pláštěnky. Pak jsem se rozjel a měl jsem plný klín krup, takže
teploty musely být hodně nízko. Ty blesky byly úplně jiný, než je známe doma, byli jsme vysoko a
měl jsem chuť se na to vykašlat. Každý jsme byli potencionální cíl blesku. Pár blesků co jsem viděl, na ty sem si mohl šáhnout. Takže jsem se taky bál. To, že to někoho zasáhne, jsem ale nečekal“, popsal etapu Josef Macháček, který dnes obsadil skvělé 3. místo v etapě a v celkovém pořadí poskočil na 6. místo.

David Pabiška řešil dnes velké technické problémy. Motorka ze začátku vůbec nejela, v podstatě pouze na půl plynu. Všichni včetně konkurence ale ze začátku hodně bloudili, takže i přes technické problémy se David držel na dobrém místě. Nejdříve si myslel, že je to špatným benzínem nebo vysokou nadmořskou výškou. Chyba byla bohužel ve vstřikovači. „Na začátku další rychlostní zkoušky už to nejelo vůbec, nenechali mě to tam opravit. Bylo to 4 500 m.n.m. vysoko, tak jsem si myslel, že je to kvůli tomu. Tak jsem odjel a už to nešlo vůbec. Vybral jsem si vhodné místo a začal jsem opravovat. Nejdříve síťku a pak vstřikovač, který mám v kapse a můžu mechanikovi ukázat, kde byla chyba. Teď už je to zase všechno v pořádku, takže uděláme kontrolu a vyčistíme to. Po opravě už jela motorka dobře, takže jsem mohl zase závodit“, zhodnotil své problémy ve třetí etapě David Pabiška, ve které obsadil 69. místo a celkově se propadl na 53. místo.

Začátek dnešní etapy Rudolfu Lhotskému vůbec nesednul. Závodníky čekalo 60 kilometrů v písku, které braly hodně sil. Bohužel se Ruda nevyhnul prvnímu letošnímu pádu, po kterém má naražené koleno a ukazováček na ruce. Poté přišla vysoká nadmořská výška, která na síle závodníkům nepřidala. „V životě jsem nebyl tak vysoko, bouřka, hromy, blesky, sníh tam byl, kroupy padaly. Druhá část rychlostní zkoušky už byla v pohodě. Jsem unavený, ale samozřejmě se musím dát dohromady na zítra a pokračovat. Už asi působila i ta nadmořská výška“, přiznal Ruda Lhotský po dnešní etapě, kterou dokončil na 84. místě a celkově se drží na 82. místě.

Zdeněk Tůma ráno před startem zjistil, že mu teče benzín z nádrže. Celý den tedy bojoval s pocitem, aby etapu vůbec dokončil. „Kdy se to stalo nevím, zřejmě během včerejší etapy. Ráno
jsem to zjistil před startem, když jsem doplňoval palivo. Najednou jsem koukal, že teče benzín.
Dnešní etapa mě měla vyjít akorát na moje nádrže, takže jsem nevěděl, jestli to zvládnu. Pak to
organizátoři trochu nezvládli s tankováním na 250. kilometru, kde jsem čekal 45 minut než mě
doplnili palivo a ve výsledku jsem ztratil 15 minut, což mě zřejmě stálo druhou desítku“,
popsal své nepříjemnosti Zdeněk Tůma. Ten ve třetí etapě obsadil 21. příčku, která mu patří i celkově.

Čtvrtá etapa zavede celý kolotoč Dakaru do Bolívie. Cílem bivaku bude město Oruro. V této etapě bude na závodníky opět čekat vysoká nadmořská výška, na rozdíl od etapy třetí to však bude v podstatě po celou dobu závodního dne. Celkem na závodníky čeká 521 kilometrů, z toho 416 závodních. Další novinkou je možnost vyhnutí se písečným dunám, které se nachází ve výšce 4 000 m.n.n, ovšem za cenu 12 hodinové penalizace. Na závodníky čekají jak písečné duny, tak vyschlá řečiště. Z důvodu velkého nedostatku pitné vody v Bolívie je všem doporučeno šetřit vodou.

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist