Pabiška: 163 km/hod v měkkém písku, Tůma se lepší
Text: Petr Šour | Zdroj: Jantar Team, BARTH Racing | Foto: Jantar Team, BARTH Racing | Zveřejněno: 3.1.2022 | Zobrazeno: 1 715x
David Pabiška ze slovenského Jantar Teamu dojel ve druhé dakarské etapě na čtyřicátém osmém místě a v kategorii Original by Motul na páté pozici. Tento výkon jej posunul v soutěži jezdců bez asistence mechaniků na průběžné šesté místo. Také čtyřkolkář Zdeněk Tůma se úspěšně posunuje pořadím nahoru.
Druhou etapu Rally Dakar 2022 poznamenal zatopený bivak v Al Artawiyah, ale měřený úsek soutěžící přesto absolvovali. Místo naplánové první části maratonské etapy ale závodníky po průjezdu měřeným úsekem nasměrovali rovnou do dalšího bivaku v Al Quasumah. V případě Davida Pabišky ale dnešní etapa dopadla velmi dobře, když v pořadí si polepšil. „Dnes to bylo fajn, na motorce jsem se cítil dobře. Je pravda, že místy jsme letěli doslova na doraz. Když jsem se podíval na tachometr a byla na něm rychlost sto šedesát tři kilometrů v měkčím písku, tak to už bylo opravdu dost a chvílemi jsem z toho měl už strach. Do tankovačky to bylo všechno v pořádku, ale po ní jsme šli sto třicet kilometrů jen v dunách. Tam jsem dvakrát padl, ale to nevadí, jsem spokojený,“ popsal dnešní druhou etapu David Pabiška. Zítra čeká na všechny zúčastněné třetí etapa Rally Dakar 2022 směřující z Al Quasumahu do Riyadhu. V rámci ní absolvují trať o celkové délce 707 kilometrů, přičemž z nich bude 465 kilometrů měřeno.
Také jezdec na čtyřkolce Zdeněk Tůma si klestí cestu pořadím nahoru, Ve druhé etapě zajel desátý nejrychlejší čas. A stejnou příčku drží také v celkovém pořadí Dakarské rallye. „Těší mě to. Tam se chci pohybovat pravidelně a pozici v top 10 udržet. Nejlépe se posouvat k první pětce,“ přál si závodník z týmu BARTH Racing. Postupně se mu už povedlo aklimatizovat na písek a duny. V neděli na trati bloudil a ztratil mnoho času. V pondělí to však v Saudské Arábii bylo v rámci navigace snadnější. Možná také kvůli dešti a nižším teplotám. „Orientoval jsem se podle vyjetých kolejí... Jelo se po dunách a po písku. Tím, jak byl mokrý, tak tam stopa seděla a vydržela dlouho,“ popisoval Tůma výhody tohoto terénu.
Zároveň s sebou mokrý písek přináší také nevýhody.„Když se rozjede, tak je těžší a hůře se v tom pohybuje. Je lepší se proto mokrému rozježděnému písku vyhýbat. Zvolit stopu, kterou nikdo nejel. Tím dokážu více zrychlit a najet na soupeře cenné vteřinky. To ale nejde furt, protože se může narazit na nerovnosti, které mě mohou se čtyřkolkou vykopnout,“ uvědomoval si jezdec z pardubického týmu BARTH Racing, který v pondělí dojel odstupem 45 minut na prvního. V průběžném pořadí drží zatím ztrátu přes dvě a půl hodiny. „Všímám si konkurence a vypadá to, že mají navrch hlavně v technice, konkrétně v motoru a v převodech. Snažím se jet maximálně rychle, na jedné rovince se mi to povedlo vytáhnout na 120 km/h. Ale stejně mi občas ujedou,“ všiml si rodák z Českého Krumlova. „Možná jim pomáhá to, že jsou to mladší kluci s méně kily,“ dodal s úsměvem.