I přes komplikace je tým Orion – Moto Racing Group na Dakar 2020 připraven

Ještě než se závodní technika vydá na cestu do Saudské Arábie, kam se legendární Dakar stěhuje z Jižní Ameriky, představuje ryze český tým Orion – Moto Racing Group své jezdce, techniku a plány. Také tentokrát  má zastoupení mezi motocykly a quady, takže se český fanoušek má na co těšit.

Kapitoly článku

Je jasné, že tým bude chtít obhájit nebo dokonce ještě vylepšit patnácté místo, které loni vybojoval Milan Engel a zrovna tak dostat na cílovou rampu novou čtyřkolku Tomáše Kubieny, který si opět vypil svůj kalich hořkosti a Dakar 2019 nedokončil. Tým ve své partě přivítal nováčka Martina Michka, kterého čeká na Dakaru premiéra. Doposud se věnoval motokrosu, kde nasbíral hezkých pár titulů  a dálkové soutěže jsou pro něj polem neoraným. Je ale fakt, že si už pár přípravných rallye vyzkoušel a nevedl si špatně, takže se na Dakar kvalifikoval a nic mu tedy nebrání vyjet na startovní rampu.

Černého Petra si bohužel vybrala Olie Roučková, která nejprve dokončila Dakar na čtyřkolce a potom také za volantem side by side stroje Can-Am. Jak už zaznělo letos se jede Saudské Arábii a tam se jednak nesmí pít alkohol, ale ani konzumovat vepřové, natož potom mít sponzora v podobně lechtivého magazínu pro pány. Právě to je důvodem, proč se side by side speciál s českou pilotkou na startu neobjeví.

Během tiskové konference si vzal úvodní slovo manažer týmu Ervin Krajčovič, který představil tým a plány pro premiérový ročník v nové lokalitě. Za Dakar v Saudské Arábii jsem rád a líbí se mi, že všichni jedeme od nuly . Naopak se mi nelíbí, jaké jsou tam nařízení a hlavně to, že jsme nedostali povolení k startu s logy Penthouse na závodním stroji Olie Roučkové a Dana Zelenky. Stálo nás velké úsilí bugynu zrepasovat a pak přišla tato rána, takže to ještě budu řešit, protože je to zklamání nejen pro tým, ale i partnery. Oproti tomu je pak zakázaná slivovička jako nejlepší desinfekce a jako prevence před žaludečními potížemi tím nejmenším, co nás trápí. Líbí se mi to, že organizátor dorovnal situaci mezi továrními a privátními týmy tím, že roadbooky bude dávat na vybrané etapy až dvacet minut před startem. Tovární týmy mají tým lidí, který jezdcům plánují trasu a napovídají nejlepší možné řešení a to pak je nerovný boj. Druhá skvělá věc je maratónská etapa, kdy si musí jezdec udělat na motorce všechno sám bez pomoci mechaniků, což je pro nás super. Je pravda, že na tohle musí ještě nováček Martin Michek dohnat, ale Milan Engel a Tomáš Kubiena jsou nejen dobří závodníci, ale i skvělí mechanici a to je podmínka dakarského závodníka.

V rámci přípravy jsme odjeli závody v Maroku a Tunisu, což bylo pro všechny důležité a tím spíš pro Martina Michka. Jistým handikepem  jsou potom závodní stroje KTM, přesněji řečeno nedostatek náhradních dílů, které továrna nestačila vyrobit. Jednak si je nechá dobře zaplatit a pak kvůli nedostatku s nimi musíme hodně šetřit. Ke každému z jezdců dodává pár vět. Milan už je zralý závodník a ví do čeho jde. Chtěl bych mu obzvlášť poděkovat, že se věnoval Martinovi a jak víme, málokdo se podělí o těžce nabité zkušenosti. Tomášovi přeji, aby konečně Dakar dojel. Je to špičkový jezdec, ke kterému mají respekt jezdci světové špičky, ale bohužel ho vždy zradila technika. Tomáš to má v hlavě srovnaný a má na to aby přivezl beduína. U Martina jsem rád, že se po dvou letech společného otrkávání rozhodl a pojede svůj první Dakar. Musím ho pochválit a je fakt, že jsem tak dobrý vstup do rallye nečekal. Největším oříškem ho bude udržet na uzdě, protože si z rallye stále dělá motokros a v Maroku mi roztřískal, co se dalo. Jsem rád, že takového pilota mám a že mu takové nasazení vydrží. Jak říkám, musí k tomu přistupovat s větší pokorou a respektem.              

Milan Engel něco napověděl o přípravě na Dakar, ale i komplikacím, které mu ji celkem zásadně ovlivnily. Asi bych začal Sosnovou, která měla být „jen“ setkáním dakarových strojů a kde jsem měl „jen“ mávat lidem, tak jsem špatně skočil a přivodil jsem si zranění a otřes mozku. To znamenalo pauzu na tři neděle. Pak se k tomu ještě v době výstavy přidala další zdravotní komplikace, kdy mi našli zúženinu v ledvině a musel jsem podstoupit operaci. I tak jsem ale stihl odjet dva velké závody v Řecku, kdy jsem se stal mistrem Evropy. Pak ještě došlo na mistrovství světa v Maroku a Tunisu, kde jsem se seznámil s novým druhem navigace a potkal s celou světovou špičkou rallye. Dakar v Saudské Arábii je něco úplně nového a nikdo tam nezávodil a nikdo neví, co od toho čekat. Už proto jsem rád, a myslím, že  by to mohlo být vyrovnanější. Naopak tam asi nebude tolik lidí kolem trati jako v Jižní Americe a to mi bude chybět. S novou motorkou už jsem se sžil během závodů v Africe a je dobré, že je lehčí, ovšem naproti tomu méně výkonná. Technika jde dopředu a proto jsem rád, že mám nový stroj. Milan říká, že je spíše technický jezdec a proto se těší na písek i duny a naopak mu nebudou chybět rychlé pisty, kdy nezaloží plnej a vlastně jede vabank.

Tomáš Kubiena má také zbrusu novou čtyřkolku a na to konto říká, že ho k tomu vlastně přinutil organizátor. Už na poslední Dakar svou původní čtyřkolku sotva dostal díky regulím, ale nakonec se to povedlo. Pak ale došlo na nové regule a to znamenalo změnit techniku. Každopádně se Tomáš na Dakar těší a je připraven bojovat o příčky nejvyšší. Dodává, že celý život maká pod tlakem a tak se výzvy a očekávání dobrého výsledku nebojí.

Nováček týmu Martin Michek říká, že ho Dakar láká už dlouho a na svůj start se těší. Líbí se mu velká sledovanost a váží si podpory partnerů, kteří mu start umožňují. Připustil, že první krůčky za řidítky rallye speciálu bolely, ovšem je za odjeté závody moc rád. Startoval v Tunisu, Maroku i Španělsku pronikal do tajů navigace, a říká, že dnes už to vidí jinak, než na začátku. Během přípravných závodů zažil všechno možné i nemožné a například tři hodiny bloudil nebo totálně motorku zahrabal v písku až po nádrž. Naštěstí ho tam potkal parťák Tomáš Kubiena, který mu z této prekérky pomohl a je mu za to vděčný, protože by tam byl ještě dnes. Zažil co je opravdová bezmoc a to se jinde jen tak nezažije. V Maroku měl pád, kdy musel kurtovat motorku, aby alespoň trošku držela v kupě. Na toto konto dodává, že motokros a rallye jsou diametrálně rozdílné a je co se učit. Makat musí také na fyzičce, protože závody jsou dlouhé a fyzicky náročné. A ambice? Po prvních zkušenostech se to v něm prý bije a jde do závodů s pokorou. Naproti tomu má srdce závodníka a bude dělat všechno proto, aby dosáhl co nejlepšího výsledku, ovšem musí stále stát nohami na zemi. Prostě chce mít z každé etapy radost a Dakar dojet, což je tím nejdůležitějším. Ani Martin se nevyhnul komplikaci a paradoxně se zranil při obyčejném vynášení koše a je jedině dobře, že to dneska může říct s úsměvem na tváři.

Na závěr tiskovky byl představen další člen týmu, autokrosař Václav Fejfar, který koketuje s dálkovou rallye a pravděpodobně se představí na Dakaru za volantem stroje side by side.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 8 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist