Dakar: Yamaha se pokusí o návrat na výsluní

Čtrnáct dní před startem Rally Dakar 2014 předvedla Yamaha dnes už tradiční modrobílé barvy, ve kterých se pustí do velkého pouštního dobrodružství. Japonská továrna vyrazí do závodu s úplně jinými ambicemi než letos. Její sestavu totiž posílil pětinásobný vítěz Dakaru a obhájce vítězství z roku 2013 Cyril Despres.

Odpočítávání do startu, který se uskuteční 5. ledna v argentinském Rosariu, už začalo. Očekávání týmu Yamaha Factory Racing jsou obrovská. Po letech neúspěchů, kdy otěže na Dakaru jasně převzala KTM, jdou Japonci do boje s (jak sami uvádějí) "evolučním" motocyklem YZ450F Rally a se silnou jezdeckou sestavou v čele s devětatřicetiletou dakarskou legendou Despresem. Toho podpoří jeho francouzští krajané Michael Metge a Olivier Pain spolu s nizozemským veteránem Fransem Verhoevenem. Jezdci Yamahy už letos v lednu dokazovali, že to s návratem ke slavné minulosti značky myslí vážně. Pain dokonce vedl průběžnou klasifikaci od čtvrté do konce sedmé etapy a pak předal vedení svému tehdejšímu týmovému kolegovi Davidu Casteuovi. Až později převzal čelo závodu Despres. Casteu dokázal vyhrát pátou etapu a Verhoeven dvanáctou.
Despres je jasně nejúspěšnějším jezdcem na Dakaru poslední dekády, když tento závod dokázal vyhrát v letech 2005, 2007, 2010, 2012 a 2013. Lepší bilanci má jen jiný nezapomenutelný Francouz Stéphane Peterhansel, který má na svém kontě šest triumfů, všechny právě na Yamaze. „Právě teď se nacházím v poslední fázi přípravy, pak už letíme do Jižní Ameriky. A tam nastane ten známý frmol – vybalování, příprava motocyklů, tiskovky a řešení milionů dalších detailů. Ještě teď se věnuji intenzívnímu tréninku se svým osobním trenérem přes fyzičku, což mi zabírá většinu dne. Co se týká nastudování tratí, road book dostaneme až den před startem, takže tam se toho moc udělat nedá,“ říká Despres a dodává: „Je jasné, že ročník 2014 bude jeden z těch obtížnějších. Maratonské etapy vylučují mechanickou asistenci, a proto bude třeba šetřit motocykly víc než obvykle. Je tam hodně tras jen pro motocykly, takže se dostaneme i tam, kam auta nemůžou. To znamená, že trasy budou víc technické a o to víc vyčerpávající. Těch tisíc kilomerů navíc oproti letošku hovoří samo za sebe. A samozřejmě poprvé se dostaneme do Bolívie. O cestách v Argentině a Chile už něco víme, ale co nás čeká v Bolívii, to neví vůbec nikdo. Chtěli jsme se tam jet v rámci přípravy podívat, ale nebylo to možné. Pořadatelé to zakázali. Víme jen, že to bude hodně namáhavé. Také po startu v Argentině je tam pár míst, kdy vystoupáme do nadmořské výšky 4000 metrů, kde bude řidší vzduch. V Bolívii budou etapy jak maratonské, tak pouze pro motocykly, takže dvojnásobně komplikovanější. Ale co, náročnost je to, co mi vyhovuje. Kvůli tomu ty rally jezdím. Čím je těžší závod, tím jsem já šťastnější.“
Verhoeven pojede s podporou Yamaha Motor Europe a Yamaha Motor Netherlands druhý rok po sobě. Poprvé se Dakaru zúčastnil v roce 2005, nejlepší závod absolvoval v roce 2009, kdy skončil osmý. Na svém kontě má například tři etapová vítězství a dvě podiová umístění v roce 2012. Letos dokončil rally jako devátý. „Jsem fyzicky a mentálně připravený soutěžit s nejlepšími jezdci světa. Se svým motocyklem Yamaha YZ450F Rally jsem velmi spokojený; je to update stroje z Dakaru 2013 s několika detailními úpravami. V posledním ročníku Dakaru jsem dokázal, že umím být rychlý, spolehlivý a vyrovnaný. Nových tratí v Bolívii se příliš neobávám, protože tam pobudeme jen krátce a na celkový výsledek by to nemělo mít tak velký vliv. Rozhodovat se bude podle mne někde jinde. Velice vítám, že se vracejí maratonské etapy, na těch kratších se v minulých letech jezdilo kolikrát zbytečně rychle a příliš se neoddělila absolutní špička od průměru,” nechal se slyšet sedmačtyřicetiletý veterán.
Čtyřiatřicetiletý Metge bude dělat nosiče vody Despresovi, s Dakarem ještě nemá příliš zkušeností. Letos v lednu skončil osmnáctý. „Půjde o můj druhý Dakar, takže nemohu moc porovnávat. Pamatuju si jenom, že letos jsem byl ke konci šíleně unavený a to nebyly na programu etapy přes 500 kilometrů. Teď máme před sebou dvě etapy přes 500 km a dvě dokonce přes 600 kilometrů! Právě proto jsem letos přípravě věnoval maximum času a ještě teď prakticky v tělocvičně bydlím. Mám za úkol podporovat a starat se o Cyrila, minule jsem takovou zodpovědnost neměl. Od té doby, kdy přišel k Yamaze, jsme spolu strávili spoustu času a hodně jsme si na sebe zvykli, což je důležité kvůli komunikaci a pochopení jeden druhého. Na tratích Dakaru to bude životně důležité. Ale zklamání se nebojím. Nasávám nové informace a vědomosti jako houba. Kromě toho, přístup Yamahy k závodu je téměř vědecký.“

 

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist