Dakar 2019: Honza Brabec se těší na písečné peklo

Ve čtvrtek 15. 11. 2018 uspořádal sedlčanský tým Big Shock Racing tiskovou konferenci nezvykle v prostorách multikina CineStar Anděl v Praze, a to měsíc před odletem do Peru, kde 7. ledna odstartuje již 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar.

Martin Macík se posadí již popáté za volant žlutého kamionu Liaz. V minulém ročníku Dakaru dojel do cíle na výborném 5. místě a letos tedy dostal přidělené cenné startovní číslo 504, které mu zajistí dobré pořadí na startu. Kamion, kterému nikdo neřekne jinak, než „Franta“, dostal pro nadcházející Dakar silnější výkon motoru a nyní disponuje neuvěřitelnou silou 1100 koní. Spolu s Macíkem usedne v kabině osvědčený navigátor František Tomášek a novým členem posádky je pak mechanik Lukáš Kalanka.

Dakar 2019 se jede pouze v Peru bez horských etap. Celkem se jede 5 tisíc kilometrů v 10 etapách, z toho jsou 3 tisíce na písku a organizátoři slibují africký Dakar v Jižní Americe. Tým  odjede do peruánské pouště v silné sestavě čítající 20 členů, z nichž většinu tvoří mechanici. Martin Macík se k tomu v rámci konference vyjádřil: „Ten počet kilometrů je sice řádově níž, na druhou stranu 40. ročník Dakaru měl 4 tisíce závodních kilometrů a byl to nejtěžší Dakar v historii. Denně závodíte klidně 8 hodin a nelíbí se mi názor, že se tam budeme někde motat dokola, to je akorát vymlouvání. Pořadatel určitě udělal vše proto, aby to nebylo tak jednoduchý. Jedinou negativní věc vidím v tom, že v kategorii aut a kamionů bude dovoleno při odstoupení ze závodu vrátit se zpět do soutěže, takovou výhodu jsme nikdy neměli.“

My jsme se samozřejmě nejvíce zaměřili na Jana „Brabčáka“ Brabce. Ten startuje pod hlavičkou týmu Big Shock Racing na motocyklu, kdy minulý ročník Dakaru byl jeho debutovým. Nejen že dojel do cíle, ale navíc skončil nejlépe mezi českými motorkáři, když obsadil 39. příčku. „Brabčák“ s přípravou na svůj druhý start na Dakaru během roku rozhodně nezahálel, na motorce seděl téměř denně a výrazně zapracoval na práci s navigací. Podařilo se mu také podstatně zrychlit. Jako svůj pracovní nástroj si „Brabčák“ pořídil nový dakarský speciál Husqvarna WR 450 F, kterému po vzoru týmových kolegů s „Frantou“ dal rovněž přezdívku a motorce začal říkat „Maruška“.

„Letošní model se hodně přiblížil motokrosové motorce, nádrže jsou níž, ovladatelnost mnohem lepší. Navigační věž je užší, takže mám lepší výhled,“ říká k novému stroji „Brabčák“. Jeho otec, který je již tradičně součástí týmu a je k dispozici svému synovi jako mechanik k motorce dodává: „Model pro ročník 2019 je o 10 kilo lehčí. Veškeré úpravy a testy si dělá samotná továrna. Změnila se kyvná vidlice, celý rám je úplně jiný, motor je lehčí, menší a už v sérii má o 3 koně víc. Dneska na té motorce máme nějakých 75 koní a už to moc neupravujeme, to vám všechno nastaví fabrika. Už pominula doba, kdy si motorky stavíte sami.“ Tak uvidíme, jak si „Brabčák“ s touto novou technikou poradí mezi ostatními 150 jezdci na motorkách.

Jaké jiné novinky jsou dále připraveny pro nadcházející Dakar ve stáji Big Shock Racing? „Máme nové přilby. Vymýšlíme nové designy, chceme, aby se to líbilo. Takže i pro Dakar 2019 máme nový design přileb, se kterým budeme vyjíždět. Třeba „Brabčák“ má spotřebu 3 přilby za rok a pro něj na motorce je to klíčová záležitost,“ uvádí nové týmové přilby Martin Macík, které se budou po skončení Dakaru dražit pro dobré účely. „Brabčák“ nám vysvětlil, co bude mít při Dakaru na hlavě on: „Je to nejlepší model přilby SHOEI, co dneska můžete mít. Grafika partnerů je jasná. Spousta lidí už ví, že se snažím neustále připomínat české letce v Anglii ve službách RAF, takže celou zadní část přilby zdobí právě znak RAF. Je to moje oficiální logo, kdy každý Spitfire měl svojí imatrikulační značku, takže logo RAF doplňují písmena JB.“

A proč probíhala tisková konference v prostorách kina? To vzápětí vysvětlil Martin Macík: „My jsme po Dakaru 2018 objížděli celou republiku a dělali jsme přednášky o Dakaru, což mělo obrovský úspěch a pokaždé bylo vyprodáno, tak jsme přemýšleli, kam to posunout dál. Kromě obligátních živých vysílání na sociálních sítích pro fanoušky přímo z Peru vznikne během Dakaru dokument, který nahlédne do zákulisí tohoto závodu. Po návratu z Jižní Ameriky se tak budeme potkávat se svými fanoušky na 14 živých besedách pojmenovaných „Posedlí Dakarem“ a většina z nich se odehraje právě v multikinech CineStar. Chtěli jsme tomu dát trochu šmrnc, protože Dakar je po Formulích 1 druhá nejsledovanější motoristická soutěž na světě a chceme ten motorsport v České republice posunout trochu dál. Předprodej na tyto besedy je již zahájen, budou probíhat celý únor a vše se dozvíte na stránkách multikina CineStar, nebo na našich sociálních sítích. Jen upozorňuji, že počet míst je omezen.“ „Brabčák“ se na chystaný dokument již také těší a sdílí týmové nadšení: „Na kamionu upadne v první etapě kolo, já ve druhý hodím držku a jsem zvědavý, co budeme natáčet… (smích).“

Exkluzivně pro server Motorkáři.cz přinášíme rozhovor před Dakarem 2019 s motorkářem Honzou „Brabčákem“ Brabcem.

Brabčáku, kdy si vůbec zjistil, že by si chtěl jet Dakar?
JB:Je to přesně rok a třičtvrtě, kdy sem seděl v Kalifornii v poušti na šutru a říkal sem si: Tak pojďme to posunout na jinej level.“

Minulý ročník Dakaru si jel úplně poprvé a hned si dojel nejlépe mezi českými motorkáři. Co za tím úspěchem stojí?
JB: „Stojí za tím to, že se všichni vystříleli (smích). To je prostě holý fakt a stojí za tím určitě spousta práce celého týmu a sebedůvěra v sama sebe.“

Co ti jako nováčkovi přišlo na Dakaru nejtěžší?
JB: „Navigace, stoprocentně. V těch dunách sem si říkal, že to nemůžu dát, že to prostě není možný. Dneska už po tom roce se na to dívám jinak, už vím, co mám dělat. Vždycky se může stát, že se mine bod, ale ta navigace byla prostě brutál.“

Změnil si po předešlém Dakaru přípravu? Zaměřuješ se na něco víc?
JB: „Potřeboval sem trochu zesílit v nohách, protože ten písek bude o nohách, tam se bude prostě pořád stát. Takže jsme se zaměřili na nohy, co se týče fyzické přípravy a pak už sem se věnoval jen navigaci. Já nemám problém s rychlostí, ale ta navigace prostě pokulhává. Nejvíc sem se s navigací sžil na letošní Marocké rally (Rallye du Maroc, pozn. red.), kde jsem chytnul tu sebedůvěru.“

V Peru se pojede 70 % závodu v písku. Jak si rozumíš s pískem a co duny?
JB: „Já miluju písek a duny, protože tam je to opravdu sranda. Říkám tomu surfovačka po dunách s výhledem na moře a když chytíte to flow, tak je to zábava, to jinde nezažiješ. Není to Bolívie v 5 stupních a 5 tisíci metry nad mořem. Co mě fakt nebaví, je ranní vstávání ve 4:30.“

Minule jste měli mezi fanoušky velký úspěch s živými vstupy na sociálních sítích. Stejně tomu bude i na Dakaru 2019. Řekneš nám ještě něco k besedám o Dakaru, které budou následovat v kinech?

JB: „Ty besedy budou hodně o zákulisí Dakaru. Samozřejmě taky záleží, jak dojedeme. Já si z toho dělal srandu, že můžeme oba skončit po prvních etapách a pak fakt nevím, co by se říkalo. Ale lidi se mají určitě na co těšit, bude to mít zase jinou atmosféru v tom kině.“

Pokud si nejsi někde na trati jistý, jedeš pořád na plno, nebo musíš přemýšlet?
JB: „Musím přemýšlet. Vrátím se v klidu na to místo, kde sem byl, kde sem si byl jistý, než sem se třeba ztratil a pak pokračuju dál.“

Kluci si mohou během jízdy v kamionu spolu povídat, což pomáhá zahnat únavu. Jak řešíš problémy s únavou a se ztrátou koncentrace ty?
JB:Nikdy sem nezažil ztrátu koncentrace, což je tím, že na motorce trávím opravdu hodně hodin. Tohle trochu klukům závidím, že když se jim podaří etapa, tak mezi sebou komunikují, rozeberou tu etapu anebo už plánují, co se bude v bivaku dělat na kamionu a tak. Tohle mají jednodušší, kdy já to musím nahlásit až v těch třeba 9 večer, kdy tam přijedu, co se bude dělat na motorce.“

A co proti únavě?
JB: „Koka (smích).“

Co s sebou bereš za náhradní díly?
JB: „Já netáhnu nic, protože mám od Husqvarny budget, kdy Husqvarna tam má svůj kamion na jejich náhradní díly, takže já tam jen přijdu a vyzvednu si díl, který potřebuju.“

Co měníš na motorce po každé etapě?
JB:Po každé jízdě olej, olejový filtr, vzduchový filtr a pokud je potřeba, tak gumy.“

Pomáháš při opravách v bivaku, nebo to necháváš čistě na mechanikách?

JB: „Nechávám to čistě na mechanikách. Já sem rád, když dvě hodiny maluju roadbook, tak toho mám plný zuby a jdu spát.“

V sezoně si zajel více dílčích soutěží. Která ti dala na Dakar nejvíc?
JB: „Přesně to Maroko. To mám zažitý, to se jelo zpátky tři týdny, a to prostě za ten měsíc nevyprchá do startu Dakaru.“

Máš nějaký hodně nepříjemný zážitek z Dakaru, který už by si nechtěl zažít?
JB: „To asi nemám.“

Co nějaká nezapomenutelná jobovka z loňska?
JB: „Asi hned první den, kdy sem dostal dvě hodiny penaltu. To si ze mě dělají srandu ještě teďka jako (smích).“

Před minulým ročníkem Dakaru si teprve dělal řidičák na motorku. Jezdíš i v provozu na silnici?
JB: „Ne, já mám toho tolik, že kdybych měl vlézt ještě na silniční motorku, tak se z toho zbláznim.“

Říká se, že Dakar je soutěž pro bohaté. Co si o tom myslíš, že je na tom pravdy?
JB:Myslím si, že to není pravda. Když člověk má to odhodlání a má ty výsledky, tak mu s tím vždycky někdo pomůže. Hlavně v těch motorkách, to zase nejsou tak brutální částky, aby se to nedalo zrealizovat.“

Určitě by si chtěl při svém druhém startu zajet ještě lepší výsledek, než při tom prvním. Do kolikátého místa by si chtěl…
JB: „To nebudu vůbec komentovat. Roli bude hrát spousta okolností, některá nemůžeš ovlivnit, často zasáhne i náhoda. Chci v Peru zúročit letošní tvrdou práci. Ale zároveň si to jedu užít, do dun musíš jet s klidnou hlavou, lehkým stylem, plynule klouzat.“

Dobře. Co by si chtěl na závěr vzkázat fanouškům?
JB: „Ať fandí, ať sledují naše živý vstupy, protože si myslím, že jsou zábavný. Hlavně jsou vždycky bezprostředně z toho dne, co prostě na Dakaru je a který nikde jinde neuvidí.“

Super, budeme držet palce a děkujeme za rozhovor.

Informace o redaktorovi

Karel Novák - (Odebírat články autora)
Iveta Keroušová - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 2 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist