Dakar 2009: Ivo Kaštan a Offroad Centrum Praha

Na startu legendárního závodu Rally Dakar 2009, který se po roční pauze přesunul z afrického kontinentu do Jižní Ameriky, nebudou chybět ani jezdci týmu Offroad Centrum Praha a to hned ve dvou kategoriích - Ivo Kaštan na pitbiku a Jiří Janeček s Viktorem Chytkou s vozem Toyota Land Cruiser 120 v kategorii sériových vozů. Asistenci celému týmu bude poskytovat doprovodný kamion MAN 6x6, který poveze potřebný materiál a tři mechaniky.


Ivo Kaštan na motocyklu absolvoval už osm dakarských závodů a dvakrát v novinářském autě. V současné době se mimo jiné zabývá dovozem replik a přestavbami malých motocyklů Honda Monkey a Gorilla. To je také jedním z důvodů toho, že se 31. ročníku Rally Dakar 2009 zúčastní na zcela neobvyklém motocyklu jemuž dal název Rahier Honda Mk2. Jedná se o bezkonkurenčně nejmenší motocykl ve startovním poli a světovou premiéru takto malého motocyklu na Rally Dakar v celé jeho historii.
Stroj vychází z konstrukce motocyklu zvaný „pitbike“. Prošel velkým vývojem, první kus Rahier Honda Mk1 vycházel z jiné konstrukce rámu a byl kompletně postaven v naší dílně. Na tomto stroji Ivo absolvoval jarní Central Europe Rally, závod však pro technickou poruchu motoru nedokončil. Stroj měl kola o velikosti 17“ přední 14“ zadní a Ivošovi se zdál příliš velký. Motocykl Rahier Honda Mk2, vychází ze sériového stroje. Základem tedy je podvozek z „pitbiku“ značky Pitpro model 2008. Motocykl je celý postaven v retro stylu osmdesátých let, nádrž o obsahu 18 l pochází z motocyklu Honda XL200. Motor má obsah 146 ccm, je na zakázku postaven v Německu renomovanou tuningovou firmou TJR. Základem motoru je Honda Nice a motorový kit Takegawa. Přední i zadní kolo mají velikost 14“, jsou značky Excel, pneumatiky Mitas. Kompletní motocykl bez paliva váží cca 70 kg.
Proč se jmenuje Rahier?? Na památku Ivošova největšího motocyklového idolu, trojnásobného Mistra světa v motokrosu, dvojnásobného vítěze soutěže Rally Dakar - Gastona Rahiera. Gaston byl malý, ale pekelně rychlý chlapík, a to je také filozofie celého Ivošova motocyklu. Proč se Ivo rozhodl pro tak bláznivý nápad startovat na Rally Dakar s motocyklem, kterému mnozí nedávají žádné šance?
Je to pro mne velká technická a především sportovní výzva. Přirovnávám to k plavbě kolem světa na malé plachetnici, to hned tak nikdo nedokáže. Velkou motorku si můžu koupit hotovou, ale tu má každý. Navíc na velkém stroji už toho ve svých letech nemohu více dosáhnout. S malým strojem mohu posunout laťku hodně vysoko, na druhou stranu je to obrovský risk a já jsem si toho vědom.
Návrat ke kořenům rally Dakar, to byl hlavní motiv Ivo Kaštana ke stavbě tohoto stroje pro tento druh závodu zcela neobvyklého. V prvopočátcích rally Dakar bylo hlavní výzvou překonat nástrahy pouště na strojích, které si mnohdy sami závodníci postavili ve svých dílnách a bez velkého zázemí se pustili do boje s přírodou. Na fotografiích z prvních ročníků Dakaru můžeme vidět různorodé stroje, například také známé skútry Vespa, či jiné podomácku různě upravované. Hlavním cílem týmu je setkat se v 18. ledna 2009 v cíli závodu v Buenos Aires, případná umístění budou třešničkou na pomyslném dortu.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist