Central European Rally 2008 startuje

V neděli 20.4. odstartuje první ze série závodů pořádaných jako pokus o náhradu letošního Dakaru. Ani tato akce se nerodila právě lehce. Pořadatelé sice mohli navázat na přípravy maďarského promotéra, jelikož na konci minulého roku před smutným zrušením letošní africké rally se již začínal plánovat start závodu Dakar 2009 v Budapešti s Evropskou částí trasy přes Rumunsko. Tyto přípravy tedy přišly vhod při pořádání podniku CER, bohužel před týdnem musela být připravená trasa dále zkrácena kvůli extrémní povětrnostní situaci v Rumunských horách okolo města Sovata. Organizátor se do poslední chvíle snažil vyčistit cesty od sněhu, ale nepodařilo se a etapa Sovata - Sovata byla zrušena. Místo této etapy bude Baia Mare - Baia Mare a pojede se 2x Veszprem -Veszprem.

Do Maďarska závodníky láká velmi silná konkurence slavných jmen jako Cyril Despres, Mark Coma nebo David Casteua - ti všichni dali přednost této rally před závodem Rally Tunis pořádaným pod FIA. Další motivací je velká podpora fanoušků, kteří se chystají vyrazit podívat se na trať, ale také zvýhodněné podmínky pro jezdce přihlášené do zrušeného lednového dakaru. Podle slov jezdců zde hraje roli i solidarita s pořadatelskou společností A.S.O., která celé akci zaručuje vysokou mediální podporu a snaží se uchovat image výjimečné soutěže a překonat prázdnou sezónu a spustit „Nový Dakar“ v Chile a Argentině na začátku roku 2010. Podobná soutěž A.S.O. jako CER 2008 by se měla jet ještě na podzim ve Španělsku či Portugalsku. Na tiskovce mimo jiné již také zazněly první informace o jihoamerické rally nahrazující Dakar. Přejímky strojů budou na začátku prosince ve francouzském Marseille a organizátor pak lodí přepraví všechny stroje do startovní země. Startuje se 3. ledna 2009 v Buenos Aires.

Ale zpět k nadcházejícímu víkendu. Máte v úmyslu se také vyrazit podívat do Budapešti a třeba na některou z rychlostních zkoušek? Pak vězte, že adresa technických přejímek v sobotu 19.4. od 8,00 do 20,00 je Heroes Place na ulici Felvonulási tér (metro M1 - Dosza Gyorgy út.). Zde také bude uzavřené parkoviště pro odbavené stroje po přejímce. Druhého dne z tohoto místa začnou brzy ráno startovat klasicky napřed motocykly a quady, pak auta, nakonec kamiony. Dá se očekávat rychlý, téměř motokrosový závod, protože podle slov jezdců zde není prostor na nějaké taktizování či šetření sil, pojede se celý týden naplno. Navigace zde bude hrát jen vedlejší roli, větším strašákem jsou i malé technické poruchy, protože časové rozdíly zde budou menší a jakékoli zdržení bude znamenat velký propad na výsledkové listině. Určitou neznámou bude také závodění v odlehlých oblastech Rumunských hor, podle slov Pepy Macháčka se nedá očekávat, že by místní pastevci sledovali televizi a setkání s dřevařským povozem nebo stádem koz může být velké překvapení pro obě strany.

A teď již k české účasti. Na tiskovce týmu KM Racing se představili tři jezdci, kteří pojedou do Maďarska a Rumunska hájit barvy týmu, a sice David Pabiška, který na tuto rally vyráží se lehčím ,více „motokrosovým“ speciálem KTM 450 EXC-R, dále Dušan Randýsek na svém původním pouštním speciálu Yamaha 450, který prodělal nějaké ty úpravy a odlehčení, a nakonec Pepa Macháček na quadu vlastní konstrukce s motorem Yamaha. Novými tvářemi týmu KM-Racing měli být Mistr Světa a Evropy v enduro Roman Michalík a vítěz Mezinárodní motocyklové šestidenní Ivan Jakeš. Poslední víkend před odjezdem však rozhodl jinak. Ivan se zranil při mistrovském závodě v enduru a Romana nepustí na trať podezření na zápal plic.

Perličkou ve startovní listině je nový tým Trojek Racing Team a jeho hlavní protagonista, dlouholetý dakarista Ivo Kaštan, který si pro tuto rally připravil zmenšeninu soutěžního speciálu evokující pitbike. Ivoš bude první a jediný na světě, který s motocyklem této velikosti pojede dálkovou soutěž. Jeho stroj dostal jméno „RahierMk1“ podle slavného závodníka Gastona Rahiera, muže malého vzrůstem avšak velkého svými výkony. Motocykl bude pohánět motor Honda o obsahu 125 ccm a celková váha stroje včetně jezdce bude pouhých 180 kg. Druhým jezdcem týmu Trojek Racing Team je Karel Ležatka, také na Hondě, ovšem na klasičtějším typu Honda XR650R.

Ve startovní listině jsme potkali ještě další jména a týmy, o kterých se nám během přípravy tohoto článku bohužel nepodařilo zjistit další podrobnosti, budeme rádi pokud třeba čtenáři něco doplní formou komentářů:
Jan Froněk, Honda, Orion Racing Team
Josef Švorc, Ktm, Trojan Ktm Hradec Kralove
David Poliensky, Yamaha-Quad
Za Slovensko se na start chystá známé jméno Jaroslav Katriňák za řídítky stroje KTM 530EXC-R. Bohužel se nám nepodařilo potvrdit ani vyvrátit informace o účasti jezdce, od kterého se na letošním Dakaru čekalo asi nejvíce - Martina Macka na stroji Yamaha, Yamaha Europe Team. Martin měl ještě ve čtvrtek problémy se zádama a později se nám již nepodařilo se s ním spojit - takže doufáme že je na cestě do Budapešti a jestli ne, tak že v továrních barvách Yamahy zabojuje příští rok v hlavní soutěži v Jižní Americe.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist