Nejlepším Čechem na Erzbergu Tomáš „Hliník“ Trojan

Výsledková listina jednoho z nejtěžších závodů pod sluncem, se ani letos neobešla bez české vlaječky. V Hare Scramble bylo celkově klasifikováno dokonce třináct českých borců. Tím vůbec nejlepším z nich byl Tomáš „Hliník“ Trojan, který vydřel 78. pozici. Ještě za čerstva jsme se Hliníka zeptali: „Erzberg - JAK TO chodí ?“

Veliké gratulace k perfektnímu umístění! Čekal si takovej výsledek? Jaký byl tvůj cíl?
Díky díky, můj cíl byl dojet. Ale když se vrátím nohama na zem tak cílem bylo probojovat se do neděle (Hare Scramble) a přežít.

Pokolikáté si byl na Erzbergu závodit?
Poprvé, realita předčila moje nejbujnější fantazie hlavně co se týče nedělní Hare Scramble.

Trénoval si nějak speciálně? Tím myslím hlavně na trialové brutality Hare Scramble závodu?
V rámci sebemrskačství trénuju trialové brutality při každé vyjížďce, baví mě to. Vyjet tam, kam ostatní nevyjedou, pustit se do terénů, kam normální člověk nejde ani pěšky.
Jak probíhal prolog, tedy kvalifikace do nedělního závodu? Přece jen je to tak trošku opak Hare Scramble.
Jojo, je to trochu opak, ale sedlo mi to taky. Mám rád rychlé šotoliny 100+, rychlé drifty a klopenky. V pátek bylo mokro a spíš jsem se seznamoval s trasou. V sobotu jsem vypnul mozek a vyjel si 90. místo, tedy druhou řadu do nedělní Hare Scramble. Rezervy ale ještě byly. Jednou jsem upadl a silnější motorka by taky přišla vhod. Maximálku jsem si dal se svou EXC300 144km/h.

Připravoval si nějak speciálně mašinu na prolog a pak na závod?
Ano, na prolog menší pastorek a oba dva dny mousse, vyvážit kola, přidělat popruhy dopředu i dozadu, pořádný bastry, kryt motoru a chladičů. Poslední 3 zmíněné vzaly za své- rozsekané, zohýbané, zničené.

Usínalo se ti před jedním z nejtěžších offroad závodů na světě dobře?
Dovedeš si představit spánek pod plachtou ve vleku se sousedama, co měli celou noc puštěný techno tak hlasitě, že tlakový vlny z repráků hejbaly s plachtou sem a tam? A tréma byla taky, nechtěl jsem zklamat.
Jak to probíhalo bezprostředně po startu?
Těsně po startu sprcha vody ze startovní rovinky, potom prach, že jsem jel úplně poslepu a první výjezdy, kde lítaly vzduchem sprchy kamenů jako tenisáky.

Líbila se ti nějaká pasáž závodu extra hodně a naopak byla některá, ze které máš ještě teď noční můru?
Líbily se mi trialové výjezdy a to jak krátké kamenité, tak dlouhé sypké. Na ty jsem si věřil a užíval si aplaus po projetí Redbull bránou.
Noční můru mám ze sjezdu do 13. checkpointu, tam šlo o život. Neubrzditelnej kopec lesem končící šestimetrovou kolmou zdí. Závodník co jel těsně za mnou neubrzdil, spadnul ze zídky a zranil se, musel pro něj vrtulník. Koukal jsem na to těsně potom, co mi odpípl 13.CP. Doteď mi z toho pohledu naskakuje husí kůže.

Říkal sis během závodu, že toho máš plný kecky a pečeš na to?
Jo, plný kecky jsem toho měl, sáhnul jsem si na nejhlubší dno ve svym životě, když mě kluci pomáhali do 14. CP tak už jsem ztrácel vyčerpáním pojem o prostoru a čase a nemohl jsem dýchat. 14. CP mi odpíchli 10 vteřin před koncem závodu. Myšlenku, že bych vzdal dřív jsem si nedokázal připustit.
Mašina na Erzbergu dostává pořádnou zabíračku, byli s technikou nějaké trable?
Naštěstí ne (klep klep), přestože už má svoje léta (2005), šlapala jako hodinky.

Během závodu jsem viděl hodně dobitých závodníků, ty jsi to přežil bez ztráty kytičky?
Při zmíněném sjezdu do 13. CP jsem do třetiny jel, pak se to začlo rozjíždět a věděl jsem že je zle. Hodil jsem jí na bok a pekelně si narazil žebra, kutálel jsem se asi 30 metrů. Motorka šla pana-orel a dopadla vedle mě. Lehčích pádů bylo nespočetně.

Pomáhají si závodníci navzájem nebo každej kouká jen na sebe?
Každej kouká jen na sebe, navíc před každym těžkym místem se stojí fronta, místo aby nechali rozjezd a pak by to vyjel každej, tak se všichni cpou, předbíhají, nadávají. Pomoci od jezdce se nedočkáš.
Celej víkend byl pořádnej pařák, jak si se s ním popral?
Byl jsem rád, že neni zima, když jsme přijeli ve středu, tak byla vichřice a padal sníh s deštěm. V tom by se jelo o dost hůř.

Potřeboval si během závodu tankovat benzín nebo jinou asistenci?
Benzín vystačil, jen jsem asi 3x potřeboval vodu do chladiče. Jednou to byla voda, jednou citronová matonka a jednou Redbull. Dával jsem na chladič větráky, ale moc nepomohly.

Myslím si, že se některé pasáže asi bez pomoci dát prostě nedali? Co si o takových místech myslíš?
Jo, to máš pravdu. Myslím si, že je to špatně, o tom by závod být neměl. Vyskytli se i tací (radši nebudu jmenovat), kteří přijeli pod kopec, sesedli z motorky, 10 lidí jí vytáhlo nahoru a oni vedle ní vyšly pěšky. Nemusím dodávat že nikomu jinému již nepomohli.
Vezl sis něco s sebou?
Základní nářadí, 2 litry pití a pár sušenek.

Jak si poznal, že je konec závodů a na jakém místě ses umístil?
Když jsme se šplhali do 14. CP tak borec s pípákem ukazoval minuty do konce. Pět.. tři.. jedna.. pípnul jsem 10 vteřin před koncem a zhroutil se vysílením.

Máš nějakou kuriozitku z Hare Scramble nebo prologu? (asi celej závod je jednou velkou kuriozitkou, ale přece?)
Nešťastnou kuriozitou bych nazval perfektní výkon Romana Korbera, kterej minul nebo si zapomněl píchnout jeden CP a ve výsledkové listině se tak totálně propadl. Nutno říct že značení ani organizace nebyla nejlepší.
Šel bys do toho znovu? Jestli jo, jaká mašina by po této zkušenosti byla ideální?
První slova po dojetí byly „Už nikdy více!“ Uvidíme po půl roce. Ideální motorka by byla EXC300, ale o 15 koní silnější a o 15kg lehčí.. tedy něco jako má Teddy :-).

Jak probíhaly oslavy?
Zatím nijak, bolí mi celý tělo a ráno jsem sotva vstal z postele.

Teď seš asi zralej na tři tejdny v lázních a mašina na kompletní GO?
Jo, já jo, motorka je na tom o dost líp. Říkají mi v partě Hliník, protože co koupim motorku tak jí obalim výztuhama, padákama a chráničema většinou z hliníku.. vyplatilo se..

Díky moc za rozhovor!
Taky děkuju, Tomáš, Troj, Hliník

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):



TOPlist