Sergio Gadea

Sergio se narodil na okraji Valencie ve čtvrti Puzol. Velice důležitou okolností bylo vybudování okruhu Richarda Torma v roce 1999. Gadea to měl okamžitě blízko k okruhu, na kterém slavil mnohé úspěchy (2 pódia, 1 nejrychlejší kolo závodu, 1 pole-position). Ze stopětadvacítek přešel letos do třídy Moto2 a moc se mu nedařilo. Sice získal jedno podium, ale to bylo také všechno. Pravděpodobně nejvíce na sebe strhával pozornost v letech, kdy zářil i náš Lukáš Pešek. Jako zapřísáhlý „Asparovec“ trochu překvapil nedávným rozhodnutím dát se do služeb dalšího bývalého ex-šampiona Sita Ponse. Po krátké anabázi u Paris Hilton to loni zkoušel opět v Moto2.

Dnes již věkem zkušený motocyklový závodník začínal ve španělských šampionátech. V mistrovství světa se poprvé objevil až v 19 letech se čtyřmi starty na svém kontě jako jezdec na wild card. V roce 2004 už jel celý seriál a skončil v celkové klasifikaci na 19.místě se ziskem 29 bodů. Dlouho se mu nedařilo. Zlom nastal na Sachsenringu a od té doby již víceméně pravidelně bodoval. Na své více než domácí trati ve Valencii dokonce získal 5.místo, což bylo tehdy velkou senzací. Tento mladík totiž bojoval zcela regulérně o vítězství a jen vinou několika drobných chyb v závěru závodu přišel o své premiérové pódium. Připravili ho o něj daleko zkušenější Pablo Nieto a Alvaro Bautista. Úspěch byl zkompletován také velice solidným pátým kvalifikačním časem.
Gadea v roce 2005 opět v sedle Aprilie a ve službách Aspara dosáhl několika skvělých úspěchů. Tentokrát již měl plně tovární podporu, kterou dokázal využít. Hlavně to bylo patrné ve francouzském LeMans, kde dojel druhý a na cílové čáře s tím nic nenaděl ani superfavorit Mika Kallio. Gadea se sklonil pouze před pozdějším mistrem světa Lüthim. Podobný úspěch později přišel i v Brně, kde si vyjel čtvrté místo při teprve druhém startu na tomto okruhu. Hodně si Sergio sliboval hlavně od závodu ve Valencii. Zajel fantastické pole-position a vedl také v samotném závodě. Předčasně však skončil v ochranné zóně po pádu. Celkově z toho bylo 12.místo s 68 body a naděje do budoucích let.
Od začátku své kariéry se však Gadea musel vypořádávat se skutečností, že jsou u Aspara přeci jen preferovanější jezdci. Skutečně kvalitní materiál dostával pravidelně k dispozici pouze Faubel a Bautista. Tento zřejmý handicap byl dobře vidět v následující sezóně 2006. Na rozdíl od roku 2005 Aspar zahrozil se svým týmem vší silou. Dominance byla také dána poklesem výkonnosti KTM a Lüthiho Honda také svůj stroj během roku příliš nevyvíjela. Aprilia začala být na vrcholné úrovni a toho dokázal využít i Gadea. Přestože nedokázal v závodech GP zvítězit, opět na sebe výrazně upozornil. Výsledkem bylo 1x druhé a 4x třetí místo. V první polovině roku se držel nejlepších jezdců a měl reálnou naději na titul. Čtyři výpadky v závěru roku mu znemožnily bojovat o nejlepší celkovou pozici, navíc ještě poměrně se štěstím uhájil pátou příčku před naším Lukášem Peškem. Šancí na své první vítězství měl hned několik. Poprvé to bylo v Catalunyi, kde neúspěšně bojoval s dvěma „Asparovci“ Bautistou a Faubelem. V holandském Assenu už na Alvara vyzrál, ale vítězství mu sebral Fin Kallio. Ve Valencii opět dokázal, jak mu tato trať náramně svědčí. Bez problémů se kvalifikoval do první řady a v cíli nestačil pouze na duo Faubel-Kallio. Sezóna skončila ziskem pátého místa s bohatým přídělem 160 bodů.
Po odchodu Kallia a Bautisty do dvěstěpadesátek byl v roce 2007 považován za spolufavorita mistrovství. Opět však byl tak trochu odstaven Martinezem na vedlejší kolej, když přišel na místo mistra světa Bautisty velezkušený Gabor Talmacsi… A znovu z toho byla jen pozice týmové „trojky“. Hned v úvodu Gadea překvapil pátým místem v Jerezu, kde se mu nikdy příliš nedařilo. Naopak v LeMans znovu přesvědčil, že mu enormně svědčí pouze vybrané okruhy. První vítězství v kariéře se ale nerodilo lehce. Dlouho ho v závodě pronásledovali Pešek a Smith. V závěru si zkušeně situaci pohlídal. V Mugellu se Sergio dostal do análů, když projel cílem v trojici jezdců s nejmenším odstupem v historii silničního MS. Co mu však bylo platné stříbro za Faubelem! Na skvělé výsledky z úvodní poloviny sezóny navázal až závodem ve Valencii, kde skončil těsně třetí. V nervydrásající bitvě o titul měl pomáhat krajanu Faubelovi proti Talmácsimu. Tuto dost nerovnou hru dokázal Gábor ve Valencii ukočírovat ve svůj prospěch. Gadea nakonec skončil v roce 2007 sedmý a o dvě pozice si pohoršil, přestože získal stejný počet bodů. Aspar byl nakonec rád. V zimě však musel spolknout hořkou pilulku odchodem svého černého koně Faubela do silnějších dvěstěpadesátek. Otěže měl převzít hlavně Talmácsi.
V roce 2008 překvapivě kralovali jiní. DiMeglio na Derbi od začátku sbíral body, později i vítězil a „Asparovci“ se rázem ocitli v nelehké situaci, kdy museli neustále dotahovat bodovou ztrátu. Gadea přitom začal famózně vítězstvím v Losailu. To bylo na dlouhou dobu vše. Sergio se v pozdějším průběhu už ani nepostavil na stupně vítězů. Aspar takový výpadek nečekal, stejně jako samotný jezdec. Výsledkem bylo až dvanácté místo daleko za top ten. Ani preferovaný Talmácsi nezářil.
V roce 2009 Gadea navázal na úspěchy z let předešlých. Zvítězil v Assenu, druhý dojel v Jerezu a na Sachsenringu. Opakovala se situace z minulosti; druhá polovina roku jezdcovi nevyšla podle představ. Julian Simon se stal suverénem nejslabší třídy a nenechal nikoho na pochybách, kdo je u Aspara jedničkou.
V roce 2010 střídal Sergio Gadea úspěchy s neúspěchy, které ale bohužel převážily. Začátek sezóny přitom vypadal hodně famózně, 10. v Qataru, 6. v Jerezu, 6. v Le Mans a dokonce druhý v Mugellu. Pak se karta úplně obrátila, a ve druhé polovině sezóny stojí za zaznamenání pouze 6. místo v Indy a 8. ve finále ve Valencii, hodně málo na to, aby mu Sito Pons nabídl smlouvu i na rok 2011.
Sergio Gadea se tak vrátil do malorážek a jel za tým Blusens BQR tovární motocykl Aprilia RSA 125 ccm. Jenže i v týmu bohaté Paris Hilton pokračovalo trápení přes dvě třetí místa na Losailu a v Assenu, ale podobně jako v případě dalšího navrátilce Faubela se od něj čekalo více. Kontrast s dalším jezdcem Vinalesem byl až příliš markantní. V závěru sezony se rozhodl opustit malorážkový tým a přestoupil o třídu výše do Moto2 k týmu Desguaces La Torre na Moriwaki. Stihl jen jeden start. V Motegi přišla těžká havárie v kvalifikaci, kdy mu lékaři málem museli odebrat slezinu, došlo také ke zlomení dvou bederních obratlů. Léčba si vyžádá několik měsíců rekonvalescence. Zatím pro tento rok nemá smlouvu.

Datum: 30.12.1984
Místo narození: Puzol (Španělsko)
Výška: 170cm
Váha: 58kg

Kariéra v číslech:

2004 – mistrovství světa 125 ccm - 19. místo (29bodů) Aprilia
2005 – mistrovství světa 125 ccm - 12. místo (68bodů) Aprilia
2006 – mistrovství světa 125 ccm - 5.místo (160bodů) Aprilia
2007 – mistrovství světa 125 ccm - 7. místo (160bodů) Aprilia
2008 – mistrovství světa 125 ccm - 12. místo (83bodů) Aprilia
2009 – mistrovství světa 125 ccm - 5. místo (141bodů) Aprilia
2010 – mistrovství světa Moto2 - 17. místo (59 bodů) Pons Kalex
2011 – mistrovství světa 125 ccm - 9. místo (103 bodů) Aprilia

Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004




TOPlist