Hiroshi Aoyama

I kdyby tenhle sympatický Japonec už ve svojí kariéře nedosáhl žádných výrazných úspěchů, zůstane navždy zapsán jako historicky poslední mistr světa (těch „pravých“ dvoutaktních) dvěstěpadesáték.

Hiroshi Aoyama se poprvé posadil na motorku v pěti letech, když mu jeho táta koupil „Pocket-Bikes“. Jak Hiro píše na svém webu, „vášeň pro motocykly se pak stala centrem mého života“. V motoškole Okegawa Zyuku se ve čtrnácti letech naučil spoustu důležitých věcí kolem motorek, mimo jiné si vyzkoušel i minibiky, motokros a dirttrack. V japonském mistráku absolvoval v týmu Harc-Pro pět sezón a po debutu ve stopětadvacítkách brzy přešel do čtvrtlitrů. Ve svojí závěrečné „japonské“ sezóně 2003 získal titul mistra Japonska, a když při startu na divokou kartu získal v domácím závodě Grand Prix v Suzuce druhé místo, nikoho nepřekvapilo jeho angažmá v následujícím ročníku mistrovství světa. Honda si ho totiž vybrala jako svého "Scholarship Ridera", tedy pilota, kterého si jako svého „stipendijního studenta“ vychová pro boje o budoucí tituly mistrů světa.
V sezóně 2004 tedy se čtvrtlitrovou Hondou nastoupil v týmu Telefonica Movistar po boku Daniho Pedrosy, ze třinácti dokončených závodů dojel dvanáctkrát v Top ten, získal dvě třetí místa a při svojí premiérové sezóně skončil na skvělém šestém místě. O rok později, tedy v sezóně 2005 postoupil o další dva stupínky výše, když ke třem bronzovým medailím přidal vítězství v Motegi.
Následující tři sezóny byl Hondě nevěrný, protože startoval s rakouskou KTM. S ní ale jeho výkony měly klesající tendenci, když v roce 2006 sice zopakoval čtvrté místo, ale o rok později, tedy 2007 skončil šestý (v obou sezónách získal dvě vítězství) a v sezóně 2008 byl v celkovém pořadí dokonce „až“ sedmý. V této poslední sezóně, které se oranžové motocykly z Mattighofenu účastnily, nedokázal ani jednou zvítězit a navíc ho zcela zastínil jeho týmový kolega Mika Kallio, který bojoval o titul mistra světa.
Pro sezónu 2009 musel hledat nové angažmá, protože tým KTM kvůli připravovanému přechodu prostřední kubatury na čtyřtakty tuhle skvělou třídu opustil. Na milost ho vzala „mateřská“ Honda, což u téhle značky není úplně obvyklé, kdo jednou odejde, nebývá pro něj cesty zpět... Ale u Hondy chtěli poslední čtvrtlitrový titul za každou cenu a jeho zisk s japonským pilotem, to bylo velké lákadlo. V týmu Scot Racing Team osedlal čistě fabrickou Hondu RS250RW, se kterou dokázal ve všech závodech dojel v Top ten, přičemž jeho nejhorší umístění bylo osmé místo z Le Mans. Sedmkrát vystoupil na stupně vítězů, z toho třikrát dojel druhý a čtyřikrát zvítězil. Do posledního závodu ve Valencii nastupoval jako vedoucí jezdec šampionátu a i když dojel až jako sedmý, jeho protivník Marco Simoncelli závod nedokončil. Přestože v několika posledních letech čtvrtlitrům vládla Aprilia, tak ten úplně poslední titul byl jeho, byl Hondy, prostě byl Japonský. Investice do tohoto "Scholarship Ridera" se tedy Hondě rozhodně vyplatila!
Sezóna 2010 přinesla změnu v pravidlech prostřední kubatury a Hiro se namísto startu v nové kubatuře Moto2 rozhodl pro přestup do MotoGP. V týmu Čechošvýcara Daniela Eppa Interwetten Honda MotoGP osedlal speciál Honda RC212V a spolu s dalšími piloty čtvrtlitrů (Simoncellim, Bautistou, Barberou), mistrem světa superbiků Benem Spisem a Alexem Espargarem se pustil do bitev s ostřílenými borci té nejvyšší kubatury. Přestože Aoyama byl v předešlém roce ze čtveřice dvaapůlkařů nejúspěšnější, po přestupu do MotoGP svoji pozici nepotvrdil. Zahájil sice slibným desátým místem v Katarském Doha, ale pak přidal už jen dvě umístění v Top ten (desátý v Japonsku a sedmý v Malajsii). Navíc se v Silverstone těžce zranil (zlomený dvanáctý obratel), musel vynechat pět následujících závodů a vrátil se až při Grand Prix Indianapolis. Celkově skončil na patnácté pozici, což pro exmistra světa není rozhodně nic ke chlubení. Když potom v nejsilnější kubatuře skončil tým Interwetten Honda, vypadalo to na jeho „návrat“ o kubaturu níž. Ale protože je Hiro jediný Japonec, který je v současné době schopen jezdit v MotoGP (o což pochopitelně promotér šampionátu usiluje) a navíc Honda nad ním stále drží ochrannou ruku, uvidíme ho v sezóně 2011 opět v sedle Hondy RC212V, tentokrát v týmu Fausta Gresiniho.


Datum narození: 25. října 1981
Místo narození: Chiba, Japonsko
Výška: 165 cm
Váha: 55 kg
Hobby: motokros, dirt-track

Kariéra v číslech:
1998 - Tsukuba Championship 125 ccm – 2. místo
          - Tsukuba Production Class 250 ccm – 7. místo
1999 - Mistrovství Japonska 125 ccm – 11. místo (Honda)
2000 - Mistrovství Japonska 250 ccm – 2. místo (Honda)
2001 - Mistrovství Japonska 250 ccm – 8. místo (Honda)
2002 - Mistrovství Japonska 250 ccm – 2. místo (Honda)
2003 - Mistrovství Japonska 250 ccm – 1. místo (Honda)
2004 - Mistrovství světa 250 ccm – 6. místo (Honda)
2005 - Mistrovství světa 250 ccm – 4. místo (Honda)
2006 - Mistrovství světa 250 ccm – 4. místo (KTM)
2007 - Mistrovství světa 250 ccm – 6. místo (KTM)
2008 - Mistrovství světa 250 ccm – 7. místo (KTM)
2009 - Mistrovství světa 250 ccm – 1. místo (Honda)

Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004




TOPlist