Daniel Pedrosa

Byť je to Španěl, asi po něm nikdy nebudou šílet desetitisíce diváků. Na jeho tváři jsou málokdy znát jakékoliv emoce, ať už pozitivní po vítězství, či negativní ve chvíli, kdy se nedaří. Podobné je to i s jeho jízdním projevem na dráze. Přesto (proto?) je ale jedním z nejrychlejších jezdců seriálu a každoročně patří k nejžhavějším kandidátům na zisk titulu.

Dani Pedrosa začal jezdit na motorce ve čtyřech letech, ale to měl jeho první motocykl Italjet 50 ještě postranní přídavná kolečka. V šesti letech začal jezdit první závody, i když se jednalo pouze o jezdění s kamarády. První “opravdové” závody si vyzkoušel v jedenácti letech a to španělský minibikový šampionát a ihned ve svojí první sezóně skončil na druhém místě. Přes pohár Movistar Activia Cup, pomocí kterého ve Španělsku vyhledávají nové talenty, v roce 2001 vstoupil do světového šampionátu ve třídě stopětadvacítek. Hned při své premiérové sezóně si připsal dvě umístění na stupních vítězů, celkově skončil na osmém místě a vyhrál souboj s Jakubem Smržem o titul “nováček roku.”
V následující sezóně 2002 už na stupně vítězů vystoupal celkem devětkrát (tři vítězství) a celkově skončil na třetím místě. V roce 2003 byl Pedrosa nedostižný a i když kvůli zlomeným kotníkům musel vynechat poslední dva závody, s přesvědčivým náskokem získal svůj první titul mistra světa.
Pro sezónu 2004 přestoupil do kubatury dvěstěpadesátek a jeho dominance se ještě zvýraznila. Přestože to byla jeho první sezóna ve čtvrtlitrech, pouze jednou nedojel, ale jinak získal dvě čtvrtá, jedno třetí a pět druhých míst a sedmkrát zvítězil. Přesvědčivě tak získal titul a Sebastian Porto na druhém místě ztrácel propastných 61 bodů. V podobné formě se předvedl i o rok později, tedy v sezóně 2005, kdy za sebou na druhém místě nechal Caseyho Stonera.
Od roku 2006 ho můžeme vídat ve třídě MotoGP, kde startuje ve stáji Repsol Honda. V první sezóně v nejvyšší kubatuře si ještě stačil vyzkoušet litrové speciály a přestože to byla sezóna na “rozkoukání” hned ve svém prvním závodě skončil druhý a během roku přidal ještě další druhé místo, tři třetí a dvě vítězství. Největší šance ale Honda vkládala do Pedrosy po přechodu na osmistovky, které jakoby byly šité na míru jeho žokejské postavě.
V prvním roce osmistovek, tedy v sezóně 2007 sice Dani skončil na druhém místě v šampionátu a nechal za sebou o jeden bod i Valentina Rossiho, ale ani to nemohlo uspokojit nikoho z tábora hondistů a to hlavně kvůli způsobu, jakým v celé sezóně dominoval Casey Stoner.
Všichni Daniho příznivci se tak těšili na sezónu 2008. Zpočátku všechno vypadalo skvěle, Dani se také dostal do čela šampionátu, pak ale přišla zbytečná chyba na zmoklém Sachsenringu, následoval pád a zranění. Ze tří závodů (Sachsenring, Laguna Seca a Brno) Pedrosa vytěžil pouze jediný bod a v tu chvíli bylo po nadějích na titul. Nakonec z toho bylo celkové třetí místo a Dani se o to více těšil na boje o titul v další sezóně.
Také v roce 2009 se zařadil do nejlepšího jezdeckého kvarteta šampionátu, ale oproti jezdcům továrního týmu Yamaha (Rossiho a Lorenza) a Stonerovi na Ducati byly jeho výkony tak trochu nevýrazné a i když si připsal pouhé dva bodové výpadky, tak celkové třetí místo získal hlavně díky Stonerově zdravotní třízávodové pauze. Ale i tak zcela zastínil svého týmového kolegu, kterým byl v této sezóně Andrea Dovizioso.
Do sezóny 2010 sice vstupoval bez zranění (ne jako v předchozích dvou letech), ale předsezónní testy ukazovaly, že to bude mít v této sezóně hodně těžké. Jako jedna z možností jeho problémů byl pravděpodobně přestup k firmě Öhlins, s jejichž podvozkem se tenhle Španěl nějakou chvíli rovnal. Také první závod nenasvědčoval tomu, že nakonec Dani bude vicemistrem a jeho sedmé místo z Kataru bylo velkým rozčarováním. Nakonec ale Pedrosa dokončil devět závodů na stupních vítězů (pětkrát druhý a čtyřikrát první), ale když už to po závodě v Aragonu vypadalo, že by Dani mohl ještě Lorenzovi ztížit jeho cestu za světovým titulem, přišlo zranění při volném tréninku v Motegi a bylo jasné, že Pedrosa ani ve svojí páté sezóně v MotoGP na světový titul nedosáhne. Chyběl sice „jen“ tři závody, ale i když ani v Portugalsku a Valencii ještě nebyl úplně zdráv, musel zpátky „do práce“ aby udržel aspoň stříbrnou medaili.
V roce 2011 Danimu uniklo celkové třetí místo o pouhých devět bodů a opět předvedl svoji „klasickou“ sezónu. Tedy sezónu, ve které v mnohých závodech dokázal svoji velikou rychlost, ale také laboroval s nepříjemným zraněním, jenž ho nakonec odsunulo z boje o titul mistra světa. Do závodu v Le Mans vytěžil ze tří závodů po jednom vítězství, druhém a třetím místě a za leaderem Lorenzem zaostával pouze čtyři body. Pak ale přišla kolize s Marcem Simoncellim ve Francii a bodový výpadek trvající čtyři závodní víkendy. Po rozkoukání v podobě osmého místa se zaskvěl vítězstvím na oblíbeném Sachsenringu a další prvenství přidal v Motegi, ale páté místo ze závěrečné Valencie rozhodlo o tom, že Dani bral jenom „brambory“.
Datum narození:
29. září 1985
Místo narození: Sabadel (Španělsko)
Výška: 160 cm
Váha: 51 kg

Kariéra v číslech:

2001 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 8. místo (100 bodů) Honda
2002 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 3. místo (243 bodů) Honda
2003 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 1. místo (223 bodů) Honda
2004 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 1. místo (317 bodů) Honda
2005 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 1. místo (309 bodů) Honda
2006 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 5. místo (215 bodů) Honda
2007 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 2. místo (242 bodů) Honda
2008 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 3. místo (249 bodů) Honda
2009 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 3. místo (234 bodů) Honda
2010 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 2. místo (245 bodů) Honda
2011 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
           - 4. místo (219 bodů) Honda

Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003

Fotogalerie 2002

Fotogalerie 2001




TOPlist