Valentino Rossi

Určitě není na světě jediný fanoušek těch nejrychlejších motorek, který by neznal jeho jméno. Jednou se bude na (nyní) devítinásobného mistra světa vzpomínat jako na jednu z největších osobností světového sportu. Máme štěstí, že si jeho umění můžeme užívat právě my.

Valentino Rossi se narodil rodičům Grazianu a Stefanii a to ve stejném roce, kdy jeho otec skončil třetí v pořadí mistrovství světa dvěstěpadesátek. Bylo tedy celkem jasné, kterým směrem bude svého syna vychovávat. Valentino již odmala miloval rychlá kola, první minibike řídil ve věku pouhých dva a půl roku. Přesto jeho první závodní krůčky byly spojeny se dvěma stopami, začínal totiž závodit na motokárách, protože matka Stefanie považovala minibiky za nebezpečné. V motokárách v roce 1990 zvítězil v oblastním šampionátu, ale touha po jedné stopě byla příliš silná. Nejprve závodil nějaký čas zároveň na motokárách i minibajcích, ale kvůli nedostatku peněz musel káry opustit. V roce 1991, kdy se začal seriózně věnovat pouze motocyklům, zvítězil v šestnácti regionálních závodech. K tomu, aby svůj talent mohl nadále rozvíjet, potřeboval patřičnou motorku. V roce 1993 začal jezdit italský šampionát kategorii Sportproduction na motocyklu Cagiva Mito, se kterým však hned v první zatáčce, ne víc než sto metrů od boxů, havaroval. Motocykl se nechal opravit, jenže další pokus skončil hned v zatáčce druhé. Po tomto momentu se Rossi dokonce rozhodoval, zda jeho motocyklová kariéra má vůbec budoucnost. Naštěstí vydržel a tento šampionát o rok později vyhrál. V roce 1995 bojoval Valentino v mistrovství Evropy kubatury 125 ccm, také s naším Jardou Hulešem a skončil o jeden stupínek před ním a to třetí. Zároveň ve stejné kubatuře vyhrál šampionát Itálie.

 

 

Následující sezona 1996 nemohla skončit jinak než přechodem do mistrovství světa 125 ccm. Nevedl si vůbec špatně, poprvé zvítězil v Grand Prix České republiky v Brně a celkově skončil devátý se 111 body. Hned v následující sezoně 1997 stopětadvacítkám dominoval, když vyhrál jedenáct závodů a své soupeře nechal daleko za sebou.

Pochopil, že mu nejslabší kubatura již nemá co dát a přešel do dvěstěpadesátek, kde hned v roce 1998 skončil druhý s pěti vyhranými Grand prix. O rok později, tedy v sezóně 1999 však již bez problémů získal titul.

Od  sezóny 2000 můžeme Rossiho vidět v těch nejprestižnější kategoriích. V pětistovkách s motocyklem Honda NSR 500 skončil při své premiéře na druhém místě za Kenny Robertsem, ovšem v následující sezóně 2001 již s  přehledem zvítězil.

Stejně tak tomu bylo i v letech 2002 a 2003, kdy vyhrál v kategorii MotoGP na Hondě RCV 211 V a 2004 – 2005, kdy stejných úspěchů dosáhl i po přestupu na Yamahu M1. V sezóně 2006, kdy jely naposledy stroje o objemu do 990 ccm skončil na Yamaze druhý za Nicky Haydenem a v roce 2007, kdy startovaly poprvé osmistovky, skončil opět s Yamahou na místě třetím za Stonerem a Pedrosou.

V roce 2008 naprosto deklasoval všechny soupeře, když z osmnácti závodů devětkrát vyhrál, pětkrát dojel druhý, dvakrát třetí a bodoval ve všech závodech. Po zásluze si připsal osmý titul svojí kariéry. Skvělá sezóna byla pro Valentina i ta v roce 2009, v níž se celkem třináctkrát postavil na stupně vítězů, z toho šestkrát na stupínek nejvyšší. Potvrdil tím, že i po třicítce rozhodně naztratil na své rychlosti, a navíc ještě získal na psychické odolnosti, se kterou porážel už v minulosti Maxe Biaggiho, Seteho Gibernaua a v současné době například superrychlé protivníky Caseyho Stonera či Jorgeho Lorenza. 


Sezónu 2010 nezahájil vůbec špatně, když zvítězil v prvním závodě v Kataru a pak v Jerezu a Le Mans přidal další dvě umístění na bedně. Přišlo ale osudové Muggelo, Valeho nejtěžší pád v kariéře, těžké zranění a nucená pauza (Muggelo, Silverstone, Assen a Katalánsko. Po návratu dojel jednou na šestém, pátém, druhém a prvním místě, dvakrát dojel čtvrtý a pětkrát třetí a tahle série pravidelného sbírání bodů mu nakonec zajistila celkový bronz. I když to vypadalo, že Valentino svoji kariéru „dotáhne“ v sedle Yamaha, našel si pro následující sezónu další výzvu v podobě startu na italském motocyklu Ducati.

 

V roce 2011 ale zaznamenal Valentino svoji nejhorší sezónu. Po přestupu na Ducati italští fanoušci od spojení těchto dvou domácích ikon očekávali velké výsledky, ale Rossi se bohužel zařadil mezi další špičkové piloty, kteří na téhle nezkrotné mašině doslova pohořeli (Gibernau, Malendri, Hayden, Checa). Přestože byl nejúspěšnější ze všech pilotů, kteří v této sezóně sedlali Ducati, tak si poprvé ve svojí kariéře nepřipsal žádné vítězství, když pouze jedenkrát (Grand Prix Francie) vystoupil na stupně vítězů. Navíc tato sezóny byla pro něho dvojnásob smutná, neboť při Grand Prix Malajsie pod koly jeho Desmosedici zemřel kamarád Marco Simoncelli. Oba tito Italové nasbírali shodně 139 bodů a protože Vale měl na svém kontě pouze jedno třetí místo, nakonec skončil za SuperSicem na celkovém sedmém místě.

 

 

Během své kariéry se ale neukazuje pouze ve světě MotoGP. Známá je jeho slabost pro čtyři kola ať už se jedná o jízdu na asfatlu nebo šotolině. Celkem často se zúčastňuje posezónních testů s týmem Ferrari, kde prohání jejich monopost Formule 1 a ještě častěji sedá za volant soutěžních speciálů WRC. S těmi například dvakrát zvítězil v rally Monza, ale také se zúčastnil závodů mistrovství světa rally. Má za sebou také vítězství v závodě vytrvalostního mistorvství světa Endurance, které si připsal v roce 2001, kdy zvítězil s Colinem Edwardsem v prestižní osmihodinovce v Suzuce.   

 

 

Datum narození: 16. února 1979
Místo narození: Urbino (Itálie)
Výška: 182 cm
Váha: 67 kg
Hobby: Závody (motorky, auta), bulldog Guido, fotbal, lyžování, rádiové modely

 

 

 

 

Kariéra v číslech:

1990 - první závody na minibiku
1993 - debut v Mistrovství Itálie v poháru Cagiva 
1994 - Cagiva Cup - 1. místo
1995 - Mistrovství Evropy 125 ccm - 3. místo (Aprilia),
          - Mistrovství Itálie 125 ccm - 1. místo
1996 - první sezóna v mistrovství světa silničních motocyklů 125
           - 9. místo (111 bodů)
           - první vítězství - Grand Prix České republiky v Brně
1997 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm 
             - 1. místo (321 bodů) Aprilia
1998 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm 
             - 2. místo (201 bodů) Aprilia
1999 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm  
             - 1. místo (309 bodů) Aprilia
2000 - mistrovství světa silničních motocyklů 500 ccm   
             - 2. místo (209 bodů) Honda
2001 - mistrovství světa silničních motocyklů 500 ccm 
             - 1. místo (325 bodů) Honda
2002 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP 
             - 1. místo (355 bodů) Honda
2003 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP 
             - 1. místo (357 bodů) Honda
2004 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP  
              - 1. místo (304 bodů) Yamaha
2005 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP 
             - 1. místo (367 bodů) Yamaha
2006 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP  
             - 2. místo (247 bodů) Yamaha
2007 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP 
             - 3. místo (241 bodů) Yamaha
2008 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 1. místo (373 bodů) Yamaha
2009 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 1. místo (306 bodů) Yamaha
2010 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 3. místo (233 bodů) Yamaha
2011 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
           7. místo (139 bodů) Ducati

 


Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003

Fotogalerie 2002

Fotogalerie 2001

Fotogalerie 2000

Fotogalerie 1999

Fotogalerie 1998

Fotogalerie 1997

Fotogalerie 1996

Fotogalerie 1995




TOPlist