PROFIL MOTORKY

Kawasaki ER 5 (2005)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník mirek-v
Vloženo 29.3.2015
Aktualizováno 3.12.2017
Zobrazeno 5 457x
HODNOCENÍ PROFILU OD 16 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Moje první velká motorka. Jednoduchá, nenáročná a spolehlivá.

Více fotografii

Motorka koupena od Moto-Hrušová

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Suzuki GS 500E: Kawa je hezčí, pohodlnější, silnější s modernějším motorem, má chlazení kapalinou a ne větrem
Honda CB 500: Nelíbila se mi tolik jako ER-5, výkon podobný, ale srdce chtělo Kawasaki

První dojmy - Po prvním projetí u prodejce v Hrušové u Vysokého Mýta, bez zkušeností na velkých motorkách, koncem března 2008, nebylo moc co posuzovat, mokrá silnice, teplota lehce nad nulou a do toho lehce chumelilo, ale Kawasaki mi sedla, oproti předchozí Jawě to najednou byla velká a přesto ovladatelná motorka, která zrychlovala neskutečným způsobem. Až na pár šrámů od předchozího majitele z Itálie se zdála být v dobrém stavu, a tak bylo o koupi rozhodnuto.

Motorku bych doporučil pro - Začátečníci, kluci, holky, každej, kdo se nehoní po časech na okruhu

Doplňky na motorce - Kufr Givi, proužky na kolech

Recenze

Po čtyřech sezonách a 30 000km strávených ježděním a opravováním Jawy 100 Robby bylo namístě řešit pro sezonu 2008 novou mašinu. Ve dvaceti letech bez jakýchkoli zkušeností, s rozpočtem plus minus 70 000kč a řidičákem pouze do 25 kW nebyl výběr optimální, chtěl jsem si motorku nechat pár let a nervat peníze do oprav a servisu, toho jsem si s Jawou užil dost, proto jsem hledal co nejnovější stroj v originálním stavu. Po nalezení inzerátu na 3 roky starou ER-5 v dobrém stavu se 17 000km na tachometru a pár telefonech, ve kterých se mi podařilo ukecat cenu 68 000 místo 75 000 bylo rozhodnuto.
Rozdíl oproti předchozí Jawě byl obrovský úplně ve všem a tehdejší radost byla veliká, dnes po sedmi sezonách a 70 000km už prvotní nadšení z nové hračky vyprchalo, přesto i dnes mi přináší hodně radosti.
Za největší výhodu celého stroje považuji motor. Výkon je samozřejmě dán poměrně nízkou kubaturou a závodníkům nikdy stačit nebude, ale pro svižné cestování mě těch 50 koní vyhovuje i dnes na začátku osmé sezony v sedle ER-5. Síly v nízkých otáčkách moc není, ale bez nároků na prudké zrychlení se dokáže motor bez protestů pohybovat ve městě padesátkou na čtyřku nebo pětku pod úrovní 3000 otáček. S rostoucími otáčkami roste i síla až do nějakých 4500 otáček, kdy najednou motor zabere ještě razantnějším způsobem. A právě tento zlom mě baví nejvíc, kdy mašina pozvolně zrychluje a najednou vyrazí vpřed o dost hbitěji a najednou mám pocit řízení motorky s větším objemem, než jenom jeden lahváč. Pro rychlejší svezení tak stačí držet otáčky zhruba 4-6 tis., výš se podívám jen občas při ostřejším svezení. Zvuk je při klidné jízdě decentní a v helmě výfuk skoro neslyším, ale při rychlém ježdění o sobě dá vědět sympaticky ostrým zvukem. To vše při dlouhodobé spotřebě 4l/100 km a nulové spotřebě oleje. S motorem související převodovka je rovněž bez výtek, řazení naprosto bez problémů, jenom se mi několikrát stalo, že jsem řadil sedmičku, která tam ale není... Po mechanické stránce mě zklamala jediná věc, a to začínající opotřebení vačkových hřídelí při stavu tachometru zhruba 70 000km, ale i dnes, kdy je na tachometru 87 000km, není stav natolik vážný, aby si vyžádal výměnu nebo opravu. Jinak je vše OK, motor startuje s původní desetiletou baterií z výroby bez problémů teplý i studený, nemá žádné nepatřičné zvuky, za celou dobu nebylo potřeba dolít olej nebo na motoru něco řešit mimo pravidelnou údržbu.







Častým problémem ER-5 je pískání z výfuku, které se nevyhnulo ani mojí mašině někdy kolem najetých 35 000 km. Spousta lidí to řeší laděným výfukem, což je přesně ta věc, kterou na svoji motorku nechci. A tak po pár minutách hledání na internetu jsem našel řešení - do trubky, kterou vychází ven z koncovky výfukové plyny stačilo vložit tenkostěnou trubku odpovídajícího průměru, délku jsem zkoušel následovně: 30 cm - nepískalo, 25 cm - nepískalo, 20 cm - pískalo, takže do výfuku putovala nejkratší možná varianta 25 cm a je po problému bez jakkýchkoli dopadů na výkon nebo zvuk. Problémem -více vzhledovým než technickým- bývá také koroze výfuku a jeho nehezké zabarvení po několika letech provozu. Teprve na sklonku kariéry dostala ER-5 celonerezový výfuk. Aby mašina vypadala trochu k světu, původní výfuk dostal po očištění a lehkém přebroušení nový černý lak, který lze zakoupit v kdejakých autopotřebách za nějakých 200 kč. 3-4 roky to vydrží a parády to udělá dost.







Jednoduchý podvozek s nastavitelným předpětím zadních pružin už si tolik chvály nevyslouží. Na kvalitním asfaltu není problém, je sice cítit, jak se v rychlých zatáčkách přední vidlice kroutí, potápí při brždění a pracuje hůř než moderní systémy, ale není to nebezpečné a objektivně si není na co ztěžovat, protože není třeba upravovat rychlost jízdy ani stopu, naopak to zintenzivňuje požitek z jízdy. Tedy alespoň pro mě, hejska, co nehodlá trhat rychlostní rekordy, ale přesto si užít svižnou jízdu. Horší situace je na horším asfaltu. Tam je cítit nesoulad s měkkou přední vidlicí a tužším zadním odpružením, kdy se přední a zadní kolo chová jinak, což je hlavně v zatáčkách dost nepříjemné a vyžaduje razantní snížení rychlosti. Navíc na výmolech podvozek nenabídne kdovíjaké pohodlí. To v souvislosti s úzkým a ne uplně ideálně tvarovaným sedlem znamená bolest zadku po nějakých 150-200 km, pokud se však pohybuju po kvalitním asfaltu, není problém projet celou nádrž na jeden zátah, což je do přepnutí na rezervu tak 300-350 km. Komfortu nepřidá ani ergonomie, která je vhodná spíš pro menší postavy, i mých bídných 176 cm mi přijde na tuhle motorku někdy moc, ale to je problém asi všech podobných motorek. Navíc menší rozměry znamenají dobrou ovladatelnost, která je příkladná a motorka působí mnohem lehčím dojmen, než udávaných 200 kg s plnou nádrží.
Přestože nejsem příznivce různých úprav, laďáků, přímáků, pozlátek a rádobyvylepšování, jeden díl na motorce si o výměnu přímo říká - řídítka. Originální jsou příliš úzká a zavřená, jejich tvar se hodí tak akorát na to, abych s nima přetáhnul po zádech toho, kdo je vymyslel. Bolí z nich ruce, zápěstí, záda a kamarády hlava, jak si na ně pořád ztěžujete. Výměna za jen o málo širší a rovnější udělá z ER-5 doslova jinou mašinu.
Hodně lidí plive oheň na brzdy, že buben vzadu je málo a předek taky žádná sláva. Osobně si myslím opak, brzdy jsou dostačující. Zadní buben možná vadí víc tím, že je to prostě zastaralej buben a ne moderní kotouč, jeho účinnost i dávkování je pro mně bez výhrad, navíc bez starostí o obložení, jehož životnost je oproti destičkám mnohem vyšší. Kotoučová přední brzda sice není nejostřejší, ale zase to není supersport, tak se s tím musí počítat, páčka prostě vyžaduje větší sílu a potom je účinek dostatečný, což už prokázala ta srnčí pakáž, co si leze do silnic bez rozhlídnutí a nejednou mě donutila brzdit opravdu trvdě a tady lze ocenit dobrou zpětnou vazbu a udržovat přední kolo na hranici smyku s velmi intenzivním zpomalováním.

Čeho si cením hodně je spolehlivost. Když jsem mašinu přivezl , pořád jsem čekal nějakou skrytou závadu, zakopanýho psa, skrytej problém, ale ono nic. Během celých 7 let a 70 000 km nebylo třeba řešit jedinou vážnou závadu. O vačkách už byla řeč, zatím to neřeším. Pokud se přesto něco porouchá, tak v mém případě to je nejčastěji žárovka - obrysovka vpředu i vzadu nebo podsvícení přístrojů. Ale to je v podstatě jen spotřební materiál. Všechny kontrolky a H4 z hlavního světla jsou původní. První opravdová závada tak přišla až kolem 72 000km - prasklý náhon rychloměru, nový originál stál asi 800 kč. A před letošní sezonou došlo i na výměnu spojkového lanka, které už bylo roztřepené a dlouho by nevydrželo. A to je ze závad vše.
I provozní náklady potěší, spotřeba je nízká, oleje do motoru sice přijde poměrně dost a servisní intervaly 6000 km už jsou dnes překonány, ale nejedná se o horentní částky a nároky na kvalitu oleje jsou nízké. Rozměr pneumatik je dán skutečnými potřebami motocyklu a ne požadavkem na cool vzhled jako dnes a na ER-5 tak najdeme rozměry shodné s řadou dnešních stopětadvacítek a pneu stojí pár korun. Jen je potřeba vyhnout se právě těm gumám určeným pro dvácy, např. Continental ContiGO nebo ContiTwist - sice jsou měkké, stojí pár stovek a za sucha drží dobře, ale ER-5 je s nima rychle hotová a plátno lezoucí z pneumatiky můžete vidět už po 5000 - 6000 km. Navíc za mokra nedrží.
I řetězová sada nezruinuje rozpočet, původní jsem měnil při 50 000km. Nová D.I.D stála 2000 a při troše údržby snad dalších 50 000 vydrží. Ložiska v kolech, gufera, spojka, rozvody atd. jsou po 87 000 km původní bez známek únavy, z motoru nic neteče, elektrika a ovladače fungují, lakované díly v pořádku. Zhruba v 78 000 km jsem pro zvědavost sundal olejovou vanu - zajímalo mě, jak bude vypadat sítko sacího koše a jestli budou po těch kilometrech na dně vany nějaké usazeniny. Překvapením byl naprosto ukázkový stav - ani náznak něčeho, co by tam nepatřilo, jen čistý olej. Myslím si, že kdybych při současném stavu 87 000km tachometr stočil o nějakých 60 000, většina lidí by to ani nepoznala. Tedy pokud by nesundali ventilové víko a neviděli opotřebené vačky.







I když jsem v popisu nezmínil zdaleka vše, protože číst sáhodlouhé články o bezvýznamném stroji by nikoho nebavilo, doufám, že alespoň někomu tohle povídání pomůže udělat si obrázek o Kawasaki ER-5. O bezproblémové mašině se skvělým motorem, ale prachbídným podvozkem, o mašině na kterou žádnou kočku nesbalíte - už proto, že holek jezdí na ER-5 spousta- ale která vás za pár chechtáků za benzín a olej doveze kam budete chtít, o mašině se kterou nebudete nikdy za machra, ale může vám to být jedno, protože tahle motorka má jiné kvality, než ohromovat výkonem, nebo vzhledem.
Dnes už mám víc peněz než jako student, když jsem ji kupoval, Česká republika mi začíná být malá, chtěl bych projet Evropu a na to už ER-5 opravdu není ideální a tak se pomalu blíží čas na výměnu. Těch několik výletů do zahraničí samozřejmě zvládla, ale na delší cesty se opravdu hodí jiné stroje. Takže to vypadá, že sezona 2015 bude pro Kawasaki ER-5 v mých rukách poslední. Přesto se i teď, po sedmi letech těším, až na ní budu moct zase vyrazit, ať už to bude v neděli dopoledne projet si známé klikaté okresky na Vysočině anebo jí dát co proto v létě v Alpách.
Každá jíza na motocyklu je zážitkem a každý si jízdu nejvíc užije na jiném stroji. Já si vybral Kawasaki ER-5 a nelituji.








A je to tady. Nevyhnutelné se stalo skutečností. Po osmi sezonách a dvou měsících a po najetí skoro 80 000km jsem se s Kawasaki ER-5 rozloučil. Těsně před prodejem si neodpustila závadu, když odešla původní jedenáct let stará baterie. Taky mohla mrcha ještě chvíli vydržet. Tímto se uzavřela jedna moje motocyklová kapitola.
Není však důvod ke smutku, v garáži už stojí zhruba třikrát silnější náhrada, takže je na co se těšit.
A na závěr pár zbytečných čísel:
Doba vlasnictví: 8 sezon (březen 2008-duben 2016)
Celkový počet mnou najetých kilometrů: 79 000
Celkový počet pádů: 1
Největší počet ujetých kilometrů za výlet: 1980/3 dny
Největší počet kilometrů za den: 862
Nejhorší zážitek: bolest zadku po 862 km
Nejlepší zážitek: nečekaný závod na klilkaté silničce v severní Itálii s místním borcem na čtyřválcové šestistovce - neujel mi!
Navštívené země: Polsko, Německo, Rakousko, Itálie










Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
nokia321
nokia321 napsal 11.08.18 v 05:35 10b.

Výborné počtení, perfektně popsané, jsi velký přínos pro tento portál , pokračuj i tak nadále, protože to dává smysl a někomu to může být užitečné .
10b, ať se daří.

Patrik80
Patrik80 napsal 21.08.16 v 16:04 10b.

pěkná, taky jsem měl, dokud mě jeden nesrazil, přeji hodně šťastných km, 10b

StrejdaMortymer
StrejdaMortymer napsal 05.04.15 v 14:36 10b.

Hodně dobrá recenze, sám sem ji měl (i ve stejné barvě) i po tom co zažila za trápení s minulými majiteli je to opravdu blbuvzdornej stroj, kterej potěší každýho majitele, kterej se o ni opravdu stará.
Co se týče podvozku tak ti můžu poradit, že jedna možnost, jak "trochu" zlepšit chování na silnici a v zatáčkách je použitím "závodnějších" gum typu Sport Daemon apod

biaggii
biaggii napsal 05.04.15 v 10:19 10b.

Hodně štěstí !

Jardas444
Jardas444 napsal 05.04.15 v 09:59 10b.

Po dlouhé době parádně napsaná recenze .ER5ka je opravdu povedená a spolehlivá motorka s nějakou tou slabinkou tak jako všechny motorky.Brácha jí měl a opravdu jen jezdil .Co se týká té vačky,tak ona sama o sobě ještě vydrží ale jdou do háje vahadla,taky mě to potkalo.Jinak jasných 10b.

Více komentářů



renocar_prosinec
Objednat reklamu
TOPlist