PROFIL MOTORKY

Jawa 350/639 (1991)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník mickaelb
Vloženo 26.2.2015
Aktualizováno 14.4.2015
Zobrazeno 8 429x
HODNOCENÍ PROFILU OD 49 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Klasická Jawácká třipade, kterou postupně upravuji k obrazu svému.

Více fotografii

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Jawa 350/634: Chtěl jsem čtverku, ale pozdě jsem si vzpomněl, už byly všechny pěkné rozebrané a ty zachovalé šly cenama mimo moje možnosti.

První dojmy - Uplně první dojem když jsem ji při koupi uviděl byl jak je to velká motorka :) První jízda byla trošku rozpačitá, ale motorka byla nezbastlená a povedlo se mi usmlouvat dobrou cenu, tak jsem ji vzal.

Motorku bych doporučil pro - Jawu si musí koupit člověk, kterého baví se v tom vrtat a dokáže odpustit její konstrukční zastaralost. Rozhodně se nejde k Jawce dopracovat jako k volbě rozumem :)

Doplňky na motorce - Kufry Givi E28 a Givi E45, Givi Wingrack, Padací rám, Kryty rukojetí z Trampa, stupačky z Jawy 660...

Recenze

Začínal jsem na babettě, pak jsem jezdil dlouho dobu na čz 125/476 a tak jsem si řekl, že bych měl mít i třipade. Nejvíc se mi líbila čtyřka v provedení modelového roku 1982, ale trošku jsem zaspal s její koupí a v době nákupu už byly její ceny mimo moje možnosti. A tak jsem se začal dívat po jiných, do oka mi padla devítka, už je to trošku retro, ale má to kotouč, 12V, silnější motor atd. A když se objevila tato, tak jsem se na ni zajel podívat a koupil ji. Motorka měla na tachometru 32 tisíc, původem z Kyjovské autoškoly.

Motorka měla při koupi tyto změny:
Bezkontaktni zapalování Vape MZ-04
Regulátor dobíjení Vape R-04
Digitální tachometr
Hliníkové kroužky ve výfuku (nutnost)

Oproti normálnímu provedení motocyklu chyběla přední maska a byl zkrácený a otočený přední blatník, zadní světlo posunuté dovnitř. Sice jsem v zásadě odpůrce nějakého designového vesnického tuzingu, ale musím uznat, že tyto úpravy se povedly a ponechal jsem je tak. Přední blatník působí lehčeji a zadní světlo vypadá jako že tam patří a ne, že co chvíli upadne. Blatník jsem později sehnal v originálním stavu, aby bylo možné z toho v budoucnu udělat původní mašinu tak, jak se prodávala. Ostatně všechny moje úpravy se snažím dělat tak, aby byly vratné a všechny původní díly si ponechávám.

Motorka po koupi






No a začlo se jezdit a tím začlo i poměrně hodně servisních úkonů, zdaleka ne všechny byly nutné, ale tak nějak mě baví se v tom vrtat :)

- Výměna všech olejových náplní
- Nový sekundární řetěz ČZ428 včetně kolečka a rozety
- Seřízení předstihu a karburátoru
- Výměna ložisek v kolech
- Náhrada předních desek za SBS
- Repase přední vidlice
atd.

Víc bych se zaměřil na úpravy které jsem začal provádět. Na motorku jsem přidal přední padací rám, kryty rukou z Trampa a přední masku. Tu jsem sehnal novou, ale v bílé barvě, nechal jsem ji nalakovat černou barvou. Přijde mi, že motorce mnohem víc sluší než červená, kolem světla jsem dal vymezovací hmotu, aby tam nebyla ošklivá mezera. Zrcátka jsem použil kulatá, tak jak byly i z výroby, jen jsem použil taková, v kterých jde i něco vidět.
Původní gripy mi skoro rozervaly rukavice a měl jsem z nich mozoly, takže následovala výměna za Progrip.

Zrepasoval jsem uložení zadní vidlice, poprvé jsem ještě věřil metaloplastovému řešení. To mělo ale velmi krátkou živostnost a tak jsem později předělal uložení zadní vidlice na bronzová pouzdra+ložiskové kroužky NTN. Uložení získalo na tuhosti, uvidíme co životnost.

Řešil jsem taky ložisko krku řízení, původní kuličky jsem vyhodil a použil aktuální jawa řešení, které se skládá z ložiska ZVL s kuličkama v kleci. Toto se ukázalo taky jako slepá cesta. Po sezóně už má řízení opět aretaci ve středové poloze. Následovala výměna za kuželíková ložiska, uvidíme jak to bude fungovat. Po instalaci kuželíků se ale zvedne motorka o cca 10mm a tak bylo potřeba prodloužit boční stojan, v kombinaci s kuframa už nebyla motorka moc stabilní.

Řídítka jsem vyměnil z důvodu jejich ohnutí a zároveň vyrobil závažíčka dovnitř trubek. Nejsou zvenku vidět, ale i tak každé váží 300g, řídítka už tolik nevibrují. S řešením vibrací jsem se poté přesunul na stupačky. Získat stupačky z Jawy 660 bylo obtížné, ale nakonec je z Týnce poslali a tak jsem upravil přední držáky a vyrobil držáky zadní. Stupačky vypadají mnohonásobně lépe než původní trubkové a taky účinně tlumí vibrace do nohou.

Přestala mě bavit spotřeba kolem sedmi litrů a tak jsem zainvestoval do nového karburátoru z Jawy, nemá na sobě už nikde nápis JIKOV ale všude jen JAWA, výroba asi čína, důležité je že funguje naprosto perfektně! Uhladil se průběh výkonu a spotřeba klesla o dva litry. Všem doporučuju jeho pořízení.

V listopadu 2014 při 43 tisících na tachometru se ozvalo ložisko na klice, samozřejmě, že středové a tak se provedla GO. Byl udělán výbrus, kompletní repase klikového hřídele, výměna všech ložisek a gufer. Kompletní výměna převodovky (nová kola, hřídele, kulisa, vidličky). Komplet nová spojka a primární převod. V motoru nezůstalo takřka nic původního.
Po 3000km opět odešla ložiska na klice, není moc jasné proč. Kanálky byly průchozí, oleje hodně. Čelo vyměněno nazpět z plného za originální duté a uvidíme.

V zimě jsem si řekl, že by se mi líbilo motorku okufrovat. To je u devítky docela problém, protože žádný originální nosič nikdy neexistoval. Nakonec jsem se rozhodl pro řešení pomocí Givi Wingracku. Napřed jsem ještě zpevnil podsedlovou část motorky, pak jsem vyrobil držáky pro wingrack a za dva týdny bylo hotovo.

Vyztužení podsedlovky a držáky wingracku





Na motorku šly boční kufry Givi E28 a topcase Givi E45, mým cílem bylo zachovat rozumnou šířku stroje. To se povedlo, kufry vzadu nejsou širší než rídítka a ani ve městě nijak nepřekáží.

Na motorce mám zatím najeto cca 13 tisíc kilometrů. Objel jsem kolem hranic ČR a podíval se i do Tater na Slovensko. Motorka vždy na cestách fungovala dobře a bez poruch, je ale třeba vzít do úvahy taky potřebnou údržbu před cestou.

Nebudu se nějak rozepisovat o jízdních vlastnostech a proč by si někdo motorku koupit měl nebo neměl. Je to prostě Jawa se vším co k tomu patří a dnes už si ji koupí člověk jen protože chce a ne protože je to rozumná volba. Existuje spousta lepších motorek za podobné peníze. Ja ji mám rád a baví mě na ní jezdit a dělat opravy/úpravy a o tom to pro mě je. Kdo to má podobně a má k technice vztah, ať pouvažuje. Kdo se chce jen vozit nebo se vytahovat před holkama, ať na ni rovnou zapomene :)

Pár řádku ale přecejen. V provozu motorka stíhá v pohode, doporučuju 16z na sekundáru, pak se dá jezdit i do prudších kopců na čtverku. Přední brzda je dostačující. Rám příliš tuhosti nepobral, ale když se opraví uložení krku a kyvky, tak je to v pohodě. Vibrace se vyskytují ať se človek snaží je jakkoliv eliminovat, k té motorce to prostě patří. Denně se dá najet v poklidu 300-400km bez únavy. Více už chce silného jedince, v případě cestování po dálnici i psychicky :)

Jawka je pro mě jednoduše (a teď to bude znít jako klišé) volba srdcem, nejde vysvětlit proč jsem si ji koupil, proč na ní jezdím a proč do ní dál investuju. Ale přináší mi to velkou radost a tom by podle mě motorka měla být.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
cenich611
cenich611 napsal 02.04.17 v 20:26 10b.

Vím přesně o čem mluvíš, když se zmiňuješ o volbě srdcem. A mimochodem ta tvoje má krásnej zvuk. Úplně zpívá.

milantc
milantc napsal 06.04.16 v 21:01

Ahoj, prosím Tě, co jsi nacpal mezi masku a světlo. Nějak nemůžu najít nic vhodnýho !





tvoje mašina mi byla vzorem !!!

Stryko
Stryko napsal 03.04.16 v 20:48 10b.

Opravdu nádherná JAWA!!! 10 bodů a at slouží.

Roman-JAWA
Roman-JAWA napsal 03.02.16 v 10:21 10b.

Nadhera. Ty kufry ji moc slusej. Taky jsem mival 639, byla to moje prvni v 17 letech. Prvni jizda byla podobna... Po kejvacce na chalupe to bylo delo

raid
raid napsal 18.12.15 v 14:45 10b.

parádní popis a motorka moc pěkná

Více komentářů



TOPlist