KTM 125 sx jsem koupil jako svou první motorku na naučení a nabrání prvních zkušeností. Jezdil jsem s ní cross i enduro i obyčejné vyjížďky po okolí.
První dojmy - KTM 125 sx je typická motorka k naučení základů jízdy v MX nebo v lehkém enduru. Docela dlouho jsem si zvykal na zvýšení výkonu při otevření klapky, ale když to člověk dostane trochu do ruky tak je to pohoda. Vzhledem k tomu, že jde o dvou-takt, hodně potěší lehké startování motoru. Zvláště v enduru a v otevřeném terénu je tahle věc k nezaplacení.
Motorku bych doporučil pro - Nejvhodnější je do začátků, než se jezdec rozhodne jestli chce vlastně jezdit anebo co by chtěl jezdit.
Doplňky na motorce - nerezové uložení obou kol
Recenze
KTM 125 sx jsem koupil jako svou první motorku na naučení a nabrání prvních zkušeností. Kámoš se na ni taky učil první rok a pak jsem ji od něj koupil. Doporučil mi ji jako ideální stroj do začátků. Proto všechny mé postřehy musí být brány jako od absolutního začátečníka.
V MX se KTM chová jako hračka. Dobře se otáčí v zatáčkách, lehce se klopí a hlavně lehounce létá. Průběh výkonu motoru v MX je ideální na tratích s "rovinkami", na technických tratích jsem ztrácel, ale to asi není chyba stroje. Největší nevýhodu jsem viděl v rychlých rovinatých přejezdech na rozbitém terénu. Podvozek nebral nerovnosti úplně ideálně a motorka byla trochu nevyzpytatelná. V porovnání se současnou čtyřdobou 250-kou nebyla KTM tak měkká a pohodlná. Má to výhodu v tom, že pro začátky je to dobrá škola. Tato KTM 125 sx je výborná k naučení základních skoků. Je lehká a skáče skoro sama. Je trochu háklivější na těžiště jezdce, ale právě to jsem k naučení základů skoků potřeboval. Dopady jsou v pohodě, žádná divočina. Ve vyjetých kolejích, obzvláště mokrých už tak jistá nebyla. Brzdy mi nedělaly žádný problém ani žádnou extra radost.
V enduru je tato KTM poloviční. Člověk se naučí základní věci, jako jsou přejezdy menších překážek, ovladatelnost v terénu apod. Jako největší plus je určitě lehké startování motoru. Když má za sebou člověk dva, tři nepovedené výjezdy a motorku tahá z pod smrčku, tak je startování dvoutaktu jedinou útěchou. Se čtyřtaktem je po stejné situaci startování utrpením. Ocenil bych i hydraulickou spojku, která pomůže k naučení ovladatelnosti motorky v těžších terénech. Na lankovou spojku se po této zkušenosti těžko zvyká. Největším problémem v enduru u tohoto stroje jsou těžší a výjezdy. Prudké, technické výjezdy jsou někdy až k breku. Výjezd bahnitým korytem je také buď anebo. S mými začátečnickými zkušenostmi jsem měl v tomto oboru velký problém. Motor má sílu jen ve vysokých otáčkách a v momentě kdy člověk musí ubrat plyn nebo by naopak potřeboval ještě přidat, je motor bezmocný. Výsledkem je zastavení nebo pád, následuje otočka pod vrcholem a zpátky dolů na další pokus. V otevřeném terénu navíc každý nepovedený výjezd ničí pevný podklad nebo vlhčí kameny apod. takže každý další pokus je těžší a těžší. A to se nebavím o ubývajících sílách. Zkušenější jezdci si tímto typem terénu umí jistě poradit, ale jako začátečník jsem byl z toho hodně špatný.
Ve výsledku je tato motorka výborná pro naučení všech možných skillů. Neuměl jsem s ní vše vyjet ani vše skočit, ale zkušení jezdci to zvládali i s tímto nižším obsahem. Takže ve výsledku je to vždy o zkušenostech a vyježděnosti.
Po technické stránce je KTM jednoduchá a složitá zároveň. Jednoduchá je konstrukce a běžná údržba. V momentě poruchy nebo zničení některých komponentů už to tak růžové není. Hydraulická spojka je fajn, dokud si člověk nerozbije nádržku. Zapalování je jednoduché a spolehlivé, dokud se do něj nedostane voda. Zadní brzda je taky trošku překombinovaná, ale i to se dá vcelku lehce vyřešit. Problém nastane v momentě, kdy člověk nemá přístup k levnější opravě svépomocí, ale musí si daný díl koupit.