Od počátku jsem tady psal, že na motocyklu mi vadí, že má tvrdou přední vidlici. Není to tím, že velas byla levná čínská motorka, ale tím, že výrobce je magor a úplně zbytečně to nastavil tvrdě!
Ve vidlici motocyklu je v originálu pružina délky 330mm a trubka 275mm. Je tam předpětí 30mm, úplně zbytečné a olej kolem 15W. Na rozbité okresky je to tvrdé jako prase a vidlice chodí v pracovním rozsahu jen 5cm. Vidlice je přitom po otevření a vytažení pružiny schopna se zasouvat a chodit v pracovním rozsahu až 12cm.
Rozdělání vidlice zvládne doma každý blbec. Motocykl podložíme pod motorem, aby přední kolo bylo ve vzduchu. Je třeba hodit na nádrž deku kvůli poškrábání a oddělat 4 imbusy 6 a víčka držící řídítka a ta se položí na nádrž s dekou. Potom se povolí dva větší imbusy 8 držící nahoře trubku vidlice v brejlích a teprv pak povolíme dva velké imbusy 14 na zátkách vidlice, pod kterými je už trubka ve vidlici a dole pružina. Tu pak vytáhneme třeba háčkem. Pružiny jsou vloženy s předpětím, takže zátka po vytočení vyskočí.
Olej se z vidlice vypouští zespodu. Povolíme osku předního kola a vytáhneme ji, přitom si dáme pozor na náhon tachometru, abychom ho nepoškodili, protože nám zůstane viset na kole a pak jej sundáme. Po vytažení osky strčíme zespod do vidlice imbus 10 a vyšroubujeme šroubek a olej jím vyteče. Při smontování si potom musíte trochu roztáhnout destičky brzdy a kotoučem se trefit mezi ně, zároveň musíte nasadit náhon tachometru na jedné straně a rozpěrnou trubičku do gufera kola na druhé straně a nakonec nasadit osku kola.
Nový olej lejeme shora. Nezapomeňte při skládání utáhnout všechny imbusy, které jste povolili. Zátku musíte nasadit pod tlakem proti pružině a opatrně chytnout závit, závit chytáme rukou zlehka, abychom ho nepoškodili ne ráčnou, dotahujeme s citem až pak.
Po značném úsilí se mi podařilo u pana Vangelase sehnat pružiny z yamahy XT 600, které mají délku 580mm a průměr 34,5mm. Tyto pružiny tak rozmněrově výborně pasují do vidlice velase, kam je lze vložit s předpětím 20mm a trubka do vidlice se potom už nepoužije. Výška olejové hladiny oleje 10W nebo 5W je cca 220-230mm v každém rameni od spodu měřeno metrem bez pružiny. Teprve potom je vidlice docela měkká, a tak nějak v rovnováze se zadním odpružením a odpružení motocyklu je u oleje 5W konečně komfortnější, o což mi šlo především!
-
původní rozsah pérování
-
nový rozsah pérování
-
montáž pružin do vidlice
-
porovnání pružin starých a nových
Motorka sice citelně změkla, ale ty drobné nerovnosti to ještě pořád nefiltruje úplně tak citlivě, jak bych si představoval, jako třeba Yuki 125 sport, co jsem měl předtím, ta byla v komfortu odpružení fakt třída!