Kultovní bizon - "jiná" jawa - se spoustou technických řešení, které na jiných Jawách neuvidíte
První dojmy - Motocykl jsem koupil v 2006 - myslel, jsem že v dobrém stavu - ale chyba lávky...
Recenze
Bizon se mi vždycky líbil, když jsem začínal na motorkách, měl jsem Jawu 638 i 640, ale stále jsem vzpomínal na Bizona, kterého míval můj strýc ve "vyblité" hnědé
Ten nahrbený profil, možnost snížit si řídítka, předkoplé vidle se mi prostě vždycky líbili. Motorka už v době vzniku poměrně raritní - se spoustou technických řešení které prostě na jiných Jawách neuvidíte - předně to nemá klasikou kolébku ale páteřový rám, airbox je z hliníkové slitiny - šroubovaný ze dvou kusů, bez klasických dvojitých brýlí - přední "upside -down" s předsazenou osou atd...
Motorku jsem koupil s tím, že ji kupuji v relativně dobrém stavu, a že si vlastně kupuji zachovalého veterána. Nicméně po důkladnější ohledání nálezového stavu bylo vše špatně, od motoru, přes narezlá kola, výfuky, nefungující elektro, párající se sedlo až po mizerný amatérský lak..
A protože můj bratr vždy říká, než kdyby jsi to nedělal pořádně , tak to raději nedělej vůbec - pustili jsme se do téměř dva roky trvající renovace. většinu času z této doby ale nezabrala práce ale shánění originálních či replikových dílů - něco se podařilo na burzách, něco od známých a s něčím pomohl Monty jawa.
každopádně, vše se rozdělalo do šroubku, nechalo opískovat, vyrovnat, zavařit, znovu nalakovat. Kola i výfuky jsou od Hadrávka, lak mi dělali u nás s Palečkově mlýně, elektriku zvládl bratr, kompletní generálku motoru, leštění a chrom šikovný chlápek ve Věžnicích. O důkladnosti svědčí i to, že všechny použité šrouby na montáž jsou nerez, pás přes nádrž je také leštěný nerez vypálený na laseru. zapalování je nově bezkontaktní VAPE. Sedlo mi čalounil moc šikovný chlápek v české u Brna
Po dvou letech práce Jawa ožila. Motor je skvělý, táhne jako elektromotor. Příjemná jízda je 80-90. Motorka je vysoká, na úzkých diagonálkách ale zatáčí hbitě. Brzdy jsou poplatné době a spíše dobržďují, než brzdí. Startování i chcípání vyžaduje rituál aby se motorka neuchlastala a šlo ji nakopnout.
Ale ten pocit ... tahle motorka má prostě duši, dělali ji lidé s láskou a je to na ní vidět i cítit.
Vytahuji ji z garáže jen párkrát do roka, když je opravdu hezky a chci se pokochat - na denní dojíždění 70km do práce mám jiný stroj.
Škoda, že stávající JAWA už není schopná udělat nic podobného...
10 bodov každému s Bizónom!
Malá pripomienka, Bizón nemá upside down vidlu.
... toto urcite nedelali lide s laskou ... max. k marxizmu ... pekná rarita ale už v svojej dobe to bol konstrukčný sebaklam zbuchany z UR ako všetko čo po kyvačkach spravili v tej bolsevickej fabrike
nádherná rarita
Krásný kousek, taky jsem teď jednoho sehnal a čeká mě to samé. Máš to krásné. Gratulace.
Moc pěkně provedeno , gratuluju.