renocar_duben



PROFIL MOTORKY

BMW R 1200 GS Adventure (2008)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník Mr.Petr
Vloženo 1.5.2014
Aktualizováno 28.5.2019
Zobrazeno 14 234x
HODNOCENÍ PROFILU OD 52 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Legendární Adventure 1200 od BMW

Více fotografii

První dojmy - Krásná, velká, široká, pohodlná, ovladatelná. Vrchol snažení BMW o vytvoření univerzálního cestovního endura, se kterým dnes můžete dojet pro rohlíky do sámošky a zítra třeba do Mongolska. BMW Gelände Strasse v expedičním pojetí.

Recenze


~

Když jsem se rozhodoval, kam dál jít po Dominátorovi, vzhledem k mým preferencím přicházely v úvahu pouze 2 značky – KTM a BMW. Vždy se mi líbila KTM 990 Adventure, obdivoval jsem její mohutnost, jízdní kvality a look dakarského speciálu. Zato BMW R1200GS se mi nikdy moc nelíbilo – hlavně proto, že si ho spousta majitelů kupuje jen kvůli prestiži a značce. Proto jsem toužil po KTM a doufal, že si ji jednou pořídím. Nedal jsem na zkazky některých o údajné nespolehlivosti a neodradily mě ani vyšší provozní a servisní náklady. Prostě KTM jsem musel mít. Když se podařilo něco našetřit, tak jsem zvažoval. Začal jsem BMW R1200GS a první projížďka mě utvrdila v tom, že BMW není pro mě a začal jsem se ohlížet pouze po KTM. Nutno říct, že zrovna motorka, kterou jsem testoval, byla stará vrána dotažená z Itálie a její technický stav nebyl nikterak dobrý. Takže první dojmy ve mně BMW nezanechalo příliš pozitivní. Jenže zrovna v době, kdy jsem sháněl nový stroj, nebyla nabídka kačen v dobrém stavu velká. Po projížďce na několika 990kách mě nadchla ovladatelnost motorky, projev motoru, který v mnohém připomíná vzteklost jednoválce, vysoké zdvihy R/S verze, charakteristika podvozku a design, který v reálu vypadá ještě lépe, než na fotkách. Co mě naopak nepotěšilo, byla velmi špatná ochrana proti větru se standardním i se zvýšeným plexi. Výběr zachovalých KTM se nezvětšoval, zato se ovšem v inzerci objevila Adventura od BMW po prvním majiteli v červené barvě. Říkal jsem si, proč to nezkusit, zatím jsem jezdil jen na obyčejném R1200GS a na verzi Adventure jsem koukal jen z dálky. Po prvním svezení na Adventuře bylo rozhodnuto. Krásná červená Magma Red, zachovalý stav, i přes celkovou mohutnost motorky výborná ovladatelnost, konstrukce promyšlená do nejmenšího detailu… Připadalo mi, jako by motorka byla postavena přímo pro mě. Sám jsem byl překvapen, jak mě BMW dostalo, protože jsem od něj příliš nečekal. Bylo rozhodnuto, je to ta pravá a důstojný nástupce Dominátora, se kterým jsem k maximální spokojenosti odjezdil 5 sezón.

~



~

Něco k samotné motorce. Je to ročník 2008, tedy po faceliftu, jednovačkové provedení. Motorka má elektronický podvozek ESA – výborná vychytávka. Jedu po dálnici (nebo tankodromu D1) a šoupnu tam režim Comfort, je citelné jak tlumení změkne, motorka si doslova pluje krajinou. Chci si zařádit na utažených silnicích s dobrým povrchem, nacvakám režim Sport. Podvozek ztvrdne, cítím každou nerovnost na vozovce. Chci se svézt po nedělním obědě po okreskách kolem komína, volím režim Normal. Samozřejmě lze regulovat i předpětí pružin, a to v krocích 1 jezdec, 1 jezdec + bagáž, 2 jezdci. Terénní módy umožní volit z režimů soft off a hard off. Při volbě tlumení Sport a předpětí Hard Off se zvedne motorka do takové výšky, že i se svými 195cm sotva dostanu nohama pohodlně na zem. Zvolil jsem proto nižší výšku sedla, které lze nastavit do 2 poloh. Další výhodou je, že díky tomu mám i při své výšce dokonalou akustickou pohodu v přilbě, veškerý proud vzduchu jde z obrovského plexi nad přilbu. Při vyšší poloze sedla mi proud vzduchu směřuje přímo do horního větracího otvoru přilby a i když je Shoei Neotec nadprůměrně tichá, stejně je hluk vyšší než při sníženém sedle.

~



~

Celkově nelze ochraně proti větru a nepřízni počasí vytknout vůbec nic. Velké výškově stavitelné plexi ve spojení s deflektorem od Touratechu chrání skvěle hlavu i trup jezdce, kolena jsou kryta širokými prolisy v nádrži a kapotáží. Nikdy na žádné motorce jsem nezažil, abych ujel 500km a měl čisté plexi na přilbě. Nevýhodou je, že přední část motorky po každé vyjížďce vypadá jako malý vosí, muší a komáří hřbitov. Něco za něco, čištění se stejně nevyhnu, jen teď místo pléga na přilbě čistím plégo na mašině:D … O pohodlí rukou se starají blastry a rukojeti vyhřívané ve 2 stupních. Ergonomie ovladačů je dobrá, na často kritizované ovládání blinkrů oběma rukama jsem si rychle zvykl a vyhovuje mi. Ale věřím, že pokud někdo často střídá BMW s jinou motorkou s klasickým ovládáním blinkrů, může mu to vadit. Nelíbí se mi přepínání tripů tlačítkem na budících, mělo by být přímo na řidítkách. Fajn vychytávka je světelný senzor, který reguluje podsvícení budíků podle světelných podmínek.

~



~

Zatím jsem nezmínil motor, to je kapitola sama pro sebe. Konstrukčně zastaralý (nebo spíš nadčasový..), spousta věcí podobná více autu než motorce. Boxer, suchá jednolamelová spojka, oddělené olejové náplně pro motor, převodovku a kardan, pohon alternátoru drážkovaným řemenem... Zajímavé, každopádně maximálně funkční. Motor nabízí příjemný projev, zátah je plynulý a výkon 77kW je znát, spotřeba se ovšem drží na úrovni 6stovek. Můj průměr je 5,3l. Ve spojení s 33l nádrží vychází dojezd přes 500km. Motorový olej používám Motorex Boxer 15W-50, náplň jsou necelé 4l. Převodovka je 6 rychlostní, trochu humpolácká, občas se ozve nějaká ta rána při řazení a přesnost není taková, jako u japonských vysavačů. Ale to k BMW patří. Zařazená rychlost je indikována ukazatelem na displeji.

~



~

Brzdy jsou duální s Integral ABS, které je vypínatelné. Vzadu je dvoupístkový plovoucí třmen a pevný kotouč, vepředu pak 2 plovoucí kotouče doplněné o pevné čtyřpístkové třmeny. Vše značky Brembo. Při stisknutí páčky přední brzdy brzdí přední i zadní brzda, při stisknutí nožní páčky jen zadek. Po vypnutí ABS při brždění přední páčkou se ABS vypne na předním kole, na zadním zůstává aktivováno. Při brždění nožní páčkou je samozřejmě vypnuto i vzadu. Motorka brzdí velmi pěkně, brzdy nemají moc práce ani s hmotností stroje - suchá 218kg, s náplněmi a plnou nádrží 256kg. Spojka je hydraulicky ovládaná 1 lamelová, suchá. Sekundární převod je uskutečněn kardanem, v hrušce je 180ml speciálního oleje Castrol SAF-XO 75W90 (v BMW 660Kč/l), doporučuje se měnit každých 10-20tis.km. Já se pro jistotu držím spodní hranice. Od r.2008 je v hrušce standardně nalévací i vypouštěcí šroub. Kardan je skvělá věc. Chvilku mi sice trvalo, než jsem si na něj zvykl, protože odezva se trochu liší od klasického řetězu, ale jsem rád, že tam je. Čištění a mazání řetězu rozhodně nepatří k mým oblíbeným činnostem.

~



~

Z další výbavy bych vyzdvihl padací rám s hrazdou nesoucí mlhovky (2x55W), kryty hlav válců, přední větrné deflektory, centrální stojan, palubní počítač, GPS navigaci Garmin ZUMO 395LM s držákem Touratech, prodloužení předního blatníku Pyramid, zadní blatník Maier, nerezové kryty senzorů ESA, padací protektor hrušky kardanu TT, zvýšení řidítek 30mm TT, rozšíření bočního stojanu TT, dorazy řízení Wunderlich, redukce k přemístění mlhovek do lépe chráněné polohy více ke středu motorky, tankpad TT, tašku pod zadní nosič TT, tašky do padáků Marselus, digitální hodiny, reflexní polepy, topcase BMW Vario a boční hliníkové kufry BigHusky EVO4. Dále mám v plánu doplnit zvýšené blastry a kryt potenciometru vstřikování. A hlavně jezdit, jízda na BMW je silně návyková, motorka je výborně ovladatelná a každá jízda je velkým zážitkem.

~

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
hofi01
hofi01 napsal 13.07.19 v 16:08

Moc pěkný cesty podnikáš

Artez
Artez napsal 25.02.18 v 22:12 10b.

Nádherný stroj a popis mi byl inspirací

vasa1975
vasa1975 napsal 10.08.17 v 18:39 10b.

Fidokus
Fidokus napsal 10.07.17 v 10:57

Nádherný stroj

DavidŠlechta
DavidŠlechta napsal 04.06.17 v 00:06 10b.

Více komentářů



TOPlist