renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Yamaha XJ 900 (1998)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník tomik258
Vloženo 31.1.2014
Aktualizováno 2.6.2016
Zobrazeno 9 815x
HODNOCENÍ PROFILU OD 12 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Je to opravdový kus motorky, láká k trasám na velkou vzdálenost

Více fotografii

První dojmy - Váha. Je to fakt těžká mašina, ale jak se uvede do pohybu, je to snesitelné. Motor je schopný běžet okolo 2 tisíc otáček, stačí jenom otočit plynem a krásně se roztočí. V zatáčkách mě zatím překvapila, není to taková hrůza jak jsem si myslel, docela to do zataček i padá, ovšem přejet v náklonu nějakou nerovnost je o nervy

Motorku bych doporučil pro - Pro cestovatele. Na pojížďky do města je přecijen trochu těžkopádná.

Doplňky na motorce - Padáky, 3x kufr, zásuvka 12v pod sedlem

Průměrná spotřeba - 5.24167 l/100km

Recenze

Jak jsem psal, motorku jsem chtěl pro sebe, a po rozšíření řidičáku se vydat brázdit cesty tuzemské i zahraniční. Motorka se ale hodně zalíbila mému otci, který si ji začal půjčovat a přijal ji jako vlastní. Stihl na ní najet takřka dva tisíce kilometrů. I díky tomu, že jsem se do rozšiřování ŘP příliš neměl, už kvůli nesmyslným cenám, kdo to kdy viděl, projet se na motorce 2x cvičně, jednou s komisařem, a bez dávky emocí vyložit na stůl čtyři tisíce tvrdé měny...

UPDATE: Řidičák dodělán, a více méně splněno výše psané, cesty brázdím statečně, po 1000km jsem se s ní celkem sžil, ale pilovat se ještě musí.
Nicméně k motorce. Klasický čtyřválec, slušných 66kw, hlavní věc je pohon kardanem, žádné stresování s údržbou a napínáním řetězu. Neříkám, že je kardan bez práce, ale v jistém směru pohodlnější. K motorce je cestovní plexi, má 3 kufry, to bylo dalším lákadlem. O motorku bylo staráno, byla sice pouze ručně psaná servisní knížka, ale napsaným informacím člověk může věřit.

2.6.2016 Takže po nějakých dvou letech jsem nabral trochu zkušeností a tu motorku prokoukl. Takže to tady trochu obnovím. Na cestování je super, s kufry je to bezstarostné cestování.
Motor - dvouventilová technika, žádné velké tóčo se neděje, 90 koní tam ale někde ukrytých je. Pokud si chce člověk užít nějakou ostřejší jízdu, je to tak na trojku či čtverku. Aby si člověk užil trochu dynamiky, je potřeba držet motor nad 6000. Tam to ale už trochu je poznat, že člověk krmí 4 karburátory. Ale motor se krásně točí, stalo se mi, že mě zastavil omezovač, motorka by i jela dál. Motor je skvěle nastaven k možnostem podvozku a brzd. Osobně sice nejčastěji jezdím v otáčkách 2000-4000, typické pro kochací jízdu. Pokud člověk při těchto otáčkách otočí plynem, tak opravdu trvá, než se nějaká odezva ozve. Takže pro prudkou akceleraci se musí podřadit, ale zase to člověk nemusí točit na 9-10 tisíc jak nějakou šestku, ten objem tam znát je. K motoru ve své podstatě nemám výhrad. Hodně mě kupříkladu překvapil objem olejové nádrže, měl jsem motor trochu rozhozený při výměně rozvodáku, no do motoru jsem nalil skoro 5 litrů oleje, a teď po nějakém ježdění jsem kontroloval stav oleje. Jsem na spodní rysce, nekontroloval jsem to průběžně, tak nevím jestli si něco motor vzal, nebo jsem nalil málo. To se ještě uvidí.
Pozoroval jsem i vibrace, a nejhorší se mi to zdá ve spektru cca 3500-3850 otáček, ve vyšších otáčkách a tím i rychlostech jsem vibrace nevnímal, to se soustředím plně na ovládání motorky a smysly se na vibrace nesoustředí, třeba tento odstaveček ještě upravím, časem :)
Převodovka a převod - Jasný "problém" je chybějící šestka, ale je to fakt subjektivní problém, při nějakých 110-130 se otáčkoměr pohybuje mezi 4500-5500. Je to dost, ale není to moc. Já stejně na překonávání rychlostních rekordů nejsem, a naco je člověku že mu motorka jede 280, když to stejně reálně nevyužije. K zadnímu kole vede kardan, při výměně oleje byly na magnetu asi 4 šponky, takže hádám standardní opotřebení. Musí se velmi opatrně pracovat s plynem, plynule. Jedná se o přechodné režimy při otevření klapek, a při zavření klapek. Pokud člověk za plyn tahá jak za uši kočku, motorka se odvděčí parádním škubnutím. Není to na zablokování kola, ale pokud si nedám bacha, tak to není na jízdu komfortní. Motorka je na to snad konstruovaná a nadměrně se snad neopotřebovává.
Převodovka se dá oproti tátově motorce (BMW K1200S) označit za tichou, jednička tam padne vždy hlučněji, ale jinak je vcelku tichá. Po výměně oleje mi pocitově přijde, že kvalt při řazení nezapadl. Taky mi to čas od času udělalo neplechu při přechodu přes neutrál, že tam nechtěla zapadnout dvojka, tak snad to bude jenom změnou oleje (přechod z Repsolu na Motul ester 5100). Také jsem se učím řadit nahoru bez spojky. Jde to velmi dobře, navíc se spojkou kolikrát s motorkou pořádně cukám, někdy nechám hodně proklouznout,, pokud jedu svižně. K převodovce jsem chtěl ještě dodat, obecně se ví, že je krátká. Ale paradoxně mně připadá, že mám nutkání řadit, když má motor nízké otáčky. Třeba vesnicí jedu na pětku, vyjedu ven, začnu lehounce zrychlovat a v 70 se snažím řadit nahoru, ale už není co. A stejné pocity i na ostatní kvalty. V nižších otáčkách mám prostě nutkání řadit. Když jsou otáčky vysoké, naopak mi přijde že je motorka ve správných otáčkách a řadit není třeba. Mimo spotřeby a cukání při práci s plynem si člověk opravdu ani nevšimne. Pokud se jedná o sportovní jízdu, tak musím kontrolovat otáčkoměr, prostě protože motorka na zvuk nezní, že by se ve vysokých otáčkách trápila. Okolo 3 tisíc ruka skoro sahá po spojce, ale při 7000 je v naprostém klidu. Nevím, jestli se jedná o normální jev, ale můj subjektivní pocit je takový.
Podvozek - Jedná se o velkou cestovní motorku, šrubovaný trubkový rám se nejakou super tuhostí nevyznačuje. Před výměnou gum jsem to tak nezpozoroval jako teď. Otevřely se mi totiž možnosti dříve nemyslitelné. Posunul jsem si vlastní hranice, ale věděl jsem, že s takovým kolosem nemůžu očekávat závodní výkony. Při náklonech se cítím jistě, pokud se nejede po škaredé cestě, s příčnými výtluky, ale to je známá jasná věc. Ale jsem trochu zklamán příčnou stabilitou. Motorka se při přejíždění "hadů" na asfaltu (opravené spáry) významně vlní. Stejně tak i cesta po dálnici a náhlý boční vítr se mnou dobře mává, myslel jsem, že při té váze bude yamaha stabilnější. Od předchozího majitele vím, že byla bouraná, údajně projela zúženým prostorem, oba konce řídítka ohnuté, z jedné strany jde vidět, že se vezla po asfaltu, přední kapota je lakovaná (původně je tmavá zelená - čili přelakovaná z jiné motorky) kdo ví co se s ní vlastně stalo, každopádně pokud pustím řídítka, po chvilce začne táhnout doleva (i na nových pneu) Při překlápění necítím rozdíly, do obou zatáček padá stejně, nemusím se s ní při průběhu náklonu v žádném bodu prát, ani na rovné cestě necítím, že bych ji musel korigovat do přímého směru.
Další věc je přední vidlice, motorka je fakt těžká, a myslím, že vidli bude potřeba zrepasovat. Hodně se potápí, na dorazech jsem ještě nebyl, ale pokud nájezd do zatáčky přeženu, jdu ještě před náklonem tvrdě na brzdy, tak se po brzdění předek prudce zvedne, což při naklánění tvoří řidiči hodně vrásek na čele. Se zadní centrální jednotkou problém nepozoruju, s baťůžkem jsem pořádně nikdy nejel, můžu mluvit jen o motorce naložené kuframa. Výjezdy ze zatáček pod plným plynem nejsou problém, motorka má neutrální chování. Na starých gumách se mi stalo, že se mi zavíralo v prudkých zatáčkách řízení. Teď je to v pořádku. Obecně, pokud je hezký asfalt, s motorkou se cítím v zatáčce velmi dobře. Jel jsem buchlovské vrchy, jedna zatáčka mě trochu překvapila, jen jsem vymáčknul spojku a tlačil to dolů, a motorka to hezky vytočila, zůstala v původní stopě. Rám je tedy na nerovnostech nepříliš dobrý, na hezké cestě se dá mluvit o sportovním svezení. Jsem z toho jelen :)







Brzdy - No kapitola sama o sobě. Většina lidí říká, že jsou na XJčku brzdy super. Já teda moc spokojen nejsem. Předek je podle mě slabý, mám pancéřové hadice, páčka je tvrdá, ale ten účinek nestojí za nic. Dost možná to je ještě blok z MZty, se kterou jsem se vyválel na asfaltu právě díky přebrždění. Možná se bojím zato pořádně vzít. I díky "měkké" přední vidlici se o prudkém a přesném brždění nedá mluvit. Každé prudší brždění znamená potopení předku o dobrých pár centimetrů, což na jistotě jezdce moc nepřidá. K tomu si připočtěme strach za to vzít více a máme výsledek, že pokud jedu v tandemu za někým tak dost často se moje přední kolo zastaví pár centimetrů od zadního kola borce předemnou. S přední brzdou si opravdu moc jist nejsem. Dávkování je celkem slušné, dvěma prsty člověk zabrzdí. Ovládání jedním prstem je pro mě zhola nemožné. Povětšinou užívám prsty tři, ale snažím se dostat na dva :) Trochu kopou kotouče, takže to taky na jistotě moc nepřidá.
Zadní brzda je lepší, tu využívám celkem často, zejména při dojíždění do obce, kdy ruce zaměstnávám podřazováním a zadní přidávám k brzdění motorem. Snažím se i kombinovat s přední brzdou, ale opět mám v hlavě vrytou vzpomínku na brzdění s MZtou. Ale na srovnání, otcovo BMW brzdí podle mě o 70% lépe. Na něm jsem byl při brždění opravdu jistý. K repasu přední vidlice se dostanu asi po sezóně, tak to snad bude lepší, brzdění i podvozek obecně.
Co závěrem - Další větší kolonka mě nenapadá. Tak tady napíšu tak nějak ten zbytek. Tak se nezlobte, že to semtam nebude dávat smysl.
Vzhled motorky - je to už stará mašina, ale zezadu myslím vypadá velice dobře, dva výrazné výfuky v kombinaci s hezkým zadním světlem to vypadá nadčasově. Blinkry používám GIVI, jelikož mám montovaný držák bočních kufrů. Miniblinkry by vzhled určitě omladily, ale já si na ty velké pahýly tak nějak zvyknul, aspoň to je vidět. Zadní kyvka těží z toho, že tvoří také "rouru" pro vedení kardanu, takže to není ten typický humus v podobě dvou jeklů co tak nějak drží zadní kolo u ostatních motorek hnaných řetězem. Z každé strany vypadá jinak, ale tvarově to nebije do očí. Přechod boční kapotáže se mi taky líbí, prolisy působí agresivním dojmem, jako by měly nasávat vzduch. Rám a motor v hromadě vypadají masivně a to se mi líbí. Velký motor jednoznačně na motorce "vyčnívá", ovšem pouze způsobem, že upoutá pozornost jako první. Ikdyž je to pouze devítistovka, motor působí opravdu ohromným dojmem. Mám namontované padáky, které jsem přelešil, svody jsou taky hezké, takže se to i blyští. A masivní trubky rámu, které vedou pod nádrží tuto mohutnost podtrhují. Přístoje ukazují co je potřeba (hodiny jsou blbě, nefungují nastavovací tlačítla a palivoměr ukazuje asi 5 sekund, když je správná hladina v nádrži a správná konstalace hvězd). Jediné co mi nesedí je přední kapotáž. Při pohledu zepředu tam prostě něco chybí. Pod světlem to chce nějaký nos :D To prázdné místo mě zcela irituje. Je to věc názoru.
Sedlo je velké, ale po dlouhé cestě mě začíná bolet prdel, pokud to vydržím nějakých 20 kilometrů bez přesednutí, zmáčknou se mi tlakové body a bolest ustane, a ujedu klidně 300 km :D Ale pokud se člověk na sedle hodně pohybuje, tak zadek trochu trne, co si budem povídat. Jak je na tom spolujezdec nemám tušení, nikoho nevozím na delší štreky. Ale pro mě přemýšlím, že bych si sedlo nechal přešít. Překvapil mě i úložná prostor, pod sedlem je opravdu hodně místa.







Závěrem bych chtěl říct, že jsem s motorkou naprosto spokojený. K výměně mě snad povede jen to, když budu potřebovat silnější stroj, z důvodu většího zatížení stroje. V současnosti jsem rád, že mám mašinu, kde jsem schopen využít výkon motoru v plném spektru otáček (ikdyž neříkám, že si někdy nepřeju, aby jela víc), na hranici motorku možná dostanu jedině co se týká podvozku. K nákupu vyhřívaných heftů jsem se ještě nedostal, zato mi pořád na mysl přichází myšlenka nad nákupem pořádných výfuků, ačkoliv si myslím, že to je na takový styl motorky zbytečnost. Uvidíme co další sezóna přinese. Jízdě kolama dolů ZDAR!
















Motorka mi zatím ve všem bohatě vyhovuje, přemýšlím jen nad vyhřívanýma heftama, možná dodělání výstražných světel... V blízké době pojedu na motosraz, čili pojede se s plnou polní (3 naložené kufry) takže se těším, jak to semnou bude po cestě mávat.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Holnick
Holnick napsal 23.07.23 v 06:42 10b.

Naprosto uzasny a obsahly komentar, diky za nej. Vse sedi jak pr... na hrnec.Co Vas donutilo si motorku nechat az do dnesni doby? Pro me to byl vzhled a spolehliva jednoducha technika. Moje babicka dostala letos nove obuti a repas predni vidlice s upravou na tuzsi. Pres zimu bych rad dal nove gumove priruby ke karburatorum a vycisteni ultrazvukem. Uvidime, jaka vule ventilu a rozvodu. Casem brzdy. Jaky je prosim problem s prirubami? Nejsou uz jako origo dil k objednání? Dekuji moc

tomik258
tomik258 napsal 17.07.23 v 18:42

Díky kluci! Pořád ji mám, pořád jezdí. X-krát zvažována výměna, ale vždycky zůstala. Nedávno prodělala velký servis v 70 tis. kdy prošla v podstatě renovací komplet karburace. Jediné nedostatkové zboží jsou gumové příruby mezi karburátorem a sáním hlavy.

Benyov
Benyov napsal 17.07.23 v 17:21 10b.

Moc pěkné vyprávění o této babičce. Mám úplně stejnou a nemůžu nic jiného než souhlasit. V 70 výměna ložiska v řidítkách a teď v 83 čištění karburátorů. Osazeno na Michelin Road 5 a sedí i na hadech. Zub času ji taky místy poznamenal, ale kde se objeví, budí zájem a chválu. Je jich málo a nikdo se jí nechce zbavit. Měl jsem štěstí a nedám. Tak vzhůru na cesty a kola a dolů.

stuw
stuw napsal 06.12.22 v 19:01 10b.

krokodyl7
krokodyl7 napsal 23.04.22 v 23:23 10b.

Více komentářů



TOPlist