renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 50/551 Jawetta (1960)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník silv
Vloženo 8.1.2014
Aktualizováno 21.1.2014
Zobrazeno 4 034x
HODNOCENÍ PROFILU OD 1 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Jawettka z roku 1960. Dlouho stála, dle původního majitele snad 15 let. Takže rozebrat, vyčistit... Už se těším :)...Darovaná původním majitelem, tehdejším zaměstnancem v Závodech 9. května, který na ní pravidelně jezdil z pražských Modřan na chatu do Mní

První dojmy - Moped Jawetta byl vyráběn v letech 1958 Až 1962 závodě Jawa v Praze. Koncepčně se jednalo o velmi pokrokový výrobek absolutně ignorující jakékoliv zažité konvence. (zdroj: http://jaweta.sweb.cz/stranky/ historie.php)

Recenze

"Tento stroj se dvěma šlapkami a dvoutaktním hrčením se nazýval JAWETKA, jehož výroba započala v roce 1959 po boku modelu STADION S-11, který přišel na svět o něco dříve. Oba se po dobu své výroby společně doplňovali v jednotlivých dílech, které se montovaly do obou mopedů, např. díly do motoru, magneto, řetězový převod, přední tlumící raménka, řadící mechanismus, kola, brzdy. Krásné a důmyslné JAWETKY byly vyráběny v závodech 9. května v Praze-Nuslích. Motory se pro JAWETKY vyráběly v Českých Budějovicích, kde se vyráběli i motory pro STADION, s nimiž měli většinu dílů shodných. Základním rysem JAWETKY byl jednoduchý rám, který byl sestaven ze dvou vylisovaných plechů levé a pravé strany. Ty byly k sobě nalisovány a po celém obvodu svařeny. V útrobách rámu byla ukryta palivová nádrž, která byla vsunuta zespodu rámu a přichycena dvěma šrouby. Hrdlo palivové nádrže bylo zašroubováno vnitřním závitem do nádrže. V tomto důmyslném rámu byla umístěna schránka na nářadí nacházející se na pravé straně rámu pod sedlem. O odpružení mopedu se staraly vinuté pružiny které byly uchyceny pomocí dvou krátkých kyvných ramínek. Ty hlídají na obou stranách vně vinutých pružin vložené gumové válečky pro snížení dorazu obou kyvných ramínek. Přední vidlice byla opatřena hliníkovým pláštěm pro přední světlo ovládané přepínačem světel umístěným na pravé straně. Zadní pérování obstarávala větší vinutá pružina s gumovým dorazem, která měla jeden konec uchycen pod sedlem a druhý přímo na kyvné vidlici. Zadní kyvná vidlice v podobě kyvného ramena je upevněna čepem, který protíná oba kartery motoru. Vše poháněl dvoutaktní motor s ležatým válcem a hliníkovým žebráváním. Hlava válce byla opatřená pro zhasínání motoru a pro snadné startováni dekompresorem, který byl ovládán na levé straně řídítek. Karburátor spolu s vaničkou byl vložen do zadní části pod nádrží. Filtr sání byl vložen ještě víc do zadní časti nad motorem a byl s ním spojen gumovým kolínkem, který vyžadoval pro nasazení šikovné ruce. K válci bylo přichyceno jedním šroubem kolínko výfuku, na nějž byl napojen výfuk ve tvaru doutníku. Spojka tvořená dvěma lamelami byla ponořená v oleji a přímo uchycená na klikovém ustrojí. Byla převáděna svým primárním převodem pomocí ozubeného kola se šikmými zuby na převodovku. Převodovka se skládala ze dvou převodových rychlostí a z jednoho neutrálu a je ovládána přímo na levé straně řídítek otáčením rukojeti.Dopředu byl zařazen první převodový stupeň, uprostřed by zařazen neutrál a dozadu druhý převodový stupeň. Vše jistila pojistka, která se ovládala vymáčknutím spojkové páčky, která měla v sobě zalisovaný plíšek zapadávající do drážek v řídítkách. Tak, aby se docílilo přesného řazení, byl na lanovodu uprostřed štelovací šroub, kterým se centrovala pozici řadiče motoru. Převodovka byla opatřená mechanizmem pro šlapaní, se kterým se dalo při vymáčknutí spojky šlapat stejným způsobem jako na kole s tím, že si lze vybrat první či druhý převodový stupeň podle terénu. Ráfky o rozměru 23 palců byly ze začátku z hliníku, avšak po krátké době se začaly vyrábět klasicky z oceli. Napětí dodávalo malé setrvačníkové magneto o výkonu 18W, které se skládalo ze dvou cívek. První byla menší a napájela přední a zadní světlo s klaksonem. Druhá, větší cívka, sloužila k zapalování a byla napojena na přerušovač, který udával jiskru, jež vycházela přímo z kabelu od cívky ke svíčce. Další užitečnou pomůckou byl chcípák, který sloužil na zastavení motoru nebo pro lehčí start. JAWETA Standart se vyráběla ve dvou provedeních, Luxus a De luxe, která měla navíc chrániče nohou. Jawetka se dodávala nejčastěji v barvách „Jawácká“ červeň, zelená a modrá kladívková. JAWETA standart se prodávala v roce 1965 za 1.500 korun československých. JAWETA Standart byla v roce 1960 rozšířena o JAWETU Sport, u které byl pozměněn výfuk, nádrž a řídítka."
(Zdroj: http://jaweta.sweb.cz/stranky/historie.php)

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
pelito
pelito napsal 14.02.15 v 20:13 10b.

Více komentářů



TOPlist