renocar_unor



PROFIL MOTORKY

BMW R 1100 S (2000)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Beemer7
Vloženo 26.9.2013
Aktualizováno 18.2.2020
Zobrazeno 9 647x
HODNOCENÍ PROFILU OD 32 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Krásnej stroj. První motorka po 17-ti leté pauze. Splňuje všechny požadavky, které jsem si během té doby vysnil.

Více fotografii

Výška jezdce: 182 cm

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
BMW R 1100 RS: S-ko je hezčí :-).

První dojmy - Moje první dojmy byly značně ovlivněny faktem, že zkušební jízdu jsem absolvoval v únoru. Mrzlo a padal sníh. Takže jsem najel jen asi 5 km a i tak jsem stihnul řádně promrznout. Už jen pocit po nasednutí na motorku je impozantní - ty široký, do stran trčící válce jsou nádherný. Překvapil mě silný brzdný účinek motoru, skoro nepotřebuji brzdy :-). A taky klopný moment při změně otáček. To se mi líbilo :-).

Průměrná spotřeba - 5.48 l/100km

Recenze

Předesílám, že netrpím jakýmikoliv předsudky ve smyslu "rejže", "špagety" apod. Motorku jsem vybíral podle následujících kritérií:

a. 2-válec , protože se mí líbí dvouválcový zvuk.
b. Kardan , protože nesnáším údržbu řetezu.
c. Musí umět cestovat , protože to je můj dávný sen.
d. Sportovní posed , protože jsem měl strach, že z turistického posedu mě při delších jízdách budou bolet záda. Jako dříve na Jawě.
e. Musí se mi líbit , protože od motorky očekávám pozitivní emoce a k tomu patří i to, že se na ní musí hezky koukat. Nehledal jsem motorku na ježdění do práce.
f. Nesmi to být příliš těžký mastodont , protože nejsem žádná korba .

Tímto se okruh kandidátů značně zmenšil a objevil jsem R1100S. Musím se přiznat, že jsem předtím ani nevěděl, že v BMW něco takového vyráběli. Ale čím déle jsem na ní koukal, tím více se mi líbila. A pak najednou, v únoru 2011, se na Motoinzerci objevil ten inzerát.












Láska na první pohled a bylo jasné, že v tom lítám. Pak už to šlo rychle, za týden jsem ji měl doma.

Už z fabriky obsahovala následující výbavu:
- ABS
- Vyhřívané hefty
- Zvýšená řidítka
- Vyšší plexi
- Širší zadní ráfek 5,5x17
- 2 boční kufry
- Černý blok motoru
- Zadní krovka
- 12V zásuvka

Předchozí majitelé pak motorku doplnili o řady dalších doplňků, z nichž bych zmínil zejména tyto:

- Výfuk Shark
- Otevřený svod (bez předního tlumiče)
- Otevřený filtr K&N
- Klín pod motor
- Protektory hlav válců
- Turistické brýle a řidítka LSL
- Turistické plexi MRA Varioscreen
- Zpětná zrcátka montovaná na řidítka
- Mřížky před chladič oleje
- Tank pad
- Horní kufr 45L
- Tankvak
- Zakázkové sedlo

Všechny originál díly jsem dostal s motorkou, čehož jsem využil k tomu, že jsem jí během roku 2011 v podstatě přestavěl do původního stavu s vyjímkou sedla a výfuku, protože to "čtyřlaufové" provedení se mi fakt líbí .







Rok 2011 jsem využil k bližšímu seznámení s motorkou. Při koupi měla na tachometru 49200 km. Doloženo servisní knížkou a tak doufám, že to tak opravdu bylo. V 50000 km jsem ji dal na servis do Inveltu a sezónu zakončil s nějakými 53200 km na tachometru, tedy 4000 km po vlastech českých.
Za rok 2012 jsem najel cca 4500 km, rovněž po vlastech českých.
Letos mám natočeno zatím 4700 km a v tom i první výlet do Alp. Ty 3 stovky do 5000 km snad ještě dám .

No a jaké jsou moje dojmy?
Motor:
Tahoun s krásným bublajícím zvukem. Dá se s ním jezdit od 2500 do 4500 tisic otáček úplně na pohodu. Při klidné "kochačce" se vic točit nemusí. Kolem 4500 tisíc lehce zavibruje a pak se probudí k mocnému nástupu. Mezi 5 - 8 tisíci jede fakt suprově. Ale pozor, toto hodnocení je třeba brát s vědomím toho, že se jedná o motor s maximáním výkonem 98 koní při 7500 ot/min a 97 Nm při 5750 ot/min. Není to supersport. Sám výrobce tuto motorku inzeroval jako sportovně-cestovní.

Řazení:
Relativně tvrdé. Je nutné dávat mu krátké rázné impulzy, pak je to v pořádku. Čím měkčí člověk je, tím je to horší a vyjímečně mi tam pak skočí falešný neutrál.
Ze začátku jsem ovšem se trošku trápil s množstvím plynu/meziplynu při řazení. Vzhledem k silnému brzdnému účinku motoru spadnou otáčky až k volnoběhu během zlomku sekundy a při necitlivém uvolnění spojky hrozí podklouznutí zadního kola. Předpokládám, že se jedná o vlastnost dvouválců, protože u čtyřválců jsem se s tímto problémem nesetkal (konkrétně Bandit 600, CBR600, Bandit 1250). Zkrátka práci s plynem a spojkou je potřeba dobře nacvičit. Což ovšem platí obecně .
Poznatek z letošního roku: pomůže nastavení volnoběžných otáček. V Inveltu mi motor nastavili tak, že zahřátý měl volnoběžky někde kolem 900 ot/min.
V manuálu se píše, že mají být kolem 1100 ot/min. Tak jsem to letos seřídil na těch 1100 a situace se zlepšila. Otáčky motoru už neklesají tak rychle a řazení je tak plynulejší.

Podvozek:
S tím jsem nadšený. Podvozek je velice stabilní a motorka jede jako po kolejích. Díky Teleleveru se při brzdění neponořuje. Na druhou stranu je potřeba mít rozumně seřízený tahový útlum zadního tlumiče. Pokud je tento útlum příliš malý, pak se při brždění přední brzdou naopak zvedá zadek, což je nepříjemné zejména při náhlém krátkém přibrzdění v malých rychlostech, typicky při popojíždění po městě.
Jinak podvozek umožňuje nastavit vzadu předpětí pružiny a tahový útlum, vepředu pak pouze tahový útlum. Nastavení předpětí zadní pružiny se děje hydraulicky kolečkem snadno přístupným na pravém boku pod sedlem. Tahový útlum zadního tlumiče se nastavuje šroubkem na levém spodním konci tlumiče. Při ladění podvozku je akorát potřeba dávat pozor, aby se člověk nespálil o výfukový svod, což se mi párkrát podařilo .
Tahový útlum předního tlumiče se řídí kolečkem nahoře před nádrží a lze si sním hrát za jízdy.

Brzdy:
Absolutně bez výhrad. Účinek plně dostačující s pozvolným nástupem. ABS funguje rovněž spolehlivě. Zkrátka nemám co vytknout.

Ovládání:
Je to BMW a s tím i "nestandardní" ovládání blinkrů. Levý blinkr na levé straně dole, pravý blinkr na pravé straně dole, vypínání obou napravo uprostřed. Mnoho lidí to kritizuje, já jsem s tím žádný problém neměl. Možná mi pomohlo, že jsem předtím dlouho na žádné motorce nejezdil a tak jsem si prostě zvyknul na tohle. Ale nemám žádný problém ani s jízdou na motorce se "standardním" ovládáním blinkrů. Podle mě jde čistě o zvyk.
Příjemné jsou nastavitelné páčky spojky i brzdy. Spojka chce trochu síly. První dva roky mě při jízdách delších než cca 200 km začínalo bolet levé předloktí. Posiloval jsem gumovým kolečkem a letos jsem o ruce už nevěděl. No, v Alpách po 5 dnech už trošku jo .

Údržba a servis:
Servisní plán je vcelku známý, nebudu tím tady zdržovat. Zmíním pouze 2 věci:
- Olej: Boxer žere olej. V mém konkrétní případě to vychází na necelých 0,5 litru/1000 km. Je třeba s tím počítat o hladinu oleje kontrolovat a doplňovat.
- Baterie: k baterii je velmi špatný přístup. Musí se sundat kapotáž, sání vzduchu, povolit a zvednout nádrž a teprve pak se dostanete k baterii. Na pravidelnou kontrolu hladiny elektrolytu nic moc. Tak jsem tam dal letos gelovku a je klid .

Jinak je to vcelku nenáročný stroj. Hlavně, že nemusím mazat řetěz .

Poruchy a závady:
V 52000 km mi odešel pracovní válec spojky. Oprava cca 3500,-.
V 74500 km se mi vysypalo velké ložisko v zadním kole. Oprava cca 2850,-.

Spotřeba:
Dlouhodobý průměr za cca 13000 km je to 5,52 litrů/100 km. Nádrž pojme dle manuálu 18 litrů, čili teoretický dojezd je cca 320 km. Já tankuju většinou po cca 250 km kolem 14 litrů krátce poté, co mi začne svítit kontrolka rezervy. Zde stojí za zmínku fakt, že R1100S nemá palivoměr, ale právě pouze kontrolku, která začíná svítit, pokud množství benzínu klesne pod cca 5 litrů.

Závěr:
S motorkou jsem zatím najel málo - pouhých 13000 km, takže nemůžu moc hodnotit například spolehlivost. Rozhodně bych chtěl mít najeto víc, ale nemám bohužel tolik času. Ovšem moje zkušenosti jsou zatím velmi pozitivní. Je to motorka, se kterou se dá příjemně brouzdat krajinou, pohodlně a svižně cestovat na delší vzdálenosti (kolem 500 km/den, víc jsem zatím nejel) a to všechno v klidu, v pohodě a dostatečnou rezervou výkonu. Myslím, že by se s ní dalo hezky svézt i na okruhu. Sám jsem zatím byl pouze v Sosnové, do Mostu nebo do Brna bych se chtěl jet teprve podívat.
Pouze na proplétání mezi auty v hustém pražském provozu to moc není, ale to mě stejně nebaví, takže tam nejezdím.
Takže já jsem zatím velmi spokojen a těším se na další kilometry v sedle .

Aktualizace 1.4.2014

Přes zimu jsem se pustil do drobných úprav a údržby.
V první řadě jsem opět nasadil turistické brýle a řidítka. Po loňském výletu do Alp, kdy mě bolel krk, si dělám naděje, že to bude v tomto ohledu lepší. Letos to hodlám vyzkoušet ve Francii na Route des Grandes Alpes. Tak jsem zvědav. S nízkými řidítky se mi motorka líbila víc, ale to je daň za pohodlí. Alespoň doufám .







Při té příležitosti jsem vyměnil horní kulový čep, který už měl malou vůli, a vyměnil stírací kroužky na vidlicích.
Dále jsem vyměnil brzdovou kapalinu včetně ABS jednotky. V Inveltu mi sice říkali, že se na ABS jednotku při výměně kapaliny běžně nesahá, ale v manuálu je to popsané a tak když už jsem měl nádrž dole, tak jsem to udělal komplet. A když jsem viděl ten černej sajrajt, co mi z ABS jednotky vytekl, tak jsem rád, že jsem to udělal .
Dále proběhlo pár běžných servisních úkonů:
- Výměna předních i zadních brzdových destiček. Byly tam desky Bendix, dal jsem Brembo.
- Výměna přední pneu. Nově Pirelli Angel GT.
- Kontrola vůle ventilů.
- Přeměření kompresních tlaků - 10,5 baru na obou válcích.
- Kontrola synchronizace klapek.
- Výměna motorového oleje.
Nakonec jsem ještě vyčistil startér.
Tak motorka je připravená na sezónu. Prvních 100 jarních kilometrů proběhlo k mé spokojenosti a tak se těším na další.
Přidávám pár aktuálních fotek do galerie.

Aktualizace 10.12.2014

Letos jsem přidal na tacho přes 7000 km a získal další poznatky, o které bych se rád podělil.

- Turistická řidítka.
Letos v Alpách se osvědčila. Bolest krku, kterou jsem zažíval loni, byla letos na hranici pozorovatelnosti . Pravda, 3 měsíce před cestou jsem cvičil, takže možná by to bylo lepší i s těmi původními nízkými. Možná to někdy zase přehodím a ověřím :-).
Jediná nevýhoda je horší ochrana rukou před deštěm. Zatímco s nízkými řidítky byly ruce částečně chráněny za černými chrániči k tomu určenými, s turistickými ridítky jsou ruce už moc vysoko a chytají dešťové kapky naplno.

- Klopný moment motoru.
O tom člověk ví od prvního vrknutí plynem pochopitelně, ovšem za jízdy jsem ho ze začátku nevnímal. Ale jak si s motorkou dovolím čím dál víc, tak už ho vnímám i za jízdy. Při akceleraci v pravých zatáčkách má tendenci sklopit motorku do zatáčky, zatímco v levých to naopak táhne ven. Při plynulém průjezdu se to samozřejmě neprojeví, ale při sportovnější jízdě to znát je a musí se s tím počítat.

Dále uvádím pár "much", nebo-li vad na kráse. Předesílám, že nemám osobní zkušenost s jinými motorkami BMW, tak nevím, jestli to jsou obecné vlastnosti všech těchto strojů a nebo jen toho mého. Předpokládám, že roli hraje stav, opotřebení, pneumatiky atd., takže se můžou projevovat v různé míře, pokud vůbec. Proto by mě zajímaly zkušenosti a poznatky i ostatních majitelů.

- Motorka táhne lehce doprava.
V geometrii podvozku problém není. Údajně to dělají v menší či větší míře všechny modely R1100 a R1150 a spočívá to v tom, že motorka není stranově zcela vyvážené (pravá strana je těžší).
Za normální jízdy to příliš nevnímám, zřetelné to je při jízdě bez držení, kdy se člověk pro udržení přímého směru musí naklonit doleva.

- Rázy mezi při cca 3-4 tis. ot/min. na 4. rychlostní stupeň. - VYŘEŠENO (správným sfázováním kardanu).
Při jízdě ustálenou rychlostí vznikají rázy s periodou cca 1 s. Projevuje se to vibracemi, které se střídavě objevují a mizí. Na jiných rychlostních stupních to nedělá. Vysvětluju si to tím, že některé části (motor, převodovka, kardan, podvozek ...?) mají při této kombinaci rychlosti a otáček blízké frekvence kmitání, které se periodicky sčítají a odečítají.

- Tlumení.
Nejsem schopen ho naladit k mé plné spokojenosti. Mám stále původní originální tlumiče. Dospěl jsem k přesvědčení, že regulační kolečko tahového útlumu na předním tlumiči ovlivňuje i útlum komprese a podle mého je útlum komprese relativně velký. Potřeboval bych zvýšit tahový útlum, ale zároveň s tím roste i útlum komprese nad přijatelnou míru, takže nemůžu naladit nějakou rozumnou kombinaci.
Příští rok asi tlumiče vyměním a budu ladit dál.

I přes tyto mouchy mi motorka a jízda na ní dělá radost a už se těším na příští sezónu.

Aktualizace 18.4.2016

Loni se mnou začal jezdit batůžek, resp. "batůžkyně", tak jsem pro její pohodlí udělal pár úprav:
- instalace třetího 46 litrového kufru GIVI s opěrkou (ten původní Hepco&Becker, se kterým jsem motorku koupil, jsem mezi tím dal synovi na Bandita),
- vrácení origo výfuku za účelem zvýšení akustického komfortu.












Následně se ukázalo, že originální zadní tlumič je s plnou polní moc měkký, tak jsem ho musel vyměnit za jiný - tužší.







Také jsem pro vyšší bezpečnost při jízdě v noci naistaloval doplňové světlo.

















No a nakonec jsem ještě vyměnil rukojeti, protože ty původní už byly dost opotřebované.







Za sezónu 2015 jsem najel 6250 km a potkala mě bohužel první vážná závada - vysypané velké ložisko v zadním kole, viz. deník . Stalo se to na dovolené asi 1000 km od domova, takže první motodovolená s batůžkem nedopadla zrovna ukázkově. Ale vše je už zapomenuto, opraveno a teším se na letošek.

Aktualizace 31.5.2016

Nechal jsem u pana Procházky z Čerčan zrepasovat oba tlumiče. U toho předního jsem si navíc nechal upravit planžety tak, aby se snížil útlum komprese o cca 25%, abych nějak řešil jednu z "much", o kterých jsem psal výše. První dojmy jsou veskrze pozitivní. Poměr útlum odskoku/komprese se teď jeví jako vyváženější.

Aktualizace 18.2.2020

Dlouho jsem neaktualizoval. Ono se nic zvláštního neděje, jen jezdím a blížím se 115 tis. km.
Jen jednu věc k tlumičům. Přední je OK, s tím jsem spokojen. Ale zadní mi 12 tis. km po repasi vytekl. Tak jsem ho nechal zrepasovat znova, ale poté vydržel ještě méně - ani ne 7 tis. km. Tak jsem ho na doporučení dal panu Burešovi - MIFA MOTO , který ho trochu upravil. Tlumič má 14mm pístnici a původní těsnění písnice mělo nestandardní (rozuměj malý) vnější průměr a bylo celkově titěrné. Pan Procházka sice těsnění při obou repasích měnil, ale za stejně titěrné. A protože ta hliníková věc, ve které těsnění drží a jejíž správný název neznám, měla dost "masa", pan Bureš ji nechal vyfrézovat na rozměr, který se standardně používá v motorkrosu a dal tam standardní, oproti původnímu mnohem silnější těsnění. Tak veřím tomu, že teď už to bude dobrý. Zatím mám od této operace najeto taky 7 tis. km, tak uvidíme letos, jestli se mé naděje vyplní.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
vwlasta
vwlasta napsal 04.09.22 v 17:35 10b.

Ahoj super Prosím o radu, mám stejný stroj, zvýšená řídítka motecc, ale sem tam se v objímkách pootočí, nemohu přijít na to jak dotáhnout, děkuji za radu, Vlasta

MacaRS
MacaRS napsal 18.02.20 v 11:52

Díky za osvětu... je to více než jasné - teorie je to fajn, a pokud se to povede složit tak i v praxi... ... nicméně jak píšeš blbě se to kontroluje a ještě hůř skládá

Beemer7
Beemer7 napsal 18.02.20 v 08:30

Díky!
Ten kardan je ze dvou částí spojených drážkovým spojem, kde není žádný zámek, takže se to dá do sebe zasunout jakkoliv. Správně sfázovaný kardan musí mít vidlice ve stejné rovině. Myslím, že obrázek vydá za tisíc slov - například http://www.yogisinc...timages/catp_202.JPG . Je to z toho zřejmé?
Bohužel zkontrolovat se to nedá bez toho, abys sundal koncový převod. Pak se dá podívat směrem k převodovce a sesadit to zpátky tak, aby to bylo správně sfázované.

MacaRS
MacaRS napsal 17.02.20 v 23:13 10b.

Jak jinak než za 10

píšeš o vibracích a správným sfázováním kardanu - mám podobný pozorování, že při určitých (ustálených) otáčkách atd atd jsou tam ještě jiné vibrace než o 100otáček více... můžeš to sfázování kardanu nějak lépe popsat bo mě odkázat na místo kde je toto popsáno a jak se to dělá? Díky...

MartVonD
MartVonD napsal 15.08.19 v 02:36 10b.

Více komentářů



TOPlist