renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 50/20 Pionýr (1978)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Pavel23
Vloženo 1.5.2013
Aktualizováno 1.5.2013
Zobrazeno 27 247x
HODNOCENÍ PROFILU OD 12 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Jawa 20 po renovaci zatím ale ne úplně hotové.

První dojmy - Když konečně chytil motor byl jsem velmi šťastný. Po neúspěšném startování jsem vyměnil svíčku a chytl na první. Trochu ale zlobil plovák a tak jsem ho musel poštelovat. Nyní už jezdí a k mé spokojenosti, není to tak strašné. Na větší motorky to sice nestačí, ale kochací jízda taky dobrá.

Recenze

Tak tuhletu motorku mám ve vlastnictví už hezkých pár let. K nám se dostala z Trhových Svin spolu s mustangem a částí 21. Samozřejmě v rozebraném stavu. Po chvíli, dnes už si nevzpomínám jak dlouhé, jsem rozebral motor a odnesl válec a kliku k odborníkům. Po asi měsíci jsem je donesl zpět domů. Tam jsem měl už připravené kartery s novými ložisky a složil jsem je dohromady. Asi bych se mohl pochlubit i tím, že mi to trvalo cca 2 hodiny. Bylo to z toho důvodu, že se mi podařilo až asi napopáté dát dobře pružinu našlapovačky. Ještě během toho, co byly klika a válec v opravě, jsem brousil a nějak připravoval ostatní díly. Když jsem měl obroušeno, snažil jsem se poskládat díly k sobě, abych věděl co a jak vyklepat. Dalo by se říci, že seděly přesně (na ty léta). U velkého zadního plechu a horního krytu prsíček jsem musel přivařit kousky plechů u uchycení na rám. Na zadním plechu bylo třeba ještě zavařit plechy okolo děr na šrouby pod sedlem. Tam jsem pro jistotu dalšího používání dodal ještě výztuhu pod. Na rámu bylo potřeba přivařit příchytky na prsíčka.

Bylo obroušeno a tak jsem se pustil do základního nástřiku. Ten jsem prováděl současně i na čezetě. Pro mou velkou smůlu jsem se podíval na štítek později. No nemůžu tedy mluvit o velké smůle, ale bylo to přinejmenším nemilé. Měl jsem psáno 220.1, což znamenalo typ s revmaplechy, já při své blbosti připravoval prsíčka na 21. No stalo se a tak jsem vzal ještě revmaplechy obdobnou, sice trochu náročnější, pocedurou co ty předešlé plechy. To bylo asi rok poté, co jsem stříkal předešlé základem. Docela dlouhá doba řekl bych. Už ani nevím s čím jsem stříkal tyto, ale samozřejmě jsem je také opatřil základovkou. Během dalšího roku nebo možná víc byly plechy broušeny a připravovány na vrchní lak. Lak byl zakoupen s dostatečným předstihem, ale čekal jsem na odborný nástřik. Jelikož by se doba, kdy by na plechách byla barva, počítala zřejmě na další roky, rozhodl jsem se pro plán B. To spočívalo ve stříkání v mém podání.

Abych uvedl věci na pravou míru, zdaleka se nepodobám profesionálním lakýrníkům a místu, kde jsem stříkal, by se směle dalo říkat dvůr (koliko k lakýrnické kabině :) ). Ale zase jsem nestříkal úplně poprvé. I tak se ale stalo, že není vše 100% dokonalé. Počínaje některými nedostříknutými místy na rámu, které jsem musel později dolakovat, a konče některými lakovými plavci z řad much. To jistě znáte i vy. Pro stříkání jsem vybral poměrně pěkný den. Předem jsem připravil a odmastil plechy a rám. Během stříkání jsem ale pro jistotu každý díl ještě přetřel hadrem s tech. benzínem. Nejprve jsem nastříkal vnitřky plechů a následně rám. Vrchní barva plechů přišla na řadu jako poslední kvůli získání menší praxe se stříkáním na místech, kde to není na očích. Celkově jsem se svou prací spokojený, i když bych dnes dělal některé věci krapet jinak.
Šedivou, nebo jak lze nazvat světlou barvu revma, jsem stříkal později. Ještě předtím jsem doladil detaily na plechách. Až na jednu mušku byla práce slušná. Když zaschla a trochu vytvrdla barva, vzal jsem ji vyzkoušet na místo. K mému překvapení nepasoval velký revmaplech. Při vyklepávání jsem jej zarovnal. To byla chyba. Na spodním konci byly originálně plechy ohnuté, aby navazovaly na spodní. Já to zjistil pozdě a tak nastoupilo gumové kladivo a hrubší síla. Po chvíli už pasoval. Zbytky dílů, tento plech a ještě nápisy jsem stříkal společně někdy v lednu roku 2013. Pro úplnost doplňuji, že pro vrchní krytí jsem použil akrylový míchaný lak .
Kromě stříkání bylo dalším žroutem času vyhledávání informací o původnosti. Troufám si říct, že na tomto světě nechodí jediný člověk, který by mohl přesně říci, co se na ten který ročník v továrně montovali. Pro mě byly největším zdrojem fotografie. Sbíral jsem a stále sbírám fotografie a prospekty, se zabranou alespoň částí pionýra. Při určování se člověk nemůže plně spoléhat ani na prospekty. Tudíž jsem shromáždil cca GB fotografií + nějaké vědomosti, co si nosím v hlavě. Pro některé informace jsem zavítal na internetové stránky.
Původně jsem měl v úmyslu udělat rok 1980, který byl na starém štítku, ale sehnal jsem papíry na rok 1978 a tak jsem to příslušně upravil. Podle všeho se ale tyto roky od sebe neliší a tak jsem neprováděl žádné radikální změny. Na blízké burze jsem koupil rám také z tohoto roku. Původně to bylo kvůli plastovému blatníku pod nádrží, ale posloužil i jako dárce dalších orgánů jako stupačky a guma na ně. Tato guma je také jedna z věcí, které se na pionýrech liší dle věku. Mnoho lidí to nijak neřeší, ale vzájmu mé důslednosti... A navíc byl tento rám téměř nejetý a nepobouchaný a nerozebíraný. To podpořilo mou domněnku, že není nijak odlišný od 80.
Když už tu píšu o rámu, můžu se zmínit i o motoru. K tomuto motocyklu jsem nenašel odpovídající motor dle štítku. Ten co jsem prapůvodně skládal pro tento stroj jsem nepoužil, protože neměl shodné číslo. Do rámu mého "nového" stroje byl vpraven motor zřejmě z mototechny pořízený na burze. Byl používaný, ale určitě ne dlouho. Ale jistota je jistota a stejně prošel generálkou. V něm již bylo 30W zapalování, kam jsem dodal ještě chybějící cívku. Dle původní elektriky jsem natahal novou. Teda stejnou délku, barva bužírky je černá, protože se mi nepodařilo sehnat tu červenou. Snad časem .. To co se děje v kokpitu světla je již moje práce. Zase nemůžu dělat vše úplně tipťop. Alespoň bude něco na příště. Tím myslím, že jsem zvolil délku kabelů k vypínačům a světlu dle mého nejlepšího vědomí. Vše ostatní je jak má být. Asi největší problém jsem zjistil v elektroinstalaci při shánění vhodného přepínače. Navenek vypadají všechny stejně, ale spodní strana se léty měnila. A teď dohledat který tam patří.
Mezi mými zásobami jsem taky hledal vhodný klakson. Nějakého adepta jsem našel, ale nebyl zrovna excelentní. Proto jsem vyrazil na burzu a spolu s rámem ze 78 jsem přvezl i předek z dalšího fíka, kde byl slušný. Ale ten po čase nahradil nynější, který čeká na nabarvení. Tachometr jsem zase koupil spolu s papíry a jen jsem ho vyčistil. Do nulování tachometru se nehodlám pouštět, ne že bych byl levej, ale znám své možnosti :D.
Dnes je již vše v kupě až na nějaké mouchy, které budu dolaďovat postupně. Ráfky jsem nechal zatím původní a jen jsem nastříkal zinkem dráty, výfuk je také původní. Také nejsou některé komponenty originální, co by na něm měly být dle roku, ale potřeboval jsem udělat technickou a musel jsem to složit k funkčnosti.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Sieg
Sieg napsal 03.08.16 v 05:24 10b.

Nádhera.

Milan1963
Milan1963 napsal 28.10.15 v 13:04 10b.

Krasavec, dávám 10 bodů. Já provedl jen repasi, renovace je náročnější.

three7
three7 napsal 21.07.15 v 19:03 10b.

Zdravím, mohu se zaptat, jaké barvy (červená & bílá) jste konkrétně použil?
Děkuji

zenhas
zenhas napsal 21.04.15 v 17:59 10b.

Krásně prokoukla. Ať ti dobře slouží.

zenhas
zenhas napsal 21.04.15 v 17:59

Krásná práce. Také bych se rád připojil ke kolegovi s otázkou na odstíny barev. Mám přesně takového pionýra a rád bych ho dal dokupy. Mohl by si se podělit o více detailů ohledně barev?

Více komentářů



TOPlist