renocar_unor



PROFIL MOTORKY

Honda VFR 1200X Crosstourer (2012)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník Aaronek
Vloženo 19.5.2012
Aktualizováno 9.10.2013
Zobrazeno 13 457x
HODNOCENÍ PROFILU OD 25 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.4

Popis motorky


No co, no... tak jsem zkusil cestovní enduro

Více fotografii

První dojmy - - na velké cestovní enduro to jede jako hovado - na velké cestovní enduro to brzdí jako hovado - na velké cestovní enduro to "sedí" jako hovado - nejde to vzít do pořádného terénu - nemá to potřebnou ochranu podvozku - nemá to potřebnou komfortní ochranu řidiče

Recenze

Jelikož už mám najeto skoro 2.000 km, tak se zde pokusím napsat větší článek o svých pocitech a hodnocení této motorky. Ne, že mám už tolik zkušeností a najetých km, ale nic mi nebrání být objektivně kritický a naopak mohu i pochválit co se mi na motorce líbí... Důvodem je celkem dost dotazů od lidí, kteří se rozhodují, zda Crosstourera koupit, či nikoliv. Začnu tedy od úplného začátku a to samotným rozhodováním a výběrem motorky.
Když už jsem se tedy vnitřně rozhodnul, že vyzkouším kategorii velkých cestovních endur, připadalo, pro mě, v prvotním výběru asi 5 kandidátů:

1/ R1200GS Advík
2/ XT1200 Super Tenere
3/ Crosstourer
4/ Tiger 1050
5/ Multistrada

Tiger a Multistrada opustili výběrové řízení jako první. Ne že by to nebyly krásné stroje, ale do kategorie cestovní endur mi nezapadalo jejich přílišné silniční zaměření a pohon řetězem... Nebyl jsem je proto ani projet, takže tímto se k nim více nemohu vyjadřovat. Snad jen, že Multistrada vypadá opravdu luxusně . Crosstourer nakonec vyhrál ve velmi tuhém boji s Yamahou a BMW se kterými ho budu ve svém popisu neustále srovnávat, neboť jsem měl možnost si tyto motorky projet, vyzkoušet a porovnat.
Nakonec to u mě tedy vyhrál Cross, protože nejsem příliš enduro zaměřený jedinec a neláká mě cestovat do dálek cestou-necestou a brodit se terénem vstříc matce přírodě. Pro toto zaměření Cross vlastně ani není, ale tom více níže, v mém článku.

Pro koho je Crosstourer vlastně určený ?

Tahle motorka je přesně to, co o ní říká její název. Tedy kříženec mezi třídou opravdových endur a cestovních křižníků... Kdybych to chtěl přirovnat selským rozumem, tak je to asi tak, jako když "zkřížíte" FJR1300 s R1200GS...
Crosstourer rozhodně nemá ambice soupeřit s GS od BMW a Super Tenere od Yamahy na úrovni prostupnosti terénem. Zde je tedy Yamaha rovnocenným soupeřem pro BMW a pokud jste pro-enduro ladění jezdci, tak Crosse nebrat...
Nevypínatelné ABS, vysoké těžiště, odpružení, ochrana citlivých částí motoru a jeho charakteristika v nejnižších otáčkách vás v těžším terénu ihned upozorní, že tady jste, jen tak na exkurzi...
Chci tím poradit těm z vás, kdo se rozhodujete mezi Crossem a GS a Super Tenere
a máte cestovatelské choutky ala Ewan McGregor. Cross prostě na tohle není.
Crosstourer se cítí doma převážně na silnici. Rozhodně mu nevadí zpevněné a lehce rozbité šotolinové cesty, nebo cesty polní. Zde je jeho určení. Prostě lehký terén.

Tak směle do něj !

První seznámení proběhlo v motosalonu Honda. Motorka nepřekvapí, ani neurazí.
Taková, jako je na propagačních fotkách, je i v reálu. Měřím 177cm a z motorky došlápnu tak tak. Čekal jsem, že bude o něco nižší. Výška posezu je dost stejná s GS-em. Oproti tomu je Super Tenere jiné kafe. Zde jsem se cítil mnohem jistěji, neboť výškově stavitelné sedlo umožňuje jistý posaz i pro mnohem menší postavy...
Tady boduje Yamaha na plné čáře.
Okamžitě po prvním rozjetí zmizí pocit váhového deficitu a neohrabanosti stroje. Tak je tomu ale i u konkurence, Motorka se perfektně ovládá a pocit z jízdy vůbec nenasvědčuje, že jedete na 275 kg vážícím mastodontovi. Ovládací prvky a čitelnost všech kontrolek a displeje je naprosto perfektní. Honda se hodně zlepšila a špatně, na slunci, čitelné kontrolky, které byli u CB1000R, jsou zde, ty tam. Displej je podsvícen jemně bílým nádechem a jak ve dne, tak v noci je naprosto krásně čitelný.
Digitální otáčkoměr je ale, pro mě, děsný a prostě mě nějak nebere pohled na blikající segmentovky... Ručička otáčkoměru je, pro mě, u GS a Tenere prostě mnohem hezčí. Displej poskytuje mnoho užitečných informací, které se jistě hodí. Vypíšu jen ty nejpodstatnější¨. Zařazená rychlost, průměrná spotřeba, okamžitá spotřeba a venkovní teplota. Ostatní hodnoty jsou už dnes víceméně standard.
Pocit ze sedadla je trochu zklamáním. Řekl bych odfušovaný plastový odlitek potažení molitanem a koženkou. Křeslům u Yamahy a BMW to nesahá ani po kotníky. Po 500 km jízdy už je velký rozdíl sedět na GS a na Crossovi. Sedlo Crosse je spíše sportovně laděné, protože při jízdě v zatáčkovém úseku vám bude lépe vyhovovat snadnějším pohybem těla po sedáku a lepší práci s motorkou, než na křeslech GS a Tenere, kde sedíte jak v obýváku. Prostě zase jde o kompromis mezi sportovním a komfortním posazením. "Přítule" si na Crossovi z posezu na pozici spolujezdce nestěžuje a chválí zde naprosto vše. Posaz, možnost přidržování se, polohu nohou, výhled, atd... Tak zde to bude asi v pořádku a spolujezdec zvládne i velké porce km.
Ochrana proti větru je u Crosse, oproti konkurenci slabá. Seriové čelní plexy jde sice přesadit o 5cm výš, ale i tak je to hraniční výška pro postavy výšky do 170 cm. Vyšší jedinci si rozhodně zainvestují do příplatkového plexy Honda, které za 4 tis. Kč poskytuje o 14 cm vyšší ochranu jezdce, nebo zakoupí jiné u druho výrobce...
Ochrana rukou je také nutné minimum, neboť plastové chrániče nejsou zdaleka tak komfortní, jako u konkurence. Je to asi vše daň za design... Ochrana spodních částí motoru a podvozku je spíše úsměvná... Olejový filtr kryje plastový výlisek, jež opustí motorku po ataku prvního velkého kamene... spodní část motoru nekryje nic a ani v nabídce sériových doplňků nic nenajdete. Lze toto ale zakoupit u druho výrobních dodavatelů... I toto svědčí o zaměření motorky... abych jen nekritizoval, tak musím pochválit výhřevy rukou, které Honda zvládla naprosto bravurně a nemá na tomto bojišti naprosto konkurenci. Za příplatek 10 tis. Kč (není to málo) dostanete asymetricky vyhřívané hefty jež jsou naprosto identické se sérií a nevyznačují se zvýšeným průměrem obvodu. Funkce je naprosto perfektní a nerovnoměrný výhřev mezi prsty a dlaní, kdy prsty jsou vyhřívány mnohem intenzivněji, než dlaň je špičkový. Tady nešetřím superlativy. Ochrana kolen a nohou je slušná, nefouká a odstřikující voda z kaluží jde na nohy jen minimálně. Zde jsem spokojen. Za příplatek 2600 Kč lze dokoupit větrné deflektory kolen, jež svým nalepení na od trhovou hranu plastů, před kolenem, zvýší obtok vzduchu. Nedokážu posoudit, neboť částka mi přijde za 1 cm černého polyuretanu úlet. Ještě zmíním možnost dokoupení zásuvky 12V pod sedlo, která přijde vhod. Koupil ale u druhovýroby za tisíc korun, včetně montážní sady a kabeláže, neboť originál je celkem za cca. za 3 tisíce opět úlet. Poslední doplněk je spíše nutnost, ale světe div se, centrální stojan v sérii není a je nutné si ho za nemalý peníz, 5 tisíc korun, dokoupit.
Ovšem třešničkou na dortu jsou kufry a rám s mlhovkami !!! Zde si odnáší Honda plný počet negativních bodů. Kufry jsou za 40 tisíc naprostý plastový humus, bez vnitřní nepromokavé tašky. Pozitivum je jen úchytný patent Hondy, převzatý z VFR1200, kdy není potřeba kufry montovat na nosný rám, ale stačí je jen "přicvaknout" na konstrukci motorky, která je velmi designově povedená. Zde se vyplatí si počkat na GIVI, která uvádí na trh kufry pro Crosse, které jsou designově naprosto nádherné a nelze je s předraženou sérií vůbec srovnávat... cena má být poloviční... Poslední pěstí na oko je tzv. "ochranný rám s mlhovkami". Jde vlastně o hliníkovou, 0,5 kg, vážící "ozdobnou konstrukci", na níž umístíte LED svítilny, které jsou tak pro denní svícení... a nyní pozor !!!
Konstrukci tzv. "k ničemu", jež pod předním světlem drží na 2x 6mm šroubcích a která zřejmě plasty motorky spíše rozláme, koupíte, včetně LED svítidélek ala baterka od Vietnamce, za pouhých 35 tisíc korun !!! To už je vyloženě útok na zdraví rozum zákazníka... Nezbývá než počkat na druhovýrobu s pořádným padacím rámem a mlhovkami.

Jak to tahá, jak to brzdí, jak to klopí ?

Nechám si už toho stěžování a pustím se do hodnocení jízdy samotné...
Budu se tedy věnovat spíše cestování po asfaltových a lehce nezpevněných cestách, neboť, jak jsem již psal, do středního a těžšího terénu Crosse nebrat.
Zde totiž jako v jediném odvětví Honda Crosstourer naprosto vyniká a konkurence bude muset velmi rychle něco udělat s upgradem, nebo faceliftem svých strojů.

Začnu tedy u brzd. Zde je Cross z jiné planety, neboť brzdí o třídu lépe, než Tenere a GS... Neskutečné... víc nebudu ztrácet slov. To musíte zkusit.
ABS je super, funguje naprosto citlivě. Kdyby vám, při opravdu velmi intenzivním brždění, nebo na prachu, nepoklepala páčka, ani nevíte, že na motorce je... to je ale stejné i u konkurence. Mrzí mě, že nelze vypínat. To konkurence umožňuje a nechápu, proč to Honda nedělá také. Kontrola trakce je také perfektní a je kupodivu vypínatelná. Zasahuje citlivě a nemám k ní výtku. Pokud chcete driftovat nebo se svézt po zadním kole, což umí Cross nádherně, musíte trakci samozřejmě vypnout...

Motor je opět jiná planeta, opět o třídu jinde. Je jasné, že nelze srovnávat 2 válce proti čtyřem, ale když oni ty 4 vůbec nijak nevadí... ba naopak. Kde vzalo GS 110 koní tedy nevím, protože to je z party největší lenoch. Yamaha je nad GS lepší, ale Cross je bomba. Motorka letí jako z praku. Od 2 tis. otáček až do 8, kde uvadne. Vím, že je to nesmysl a tenhle styl motorky pro to není určen, ale pro naprosto jasné porovnání... 2 cestující na GS atakují tachometrových 190 km/h, s Tenere 200 km/h a na Crossu 230km/h...
Jedinou výtku mám k průběhu motoru pod 2 tisíce otáček, kdy motor škube a jízda je tak nepříjemná a ucukaná. Zapomeňte, že motor si bude "pohupovat" pod 1700 ot./min., to už je fakt sci-fi. V praxi je to právě terén, kde je jednička příliš rychlá a dlouhá a vy tak odvádíte za motor práci přes spojku... Jak jsem psal, do terénu nebrat. Jízdní stabilita na kvalitním povrchu je, oproti konkurenci, opět úplně jinde. Za toto ale Cross vděčí, stejně jako u motoru, genům z VFR1200. Jsem naprosto překvapený, jak otře lze s Crossem jezdit na asfaltu. To tedy klobouk dolů. To co Crosstourer ztrácí v terénu, nažene na zpevněném povrchu. Ještě mě na závěr napadlo zbořit mýtus, který čtu v recenzích, jak je Cross nenažraný na spotřebované pohonné hmoty... Při záběhu, prvních 1 tisíc km, kdy jsem jezdil velice slušně, až mi bylo ze sebe zle, jsem měl na palubním počítači průměrnou spotřebu 6l/100km. Nyní, když už mohu motorku pořádně "zbodlit" mi průměrná spotřeba neleze přes 7l/100km. Předpokládám tedy, že jezdit přes 8l/100km už musíte tak leda na okruhu... což mi nepřijde na objem 1230 ccm nijak mnoho.
Podvozek je lahůdka, převzatý rám a kardan z VFR1200 zde odvádí špičkovou práci. Naladění je samozřejmě spíše silniční, s ambicí do lehkého terénu. Samotné provedení kardanu je designovou lahůdkou a c současnosti nesnese konkurenci.
Podvozek lze nastavit na předku tvrdostí pružiny a odskokem. Útlum nelze, to bych už asi chtěl mnoho. Na zadku lze velice pohodlně, pomocí otáčení plastové hlavice na straně motorky, nastavit tvrdost pružiny zadního centrálu ve 25 krocích. Rychlé a pohodlné, moc chválím ! Dále lze na zadním centrálu nastavit odskok. To je solidní standard na cestovní enduro. S tímto jsem opravdu spokojen. V sérii je Cross na předek nastaven velice slušně a nedoporučuji toto měnit. Dá se s tím operovat v lehčím terénu i drtit zatáčky v opravdu rychlém tempu (na enduro). Zadek je ale v sérii katastrofa. Vysloveně "zžumpovaný močál" na měkkosti zadní pružiny 7 z 25 stupňů tvrdosti nemůže rychlý odskok nic zachránit. Přijde mi to jak pro německého turistu, aby se nepolil za jízdy pivem a nepokecal párkem s hořčicí.
Do tohoto jsem tedy hrábnul a pružinu dal na 12 pozici a odskok nechal zatím v sérii.

Co na závěr ?

Jelikož jsem toho tady napindal kvanta, tak to alespoň zkusím krátce shrnout.
Třeba to pomůže všem, co pořád váhají, co si koupit.
Pokud chcete Enduro s velkým "E" tak vybírejte mezi Super Tenere a R1200GS.
Pokud chcete cestovní motorku na sekání kilometrů po Alpských serpentýnách s možností zajet po horší polňačce do hůře položeného tábořiště, tak berte Crosse.

Postřehy ...

"+"
- na velké cestovní enduro to jede jako hovado
- na velké cestovní enduro to brzdí jako hovado
- na velké cestovní enduro to "sedí" jako hovado
- drátěná kola a kardan jsou designovou lahůdkou
- vynikající ABS a vypínatelná kontrola trakce
- systém uchycení kufrů
- krásně přehledný displej se spoustou užitečných funkcí (škoda digitálního
otáčkoměru...)

"-"
- nejde to vzít do pořádného terénu
- nemá to potřebnou ochranu podvozku
- nemá to potřebnou komfortní ochranu řidiče
- doplňková výbava v kvalitě činy v cenách BMW
- ABS nelze vypnout
- dlouhá jednička + ucukaná charakteristika motoru pod 2 tis. ot./min.

P.S. :
- postupně budu aktualizovat a doplňovat postřehy
- klidně mi dejte podněty a dotazy do soukr. zprávy nebo mě pošlete do háje

Všem mnoho šťastných a spokojených km !!!
Aleš.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
lavpino
lavpino napsal 27.08.21 v 12:23 10b.

Krásné čtení a právě se také rozhodují co pořídit a přesně z těch tří variant co ti zůstaly a ještě k nim KTM 1190

H123
H123 napsal 29.04.21 v 12:57 9b.

Chlapi ... pořídil jsem si teď taky CT - 2012 , mám za sebou asi 7km zkušební jízdu
.. ale nevim kam se obrátit ... nejde mi " votočit kolčkem na štelování zadního tlumení "... ani doprava ani doleva
... je to nějakej chyták ? nebo mi to nefunguje ? co mám dělat ?
Když mi někdo k tomu něco poradí budu rád
Díky

venet
venet napsal 17.07.18 v 21:11 10b.

díky, zrovna řeším výběr a vypadá to na CT

DavidŠlechta
DavidŠlechta napsal 06.03.18 v 18:41 10b.

5157
5157 napsal 05.12.16 v 15:43

Super popsané, Taky jsem se rozhodoval mezi crossem a bmw gs,ale po svezení obou motorek u mě vyhrál cross. Ten motor je fakt návykový. Jezdíme převážně ve dvou na dovolené a spotřeba kolem 6ti, jinak paráda.

Více komentářů



TOPlist