renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 250/592 panelka (1971)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník lukprib
Vloženo 12.2.2012
Aktualizováno 19.11.2017
Zobrazeno 17 784x
HODNOCENÍ PROFILU OD 95 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Jawa 250/592. Je to poslední typ lidově zvané panelky,dvoutakt, výkon 12KW, spotřeba-zatím neznámá, přední kolo 3,25x16, zadní kolo 3,50x16. Barva klasická purpurově červená.

Více fotografii

První dojmy - První dojmy jsem popsal níže a nyní mohu jen napsat, jaké mám další dojmy. Motorka je šílený kostiřas a delší jízdou na ni všechno bolí a každý kdo na ni sedne z moderní motorky udělá velký krok do pravěku. Nicméně jízda na je prostě zážitek a záleží na každém zda kladný, nebo záporný. Já si ji užívám a vždycky se na ni těším. Dřív jsem měl Zephyra a TDM a později je prodal, ač jsem si s nimi také rád zajezdil, dnes mi nechybí. Naproti tomu Jawička by mi určitě chyběla.

Doplňky na motorce - Vyměnil jsem původní dobíjení za VAPE.

Recenze

Něco málo z historie:
Je to poslední typ lidově zvané panelky, která měla již ve výbavě ukazatele směru a s tím spojené silnější dynamo 50W. V roce 1969, kdy se začal tento model vyrábět, měly první kusy ještě klasický hluboký přední blatník. S příchodem nových technoligí se začaly v r. 1970 přední blatníky nahrazovat mělčími stáčenými blatníky. Výraznou změnou ve vzhledu motocyklu je také osazení namísto dosud běžné slzovité nádrže, nádrž hranatá totožná jako u Jawy Californian.

Koupě:
Jawičku jsem koupil na jaře 2009 od druhého majitele, který ji měl jen 1,5 roku na ježdění do práce. Původní majitelem byla žena.
Protože jsem nikdy žádnou motorku nevlastnil a na velké motorce jsem seděl pouze v autoškole a od té doby už nějaký ten rok uběhl, chtěl jsem něco na naučení, proto jsem volil starší jawu, se kterou když upadnu, tak to na ní ani nebude znát.

První jízda
První jízda po letech od autoškoly a v podstatě první jízda v životě byla z místa nákupu domů. Prodávající mi musel vysvětlit, jak se co dělá, řadí apod, a poté jsem vyrazil s úsměvem vstříc domovu. Ten zážitek je nepopsatelný. Jawička vrněla, muži starších ročníků se hned otáčeli za zvukem a vůní dvoutaktu a já snad záměrně najížděl na díry ve vozovce, neboť ten kývavý pohyb motorky ještě dlouho po přejetí nějaké té ďoury byl prostě skvělý. Hrůza však přišla v okamžiku, kdy mi jawa při dání přednosti v jízdě chcípla a já vůbec netušil proč? V tu chvíli jsem zapoměl na předchozí zážitek a radost vystřídal vztek. Dnes už ani nevím jak, ale nějak jsem to tenkrát roztlačil a stroj chytnul a dovezl mne až domů. Párkrát jsem se ještě na ni svezl a zhaslo mi dobíjení. Protože se mi s tím nikde v servisu nechtěli zabývat, a tak trochu jsem z nich cítil pohrdání nad starou jawou, musel jsem si vzít literaturu a začít se v jawičce šťourat sám.
A to byl počátek renovace.

Renovace
a když už jsem měl rozdělané dobíjení a špinavé ruce, rozdělal jsem ještě spojku a pak také výfuky a pak jsem si musel odskočit k jiné práci. Nakonec jsem si od jawičky odskočil na dva roky. Mezitím jsem si koupil jawu 350/634, na které jsem jezdil a protože jsem neměl nervy na věčné poruchy na silnici, pořídil jsem si Zephyra 550, ale o té budu psát jindy. Když jsem se k jawě po dvou letech vrátil, věděl jsem, že si ji zrenovuji pokud možno se zachováním s co největším podílem originálních, ale hlavně původních dílů. Měl jsem dost času k získání potřebných informací, kde se co a jak kvalitně dělá. Chromy mi dělali v Jilemnici. Hliníkové části jako Kartery, víka motoru, hlavu apod. jsem dal chemicky vyčistit u Vrchlabí. Bylo to sice dražší, ale výsledek stojí za to. Povrch hliníku je krásně čistý a přirozeně strukturovaný jako ze slévárny, nikoliv barbarsky hrubě obroušený smirkem a pak na hadrácích vyleštěný do zrcadlova, jak to někteří renovátoři v dobré víře, že budou mít krásnou leštěnku, činí. Lakýrníka jsem sehnal v Jaroměři, dělal mi komplet lak i ručně linky, byla s ním perfektní komunikace a velmi solidní cena, určitě se k němu při další renovaci vrátím. Na motorce jsou i originální šroubky a matičky a ty které se nedaly použít, byly nahrazeny opět dobovými s půlkulatou, čočkovou a válcovou hlavou s rovnou nůtou. Během shánění dílů se mi podařilo sehnat i úplně novou nepoužitou spínací skříňku a hlavu s pístem, vše zabaleno v dobovém voskovém papíře. S replikovými díly jsem měl velice špatné zkušenosti a to přesto, že jsem kupoval pouze České údajně kvalitní. Takže všem doporučuji, shánět originály. V replikách mám pouze ráfky, špice, pláště, Výfuky od Hadrávka, nový potah sedla a většina gumových dílů, neboť původní se nedají použít, protože jsou spuchřelé. Podařilo se mi i sehnat původní gumová těsnění tlumičů, ale nakonec jsem je musel vyhodit protože při montáži se mi úplně rozpadly, prostě guma stárne i když je v krabici.Všechny paraboly včetně blinkrů jsem nechal znovu pokovit, také nádrž je dobré nechat preventivně vylít speciální pryskyřicí, aby nemohla dále korodovat.
Renovace mi trvala asi půl roku, nijak jsem nespěchal a téměř všude musíte čekat, takže měsíce pak ubíhají rychle. Když se mi konečně sešly všechny díly, skládal jsem asi čtrnáct dní jawu zpět dokupy. Nejdřív motor, všechna nová ložiska, gufera pouzdra převodovky a zrepasovaná klikovka s převodovkou šly do čisťounkých karterů nalisovat a naskládat bezstarostně. Když jawička začala dostávat zpět svou podobu, byl jsem na výsost spokojen, že jsem se rozhodl ji zrenovovat. Po kompletním složení došlo k nejdůležitějšímu-nalít benzín a našlápnout. Motorku jsem skládal v dílně, protože za okny vládla zima, otevřel jsem okna dokořán, to kdyby chytla, tak abych se neudusil. Nervózně jsem nacucal do karburátoru benzín a dvakrát prošlápl naprázdo, nyní jsem zapnul zapalování a nakopl naostro a ono nic, nervózně jsem vše znovu zkontroloval a pokus opakoval-nic, nic a škyt a už se chytla. Nádherný zvuk a nakonec i vůně, jawička předla jak spokojené kotě, rychle jsem zkusil všechny kvalty a spojku, jsetli vše jde jak má, vše se zdá v pohodě, motorku chcípám a půl hodiny musím větrat. Jsem maximálně spokojený, neboť renovace je hotova, teď už jen čekám na jaro a první vyjížďku. Trošku jsem se rozepsal, ale věřím, že kdo si prožil podobné, jistě mi to odpustí.

Závěrem
Přeji každému při renovaci svého veterána pevné nervy a žádné kompromisy. Sám jsem při sčítání nákladů za renovaci byl často před pokušením nepřiplatit si a šoupnout tam nějaký turecký díl, ale věděl jsem, že by mne to v budoucnu strašně žralo, proto jsem raději počkal, až zase budou finance a vždy si připlatil za originál.

Proč jsem dal olinkovat přední blatník?
Jak někteří píšete, ani já nikdy neviděl původní 592ku s olinkovaným předním blatníkem (možná i proto, že jich není tolik, takže jsem všehovšudy viděl jen pár původních motorek). Nicméně k olinkování jsem se rozhodl poté, co jsem viděl dobový prezentační článek o tomto modelu, jehož součástí je i foto jawičky kompletně olinkované, tedy i s předním blatníkem. Možná se jednalo o vyšperkovanou jawu kvůli prezentaci a u ostatních modelů se již motorka nelinkovala, mě se tam však linky líbí a s touto dobovou fotkou si to mohu ospravedlnit.
Někde v pravidlech jsem zahlédl, že nemohu přikládat ke svým textům cizý odkazy, nebo články, tak kdo bude mít zájem rád mu odkaz na ten článek zašlu.

Také bych rád všem poděkoval za kladné komentáře a hlavně za podporu, nečekal jsem takto příjemnou reakci od Vás. Děkuji Vám a těm, kteří přemýšlí o renovaci svých Jaw přeju " jen dotoho, zachraňme jawy :) "

19.11.2017
Tak je to již skoro 5 let, co jsem motorku dodělal a je čas přidat pár řádků o tom, jak se nám daří. První 3 roky po renovaci chudák stála pro absolutní nedostatek času na ni v komoře a sloužila jen jako exponát. Po třech letech kdy se stala téměř součástí domácnosti jakožto lapač prachu jsem konečně začal více jezdit a přestěhoval ji do garáže odkud už to měla na přeci jen blíž než přes několik místností v domě.
Hned od začátku mě zlobilo původní jedno cívkové zapalování i když bylo odborně seřízené. Po pár set kilometrech přestalo být spolehlivé a když jsem jednou sotva dojel domu, protože jsem bůh ví jak dlouho jel pouze na baterii, bylo rozhodnuto: kašlu na předsevzetí, že na motorce bude všechno původní a rozhodl se pro Vape. Namontoval jsem jej tak, že není problém ho kdykoli vyměnit beze stop na moto za původní zapalování. Mohu všem doporučit, protože Jawička zvládá denní svícení, blinkry jsou konečně vidět a blikají jak mají a ne v závislosti na otáčkách. A když už to někdy nestihnu domů za světla, tak si rozhodně 12v žárovkami na cestu posvítím lépe než s 6v. Další věc co mě trápila byla úplná kravina, na kterou jsem nemohl přijít. Jawička si sem tam zakuckala a vynechávala, pořád jsem čistil trysky a kroutil hlavou proč vynechává, když není důvod. Až po několika trápeních jsem dostal typ na ucpanou přívodní trubičku víčka plovákové komory. Opravdu, mockrát jsem ji profukoval či prohlížel a vzduch šel skrz i jsem skrz viděl světlo, jenže ona byla přicpaná jen trochu bordelem po stěnách a nepouštěla při zvýšeném výkonu dostatečně benzín. Po prošťouchnutí vrtáčkem bylo vše OK.
Jawičku si užíváme jak jen to jde a to celá rodina, Málo kdy jedu sám, často chtějí se mnou jet žena a děti. Je tu však problém, že všechny jet nemůžeme a to byl jeden z důvodů proč jsme koupily sajdu.

Níže pár fotek z terénu





























Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
XJ500
XJ500 napsal 28.03.21 v 11:27 10b.

Ondra332
Ondra332 napsal 25.11.20 v 08:10 10b.

Moc hezká práce. Také jsem renovoval 592. Čerpal jsem informace i z vaší recenze. Takže díky.

Marty68
Marty68 napsal 22.07.20 v 12:34 10b.

Krásná panelka...Nádherně zrenovovaná...Když vidím ten patinový stav , osobně bych jej naleštil a mechanicky moto opravil a dost. Hodně šťastných km!

Grošák
Grošák napsal 19.07.20 v 10:57 9b.

Ta čtvrtá fotka je masakr

ThomsonMotorson
ThomsonMotorson napsal 15.05.20 v 14:09 10b.

Buď zdráv.
Mám Panelku v originálním stavu a tak už něco jako linky, vzaly leštěním za své. Ale! Jsou tam zbytky linek velmi dobře patrné a v částech i výrazné.

Více komentářů



TOPlist