renocar_duben



PROFIL MOTORKY

ČZ 250/455 (1962)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník PajkaLS
Vloženo 12.7.2011
Aktualizováno 28.1.2013
Zobrazeno 8 855x
HODNOCENÍ PROFILU OD 10 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Motorka s původními doklady. Po kompletní renovaci slouží jako letní hltač kilometrů.

Více fotografii

Výška jezdce: 180 cm

První dojmy - Dle mě je to nejpodařenější jednoválcová cestovní motorka, která se na území Československa dělala. Výkonový rozdíl oproti ČZ 175 je značný. Ve srovnání s Jawou 250 je pružnější, lehčí, obratnější, jde lépe do otáček a je rychlejší. Je potřeba ji ale víc točit (což nemusí vyhovovat každému) a v tandemu vede spíš Jawa. O nižší životnosti určitých dílů motoru se obecně ví. Veterán pro zábavu je to ale ideální

Doplňky na motorce - Dobový samo-domo nosič (velmi praktická věc). Nachystané blinkry, ty ale zprovozním až vyřeším dostatečný zdroj proudu (magneto).

Recenze

Kamarád mi ji dohodil za symbolickou cenu. Polorozebraný polovrak s platnými doklady a zareznutým motorem. Bylo na ní hodně práce, ale vyplatilo se to! Moje kdysi vytoužená motorka se stala mým hlavním cestovním strojem.

Nejde o žádnou prvotřídní renovaci, ale i o to mi nepřímo šlo. Místo chvály, jak je krásně zrenovoaná slyším naopak dotazy, kde jsem sehnal tak krásně zachovalý originál. No a to potěší daleko víc! No co si budeme povídat, ani nové ty stroje nebyly takové leštěnky, jak vypadají po novodobých renovacích. I v menší nedokonalosti je krása.
Velké díky patří kamarádovi Rybňovi , díky kterému ji mám a který mi s ní hodně pomohl.

Renovace
Číza měla najeto odhadem asi 100.000 km, většina věcí už na ní byla několikrát opravována a hodně toho bylo opotřebeného. Přesto to naní teď nejde skoro vůbec vidět.
Celkové náklady včetně pořízení a renovace jsou 11.500 Kč .

  • Plechy mi vyvařil Rybňa ceočkem, pracně jsem je hodiny a hodiny na střídačku kitoval, stříkal základem a probrušoval až k dokonalosti (plnič jsem nepoužil). Podsedlový plech a kryt řetězu jsem musel sehnat. Lak je stejně jako byl v originále syntetický. Většina lidí na tuhle barvu nadává, že se s tím nedá rozumně lakovat, je to ale o citu. S trochou trpělivosti jde všecho. Výhoda tohoto laku je identický odstín a lehký polomat, což se obecně mezi kladné stránky nepočítá, ale u renovace je to pro mě záměr. Oproti originální vypalovací syntetice, kterou to bylo lakované před padesáti lety, je však tato podstatně míň mechanicky odolná, hůř kryje a dlouho schne. Dal jsem na (čísi) radu a zkusil do barvy přimíchat tužidlo do akrylátového plniče a výsledek byl perfektní. První vrstva byla na omak za dvě hodiny suchá a za 8 úplně (běžně jsou tyto intervaly stejné, ale ve dnech!), takže jsem mohl během jednoho dne nastříkat 3-5 vrstev, aniž by to dělalo nějakou neplechu. Škoda jen, že jsem lakoval venku, takže i přes veškerou pečlivost se mi do toho místy naprášilo. Po pozdějším rozleštění to ale není znát a lak vypadá skutečně jako 50 let starý patinový. Díky tužidlu je lak i trochu tvrdší a mechanicky odolnější. Když budu příště nějakou motorku pro běžné ježdění znovu lakovat, spíš použiju kvalitní dvousložkový polyuretan, který stojí stejně a má všechny přednosti moderních barev, u renovací ale zůstanu věrný syntetice.
  • Zlaté linky jsem si dělal sám. Nejprve jsem si všechno důkladně oblepil elektrikářskou páskou a poté vybarvil malým štětečkem syntetickou zlatou barvou. Není to sice košér postup, je to docela pracné, ale vyhrál jsem se s tím tak, aby to vypadalo jak od ruky. Celé jsem to pak ještě před zaschnutím vyretušoval "uchošťoury" namáčenými v benzínu.
  • Na nová kola peníze nebyly, tak jsem vybral schopné ráfky a dal je kamarádovi na stříbrný metalízový komaxit (práškový lak), nevypadá to tak špatně a bylo to zadarmo. Jako ozdobu jsem domaloval aspoň zlaté linky. Pneumatiky jsem taky použil "ze starých zásob". Duše, brzdová obložení a ložiska v nábojích jsou samozřejmě nová.
  • Motorka byla asi kolem roku 1990 odstavena kvůli vypadávající třetí rychlosti. Majitel demontoval motor a nakonec to nechal ležet (byl už v pokročilém věku), motorka pak k dalšímu majiteli a ke mně cestovala rozmontovaná. Uskladněná byla někde ve vlhku, takže velmi nemilá věc byl přirezlý píst ve válci, což mě neskutečně potrápilo. Několik dní mi trvalo, než jsem to vůbec rozdělal. Píst to pochopitelně nevydržel a válec putoval na nový výbrus k Padalíkovi do Šardic (naprostá spokojenost). Klikovka byla naštěstí bez úhony (a bez nežádoucích vůlí), takže dále stačilo v motoru vyměnit ložiska, gufera, primární řetěz a lamely (ty jsem opět našel "v zásobách" použitelné). Důvod vypadávání trojky byl jasný, byla prasklá vidlička. Jinak byla kolečka na pohled dobrá, tak jsem ji vyměnil a motor složil. Neumíte si ale představit, jak jsem byl vzteklý, když kompletně poskládaný stroj sice jel, ale trojka vyskakovala!! No, na podzim už jsem to neřešil a motorku jsem znovu musel půlit na jaře, to jsem pak vyměnil celou převodovku za jinou a od té doby o ní nevím.
  • Docela peklo bylo repasování dynama, čemuž jsem se věnoval na Štědrý den (posléze i na dvoře testoval). Kontakty byly dlouholetým denním provozem opáleny úplně na doraz, někde z nich nezůstala ani desetina. Pilování, přeměřování, justování, výroba některý součástí znova... No zábava na celé odpoledne a večer. Ale funguje!
  • Výfuk jsem po krátkém rozmýšlení nakonec koupil nový - slovenskou repliku Buyak. Vše OK, jen jsem do toho trochu násilím instaloval tlumič ze starého výfuku. Motorka stála v suché garáži asi 2 měsíce, kdy se střídal mráz s oteplením. No po důkladném prohlédnutí na něm byly mikroskopické ďubky, na omak drsné. Za ty peníze mi taková sranda nestojí, takže jsem výfuk na zimu napatlal vazelínou. Nakonec motorku stejně jako cesťáka moc neumývám a nešetřím, tak je tímto způsobem výfuk nakonzervován trvale.
  • U předních tlumičů jsem zvolil (lacinější) výměnu gufer v převlečných maticích, místo výměny celých matic, které jsou turecké a dle rozšířených zkušeností stojí za HO*NO. Motorka najezdila několik tisíc km a nikde ani kapka. Tlumící olej je směs tlumícího oleje s motorovým 10W40 (zhruba 4:3). V zadních tlumičích jsem vyměnil těsnící kroužky "slavíky" a dal čistě tlumící olej - opět OK. Kyvka žádnou vůli neměla, pouze byla zatuhlá. Důkladné promazání vazelínou A00 ji pěkně rozhýbalo. Menší nedostatek přesto ale podvozek má a budu to nastávající sezónu řešit - hlavové složení přední vidlice má docela vůli a motorka především v zatáčkách lehce "plave" - vyměnit. Sekundární kolečko a řetěz jsou samozřejmě nové, rozetu jsem použil nezachovalejší, co jsem našel. V krytu jsou nové všechny gumové dorazy.

První start:


Záběh a provoz:
Věčné téma jsou oleje a mazání . Mám svůj (vlastními zkušenostmi podložený) názor a navzdory všem nejchytřejším radám jsem do motorky hned od začátku lil obyčejné M2T (se specifikací API-TB) v poměru 1:25. Proč? Protože s tímto olejem se motor velmi rychle zaběhl. Šetřil jsem ho snad jen prvních 200 km, pak jsem tomu nakládal stále víc a víc, až jsem po ujetí prvních 800 km jezdil téměř pořád "nadoraz", poté jsem vše seřídil na normální provoz, změnil mísící poměr na 1:33 a olej nahradil kvalitním minerálem (specifikace API-TC, JASO-FC, SAE30), motor byl zaběhnutý. Další uvolnění a nárůst výkonu jsem pocítil při asi 2000. km. Motorku neustále ženu, takže ani po mazání s M2T nejsou ve výfuku či spalovacím prostoru žádné úsady, jde lehce do otáček a nedělá žádný nepřirozený kravál.

Spotřeba a výkon:
Spotřebu jsem nijak extra neměřil. Jen jednou, když jsme jeli v tandemu s kamarádem a počítal jsem ujeté kilometry na doplněný benzín (od rezervy do rezervy). Motorku jsem hnal neustále kolem stovky a výsledná spotřeba vycházela na 5 litrů. Když jezdím sám (nešetřím ji), odhadem žere kolem čtyřech, lechtačka jízda pod 4. Cestovní rychlost je cca 75-85 km/h, v klidu se dá jet kolem 90. to už ale jsou znát lehké vibrace (především v řídítkách). Udržitelná maximálka je odhadem 110, úplná maximálka asi 120 (tachometr ale kecá, podle něho jezdím i 140).
Kdo si stále myslí, že je Jawa lepší, ať si zkusí ujet 145km trasu (Kralice nad Oslavou -> Březová u Uherského Brodu, přes Brno, Buchlovské hory) s průměrnou rychlostí 89 km/h...






Fotky z renovace:
http://pajkamoto.rajce.idnes.cz/CZ_250_typ_455.02_1962

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Marty68
Marty68 napsal 02.12.20 v 09:32 10b.

Parádní stroj a vyčerpávající recenze...175 De luxe byla moje první "velká!" motorka a v dobrém na ni vzpomínám. Tvoje 250 je ještě výkonově o kus výše...Mám 250 kývačku a bylo by hodně zajímavé je testnout tváří v tvář...Hodně šťastných km a moc díky za Tvoje stránky o fichtlech!

panela
panela napsal 22.10.15 v 20:44 10b.

Zdravím krajana, asi taky jezdíš na srazy ve Strání, pořídil jsem si k J 354 a 559 i Čz 475 tak mě čeká práce.

PajkaLS
PajkaLS napsal 17.02.15 v 09:11

Kdyby tě ještě něco ohledně tohoto stroje zajímalo, napiš...

Provaz1
Provaz1 napsal 16.02.15 v 10:56

Parádní stroj a taky konečně zde kloudná recenze. Již jsem si tento profil motorky zde na tvém profilu prohlížel a teď, kdy řeším svůj vlastní projekt doskládání 250tky a její renovaci - nerenovaci ala origo stav, tak mi takto rozsáhlejší popis prací přijde opravdu vhod a ještě k tomu mi pomuže k identifikaci dílů, jaké musím dosehtat, takže ještě jednou .

čzťák
čzťák napsal 30.05.14 v 14:54

Krásnej stroj, někdy bych se na tom rád povozil Kam se 250 Jawy hrabou

Více komentářů



TOPlist