PROFIL MOTORKY

Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa (2001)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Rod
Vloženo 16.4.2011
Aktualizováno 6.6.2016
Zobrazeno 12844x
HODNOCENÍ PROFILU OD 39 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Černo-stříbrná, víceméně v sérii, jen nějaké detaily technického rázu. Úpravy a doplňky, které jsou běžně k vidění, mě moc neoslovují (typicky cokoli v barvě motorky nebo cokoli s logem Hayabusa).

Více fotografii

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa: Prostě jasná volba, nebylo co řešit. Kdyby Busa neexistovala, nejspíš bych se rozhodoval mezi dvanáctkou Ninjou a K1200S/K1300S, možná by se do výběrového řízení dostal Blackbird a ZZR 1200. A neuráželo by mě mít jako druhou motorku TL 1000R.

První dojmy - Pecka! Naprostá. Dojmy po první sezoně v sedle Busy - můžu říct, že je to pro mě prakticky ve všech ohledech naprosto ideální motorka. Dojmy po druhé sezoně - nedokážu si představit, že bych měl jezdit na něčem jiném, asi mi (snad) ještě pár let vydrží. Teď už šestá sezona s Hayabusou a pořád jsem maximálně spokojen, zatím mě ta holka zlobivá ani trochu neomrzela.

Motorku bych doporučil pro - Pro vyježděného člověka, co to má v hlavě srovnané a na motorkách umí. Rychlost může vyskákat na vysoká čísla opravdu rychle, navíc dobrý podvozek a aerodynamika trochu klamou a zvlášť ze začátku člověk jede kolikrát rychleji, než by si myslel. Ne že by Hayabusu neodřídil začátečník - když nebude blbnout, tak odřídí. Ale bez blbnutí je to mrhání potenciálem Hayabusy! :-) Na druhou stranu začátečnické blbnutí tady smrdí krchovem o něco víc než u slabších strojů... Tak opatrně. ;-)

Recenze

Že u Busy skončím jsem věděl, bylo jen otázkou času, kdy k tomu dojde.

Ale nebylo kam spěchat, tak jsem si napřed odkroutil 3 roky & 40 tis. km na šestikilu a další 3 roky & 25 tis. km na sedmpade (a ještě předtím tak 15 tis. km na různých dvoutaktech), tak snad to byla dobrá průprava na zvládnutí stoosmdesátikoňovýho letadla. Sedla mi jak prdel na hrnec a zatím spokojenost maximální.

PS: poděkování Borisovi za spoustu důležitých a zajímavých poznatků před koupí a Číkusovi za support při koupi.
___

600 km:

Převodovka by mohla být trochu jemnější a přesnější, možná i o malý kousek kratší dráha řadičky by nebyla od věci. Je potřeba řadit o trochu hruběji, než jsem byl zvyklý, mezi pátým a šestým kvaltem se jinak čas od času podaří kopnout falešný neutrál. Ale nic, na co by se nedalo během pár desítek kilometrů zvyknout.

Škoda, že štelování spojkové páčky nedovolí větší rozsah - vyhovuje mi spojka zabírající prakticky hned u řídítka, u hydraulické spojky i na nejbližší vzdálenost pořád dost daleko, ale dá se přeučit.
___

1100 km:

Přítelkyně byla poslední dobou docela poslušná, tak jsem ji odepnul od řetězu u plotny a otestoval jízdu ve dvou - byla nadšená a zároveň trochu vyhaluzená z toho, jak je motorka schopná akcelerovat. A u mě taky super, žádné zhoršení akcelerace a chování v zatáčkách nebo na brzdách se nekonalo.

Na sedmsetpadesátce bych byl v zatáčkovitém úseku zatím ještě rychlejší, ale tenhle stav už nebude mít dlouhého trvání.

Asi půjde jiné plexi - s postavou průměrně vysokého středoevropana nevidím přes hranu plexi na horní část budíků (cca 120 až 220 km/h, takže nejpoužívanější rychlosti). Jezdím sice podle situace a rychlostní limity jsou mi u řiti, ale občas mrknout se hodí. Je to trochu škoda, protože designově se mi origo tvar plexi líbí asi nejvíc.
___

1500 km:

I na malých horizontech jde sama krásně na záda (no ještě aby ne, s těma koněma a newtonmetrama, co má ), eFce jsem musel hodně pomáhat, aby šla, tady to jde samo. Jen je škoda, že těch přehledných horizontů není moc a u velké většiny je potřeba místo jízdy po zadním zaklapnout... Na rovině zatím bez pokusů, nějak mě to k tomuhle nikdy moc netáhlo, ale uvidíme.

Počáteční spotřeba 6.5 až 7 L/100 km při prvních projížďkách tak nějak postupně narůstá - 7.2, 7.5, 7.8, zatím ustáleno na hodnotách kolem 8.2 až 8.3 L při dost svižném stylu jízdy (asi by nebyl velký problém jezdit i pod šest, ale na to bych se mohl vysrat ).
___

2000 km:

Dost lidí nadává na origo brzdy, ale zatím nemůžu říct, že bych byl s tím, jak Busa brzdí, nespokojen. Což je možná částečně i tím, že nejsem zhýčkaný z moderních sportů, kde se dá motorka jedním prstem stavět na přední. Pokud chci brzdit na krev, tak za brzdu stačí pořádně vzít a nesrat se s tím a slušný brzdný účinek se dostaví. Neříkám, že nějaký extrémní, ale slušný ano.
___

3000 km:

Metzeler Roadtec Z6 nebyla pro Busu špatná volba (s touto sadou jsem ji už koupil), gumy se chovaly přiměřeně svému sportovně-cestovnímu zaměření, jen mi trochu chyběla větší jistota a čitelnost od předku, ale to je tím, že jsem zvyklý jezdit lepidla (zvlášť na předku) a navíc byly gumy ježděné předchozím majitelem dost cestovně, takže v oblasti cca 1 až 2 mm od hrany zadní pneu už se motorce do většího náklonu moc nechtělo, protože přední pneu nebyla hezky sjetá a měla v odpovídající oblasti hranu mezi sjetou a netknutou čásí. Přesto můžu tuhle pneu doporučit. Měl jsem trochu obavy, jak bude sport-touring pneu snášet u takhle silného stroje náročnější požadavky na jízdu a byl jsem mile překvapen.

Příští pneu bude s největší pravděpodobností Michelin Power one, na eFce to bylo jedo z nejlepších obutí, co jsem jezdil, tak to otestuju i na Buse. Snad nepůjde do hajzlu za 2 tis. km - no, uvidíme.
___

4000 km:

Michelin Power one na předku je perfektní. Holt jsem byl zvyklý na sportovní profil pneu, teď se mašina chová tak, jak má - jako kdyby v každé zatáčce říkala: "Moc se s tím sereš, příště to chce rychlejší nájezd a víc poklopit!", a to i při prasojízdě.

Trochu se to hádá s pořád ještě původním sport-touring zadkem, ale nic hrozného, a ten půjde při nejbližší příležitosti pryč. 250 km nuceně najetých na plátně (resp. na drátech) stačilo - holt plátno vykouklo po tak trochu prasojízdě zmíněných 250 km od baráku.
// edit: na zadek jsem nakonec dal Bridgestone BT-003. Rád bych, kdyby dala aspoň 3 tis. km, ale trochu se bojím, že to neklapne.
___

4600 km:

S BT-003 jsem to už s měkkostí pneu asi trochu přehnal - po 600 km za půlkou životnosti a to jsem tomu ještě neměl příležitost pořádně naložit v maximálních náklonech. Budu to muset rychle napravit, nebo z toho brzo budou (skoro)vyhozený peníze.
___

5200 km:

První kontakt stupačky s asfaltem! Myslel jsem si, že s Busou už to nepůjde, a vono jo...kontakt byl sice decentní, ale byl tam.
___

6600 km:

Před nedávnem vyměněné desky na předku. Chtěl jsem dát Nissiny ST, ale nebyly mometnálně v rozumné době k sehnání, tak jsem dal Lucasy SV (Lucas MCB 659 SV) a paráda, naprostá spokojenost; staré desky byly sice taky Lucasy, ale nějaká starší a asi nižší řada, brzdný účinek je teď o dvě třídy lepší.

Zadní BT-003 nakonec zvládla 1800 km a ještě by to kousek šlo, ale před náročným víkendem bylo potřeba měnit, tak dostala prostor Dunlop Sportmax GP Racer D211. Z Bridge jsem měl o trochu jistější pocit, než se guma zahřála, ale jinak za cca tisíc km asi nemám, co bych vytknul.
___

7500 km:

Namontován "rychlopal", zkrácení chodu plynové rukojeti na cca 80% původní dráhy, výroba Assassin (včetně montáže - neznám moc lidí, co přijedou na motosraz se sadou nářadí a řezačkou na trubky v tankvaku ), za což mu patří velký dík, jsem maximálně spokojen. Měl jsem trochu obavy, jestli nebude problém při jemné manipulaci, ale úplně v pohodě a při jízdě jsem si na to zvykl během asi pěti kilometrů a zpátky bych neměnil. Je to fakt paráda, člověk tím heftem nemusí kroutit jak oteklej, když tomu chce dát na prdel.

Zároveň mám (taktéž od Assassina) TRE, timing retard eliminator, odstraňovač omezení výkonu na první čtyři kvalty (více info v tomto tématu). Jedná se o stejnou záležitost, kterou umí Gipro, které k tomu navíc ukazuje zařazený kvalt, což jsem nechtěl, považuju to za zbytečnost. Ale nechtěl jsem to montovat zároveň s rychlopalem, abych si nejdřív zvykl na rychlopal a mohl pak objektivně porovnat rozdíl v úpravách jednotlivě. TRE jsem ale zapojit nestihl, protože:

Vyskytla se první závada - jedna z šesti spojkových pružin praskla, tím přestala jistit šroub, který ji drží, ten se vytočil ven a pojebal přítlačák: foto 1, foto 2. Těžko říct, proč pružina praskla, jestli vada materiálu nebo už do spojky vrtal nějaký diletant - nevím, ale naštěstí se nekoná žádné drama. Přítlačák cca 1200 Kč, nová sada pružin + šroub do litru, vyčistit, nový olej s filtrem, který bych za pár stovek km dával tak jako tak... No, jsem rád, že to dopadlo jenom takhle.
___

=== 2012 ===

8500 km:

Výše zmíněná Dunlopka zvládla na zadku odkroutit cca 2000 km a protože jsem s ní byl velmi spokojen, obul jsem stejnou. Snad jedinou výtku bych měl - trochu mě překvapilo, že cca 100-200 km po slezení vzorku vykoukly dráty. Zatím všechny předchozí gumy, co jsem kdy zkoušel, měly větší "rezervu", ale není to nic, co by mě odradilo.

Nainstalováno výše uvedené TRE (velký dík Assassinovi), výrazně se zlepšil přechod ze zavřeného plynu do tahu - při necitlivé práci s plynem se to projevovalo cuknutím, řešil jsem to citlivou prací s plynem ( ), ale teď je dávkování příjemnější. Taky se to projevilo na citelném posílení v pásmu nižších až středních otáček, motor jde ochotněji do otáček a při ostré akceleraci má motorka větší snahu stavět se na zadní. Prvně mě trochu překvapilo, že se zároveň v tomto pásmu otáček mírně změnil zvuk (což ovšem vůbec ničemu nevadí), ale když to jede na mapy s jiným předstihem a asi s bohatší směsí, tak to smysl dává.

Součástí TRE je i odstraňovač omezovače rychlosti na 300 km/h, ikdyž abych pravdu řekl, kvůli tomu jsem TRE neinstaloval. Nejraději stejně jezdím po okreskách, na dálnici jsem byl jednou (hned při první jízdě cestou domů začátkem dubna ve 3° C, v dešti, po tmě, tak jsem si vystačil s tempem 150 - 230 ), takže jsem maximálku ještě netestoval, ale výhledově to v plánu je. 200 mám na tachu furt, 250 každou chvíli, čas od času 270, ono to do těch tří kil někdy doleze, až bude chuť a vhodná situace.
___

10 000 km:

Prvních společných 10 tis. km přišlo až po roce a půl, nějak už nestíhám jezdit tolik jako dřív, ale že by mi to zase nějak extra vadilo se říct nedá. S tímto strojem nabrala síla zážitků na intenzitě, tak mi ani nepřipadá, že bych jezdil málo.

K "výročí" dostala Busa sadu BT-003 a nosič SW-motech, zatím bez kufru. Kufr taky bude, jen jsem si ještě nevybral, ani to moc nespěchá - stejně moc necestuju a většinou si vystačím s tankvakem. Ale když už jedu jednou za čas ve dvou a pro upevnění případného druhého zavazadla nemůžu použít sedlo spolujezdce, tak se nosič bude hodit. Působí festovně, zpracování kvalitní, instalace bezproblémová, můžu doporučit - objednával jsem ho za necelou trojku od Radka z e-shopu doplnkynamoto.cz. Z čistě estetického hlediska - na to, že je to nosič zavazadel, vypadá celkem k světu. Ale s madlem je Busa hezčí, takže jak se mi nosič trochu okouká, vrátím madlo a budu asi podle potřeby přehazovat. Je to otázka čtyř šroubů, práce na dvě minuty, když jsi největší blbec na zeměkouli tak tři.

Mile mě překvapila výdrž Power One na předku - 6 tis. km, to je srovnatelný nájezd jako předky na předchozí eFce. Zadní D211 odkroutila už tradiční 2 tis. km (předchozí bod byl psán při 8500 km, což nevychází, ale píšu ty kilometry k jednotlivým bodům z hlavy a zaokrouhluju).

Ještě mě napadlo zmínit, že zadní pneu jezdím v rozměru 190/55. Oproti standardnímu rozměru 190/50 mi vyhovuje špičatější profil a při první jízdě na 190/55 (vlastně hned při nasednutí) bylo poznat, že je zadek trochu výš, to bylo navíc umocněno tím, že jsem do pneuservisu přijel s mrtvou sport-touring 190/50 (Z6) a tak po nazutí nové sportovní pětapadesátky (BT-003) byl rozdíl znatelnější.

Během výměny přední pneu jsem kontroloval brzdové destičky na předku a trochu mě zarazilo, že po 4 tis. km jsou rozhodně za půlkou životnosti. Čekal jsem větší nájezd, ale zase na druhou stranu brzdí suprově a určitě je správně, že ubývají desky a ne kotouče, takže v pohodě. Pomalu asi objednám další, ať to pak nemusím řešit na poslední chvíli. Jen nevím, jestli jít znovu do Lucasů, které se maximálně osvědčily anebo vyzkoušet původně plánované Nissiny ST (viz bod "6600 km"). Ale tak jestli bude Busa mívat nájezd na desky hrubě pod 10 tis. km, tak bude asi docela prostor pro zkoušení a testování.
___

12 000 km:

Před nedávnem jsem měnil ložiska a gufera v zadním kole - během návratu z jedné akce se mi nelíbil zvuk vycházející od zadního kola, tak jsem sundal kolo a zjistil, že s jedním z ložisek šlo otáčet celkem ztěžka a v jednom místě zadrhávalo. V první fázi jsem zjišťoval ceny originálních dílů, což mě neuspokojilo, v druhé fázi jsem rozeslal pár mailů do různých brněnských prodejen ložisek, ale požadované typy většinou nebyly (někde se ani neobtěžovali odpovědět), tak jsem nakonec z e-shopu wemoto.cz objednal kompletní sadu tří ložisek a dvou gufer za zvýhodněných 790 Kč (jednotlivě za 1250 Kč). Wemoto můžu doporučit - jeden den večer jsem objednal, druhý den bylo odesláno a další den dopoledne už jsem měl sadu v ruce. Ložiska do kola značky Koyo, do rozety All balls, všechna typu 2RS s oboustranným plastovým krytím, gufera OEM (výměna na počkání v Neslovicích v F-motu, za 20 minut jsem odjížděl a nechal jim tři kila, takže super, brněnské servisy mi neposloužily, když jsem to potřeboval na počkání).
___

13 000 km:

Konec října, chladné počasí, ve kterém sport-touring obutí funguje lépe než moje lepidla - asi letos konečná. Maximálně přidám nějakých pár desítek km, když se ještě udělá hezky, ale zaokrouhleně už to za letošek víc než 5500 km nebude. Každopádně to bylo dost dobrejch 5500 km!
___

=== 2013 ===

Během sezóny občas zazlobil "omezovač zpětného krouťáku", back torque limiter (dva do sebe zapadající barevně označené díly, případně viz tohle video). Bazmek funguje v jednom směru otáčení (standardní přenos krouťáku) tak, že díly drží "zakousnuté" do sebe. V opačném směru otáčení (při výraznějším přenosu zpětného točivého momentu) rozpojí spojku tím, že se vnitřní díl axiálně vysune, protože jsou styčné plochy pod vhodným úhlem - viz foto (vnější díl - nový).

Rozpojovací funkce je u mě v pořádku, ale v normálním ("zakousnutém") směru bazmek zlobí - vypadá to na poškozené styčné plochy. Při ostrém rozjezdu se spojčením (hodně plynu, vyšší otáčky) vnitřní díl (rozpojující spojku) občas během samotného spojčení povyskočí a znovu zaskočí, i několikrát po sobě, což se projeví nepříjemným škubavým rozjezdem. Ale jen při odpichu z místa a s více spojčením. Za jízdy nebo při středně svižném odpichu problém není. Protože jsem chtěl opravy nechat na zimu, řešil jsem to koncem sezony rozjezdy na nižší otáčky a s rychlejším zaspojčením a až pak jsem tomu naložil - díky tomu, že má Busa krouťáku dostatek úplně všude, není absolutně problém zmizet z křižovatky i z poměrně nízkých otáček.

Každopádně už mám doma nový OEM back torque limiter (21610-02F12) a jak se trochu oteplí, tak díl vyměním. Koupeno přes americký Ebay, celkové náklady 2500 Kč (cena přes partsdepot by byla skoro o dvě třetiny vyšší - 4200 Kč).

Jo a udělal jsem si malou radost - dokoupil jsem v odpovídající barvě bobek místo sedla spolujezdce. To abych měl výmluvu, že nemůžu vozit spolujezdce, kdo má ty zástupy roštěnek furt odhánět, žejo.

Tento rok najeto skoro prd, 1500 km.
___

=== 2014 - 2016 ===

Skoro tři roky jsem tu nic nepsal, tak aspoň stručná aktualizace: během sezón 2014 a 2015 se nic zásadního neudálo, dohromady najeto necelých 6 tis. km, proběhl běžný servis: olej a filtr, ložiska a gufera v předním kole, výměna přední pneu, 3x výměna zadní pneu (všechno Bridgestone R10), brzdové desky.

20 000 km:

První kilometry roku 2016 za náma, před vyjetím nový olej + filtr, vzduchový filtr, svíčky, kontrola a seřízení podvozku, promazání mazacích míst. Při nejbližší příležitosti výměna brzdovky, možná rozeberu, vyčistím a zkontroluju třmeny. Nové hadice by taky nebyly od věci.

Pomalu se loučí řetězovka. Mile mě překvapil nájezd, který neznám, ale při koupi nebyla nová a kromě toho co měla za sebou už předtím zvládla ještě 20 tis. km převážně dost svižné jízdy. A to řetěz jen mažu, nečistím.

A moje drahá mi po letech motorku umyla, takže jsem přišel o všechny archivní mouchy, vosy a jinou havěť z posledních tří let. O techniku se, myslím, starám dobře, díly a servisní úkony motorce dopřeju, ale na mytí a čištění mě moc neužije a nedělá mi problém přijet na akci se zahnojenou motorkou obalenou zejména v přední částki krustou z mušek. Ale prokoukla, to musím uznat.

Jinak do klubu 300 pořád nepatřím. Přestože už šestým rokem trápím tohle letadlo, za celou dobu jsem se ani jednou nepodíval přes magickou hranici 300 km/h (nejblíže něco mezi 280 - 285 km/h tachometrovými, ale nebyla to dálnice a bylo potřeba to zavřít). A nejhorší na tom je, že mi to vůbec netrhá žíly a celkově je mi to tak nějak u prdele.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
jerseySE
jerseySE napsal 31.08.16 v 10:02 10b.

Hezký

Rod
Rod napsal 24.04.16 v 11:19

Všem díky moc za příjemné komentáře.

krysoid> to znám, právě proto jezdím sám, málokdy si jízdu s někým užiju. A to není Busou, to i na předchozích motorkách...

krysoid
krysoid napsal 19.04.16 v 07:50

A samo ze 10b

Více komentářů



TOPlist