renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 50/21 Pionýr (1976)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník MimoCZ
Vloženo 27.11.2010
Aktualizováno 1.1.2015
Zobrazeno 8 246x
HODNOCENÍ PROFILU OD 35 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.3

Popis motorky


Pincek po strejdovi. Pamatuji si, jak ho kupoval, když jsem byl malý. S bráchou jsme na něm drandili na chatě a pak jsem ho asi 20 let neviděl.

Více fotografii

První dojmy - Je to úžasný stroj.

Recenze

Teď po 20 letech jsem se začal zajímat o dvoukoláky. V létě jsem výhodně koupil skůtr a začal jezdit. Bohužel je nový a já jsem zatoužil v něčem se vrtat.

Vzpoměl jsem si, že strejda má pincka na kterém jsme s bráchou řádili, když jsme byli malí. Pořád ho měl a já mu nabídnul, že mu spravím přes zimu elektriku, která zlobila už za dob našeho mládí. Technickou to nemělo a 2 roky na tom neseděl. Dokonce v tom byl jestě benzín. Na tachometru to má natočeno 3000 km, ale moc tomu nevěřím. Kupoval to kdysi od nějakého chlapíka na inzerát a vypadalo to jako co dům dal. Teď je v garáži a pomalu ho rozebírám. Asi největší problém budou zohýbané brýle. Pružiny byly úplně zdeformované.
Pokračuji dál v rozebírání. Sundal jsem držák stupaček a zjistil, že jepěkně zohýbaný a několikrát svařovaný. Uvidíme, jestli se ho podaří zachránit. Vymontoval jsem zadní tlumiče. Kyvku už rozdělávat nebudu. Drží dobře a žádné vůle nepozoruji. K rámu je přichycena na čepech s gumovými pouzdry a i když už jsou tlumiče pryč, jde s ní jen velmi těžko pohybovat. To je asi dobře.
Konečně jsem mohl vyndat motor, což šlo velice snadno.
Repasi motoru už mám domluvenou někde jinde. Přesto mi to nedalo a byl jsem zvědavý, jak vypadá používaná hlava, píst a válec. šrouby držící hlavu šly velice snadno povolit, jako by ani nebyly utažené. Sundal jsem hlavu a marně hledal těsnění mezi válcem. Hlava byla trochu zakarbonovaná, myslím, že nijak silně. Párkrát jsem otočil startovací pákou a válec se uvolnil. Sundal jsem ho a konečně viděl toho dělníka, co to všechno dává do pohybu. Píst má tři drážky a dva pístní kroužky. Je trochu zakarbonovaný a podle mě i trochu podpálený. Což můžete vidět na fotce. U zámku prvního kroužku se kousek odpařil.
Naopak válec vypadal velice slušně. Žádné rýhy jsem nenašel. To co je vidět je ještě olejový film uvnitř.

8.5.2012
Skoro dva roky poté, co jsem začal s renovací. Bohužel nedopadla úplně nejlépe, proto také trvala tak dlouho. Zahučel jsem do toho asi 25000,- a spoustu věcí bych už udělal jinak. Naučil jsem se, že i doporučované firmy dokážou brát peníze a odvádět mizernou práci. Konkrétně mám na mysli TKMoto. Za výbrus válce, ložiska a VAPE chtěli 8500,-. Doma jsem pak zjistil, že jsou schopni dát nová ložiska do víka, kde je asi 1cm vrsta starého bordelu. Dále mi dělali plechy. Opálit, opískovat, vyvařit. Bohužel po pískováni byly tak zprohýbané, že nešly skoro použít. Manželčin bratranec na Moravě si s tím hrál asi měsíc. Bylo potřeba také navařit nějaké výztuhy. Bohužel ani výplet nových kol se jim nepovedl. Jedno není vycentrované a pekně hazí. Celkem jsem u nich nechal 14.000,- a těžce toho lituju.
Po této zkušenosti jsem si udělal vlastní přípravu na lak. Trvalo to dlouho, nadával jsem, něco dělal znovu, ale s výsledkem jsem celkem spokojený. Nemám stříkací pistoli, tak jsem dvousložkový epoxidový základ kupoval ve sprejích (cca 1500,-Kc). Tmel, plnič, broušení atd. Drobné díly jsem si nalakovál sám, zase s namýchaným dvousložkovým sprejem (vidle, tlumiče, držáky). Za dobré rady a trpělivost děkuji tímto firmě Fraulencolor (Praha-Kbely). Dokonce mi nascanovali odstín bílé z krytu řetězu, protože neodpovídal žádné ze vzorníků. Na zbytek motorky jsem si u nich opět nechal namíchat barvu a dal to lakýrníkům (kluci co začínali. Brácha dohodil). Za práci si vzali 3.500,-, což je super cena, ale mám trochu pomerančovej blatník. Také skoro nelakovali plechy zevnitř (dodělal jsem sám sprejem).
Rám jsem nechal udělat práškovou barvou u firmy Technolak-Svémyslice (super práce, rychle a levně).
Dále jsem měl rozpačitou zkušenost s firmou Superchrom (Praha-Smíchov). Zinkování a chromování doré, jen to z nějakého důvodu trvalo 3 měsíce a asi padesát telefonátů plných výmluv.
Spoustu dílů jsem nakupoval přes Internet a s hrůzou zjistil, že kvalita je prachbídná a díly občas vůbec nepasují!
Dobrou zkušenost mám s firmou AKROS (Praha-Dáblice). Objednával jsem u nich většinu nerezových šroubů a ostatního spoj. materiálu.

Ještě mi chybí pár drobností, ale letos už to konečně musím dodělat.

Nějaké rady na závěr pro začínající renovátory? Něco bych měl a sám se tím budu řídit.
- Dvakrát nebo raději třikrát přemýšlet.
- Co můžete, udělejte si sami.
- Zkuste použít co nejvíce orig. dílů, jsou nejkvalitnější.
- Nikdy nedávat plechy opískovat, vždy se zprohýbají! Jsou jiné možnosti. Pracnější, ale daleko šetrnější.
- Pro jistou ještě jednou přemýšlet

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
rascal33
rascal33 napsal 10.04.22 v 14:40 10b.

Pecka, taky sem si pořídil Pionýra na hraní.. sice v trochu lepším stavu, ale i tak je to dobrá škola :c)

Jarda40
Jarda40 napsal 26.02.18 v 23:32 10b.

Nádherný, super práce

bruttopyr
bruttopyr napsal 30.12.17 v 14:25 10b.

Krásný!
Kdo neměl fichtla, neví, o čem je motorkaření!

Maartecz
Maartecz napsal 18.04.16 v 16:55 10b.

findejs1310
findejs1310 napsal 06.02.16 v 18:18

Joo to byla asi šichta co?
Ale výsledek super
10b.

Více komentářů



TOPlist