renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 250/623 Bizon (1970)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník PajkaLS
Vloženo 22.2.2010
Aktualizováno 30.1.2016
Zobrazeno 3 943x
HODNOCENÍ PROFILU OD 2 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Výjimečná motorka, ojedinělá svým vzhledem a ve své době i vlastnostmi. Koupená sice jako polovrak, avšak téměř kompletní a hlavně v původním stavu.

Více fotografii

Výška jezdce: 180 cm

První dojmy - Několik let stál na dvoře pod okapem s vyšroubovanými svíčkami. Zachránil jsem ho tak říkajíc hrobníkovi z lopaty. Na to, že ho chtěli rozřezat do šrotu, tak po projevení mého zájmu už cena rostla. Za 4000 jsem ho ale vzal. Nelituji.

Recenze

Bizon "bydlel" na druhém konci ulice, aniž bych o něm věděl. Ano, párkrát jsem sice slyšel, že ho soused kdysi měl, jenže od jeho smrti uplynulo 8 let a existenci motorky jsem potvrzenou neměl. Jednou se mi ale doneslo, že Bizon žije! Okamžitě jsem se tedy vypravil vyjednávat. Překvapení vystřídalo zděšení. Tohle nebohé dědictví bylo tolik na obtíž, překáželo a nikomu nestálo ani za úsilí motorku přes dva schody přenést do (jinak prázdné) garáže. Osm let povětrnostních vlivů se na něm tedy řádně podepsalo, motor bez svíček to odnesl zcela...

Došel jsem na poslední chvíli, bylo totiž rozhodnuto, že se "ohava" rozřeže a odveze do sběru. Když jsem ale projevil zájem, z usmlouvané ceny 3000 se rázem při placení staly tisíce čtyři. No co už, byl s doklady, tak jsem druhý den pro něj přišel. Bylo září 2009.
Docela jsem si naběhl, ono to s těmi doklady nebylo tak růžové. Bylo mi řečeno, že motorka prošla dědickým řízením a že značka uložena v depozitu, ale NE! Motorka sice prošla dědickým řízením, přepis na syna ale nikdy neproběhl. Místo toho o 3 roky později syn zplnomocnil svou matku, ať motorku TRVALE vyřadí z registru, a tak se taky stalo. Naštěstí to bylo krátce před vstupem do EU, takže znovu přihlásit půjde, bohužel už ale s novou registrační značkou .












Rozborka a provedené opravy
Po rozhýbání kol a odtlačení domu jsem se do garáže dlouho chodil jen kochat, pak jsem se ale rozhodl rozdělávat...





Motor byl plný vody a beznadějně zareznutý. Válce se mi pomohlo sundat trochu netradičním způsobem (nebojte, byl jsem víc než opatrný). Zůstal jsem ale viset na klice, která měla ojnice proti sobě a byla zarezlá jak na krajních, tak na středovém ložisku. To se ukázalo jako neskutečně velký problém a nepomáhala ani svěcená... Ukázalo se, že motor je přestavěný na poctivou 350, tedy žádné převrtání, ale originální bizoňácká klikovka, válce i hlavy. S neúspěšnou jsem motor schoval pod ponk, celého Bizona rozdělal do krabic a uložil na půdu.

Opětovné skládání
Dva a půl roku trvalo, než jsem se k Bizonovi vrátil. Hlavním podmětem bylo pořízení druhého (hustodémonskykrutopřísně zbastleného) Bizona, který šel okamžitě rozdělat a z něhož byly použitelné některé díly a doklady na zprovoznění tohoto stroje...
Na nějakou renovaci bohužel peníze nebyly, tak jsem šel cestou "resuscitace". V první řadě jsem se vrhnul na motor. Ten mi trvalo rozpůlit neuvěřitelných 5 hodin, ale nakonec se podařilo. Klikovku, válce, hlavy a zánovní primár jsem použil z druhé (převrtané) dvěstěpadesátky. Ložiska a gufera jsem do motoru dal samozřejmě nová. Vznikla tak klasická převrtávka na 306 ccm s lehce vyhoněnými válci a docela hodně vycinkanou klikovkou. Všeho ale do času, napřed oživení do pojízdného stavu, skutečná generálka později...

Dárce[/img





Motor jsem usadil do rámu, většinu motorky tak nějak "složil". No vlezly mi do toho ještě další činnosti, tak činnost musel na čas přerušit. K smrti nenávidím drobné dodělávky, těch je ale na stroji ještě požehnaně... Takže zase jednou!






Bizona jsem ještě na podzim roku 2009 z úsporně-prostorových důvodů rozebral do krabic a uskladnil. V létě 2012 jsem přikoupil další vrak (s platným TP), kde se aspoň točil motor. Nedalo mi to a po rozborce druhého Bizona jsem začal skládat tohoto prvního. Motor jsem složil "ze dvou jeden", použil jiná kola a všechno uvedl aspoň do pohyblivého stavu. Peníze na dokončení ale nebyly a přišly jisté změny (nový vztah, ukončení studia, práce, dítě, svatba) a na zprovoznění musel Bizon počkat další skoro 4 roky. Dva měsíce po víkendech jsem se v něm vrtal a vrazil do něj dalších cca 1500 kč za díly. Dnes 30. ledna 2016 tato besná bestie zavrčela! Nejen že to jede, ale ten čtvercový převrtaný motor jede jak šlak! Vyklepaná klikovka řinčí, kroužky šustí a stále je to jedna kula rzi, ale vem to čert... Nejhorší je za námi. Udělám technickou a přihlásím ho na jemu vlastní doklady. Renovace se jednou taky chlapec dočká.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
PajkaLS
PajkaLS napsal 25.04.18 v 07:09

Tento bizon je zprovozněný, renovace neproběhla, ale repase větší části dílů ano. Až budu mít (cca za pár let) trochu víc času, tak mu ho dopřeju.

pp377
pp377 napsal 24.04.18 v 19:47 10b.

Vidím, že těch přibližovadel máš požehnaně. Celé stádo a ještě bizony. Super. Máš některého bizona dokončeného?

PajkaLS
PajkaLS napsal 22.10.14 v 14:20

Ještě lepší než brzdová kapalina je voda. Aneb "čím se pokazíš, tím se nejlíp zpravíš", ale bez nadsázky opravdu to tak je.

Petrohrad
Petrohrad napsal 18.10.14 v 16:01

Na rozhejbání zarezlejch mechanismů je dobrá červená brzdová kapalina, ale teď už je pozdě radit když už to máš povolený

Dolin
Dolin napsal 14.05.12 v 20:12

Ten je krásný jak prase,...bizon!

Více komentářů



TOPlist