PROFIL MOTORKY

Honda VFR 800 (2001)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník DaliVFR
Vloženo 5.5.2009
Aktualizováno 20.11.2018
Zobrazeno 7948x
HODNOCENÍ PROFILU OD 30 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Ikona sportovně cestovních motocyklů, vrcholné dílo japonského motocyklového průmyslu v této kategorii. Je vším, čím chcete... beránkem poklidně proplouvajícím krajinou, sluhou vezoucí vás ochotně se spoustou bagáže na daleké cesty, dálniční stíhačkou...

Více fotografii

Motorka koupena od od kluka z Dolních Kounic

Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Honda CB 600S Hornet: je to \"jen\" šestikilo, vše je až nahoře, oproti VFR je to navíc celkově spartánský stroj

První dojmy - První dojmy pocházejí z roku 2008 a jsou dány mou tehdejší motorkou, Hondou CB 500. První dojem je, že jedu mnohem pomaleji, než ukazuje tachometr. Prostě na nahaté motorce je stovka stovkou, tady byla stovka pocitově tak 70. Druhý rozdíl je cítit v náklonu, motorka na pneu 180 se naklání úplně jinak než 130, musí se to zažít. Další rozdíl je motor, proti 500 neskutečný výkon v horní třetině otáček, ale přesto hodná a nezáludná v dolní polovině. Jinak ve všech směrech obrovský pokrok, brzdy, stabilita, ochrana před větrem...

Motorku bych doporučil pro - Pro vyzrálé jezdce sportovního ducha, kteří chtějí silnou, ušlechtilou a krásnou, technicky vyspělou, spolehlivou a trvanlivou motorku s vysokou přidanou hodnotou.

Doplňky na motorce - Držák tří kufrů Givi Monokey, otevřený výfuk Creptus, CNC páčky, přečalouněné sedlo

Recenze

Jak to začalo

Nemocí "VFR" jsem se nakazil od kamaráda Pavla, který mi svůj stroj r.v. 1999 několikrát půjčil během podzimních vyjížděk roku 2008. Rozdíl po přesednutí z mého tehdejšího stroje, Hondy CB 500, byl obrovský. Přes zimu jsem to sice jakž takž vydýchal, ale vnitřně jsem stále cítil, že tuhle mašinu chci a první kilometry roku 2009 opět ukázaly, jak je "jizva" hluboká, takže nic naplat, přes všechny ódy, které jsem na CB 500 pěl (a stále na ni nedám dopustit, ve své třídě je to perfektní motorka), pokrok nelze zastavit a tak jsem rozjel pátrání po nástupci.


Proč VFR Fi?

Vybíral jsem pouze model VFR 800 Fi z let 2000-2001. Nebyla to další vývojová verze staré VFR 750, ale tehdy úplně nová motorka s geny ze závodní RVF 750 RC45, upravená na cestování. Lehce zvětšený motor o 2 mm na zdvihu, vstřikování paliva, duální brdzy, letmá zadní kyvka, svody výfuků ve tvaru chobotnice, jediná koncovka vedle zadního kola. Čtyři válce do V-90° a pohon vaček ozubenými koly vydává kromě slušné dávky koní naprosto nezaměnitelný, charismatický zvukový doprovod, odlišný od řadových čtyřválců i dvouválců. Typické kvílení domečku plného koleček, hluboké tóny z výfuku a nepravidelné zapalování motoru, projevující se při malých otáčkách podobným soundem jako třeba legendární Tatra 603, mě prostě baví Objem motoru 781 je tak akorát, dokáže s motorkou pořádně zacvičit ale přitom si na cestování zachovává velmi slušnou spotřebu. Při běžném ježdění není potřeba motor nijak vytáčet, krásně vás roztáhne už od 3000 ot. Pokud ten kompresor ale necháte roztočit někde k 7000 ot a otevřete ty jeho čtyři hrdla dokořán, rozbalí vám to stádo kobyl, které v sobě ukrývá, s vervou typického sporťáku a vykouzlí vám na tváři nejeden úsměv.


Dizajn tohoto modelu se mi ze všech VFR líbí taky zdaleka nejvíc. Je nadčasový, krásný a hranatý. Tahle motorka je prostě krásná ze všech stran, ze všech úhlů. A k tomu velmi praktická. Na dlouhém a pohodlném sedle mám občas při jízdě se spolujezdkyní pocit, že jsem ji někde ztratil. Zadní integrované skupinovky, se kterými nemusíte řešit, kam s blinkry při montáži bočních kufrů, silná světla, nádherná palubovka se dvěma budíky s nulou dole a s displejem, který ukazuje snad všechno, po čem jste kdy toužili, téměř až "eroticky" poodhalená hlava zadní řady válců mezi rámem, nádrží a kapotou, silné duální brzdy, fantastická letmá kyvka, honosící se logy Elf-Honda a tak by se dalo pokračovat.


Můj stroj

Vybral jsem si zachovalý kousek z posledního roku výroby 2001 a hlavně už s bohatou cestovní výbavou. Po vyzkoušení mě čekala první cesta – dálniční přesun domů. Jako odchovanec nahatého půllitrového cébéčka jsem dálnice neměl rád. Po pár prvních kilometrech na VFR jsem na všechny neduhy naháče na dálnici rychle zapomněl. Jedete si v úplné pohodě kolik chcete, žádný vítr, žádný extrémní hluk, mašinu lechtáte někde na 1/3 plynu a ta letí jak šíp, jako by se nechumelilo. Náhle vznikne nějaká tlačenice, auta začnou hrát na honičku a jediné místo, které vidíte volné, je tam někde kus vpředu, takže trochu podržíte plyn a máte najednou pocit, jako by vás někdo vytáhl na napnutém gumovém laně, je tam hned 200 a mašina si klidně dál zrychluje. Pan Honda věděl, proč dal tomuto modelu do vínku název "Interceptor“. Je to prostě stíhačka, v tom se trefil.

Praktické zkušenosti

Jak už kategorie sportovní cesťák naznačuje, je to spojení dvou rozdílných charakterů, takový kompromis. Pokud bychom tuto směs chtěli namíchat otočným kolečkem, kde úplně vlevo by byl cesťák a úplně vpravo ryzí sporťák, pak by toto kolečko bylo pootočeno ze své prostřední polohy pěkný kus doprava a to je dobře, tedy aspoň pro nás, co se jim líbí sportovní motorky Ohledně pohodlí nemám připomínek, nejvíc ujeto za den asi 750 km, ale únava z cesty šla na triko především celodenní teplotě hodně nad 30°. Po naložení na dlouhou cestu ve dvou samozřejmě pocitově dost zleniví, ale zase ještě jakoby více zpohodlní, je taková vláčná, sametová, dokonale žehlí nerovnosti na cestě a pokud chcete předjíždět, je potřeba motor pouštět hodně do otáček. Což je opět zábava, neboť při jízdě nalehko po normálních silnicích vás motor otevřený v otáčkách pošle za pár vteřin do nelegálních rychlostí, zatímco s pořádným nákladem si ten řev otevřených hrdel vé-čtyky můžete vychutnávat trochu dýl Duální brzdy pracují slušně, na plánované brzdění stačí i ve dvou jen předek, ale už jsem si tak nějak zvykl při náhlé potřebě prudšího brzdění automaticky přišlápnout i zadek. Ohledně poruch nemohu sloužit, tady musím zaklepat! Jediná známá bolest VFR Fi je regulátor dobíjení, a to nejvíc u modelů 98-99. Druhá fáze 00-01 má regulátor s fousem navíc, slouží jako "sense", zpětná vazba o napětí v palubní síti, nezatížená poklesem napětí ve vodičích odvádějících proud a je známo, že je podstatně spolehlivější. Jezdím zatím stále na originál a snad to tak vydrží.

Abych ale férově přiznal i slabiny: Co je na této motorce trochu kompromisní, je řešení chladičů a ventilátoru. Chladiče jsou na boku a profuk vzduchu přes ně při jízdě zajišťuje náporový přetlak vzduchu v kapse mezi kapotami před motorem a zároveň podtlak vně chladičů, daný tvarováním výdechů v kapotách. Toto chlazení pracuje spolehlivě pokud je buď chladno a nebo jedete dost rychle. Pokud je venku 30°, musíte jet aspoň 60 km/h, aby se teplota vody ustálila někde kolem 95° a dále nestoupala. Jakmile ale přejde přes 103°, sepne ventilátor, který je na levém chladiči a to je kámen úrazu. Tahá vzduch z venku dovnitř, takže přesně proti směru přirozeného proudění. Při popojíždění v zácpách to funguje skvěle, voda jde za chvilku pod 98° a ventilátor vypíná. Jakmile ale jedete typicky městskou rychlostí, tak se proud náporového vzduchu pere s ventilátorem a jeden chladič je tak téměř vyřazen z provozu. Nejhorší to pak bylo v prudkých výjezdech v nižších partiích alpských sedel, kde bylo ještě horko kolem 30°, do kopce už ale bylo potřeba nějakého výkonu a s tím i solidní tvorba tepla a rychlost ve vracečkách nic moc. Tam jsem se dostával až na 114°. Na druhou stranu ale limit pro kontrolku přehřátí je snad až 121° a nikde nic nevařilo, nepřeteklo, ani v expansce nijak neubylo, takže vlastně ani není co řešit. Jen ten pocit, že by to mohlo fungovat líp

Ohledně spotřeby, je známo že ročníky 00/01 mají přepracovanou řídící jednotku a berou si míň, než 98/99. S originálním výfukem jsem se pohyboval kolem 5 l/100. Pak jsem nasadil otevřenou koncovku Creptus a spotřeba šla o dost dolů. Průměrná dlouhodobá spotřeba za 7 let provozu je 4,5 l. Sólo při pohodovém krajinářském jezdění se nechá klidně i pod 4 l, dojezd je pak zhruba 410 km do rozsvícení rezervy, na rezervu klidně ještě dalších 50 a do 21 l nádrže dotankujete tak 18,5 l. Při jízdě ve dvou a s bagáží, mimo dálnice klidně kolem 4,4, dálnice pak do 5, záleží jak rychle se jede. Tyto hodnoty jsou platné samozřejmě jen tehdy, když chcete jet aspoň s minimálním ohledem na spotřebu.

K tomu snížení spotřeby s otevřeným výfukem si dovolím malou soukromou teorii: Všechny Fi mají z výroby stejný tlumič výfuku, přičemž 98/99 mimo německý a švýcarský trh neměly katalyzátor. Modely 00/01, i německé/švýcarské 98/99 jej mají, a to ještě jako součást svodů, před koncovkou výfuku. Katalyzátor je sám o sobě takový malý tlumič výfuku a to nejen hlukový, ale představuje i určitý odpor v průtoku plynů. A k tomu pak přidáte další tlumič, který je dimenzován už sám o sobě tak, aby dostal do limitu hluk i bez katalyzátoru. Takže verze s katalyzátorem je logicky přetlumená a přidušená, což je i praktická zkušenost, neboť motorka s originál laufem nebyla skoro slyšet. Otevřená koncovka místo originálního tlumiče celou situaci podstatně zlepší, sníží ztráty v přetlumeném systému a umožní motoru efektivněji dýchat. Ohledně bohatosti/chudosti směsi tu není problém, protože dávkování paliva je dáno snímačem absolutního tlaku v sacím potrubí, polohou klapek, otáčkami a několikerými korekcemi, zejména podle množství kyslíku ve výfuku ze dvou lambda sond.

Co víc dodat?

Update 10/2010

Je to rok a půl, co jsem hrdým majitelem tohoto stroje. Skončila druhá sezóna. Za tu letošní ujeto 4500 km, za obě (vlivem nepříznivých okolností hned na začátku té první) něco přes 6000 km. Zkušenosti mám stále jen ty nejlepší. Dobyli jsme spolu moře. Počet závad 0. Díky silným brzdám jezdíme stále dál a to ve fungl novém kabátu Sky Blue Limited Edition. K tomu dostala koncovku od české firmy Creptus, který z ní udělal nejen motorku, ale svého druhu hudební nástroj. Jeďte se projet úzkými uličkami malebného Štramberka, mějte tam trojku a pohrávejte si plynem při nějakých 2500 ot. Není potřeba nic víc, nikoho neohlušíte, nevzbudíte nikomu v kočárku mimino, ale ta ozvěna, ten syrový sound vás dokonale dostane. Zvláštní také je, že s otevřeným výfukem klesla spotřeba, s originálním tlumičem byla někde 4,6-5,0 l, teď jezdím stabilně 4-4,5 solo mimo dálnice a něco kolem 4,6-4,8 ve dvou a nebo vyloženě dálniční provoz kolem 140-150 km/h.

Update 1/2012

Tak třetí sezóna za námi a další před námi. Za tu loňskou ujeto sice jen 4000 km, ale byly to parádní výlety! Po 10.000 km šlape VFR stále jak hodinky. Loni dostala nové brzdové destičky a brzdovou kapalinu a teď jí vyměním olej, kterého mimochodem po 9.000 km neubylo jakkoli měřitelné množství. Jen ty gumy někam stále mizí, přední už je na odpis a zadní už dlouho taky nevydrží... Tak nezbývá, než se těšit na jaro a první kilometry!

Update 12/2012

Skončila čtvrtá sezóna, opět bez jediné závady. Gumy to obě vzdaly, takže nyní obouvám Michelinky Pilot Road III, spokojenost, jen ta přední se mi zdá nějaká hlučná. Tyhle zkušenosti ale asi patří do jiné sekce. Motorka stále předvádí nejlepší službu, není nic, co bych na ní měnil. Příští rok to vypadá, že už konečně vyjedeme i někam dál, fakt dál Takže se těším na jaro, zatím ahoj

Update 12/2013

Tak a máme po další sezóně, s touhle mašinou už páté! To, že stále nejsou žádné závady, už je ohrané, tak aspoň stručné info. Letos najeto 4525 km, většina z toho ve dvou a s kufry. Žádný hodně daleký výlet se nakonec nekonal, ale i tak navštíveny 4 země, bez úhony projeto sídliště Luník IX a hlavně stráveno moc příjemných chvil v sedle. Tak zase příští rok!

Update 5/2016

Další dvě sezóny za námi a nová právě začíná. Vloni Savojské Alpy, Provence a Riviéra, nádherný výlet. VFR plně naložená ve dvou nás provezla nejkrásnějšími průsmyky v Alpách, za což jí patří velký dík. Dnes dostala za odměnu nový olej Jinak vše při starém, stále mě to na ní baví, řekl bych čím dál víc

Update 3/2017

Lehký tuning na další sezónu, přečalouněné sedlo se zvednutou a narovnanou zadní částí, takže batůžek nebude sjíždět A logo VFR jako bonus. Nové CNC páčky a po sedmi letech drobná oprava laku, pár oděrek už se tam nasbíralo.

Update 11/2017

Další sezóna skončila, dalších 5100 km. Já tu motorku prostě miluji. Chtěl jsem si udělat radost a přikoupit do garáže radikální sportovkyni - Ducati 848 EVO. Natěšen jsem pro ni jel a ... Štěstí, že jsem narazil na kus, tvářící se sice nádherně, ale nebylo třeba být expertem, abych poznal, že byla po těžké ráně. Projížďka na ní každopádně ukázala, že oproti VFR se nic až tak o moc víc radikálního nekoná. VFR je lehce umírněná EVA, ale s bonusem, že se dá jezdit ve dvou, dají se naložit kufry a projet kus světa. Cestou domů na Hondě jsem se smál do helmy a měl pocit, že s VFR začínám znova od nuly a neskutečně se teď těším na každou vyjížďku, nebo jak jsem začal často správněji nazývat, pálení benzínu Tenhle stroj, pokud vám sedne jeho charakter, je navždy. Kamarád Pavel, díky kterému jsem si ji koupit, ji prodal až po 11ti letech a jen proto, že měl docela bolesti v zápěstí a potřeboval už nutně rovnější posez. Alespoň jsem mu dohodil kupce a stroj teď sedlá další kamarád, který ji má taky forever Co jinak? Letos o5 bez jediné závady, pěkné výlety byly, konečně i Julské Alpy. Teď chystám servis, budou nové vykousané kotouče z Alíku, desky, všechny náplně. Těším se na další rok!

Update 11/2018

Skončila další, rekordní sezóna. Najeto skoro 10.000 km. Kromě větších výletů po Čechách, Slovensku a Maďarsku navštíveny znovu Alpy s takovými místy, jako Stelvio, Rombo, Gavia, Fosagno, Bernina nebo Albula. Taky Transylvánie - Transalpina, Fagaraš... Hory milujeme, ne tak ale ta vedra, co letos panovala. Měli jsme od roku 2009 první závadu - odešlo tlakové víčko chladícího okruhu za pár stovek, po deseti letech to vzdala i baterka. Nic z toho mě však nenechalo ve štychu, motorka nadále šlape jak hodinky.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
BranoVFR
BranoVFR napsal 23.04.19 v 17:44 10b.

Krása. V plnej poľnej rešpekt. To musela byť posilovňa

CZ175_1967
CZ175_1967 napsal 22.11.18 v 09:07 10b.

Perfektni recenze.

Rebel245
Rebel245 napsal 21.11.18 v 15:59 10b.

Pekny stroj, vzdy se mi libila...technika super.

Více komentářů



TOPlist