PROFIL MOTORKY

Jawa 350/639 (1991)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Milan.D
Vloženo 20.4.2009
Aktualizováno 5.3.2014
Zobrazeno 9 569x
HODNOCENÍ PROFILU OD 17 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.7

Popis motorky


Červená Jawa 350/639, rok výroby 1991. Výkon 17kW. Točivý moment 33Nm.

Více fotografii

První dojmy - Jak jsem si motorku poprvé sedl, uchvátil mě její obrovský výkon a zátah. Možná je to i tím, že před tím jsem jezdil na Simsonu S51 Enduro. Dále to byla trochu menší stabilita v zatáčkách, která se zlepšila výměnou pneu, ale vlnění rámu zůstalo.

Recenze

V prosinci jsem si přivezl krásnou jawu 350. Je velmi zachovalá a v perfektním stavu co se týče motoru. Najeto měla pouze 10800km. Majitel byl velmi seriozní,takže ty kilometry jsou opravdu skutečné. Původně byla v autoškole, odtud ji koupil jeden mechanik a dal ji z gruntu do pořádku. Potom ji koupil pán, od kterého ji mám já. Poslední majitel s ní moc nejezdil, tak proto má tak málo najeto.

Tato motorka je symbolem pro každého českého motorkáře, snad každý na ní jezdil a začínal. U mě tomu není jinak a vůbec toho nelituji, právě naopak. Tato motorka mě stále učí jak se správně k technice chovat a jak ji opravovat či udržovat. A to ji mám od roku 2008.

Vzhled a celkově první dojem je velmi příjemný, motorka působí robustně a dospěle. Zejména při srovnání s mojí předchozí motorkou – Simsonem S51 Enduro. Vzhledu podle mě dominují tyto prvky: nádrž, padací rám, výfuky, sedlo a v neposlední řadě motor. Snažím se tyto části udržovat v perfektním lesku a bez mastnot. U motoru a výfuků je to trošku problém, ale stačí trocha benzínu a je odmaštěno zase na pár kilometrů, jenom to nikdy dlouho nevydrží.
Posaz je na motorce pro mě (180cm, 80kg) pohodlný. Po delší cestě nemám takové bolesti zadku a zad jako jiní, podle toho co jsem slyšel. Motorka mi pěkně padne do ruky a do nohy a hned vím, kde mám co hledat. Ani manipulování na místě není takový problém, protože motorka patří k těm lehčím.

Na startování má každá Jawka svůj vlastní rituál a záleží na jezdci, kdy na něj přijde. Mně se to podařilo docela brzy. Důležité je hezky poplácat po nádrži, v klidu otočit kohoutkem, zapnout sytič, s citem párkrát prošlápnout bez klíčku a pak s klíčkem a už to sviští. Pokud přiběhnu a začnu rychle startovat a spěchat, Jawa si to nenechá a ani neškytne. Hold je to osobnost. Když už se ji podaří nastartovat, tak je tu další problém – pokud delší čas nejezdím, bývá přilepená spojka. Takže při zařazení jedničky se z převodovky ozve rána, jako když to tak Ukrajinci kopnou kladivem tu rychlost, motorka skočí asi metr a zdechne. Zpočátku mě to vylekalo, ale člověk si potom zvykne. Na tu jedničku se musí taky hold pomalu a zlehka.

Při jízdě je důležité si uvědomit, že člověk sedí na Jawě a ne na nějakým supersportu. Na moje cestování pohodovým tempem s batůžkem a PAvem mi bohatě těch 22 koní stačí. Nu co, vždyť není kam spěchat. Přední brzda je kotoučová, dvoupístková s pevným kotoučem ovládaná kapalinou. Je dobře dávkovatelná a je schopna v kombinaci se zadní bubnovou brzdou plně naloženou motorku nakonec zastavit. Brzdný účinek není nijak závratný, ale buďme rádi alespoň za ně. Jezdec ale musí stále předvídat, i když má brzdy třeba ze superbiku. Jízda v noci se díky halogenu H4 stává jízdou pomalu ve dne, jde nádherně vidět a pokud přepnu na dálková světla, tak vidím kilometr daleko, prostě paráda. Při řazení je třeba použít trošku síly, ale není to nic tragického. Občas je ale dát si pozor na správné dořazení rychlosti, někdy se mi stane, že rychlost vypadne a otáčky vyletí někde mimo otáčkoměr. Je tu také možnost řadit bez spojky díky poloautomatu. Tady soudruzi z Jawy opravdu vymysleli kvalitní vychytávku. Někde na cestě se vám přetrhne spojkové lanko, náhradní nemáte a jste v háji. Ale s Jawou tento problém nehrozí, díky poloautomatu je možné se i rozjíždět, do města to sice moc není, ale na dojetí je to skvělé.

Jízdní vlastnosti jsou takové průměrné, bohužel nešťastná koncepce rámu a zadní kyvné vidlice způsobují tzv. vlnění motocyklu v zatáčkách s nějakým hrbolem. Pokud je motorka naložená a jedete ještě s batůžkem, tak je to markantnější. Ale na druhou stranu, pokud je motorka dobře zatížená, tak neodskakuje a neposkakuje po drobných hrbolech, je to zvláštní.

Motor má nástup točivého momentu již od 2500min-1, ale u 3000min-1 je menší pokles, ale od 3500min-1 už se rozbíhá naplno a vrcholí někdy kolem 5000min-1. Člověk si to musí pohlídat a pak je to v pohodě. Podřazovat ve správnou chvíli a nejezdit tzv. buuu stylem (jawaři vědí). Převodovka je dle mého odstupňovaná dobře, někdy se nachytám a hledám tam někde pátou rychlost. Na jednu stranu by se hodila pro sportovní jízdu a pro nadšence, kteří motor nechají vyladit u TK moto, dají dva karbce, dvoukomorové výfuky atd., tím získají nějaký ten koník navíc a tu pětku by určitě využili. Na druhou stranu by byla nepoužitelná v seriovém stroji, zejména při cestování s PAvem a spolujezdcem. Myslím si, že by už motorka neměla takovou rezervu výkonu a v menším stoupání by to šlo stejně okamžitě na čtverku, možná i trojku.

Na mojí třiapůli je několik úprav:
a) Tyristorové zapalování, díky němuž se stává z ladění předstihu minulost, opravdu super věc. Motorku jsem již s touto úpravou koupil.

b) Držák kufru a nosič brašen + kufr a brašny – ideální na výlety, vejde se sem spousta věcí. Držák je vyrobený na míru a dle mého nápadu. Jsem s ním velmi spokojen.

c) Tažné zařízení k vozíku PAv40/41 + vozík PAv40/b – PAv je neodmyslitelný pomocním při vícedenních výletech ve dvou. Jeho objem 103,5l je opravdu znát a hodně pomůže. Navíc je opatřen zahrádkou pro spacáky a karimatky, popř. boty či stan. Celková hmotnost nákladu na vozík je 30kg. Na zahrádku je možné dát 10kg, ale celková hmotnost nákladu nesmí přesáhnout těch 30kg.

d) Zásuvka na 12V – pro připojení nabíječky k telefonu, navigace nebo jiných zařízení do této zásuvky.

e) Držák na navigaci – popravdě jsem jel s navigací pouze jednou a stejně jsem na displeji nic neviděl kvůli slunci. Ale určitě se může hodit při cestách do neznámých krajů. Údajně je to pouzdro nepromokavé, ale neměl jsem ještě možnost to vyzkoušet.

Motorku provozuji na natural 95 společně s olejem Mogul TS v poměru 1:40 – 50, jak to vyjde na pumpě. Spotřeba benzínu je asi 5l/100km. Mám nazuty pneumatiky Metzeler ME22 a můžu prohlásit, že to byl nákup století. Jízdní vlastnosti se zlepšily o 100% proti starým gumám, naprostá spokojenost. Moje rychlost při cestování se pohybuje kolem 90 - 100km/h tachometrových.

Pořizovací cena motorky byla 17000 a za tu cenu je to myslím nejlepší volba v kategorii do 25kW v poměru cena/užitek.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Roman-JAWA
Roman-JAWA napsal 23.06.14 v 08:06 10b.

krasne popsano. Oproti Simsonu je to fakt dělo, ja na ni šel z 250 kejvačky a myslel jsem že mi ujede pod zadkem

Roman-JAWA
Roman-JAWA napsal 23.06.14 v 08:04

Krasna klasika, 639 + pav to je muj motorkařskej začatek v 17 letech. Tak ať slouži. 10b

hajásek
hajásek napsal 05.11.13 v 20:01

Pěkný kousek, dávám 10b

hajásek
hajásek napsal 05.11.13 v 20:01 10b.

Pěkný kousek, dávám 10b

falcon1100f
falcon1100f napsal 31.10.13 v 20:02

Více komentářů



TOPlist