invelt_unor2



PROFIL MOTORKY

KTM 660 SMC (2003)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník bos1127
Vloženo 3.9.2008
Aktualizováno 24.12.2010
Zobrazeno 5826x
HODNOCENÍ PROFILU OD 6 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Ostřejší SuperMoto bez "zbytečností" jako jsou el. startér, spínačka nebo baterka, s otevřeným výkonem...

Více fotografii

Recenze

...toho času velice malé, zatím je moto výrazně lepší než její řidič, jízda do zatáček je v porovnání s předešlýma moto úplně jiná dimenze... Technicky zatím o.k. další zkušenosti budou následovat v průběhu provozu...

Po dvou letech "soužití" s KTM přidávám několik slov pro případné zájemce o tuto moto, co od ní lze čekat a co ne:

SMC je spíše civilní než ostrá motorka, zjednodušeně řečeno kompromis mezi sériovým a sterilním SM náčiním made-in Japan a ostrou evropskou produkcí typu Husky či Husabergu.

Motor: má základ v LC4, osazený karburátorem Keihin FCR 41 s akcelerační pumpou, díky zvětšenému objemu jede víc než slušně, ochotně táhne a zrychluje i v rychlostech nad 120 km/h. Chování ve stylu moderního ostrého točivého 400cc enginu ale neočekávejte. Co se čekat naopak dá, je dobrý nástup točivého momentu i výkonu ve spodním a středním pásmu, výkon ve vrchním pásmu otáček trochu chybí, zejména na nižní rychlostní stupně, kde je toto limitováno sériovou vačkou. Porce Nm dodávaných na zadní kolo je vzhledem k objemu úctyhodná, hlavně ve středním pásmu, ale v podstatě celý jeho průběh je v tomto ohledu zdařilý. Charakter motoru pak dobře vystihuje anglické spojení "torque monster". Pokud by sériový průběh někomu nestačil, je možno charakteristiku zejména vrchního pásma mimo jiné vylepšit pomocí "racing" vačky od některého ze známých úpravců motorů KTM, ovšem i bez úprav je projev motoru dalek sterilnímu a učesanému japonskému pojetí velkého jednoválce. Motor produkuje slušnou porci vibrací i přes přítomnost vyvažovacího hřídele, tento fakt lze však u většiny evropských jednoválců považovat více za vlastnost než za nedostatek a ve srovnání s konkurencí je tom SMC spíše dobře. Sekundární převod je z výroby hodně dlouhý, stejně tak je delší dráha plynové rukojeti, což se pak některým může jevit "že to nejede", ale nedejte se zmást. Stačí mírná změna převodového poměru sekundáru a najednou máte této moto "plné ruce".

Podvozek: Hmotnost 127kg znamená v dnešním SM měřítku dobrých 15kg nadváhu, tedy na dráhu se tato motorka moc nehodí, protože se tam se s ní jezdec hodně "nadře"... ale byly časy, kdy se závodilo i s předělanou civilní Husky SM 610S.
Co je na SMC opravdu vychytané je podvozek. Jednotky odpružení a tlumení nesou značku WP, jsou plně nastavitelné jak v předu tak vzadu a není jim co vytknout. Celkově se povozek KTM povedl, moto se chová stabilně a nezáludně ve všech jízdních režimech a díky tomu je SMC vhodná i pro jezdce s minimálními nebo žádnými zkušenostmi s moto této kategorie a to byl byl při její koupi i můj případ. Až na této moto jsem přestal mít problém s reflexní reakcí na ztrátu adheze u některého z kol, v případě SMC vám mohou podjíždět klidně obě najednou aniž by vás to nějak zásadně vyvádělo z míry. Signály podvozku jsou krásně čitelné a jasné, záludnosti a nečekaná překvapení se jednoduše nekonají.
Učinnnost přední brzdy je vynikající, zvláště při kombinaci ze sintrovanými brzdovými destičkami, zadní brzda je slabší, ale to bych viděl na moto této váhové kategorie jako logickou věc.

Využití: SMC se hodí zejména na okresky všech kvalit a povrchů, kde je provoz minimální nebo žádný a díky tomu se na ní vyblbnete do sytosti. Na dráhu se, jak již bylo zmíněno, díky vysoké hmotnosti nehodí, i když v šikovných rukou bude tento stroj schopný i takových dovedností. Lze se na ní bez větších následků pustit i na větší vzdálenosti, tím myslím těch 300-400km za den se sní dá přežít, hodně ale záleží na prostředí kterým se člověk pohybuje; zatáčky vás budou bavit, naopak rovinaté a rychlé úseky jsou spíše na zlost. Nádrž má objem 9 litrů a je potřeba s tím počítat. Spotřeba je při normální jízdě překvapivě nízká, při "závodech" je samozřejmě všechno jinak.

Postřehy ze života: Jak je uvedeno výše, moto nemá startér, baterii ani spínací skřínku a díky těmto skutečnostem jsou některé věci trochu jinak, než jste asi zvyklí. Absenci startéru nevidím jako problém, moto chytá krásně za studena i za provozní teploty a navíc vás pak nečeká poměrně drahá výmena volnoběžky, což je častá bolest ostrých motorů se startérem. Díky chybějící baterii světla svítí na volnoběh méně, přesně jak to známe z pionýrů, stejně tak blinkry na moto stojící na křižovatce při rozvíceném brzdovém světle jsou sotva vidět, což trochu problém je, ale je to spíše otázka zvyku ve smyslu občasného zvýšení otáček, aby díky zvýšené porci proudu i napětí okolí dobře pochopilo vaše úmysly. Ovládání blinkrů a světel je velmi minimalistické, ale dá se na to zvyknout docela dobře. Další nectností SMC, ale zřejmě nejen té, je nepřesný digitální ukazatel rychlosti, který má "rozstřel" 15%, možná i víc. Jinak je moto spolehlivá, zatím bez závad, servisní intervaly jsou nahony vzdálené motohodinovým tabulkám ostrých jednoválcových motorů, v případě potřeby originálních ND se netřeba obávat přehnaných cen a dodávky dílů jsou poměrně rychlé.
SMC si docela drží cenu a proto asi většina zájemců o moto z této kategorie sáhne spíše po některém z novějších a modernějších SM zástupců, dostupných jen za cenu o něco málu vyšší, ovšem z výše uvedených důvodů vyplývá, že stále existují mj. i racionální důvody, proč pořídit právě SMC.

Závěrem bych si dovolil shrnout klady a zápory SMC-éčka:

+ spolehlivý, silný motor s přijatelnými servisními intervaly
- model 2003: motorový olej každých 2.500km, ventily každých 5.000km
- model 2004: motorový olej a vetily každých 5.000km
+ výborný , stabilní podvozek robustní konstrukce
+ celkově dobré a nezáludné chování
+ snadné startování nakopávačkou
+ přijatelné ceny a dodací lthůty ND

- v době vzniku SMC zastaralá konstrukce motoru (i když staré nutně neznamená špatné)
- absence baterie ( hlavně při jízdě v noci a na volnoběh málo viditelné blinkry)
- nepřesné digitální tacho
- vibrace

Epilog: K napsání předešlého textu mne vedlo zejména několik zkušeností, spojených s prodejem / nákupem SMC. Na místním fóru moc hodnotných info člověk nepobere, spíše se dozví, např. že SMC je "nahovno" nebo jiné zajímavosti. "Nahovno" tahle motorka určitě není, jistě se najde spousta lidí, kterým bude vyhovovat více, jiným méně a zrovna tak další spousta, kterým nebude vyhovovat vůbec, je to jako se vším, má své kvality i nectnosti, z mého pohledu však převažují ty pozitivní stránky. Záleží nejvíce na tom, k čemu bude sloužit. Spousta lidí neví co hledá a je pak velká šance, že najdou něco, co vlastně nehledali. Pokud mohu něco doporučit, nemá cenu hodnotit kvality tohoto stroje vytáčením motoru do maxima na dlouhé rovné cestě, umí toho nabídnout hodně, ale charakter čtyřválce opravdu mít nikdy nebude. Její místo je na okresních cestách různých povrchů a kvalit, kde se nejlíp projeví její skutečné přednosti, proto ji využijí zejména "piloti-vyznavači" častých, ale kratších vyjížděk v ostřejším tempu po bližším okolí svých bydlišť. Stejně tak ti, kdož si chtějí rozšířit obzory v oboru "praktická fyzika pro motocyklisty" nepřijdou zkrátka, protože SMC opravdu může být (a taky je) násrojem žážitků daleko za hranicí všednosti velkých moto.
Cílem tohoto pojednání pak nebyla obhajoba 660 SMC za každou cenu ale snaha předat lidem, kteří z nějakého důvodu o této moto přemýšlí, v rámci možností nějaké hodnotné info a tímto jim ušetřit případné zbytečné cesty za nákupy. Doufám že se to aspoň částečně povedlo.

Dne 2. 5. 2o1o... moto předána novému majiteli. Byly to hezké společné dva roky, bude mi vážně chybět. Pod vlivem doznívajících emocí musím prohlásit, že SMC je přes všechny nedostatky opravdu povedená moto a koupil bych si ji s klidným svědomím zase. Pokud přijde období, kdy budu mít na ježdění dostatek času, nejpíš se tak i stane.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
maiiikl
maiiikl napsal 19.03.16 v 18:53 10b.

Já sem na tom jel jenom kousíček 1,2,3 a konec ,ale kuvaaaaaaaa,co dodat,u mě dobrý.přímo tomto stroji

marecek.m
marecek.m napsal 01.06.12 v 12:44

nejlepe napsany vlastni pohled na motorku jaky jsem kdy četl.uvažuji o ní.díky moc

Uleťák
Uleťák napsal 05.05.09 v 14:33

moooc luxusní

Více komentářů



TOPlist