Vždycky jsem chtěl bílou motorku. Tak jsem si koupil jednu novou…
Motorka koupena od Honda Bartyzal ČB
Výška jezdce: 192 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
BMW F 900 GS: Hezká ojetina za dobré peníze se objevila až po objednání TA
Honda CRF1100L Africa Twin: Dušové pneu, vysoké ceny
Yamaha Tenere 700: Méně pohodlná a horší ochrana před počasím
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Spo: Dušové pneu, vysoké ceny starých kusů
První dojmy - Univerzální, nedrahá, výkonná a pohodlná motorka na cestování po silnici a mimo ní - i bez úprav. Motor s převodovkou je parádní, tlumiče a brzdy spíš průměrné.
Motorku bych doporučil pro - Pro lidi, co chtějí spolehlivost a snadnost řízení Hondy.
Doplňky na motorce - Originální výbava:
- Turistické plexi a deflektory
- Turistické komfortní sedlo
- Padací rámy
- Kryt motoru
- Mlhovky
- Vyhřívané rukojeti
- Quickshifter
- Hlavní stojan
- 12V zásuvka (a kde je USB???)
Neoriginální výbava:
- Kryty rukojetí Barkbusters
- Držáky kufrů Kappa
- Hliníkové kufry Kappa 37L
- Topcase Givi
- Schránka na nářadí Kappa
- Brašna na řídítka fixed.zone
- Brašny na padáky Lojzo
- 110Nm/mm pružina zadního tlumiče od K-tech
Recenze
Po prodeji výborné Yamahy XT1200 SuperTenéré jsem hledal co dál na cestování cestou i necestou. Věděl jsem, že chci 2 válec a 21palcové přední kolo. Logicky jsem vybíral mezi cendury a to střední i vyšší třídy. Ve hře byly ojetá Africa 1000/1100, F900GS a T7. Po tom, co jsem se byl podívat asi na 5 ojetinách jsem usoudil, že dát čtvrt míče za 6-7 let starou nebo 300 tyček za čtyřletou motorku s nejistou historií, provozem i servisem nechci. Takže jsem opět navštívil Hondu v Budějovicích a zakoupil nového bílého TransAlpa 750. Tentokrát jsem dostal i slevu a lékárničku zdarma (v roce 2023 jsem při nákupu CRF300L nedostal ani klíčenku). Cena s doplňky byla těsně pod 300 tyček. K tomu je potřeba připočíst cca 30 tisíc za druhovýrobní výbavu (nosiče, kufry, toolbox, bastry, brašničky atd.).

Chtěl jsem model 2025 (i když 2024 byl ve výprodeji o 20 tisíc laciněji), má lépe vybavený displej, lepší ovladače, líp svítí a výbava obsahuje pár fíčur navíc (typu hazzard blinkry při panickém brždění), ale taky už EURO5+, takže koupě laďáku bude komplikovaná. Naštěstí TA má i s originálním výfukem fakt pěkný hutný zvuk.
TransAlpa jsem kupoval úplně naslepo, nikdy jsem na něm nejel. Kamarádi mi říkali, že mi bude chybět výkon a popravdě – vůbec mi nechybí. Ano, na dálnici nad 130 se na šestku (asi ve 4500 otáčkách) toho moc neděje, motor má rád vysoké otáčky – maximum je až nad 10 tisíci. To ale neznamená, že by dole byl mrtvý, jen má zbytečně dlouhý stálý převod (16-45). Budu kupovat druhovýrobu v poměru 15-46. QuickShifter funguje perfektně, spojku používám prakticky jen na rozjezd nebo u řazení při konstantní rychlosti.
Co se týče pohodlí, tak tady nemám jedinou výtku. Zakoupil jsem teda příplatkové turistické sedlo (za 4 tisíce Kč jsem neváhal). I na mou váhu a výšku je jízdní pozice dokonalá a ochrana proti větru s příplatkovým originálním plexi s deflektory je fakt skvělá. Dokonce až moc, v horku mi bunda prakticky nevětrala. To je proti Africe (ATASu), kterou jsem vloni testoval, úplně nesrovnatelné. Upravil jsem v klemách nastavení řídítek, naklonil jsem je víc dopředu - nahoru.
Přední odpružení má nastavitelné jenom předpětí, jsem na nějakých 75% z maxima. Zadní tlumič a pružina je bohužel i v modelu 25 hodně měkká, musel jsem vyměnit originální 90Nm/mm za K-tech 110Nm/mm. Cena asi 3 tisíce Kč, výměna asi na hodinku, pokud máte dobrý stahovák. Ovšem za nastavování předpětí pružiny C-klíčem bych dal někomu v Hondě pár facek, to je u cestovního modelu velký přešlap. A ještě je k matici přístup jak penězům.

Kola jsou endurová 21 a 18, dají se sehnat různé gumy od silničních až po přiměřeně terénní. Akorát jsou bohužel stále dušová – asi kvůli rozdílu v ceně aktuální standardní Africy (která má bezduše teprve poslední 3 roky).
Proti modelu 2024 má MY25 lepší displej, konečně ukazuje venkovní teplotu. Automaticky se přepíná mezi denním a nočním režimem. Ovládání displeje je podsvíceným joystickem na levém ovladači a je naprosto intuitivní (i když čeština ve volbě jazyků není). Co mě štve je aplikace Honda RoadSync, která je z mého pohledu naprosto zbytečná, a navíc jsem nepřišel na to, jak se při jejím používání dostat do standardního menu (abych si třeba zapnul vyhřívání rukojetí nebo mlhovky).

Za půl roku jsem najel 6000Km, spotřeba se pohybovala od minima 3,5L (průměr na GG a zpět sólo s topcase, na jednu nádrž jsem najel přes 450km) po maximum 5,6L (po dálnici furt 140-150+ se třemi kufry). Průměr mám nicméně určitě pod 4 litry na 100km. Pro případ, že by mi přece jen došel benzín vozím ve schránce na nářadí (dokonce se dá namontovat i druhá na pravou stranu) ještě litrový kanystr, ve kterém mám železnou rezervu.
S TransAlpem jsem velice spokojený. I přes vyjmenované mínusy je to skvělá motorka a kdyby se někdo ptal, jestli bych si jí koupil znovu, tak jednoznačně ano.
Aktualizace 03.11.2025: právě jsem se podíval na instruktážní video výměny vzduchového filtru a říkám si, že nebudu litovat peněz odvézt to do Hondy. Dolů musí všechny plasty, padáky, a asi 40 šroubů než se dostanete k filtru. Práce na 2h minimálně..
EDIT 05.11.2025> tady v tom videu to chlapec zvládá za necelou půlhodinku... A AI mi řekla, že originální padáky není potřeba sundávat.
Plusy:
Pohodlí, nízká spotřeba, výkon motoru, quickshifter, výkonné vyhřívání originálních rukojetí.
Mínusy:
Pneumatiky s duší, průměrné brzdy, měkká zadní pružina a předpětí nastavitelné jen C-klíčem, menší nádrž (necelých 17L), nemožnost zrcadlit displej telefonu a nepraktická aplikace RoadSync. A USB zásuvka vzadu pod sedlem a to, že v příslušenství je jen 12V velká zásuvka do kapotáže je asi vtip…
Našel jsem jedno velký mínus - naprosto debilní postup výměny vzduchového filtru, což TA prakticky vylučuje z provozu v offroadu...
Výměna vzduchového filtru:
Výborný a detailný pohľad, ako majiteľ TA25 sa stotožňujem
blahopreju, dobra volba,
pokud se rozhodnes delat to doma, doporucuji vsechny body kde se plasty spojuji k sobe, hlavne ty trny bocnich plastu ktere se zastrkavaji do tech gumovych pouzder napatlat teflonem nebo silikonem pri demontazi a montazi to jde ven i dovnitr jako po masle
myslim ze ty filtry bys take vymenil za pulhodky jenze tobe jde o tu 6 letou zaruku takze do te hondy budeš muset
Tak konečně ho tu máš