Po deseti letech s V-Stromem 650 to chtělo změnu, trošku toho výkonu navíc, lepší brzdy i podvozek a nějaké ty modernější technologie. Zároveň ale spolehlivého a s podobnými kvalitami jako u předchozí motorky. Tak to zase vyhrál V-Strom.
Výška jezdce: 183 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Suzuki V-Strom 800DE: Působí hodnotněji, lepší podvozek a výbava, ale slabší brzdy, duše a pro mé potřeby zbytečně vysoká.
Suzuki DL 1050 V-Strom : Našlapaná výbava a technologie, legendární Včko, ale příliš těžká, méně pohodlné sedlo, posez celkově, vyšší cena..
Honda XL750 Transalp: Design pěkný, nízká váha, ale duše, malá nádrž, nulová výbava a slabší brzdy.
Moto Guzzi V85 TT: Vždycky se mi líbila, ale i když ji italové v minulém roce vylepšili, stále mi ergonomicky nevyhovuje. Také cena je vysoká.
KTM 790 Adventure: Fajn technika a možnosti výbavy, ale ne moc pohodlný posez a nemám zrovna důvěru v tuto značku.
První dojmy - Je to V-Strom, ale trochu jiný, než předchozí modely - nově řadový :) Univerzální motorka, vůbec ne špatná, ale ani nejlepší. Nepůsobí takovým tím mohutným dojmem velké cestovní motorky, jako starší verze. Naopak, vypadá spíše jako vyšší naháč s kapotama. Motor je parádní, živý, pěkně dávkovatelný plyn a tváří se silnější, než udává specifikace. Konečně také solidní brzdy a podvozek. Posed je celkově pohodlný, řidítka tak akorát. Docela na tom fouká, tohle bude třeba poladit.
Doplňky na motorce - - plastové bástry Suzuki: proti větru a dešti dostačující a vypadají pěkně
- centrální stojan Suzuki: nutnost kvůli údržbě, kvalitní provedení oproti náhradám
- 12V zásuvka pod sedlo Suzuki: aby bylo kam zapojit kompresor apod.
- padací rám horní + spodní a kryt pod motor Heed: i když není kdovíjak krásný, tak je to prakticky jediná volba, která nevyžaduje pomocný rám od Suzuki za nekřesťanské peníze
- stupačky stavitelné SW Motech EVO: větší plocha a možnost je nastavit víc vpřed a dolů zároveň
- zvýšení řidítek o 2cm SW Motech: čeká na montáž
- rozšíření stojánku SW Motech: v základu je boční stojánek jen ohnutá tenká trubka
- mřížka před chladič Kappa: ať je chladič trochu chráněný a tolik v té stříbrné nerazí
- nosič a plotna pro monokey topcase Kappa: co dodat
- alu držák GPS na hrazdu 12mm: pro upevnění Tomtoma nad přístrojovku
- prodloužení předního blatníku Pyramid: měl jsem i na předchozích motorkách
- deflektor na plexi Puig Clip-on 2.0: je to s ním lepší, ale ne ideální
Do budoucna ještě vyhřívané hefty Suzuki a tempomat Veridian.
Recenze
I když předchozí V-Strom 650XT stále sloužil věrně a bez chybičky, už to prostě po těch 10 letech vztahu nebylo ono. Chtělo to nějakou změnu, novou jiskru, aby mě ty motorky zas více bavily. Tak jsem začal řešit nástupce. Chtěl jsem sice změnu, ale zas ne tak úplně zásadní. Na V-Stromu mě bavila i ta jeho univerzálnost a "průměrnost", kdy nic nedělal nejlíp, ale ani špatně. I když už nenajezdím tolik jako kdysi, když jedu, tak jedu většinou delší trasu, takže to chtělo něco pohodlného. Tedy bude to zase cenduro. Jistě jsem věděl, že chci lepší brzdy, protože to byla věc, co mě na 650 od začátku trochu trápila (po zkušenostech z předchozích motorek, kde jsem měl vždy supr brzdy). Také podvozek jsem chtěl na úrovni a doba pokročila, tak i nějaké ty asistenty, módy, displeje a podobné vychytávky.
Vybral jsem několik motorek, které by mě mohly oslovit. V-Strom 800/DE byl od počátku favorit. Zvažoval jsem, jestli DE nebo základní silniční verzi - každý z nich má své výhody. DE působí hodnotněji, má za mě hezčí barevná provedení a lepší výbavu v základu. Jenže kola s duší a dvoupístky nechci a nevyužiju její terénní potenciál. Tady má výhodu základní verze s radiálními čtyřpístky a bezdušáky. Takže když v roce 2024 byla možnost si silniční 800 vyzkoušet v rámci Suzuki Road Show, využil jsem toho a motorka mi docela sedla.
Mrknul jsem i na jiné značky a modely, jestli mi mají co nabídnout. Transalp 750 od Hondy je za mě pěkná motorka - ve stylu původního V-Stromu 650, třeba ta kapota vpředu. Má i pěkný zvuk se sériovým výfukem, nízkou váhu, ale odradily mě dušová kola, celkem malá nádrž, naladění motoru a dvoupístkové brzdové třmeny vpředu. Taky displej a jeho funkce u modelu 2024 spíše nic než moc a výbava v základu je nulová.
KTM Adventure 790 je rovněž docela lehká motorka, s nízkým těžištěm a potenciálém vysoké výbavy, pokročilých technologií a silným motorem, ale posed mi nepřišel moc pohodlný, hodně pokrčené nohy a pocit sezení na motorce spíše než v ní. Taky úplně nemám důvěru v kvalitu výrobků této značky. A jsem si jistý, že by mě štval palivoměr až od půlky nádrže a jedna společná kontrolka pro levý i pravý blinkr :)
Moto Guzzi V85 TT se mi vždycky líbila, dokonce jsem si ji už chtěl při jejím prvním uvedení koupit, ale i když verzi 2024+ výrobce dost poladil proti původnímu modelu, stále má pro mě nějaké ergonomické nedostatky. Navíc poměr cena/výkon mi nepřišel úplně ideální, i když výbava a kardan byl pro mě velké lákadlo.
Zvažoval jsem lehce i velký V-Strom 1050 - líbí se mi jeho funkční výbava, technika i design, ale je to na mě už dost těžká motorka. Navíc proti 800 mi přijde méně pohodlná a také už docela drahá.
Abych si udělal vlastní názor, navštívil jsem i prodejce CF Moto, obhlédl jejich nabídku a projel se na nové 800 MT-X. No... ne. Ucukaný plyn, tragické řazení a špatný QS i nelogičnosti v ovládání. Snad jedině podvozek a celkem fajn posezení a ta cena vs výbava, to se dá pochopit, ale jako celek se mi to vůbec nelíbilo.
Takže jsem se vrátil k V-Stromu 800. Původně jsem chtěl modrou, ale než jsem se konečně rozhoupal, tak modré došly a byla jen černožlutá a šedá. Tak jsem šedou bez dalšího otálení koupil, aby na mě nějaká zbyla.
Zatím se seznamujeme, zajíždím. Na tachometru při prvním nastartování svitila čistá 0. Po večerech vybírám z hromady dostupných doplňků, protože předchozí 650 jsem měl ve fullu a tady není kromě (výborného) quickshifteru nic.
Konečně jsem spokojen s brzdama. Není to top, prvotní zákus by mohl být silnější, ale proti 650 je to nebe a dudy a postupně se to ještě zlepšuje. Největším plusem motorky je ale její motor. Osmistovka se Suzuki povedla, působí mnohem silnějším dojmem, než udává specifikace a odezva na plyn je ve všech režimech perfektně vyladěná. Zároveň je mezi jednotlivými módy znatelný rozdíl. Převodovka je u Suzuki tradičně bez problémů. Řazení stupňů je přesné, s jistou odezvou a neutrál jde najít naprosto s přehledem. Quickshifter funguje přirozeně nahoru i dolů. Také podvozek působí zatím výborně. Není to taková houpačka, jako verze DE, tento podvozek je docela tuhý, ale takovým příjemným způsobem. Působí jistě, pevně, ale ne nepohodlně, alespoň zatím. Spokojen jsem také s ovladači a displejem, na první dobrou, bez návodu, jsem dokázal všechno nastavit a ovládat. Vše je jednoduché a velmi srozumitelné. Fajn je, že si motorka pamatuje nastavení jízdních režimů i po dalším startu. Není tu sice konektivita s mobilem, navigace ani jiné takové vychytávky, ale já mám stejně raději svůj Tomtom Rider. Ten můžu jednoduše přimontovat na hrazdičku nad přístrojovkou. Na té nechybí všechny pro mě potřebné údaje, jako dva tripy, dojezd na nádrž, spotřeba, teplota vzduchu - ani v dnešní době toto není standard (že, Hondo a číňani...). Posed je pohodlný, řekl bych, že na nohy mám více místa, než na předchozí 650, kde jsem měl vyšší sedlo a snížené stupačky. Sedlo je docela tuhé, ale zatím netlačí. Řidítka jsou na mě tak akorát široká, konečně nepůsobí jako něco převzaté z městského bicyklu. I zde je ale nějaký prostor k úpravám, uvidíme. Plexi na mě moc nefunguje. Sice se mi neklepe hlava, ale hukot větru je takový, že při vyšších rychlostech neslyším ani motor - toto bude chtít jednoznačně poladit. Kromě plexi je trochu mínus i příliš nízko umístěná přístrojovka, i u té 650 byla výše. Ale snad si zvyknu. Myslím si, že výrobce mohl dát podvozku lehce vyšší zdvihy, než těch 150mm, co už. Omílané vibrace od motoru tu kolem 5 tisíc otáček jsou, ale nic, co by mě nějak znepokojovalo. Citelnější je teplo na pravou nohu, na to nejsem z 650 zvyklý, ale to je prý stejné nebo i horší u velké části Euro5 motorek. Jo a ještě jedna věc, pod sedlem není prakticky žádné místo, vejde mi tam akorát lékárnička. Není tam už dokonce ani žádné nářadí, když nepočítám šroubovák, který nevím, k čemu bych použil. U 650 z roku 2015 bylo místa mnohem více. Na druhou stranu, na této motorce je vše podstatné pro údržbu pěkně přístupné - baterka i vzduchový filtr jsou pěkně pod sedlem, nádržka s chladící kapalinou před motorem, stejně jako olejový filtr a vypouštěcí šroub. Takže nádrž bude třeba sundávat snad pouze pro kontrolu ventilů a výměnu svíček. No a dál se uvidí, jak začnou přibývat kilometry.
Doufám, že nový V-Strom bude stejně tak spolehlivý, jako předchozí 650 a že budu ve výsledku také spokojen. Zatím to vypadá dobře.
Zdravím kolegu momentálně z kempu u Sevilly. Mám se Stromem 800 najeto cca 13 tis. V kraťasech po městě to není nic moc , fakt topí, jinak ale super. Na dálnici se logicky cítí mnohem lépe než 650 ,vibruje jenom když je motor podřazený. Užij si ho ve zdraví !!!
Při přechodu z 650 jsem nezkousl ten design a řaďák, tím pádem vyhrál 1050.
Mig_35: Nevadí, tenhle řaďák sice není tak cool, jako pravé Včko, ale jede moc pěkně a i zní docela podobně. Litr mi přišel zbytečně těžký a pocitově lépe se mi sedělo na 800. Ale zvažoval jsem i tuto možnost no.
Klobouk dolů, je vidět, že sis s tím psaním dal práci. Dobrý popis stroje a hlavně to porovnání s jinými bike.
Jak píšeš doladíš drobnosti a už máš bajk dle sebe, prostě motor dvě kola a úsměv na rtu. Tak ať ti dělá radost jako tvá předchozí Sůza
nesere tě řaďák po véčku? já bych šel asi do litru:) jako Václav pode mnou