Motorka, která nachne svoji silou a lehkostí
Výška jezdce: 185 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Honda CB 500F: Nespokojenost se servisem autorizovaného prodejce
První dojmy - Motorka skvěle padla do ruky a s ABS už mi několikrát zachránila zadek (zejména na sněhu). Bohužel však skvělý dojem kazí technické řešení.
Recenze
Přednosti
+ motorka ve městě jede jako nůž máslem
+ dobře umístěné těžiště
+ relativně úzká
+ spousta míst pro uchycení
Slabiny
- spotřeba
- slabší brzdy
- bez rámu na batohy hrozí drhnutí o zadní kolo
- tvar zadního sedla
Technický popis
rychlost
- max dosažená rychlost: cca 190km/h
- ideální cestovní rychlost do 130 km/h
váha motorky
Ze země se dobře zvedá, vzhledem k odbře posazenému těžišti. Vpodstatě se dá říct, že pokud ji člověk nehodí na zem schválně, tak sama nespadne.
Náchylnost k poškození
Bohužel zrcátka to při pádu schytají jako první a jejich kvalita zpracování není úplně dokonalá... Motorka sice má ochranné plasty, které v případě pádu ochrání kostru a plech, ale vše působí né úplně pevným dojmem a plasty se po nějaké odbě začnou hýbat a přestávají sedět (zejména v létě na sluníčku).
Vlivy prostředí
Přední blatník je skvěle vyřešen, čímž nohy zůstávají i při dešti v suchu. Jedinou drobností zůstávají mokrá kolena, ale vzásadě ochrana proti běžnému dešti je na dojetí ke schovávačce dostačující.
Nevýhodou při vyšší úrovni srážek je zadní kolo,které má tenednci spolujezdci nahodit záda (kompletně)
Modifikace
Vzhledem k černé barvě není obecně na silnici příliš vidět a splývá s okolím, proto byly nainstalovány červené reflexní pásky
Sedadlo
Polstrování je relativně měkké a řidič i při delší cestě sedí relativně pohodlně. Bohužel to samé se nedá říct o spolujezci... Jeho sedadlo je trojúhelníkového tvaru a do tvaru střechy s jemným skosením. V praxi to znamená nejen nepoholdí kamkoliv nad 30 minut, ale i neschopnost na zadní sedadlo dočasně něco připevnit (náklad má tendenci padat a sjíždět)
Posez/ Ergonomie
Motorka patří do kategorie Naked, což napovídá vysokému aeroydnamickému opdoru... V dálničních podmínkách je jízda delší jak hodinu poměrně náročná, vzhledem k výšce sedadla a vzálenosti řidítek. Člověk se tam sice poskládá, ale na dlouhé výlety to úplně poholdné není.
Úložný prostor
V tomto případě je úložný prostor minimální... Bylo nutné vyndat krycí plast dna kufru, aby se tam vůbec něco vešlo. Největší problém ale je, že při jízdě v dešti/ při dešti na parkovišti voda stéká dovnitř a zdržuje se v oblasti dolní části baterie (což není úplně praktické)
Co je však velkým plusem jsou body uchycení. Je jich tolik, že můžete motorku doslova obalit jako mumii a vše bude držet, bohužel tvar její zádi neumožňuje úplně vhodné přichycení čehokoliv bez předchozích úprav (lze to, ale je otravný náklad každou hodinu kontrolovat a dotahovat - sedlo)
Čudlíky a světýlka
Vše svítí a bliká dostatečně, ergonomie řidítek a čuldíků je příjemná. Bohužel těsnost vybavení nedovoluje moc míst k namontování dalšího vybavení (držák navigace, USB), protože řiítka jsou při maximáním vytočení příliš blízko nárže
Prostředí, jízda
Ve městě je motorka super, zrychlení a prukdé manévry jsou bezva.
Mimo město na okresních silnicích taky paráda, díky svému odpružení zvládá skvěle i nerovnosti a často i dokáže odpustit některé chyby jezdce
Dálnice je zvládnutelná, ale bohužel typ motorky nedovoluje v základní úpravě pohodlnou jízdu rychleji než 150km/h ... Při této rychlosti už musí být člověk přikrčený na nádrži a cesta Brno-Plzeň není touto rychlostí udržitelná.
Vítr ani předjíždění nejsou problém, ovšem do kopce se spolujezcem může narazit na svůj obsahový limit.
Opravy (věčný bolehlav)
Motorka má zbytečně komplikované všechno... Jak již bylo zmíněno, voda stéká k baterii a celkově je zavazadlový prostor dost nepřístupný, protože jsou tam věci tak napěchované, že musíte rozdělat půl motorky, než se k něčemu dostanete.
Průšvihem taky je, že pokud vám spadne šroubek pod sedadlo (k baterii), musíte to celé rozdělat a vylovit ho (u mojí předchozí vše propadalo dolů)...
Šrouby (byť jsou dotažené) mají tendenci se občas uvolňovat kvůli vybracím (tímto způsobem ztracen šroub sedadla) a pokud budete něco rozdělávat, rovnou si připravte celou basu nářadí, protože z nějakého důvodu museli dát na každé uchycení šrou s jinou hlavičkou a i jiným závitem...
Výměna žárovky byla bohužel taky poměrně očistec, jelikož bylo nutné rozmontovat polovinu přední masky a ani tak nebylo možné vše pohodlně vyměnit
Mazání řetězu se relativně dá, ale snažší by to určitě bylo s centrálním stojnem, vzhledem k jeho délce
Poslední ránou je dolytí oleje, který se v drtivé většině případů vycamrá na motor a na podlahu. Víčko se díky hladkému povrchu také hůř povoluje. Okénko na nahlížení stavu je sice fajn, ale člověk si říká, jestli by nestačila pouze obyčejná měrka na víčku
Závěr
Motorka jako taková je i po najetí cca 20.000 km stále spolehlivá, hravá a má i dobrý opdich... Bohužel mě však zpracováním a celkovým technickým řešením příliš nenadchla.V porovnání s Honodu mi přijde motorka zbytečně převymyšlená a spousta věcí vpodstatě jen zbytečně zvyšuje riziko dalších "mikro" poruchy. Říct, jestli je Yamaha špatná nebo dobrá úplně nelze, ale v porovnání s předchozí Hondou je to pro mne z hlediska údržby mnohem větší bolehlav. Sice potěší relativně nízkou městskou spotřebou a manévrovatelností, avšak na dálnici dosahuje spotřeby Octavie a komplikovanost servisu mi mažou úsměv, který z ní dělá bohužel spíše průměrný stroj.
PS: je možné, že tyto kompromisy vznikly přestavbou z původní R3, bohužel s ní však zkušenost nemám. A ikdyž v sobě MTčko část závodního ducha podědilo, připadá mi, že tím spíš ztráci, jelikož přišlo o oblast, ve které R3 vynikala.
Více na: https://www.motorka.../motorka/?mid=116744
Copyright © Motorkari.cz