Díl první:
Psal se rok 2012 a po začátcích na MZ 251 to byla první dospělejší motorka, která nevyžadovala tři servisní zastávky na 100km.
Výška jezdce: 177 cm
První dojmy - Pro mladého vyjukaného kluka byl výkon 52kW zjevení. Užíval jsem si tu sílu a zdálo se mi, že nic jiného už potřebovat nebudu... Ooo jak jsem se mýlíl..
Motorku bych doporučil pro - Pro všechny začátečníky jednou stopou. Hodná, nezáludná motorka.
Doplňky na motorce - Plexi PUIG
Blastry na řidítkách Origo
Bóbika na nádrž GIVI
Padáky SW-Motech
Mřížka chladiče PRC
Mlhovky LED PRC
Cartridge předních tlumičů HyperPro
Vyhřívané sedlo vlastní výroby
Sada kufru GIVI
Šusplech pod motorem
Recenze
Rok 2012 byl pro mě, jako pro mladého absolventa Bc. studia, opravdu fajn. Dlouhé prázdniny začaly už v červnu a my s taťkou přemýšleli nad motorkou, která by se dala nazvat vstupem do světa dospělých strojů.
Slovo k úplně první motorce - MZ 251
Od devadesátého roku vlastnil táta východoněmeckou MZtku 251 ETZ. Dokonce i po 18 letech stání v garáži byla ve stavu nové :). Měla hezkou originální stříbrnou metalízu a líbila se mi. Něco málo jsem na ni najezdil a dvoutaktní jednoválec byl mým průvodcem do oblasti pohybu bez použití vlastních sil a seznámení s reálným provozem na silnicích(jsem vděčný, že jsem toto období přežil, protože asi všichni víme, kolik štěstí mladý řidič potřebuje, aby vše překonal bez úhony). Druhým dechem dodávám, že 15kW/21koníků mě docela rychle omrzelo a záhy se ukázalo, že zábava se skrývá jinde. 4 roky s ní byly ve znamení kratších výletů po okolí - ideálně v docházkové(dotlačné) vzdálenosti od garáže. Sem tam se musela po cestě vyměnit svíčka za studenější. Také zapalování a celkově elektrika měla svoji hlavu. Občas vyčistit trysky karburátoru a tak dále a tak dále.. Ono hanit stroje postavené, za železnou oponou je velmi snadné. Objektivně to byly krámy. Jenže svůj účel pro potřeby lidu splnily. Tehdejší kupní síla obyvatelstva východního bloku by zřejmě lepší stroje nezaplatila a nezáviděl jsem tehdejším, jistě šikovným, konstruktérům, kteří pracovali s obrovskými limity vývoje i výroby. Dobře, nechám myšlenky na dobu minulou uplavat a vrátím se zpátky do roku 2012.
Co předcházelo myšlence koupit novou motorku?
Panovala celková shoda s tátou, že bychom ježdění na motorkách mohli posunout dál. Ale kam dál? Co zvolit jako první dospělou motorku? Začal sběr dat, který si vyžádal 2 měsíce diskuzí. Na seznamu, byly jednoválce, dvouválce i čtyřválce. Řešila se italská, japonská i německá produkce. Nakonec se názor začal krystalizovat a z něho vyplynul model jménem BMW F650GS TWIN.
Proč ale právě taková motorka?
Přiznám se, že konkurence je v tomto segmentu bohatá a určit ten nejlepší stroj nebylo úplně snadné i z toho titulu, že jsme vybírali kompromis toho, co každý z nás dvou od motocyklu očekává.
Požadavky byly:
motor 650 - 800ccm, může být jednoválec. Když bude dvouválec, bude to výhodou. Ideálně endurko. Lehká stavba (ideál okolo 200kg). Nenáročná údržba a velikost stroje taková, aby se na ni dalo slušněji cestovat a poskládal se ní průměrně vzrostlý Evropan i s bolavými koleny.
V těchto parametrech si stále můžete vybírat mezi 5 - 6 - 7 - 8 modely. Nakonec to rozsekla náhoda. Objevil jsem v inzerci kousek v hezkém stavu s nízkými kilometry a přijatelnou cenou. Jenže byl až v Českých Budějovicích. Tři večery jsme nad inzerátem vzrušeně diskutovali a nakonec se rozhodli... a začala pro mě dobrodružná cesta.
Další den jsem zavolal na inzerát a s pánem se domluvil na prohlídce. Byl moc milej. Zvolil jsem cestu vlakem, kdy jsem počítal, že je tu šance se vrátit na nové motorce. S obálkou naditou penězi jsem v 6 ráno vyrazil z Olomouce, abych kolem 11. hodiny dorazil na nádraží České Budějovice. Pán už na mě čekal a zavezl mě k němu domů. Tam už stála ta červená krasavice. Samozřejmě všechny rozumy o tomto modelu jsem měl už nastudované. Zběžně jsem prohlédl stroj. Nastartoval nechal zahřát, abych si poslechl, jak krásně šije. Udělal kilometrovou projížďku a plácli jsme si. Tady bych chtěl zastavit. Až s velkým odstupem času jsem si uvědomil, jaké štěstí jsem vlastně měl, že jsem natrefil na poctivého člověka, co prodával motocykl v kondici A1. Nebyla to žádná intuice, nic takového. Bylo to prach obyčejné štěstí, že jsem nekoupil nějakou naleštěnou vraždu. Stop.
Podepsali jsme dokumenty, nasedl jsem na motorku a vydal se zpátky směr Olomouc. Bylo krásné počasí a tohle byl vlastně můj první větší výlet v životě. A jak to tak bývá, stačí ochutnat a jste chycenej... Touha po cestování mě za těch téměř 13let zatím neopustila.
Jaká ta motorka vlastně je?
Zkusím to vzít ze dvou pohledů a tím prvním je mladý kluk nebo čerstvý majitel: Když přeskočíte z jednoválce, doslova vás dostane kultivovanost řadového dvouválce (teď se 4cyl. japonci popadají za břicho). Sametový chod hned od studeného startu (klidně i v 1°C). Necháte to minutku, dvě převalovat se na volnoběh a když se rozjedete, motorka na plyn reaguje plynule bez škubání. No prostě nádhera. Naopak v horku v kolonách motorku neuvaříte. Vodní chlazení a ventilátor si poradí s hodinovou kolonou ve 40°C (tady mrk mrk na moje ex 1150GS). Výkon je adekvátních 52kW a navíc točivý moment těží z objemu téměř 800ccm. Jeho hodnota je 75Nm. Motor je charakteristikou spodový, bez výkonové špičky. Navíc u tohoto modelu 650 TWIN je uměle seškrcen právě nahoře (motor stejný jako u 800GS, ale navrchu omezený výkon ze 63kW na 52kW). To pro mladíka, co by měl být na silnici hlavně opatrný není na překážku. Odpružení je doslova měkoučké a jeden kotouč vepředu stačí celkem dobře na jízdu v jednom bez bagáže. Tady je potřeba říct, že toto byl naprostý entry level u BMW a rozpočtáři se na něm celkem vyřádili. Ale díky tomu, co všechno zde není, tak servis je vyloženě za hubičku. Zase plus pro mladýho kluka, co má hluboko do kapsy. Jinak jádro motorky je stejné, jako u dražší sestry. Dobrý je kokpit s přehledným displejem, kde se ukazuje zařazená rychlost, teplota chladící kapaliny, stav paliva, průměrná rychlost a spotřeba, okamžitá spotřeba a dojezd. Suprová je zásuvka na 12V hned u klíčku a jednoduchý přístup k baterce a vzduchovému filtr, který je v místě falešné nádrže.
A teď pohled po 10 letech užívání:
Jako první bych chtěl vyzdvihnout SPOLEHLIVOST. Aktuálně má motocykl najeto 98 000Km a řešily se za 10let tři závady: spálený stator alternátoru a regulátor napětí. A potom všechny modely s tímto světlometem trpěly u prvních ročníků na vypalování paraboly. Nikoho to neminulo. Ale jinak nic. Při jedné dovolené přestal ukazovat palivoměr, poté se sám opravil. Jednou motorka za jízdy zdechla, protože nefungovalo odvzdušnění nádrže. Stačilo z hadice odvětrávání sundat zoxidovanou hliníkovou spojku a bylo po problému. Pořád mě překvapuje, jak málo ta motorka žere. Běžné okreskové tempo 110 - 120km/h jede cca za 4,1l/100km. Oproti kolegům na plnotučných GS platím celkově na benzínu za celou dovolenou o třetinu menší částku. Ok to je hezký a co pocity po 10 letech? Motorka má i po letech nějaké ty plusy:
+ Spolehlivost
+ Jednoduchá běžná údržba a servis
+ Klidný motor pro klidné jezdce
+ Zázračně nízká spotřeba (průměr 3,8 - 4,2l/100km)
+ Nízká váha (199kg provozní hmotnost)
+ Dobrý komfort i pro průměrného Evropana
Má i mínusy? Samozřejmě. A po 10 letech jsou ještě výraznější...
Pojďme si nalít čistého vína a zopakujme si, že pro BMW to byla rozpočtová motorka s cenou Od... Je to nejlevnější vstupenka do světa berlínské manufaktury. A s tím se pojí i nedostatky. Začnu tím, který mě štve asi ze všeho nejvíce. Brzdy. Ony brzdí to jo. Ale když motorku naložíte a nejdebože si chcete svižněji zajet Stelvio, tak rychle narazíte na limity. Pevně uložený kotouč a axiálně uchycený třmen s axiální pumpou je úplný low-end nabídky Bremba. Zvadne při dobrzdění do třetí zatáčky. Tlak na páku je potřeba vyvinout opravdu silně, aby to adekvátně zabrzdilo. Na silnici normálně zadní brzdu nepoužívám, ale tady se to stalo skoro nutností. Další mínus je rozpočtové odpružení. A to hlavně předek, který je měkký, potápí se a každá větší díra na polňačce ho dostane do dorazů. Vyřešeno skrz cartridge HyperPro a hustším olejem. Ale i tak to není pořád ono. A motor? Ten vás po té době jednoduše už nebaví. On neměl emoce ani na začátku a s časem se to samozřejmě zlepšovat nemůže. Tady si na nic nehrajme. On svoji práci udělá a navíc z benzínu jen ucucává, ale emoce nebo vzrušení jsou pro něho cizí slova. Takže ano jsou tu i mínusy:
- Velmi měkká přední vidlice bez možnosti nastavení
- Opravdu slabé přední brzdy
- Bezcharakterní motor
- Levně působící zpracování a slícování plastů
Resumé:
Co říci na závěr? Asi bych chtěl vyzdvihnout něco, co by nemělo zapadnout. Když uvážíme, že v době vzniku to bylo to nejlevnější, co se u BMW nabízelo, tak za tu cenu si stále drží atributy kvality této značky. A i když to vzali rozpočtáři útokem, stále zde je několik pilířů, co tento stroj staví do seznamu výběru pro mladé řidiče nebo holky. Za všechny je to bytelná konstrukce, spolehlivý motor, bezproblémová elektrika (až na stator a regulátor) a opravdu nízká servisní náročnost.
Já osobně jsem moc rád, za to, že toto byla naše první volba. Motorka mě nikdy nezklamala. Svoje si oddřela a dělá svoji práci tak dobře, že i když už jsou v garáži další kousky, ani na chvilku jsme s tátou neuvažovali, že bychom ji prodali.
Příběh pokračuje u R1150GS ADV.
Hezký napsaný, hezká motorka, ať dobře a dlouho slouží!
Ať slouží